2019-02-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag tror att vi har helt olika bilder av vad som är ett etiskt och moraliskt beteende. Jag påstår inte att det inte har delats ut hårda ord i denna tråd (även om jag har blivit beskylld för saker som går att kontrollera att de inte är sanna), men du verkar mena att de hårda orden bara kommer från ett håll, vilket är direkt lögnaktigt. Du verkar också helt missa vad vissa postare tillåter sig för skrupelfria och direkt kränkande ord mot de enda som verkligen är personligt drabbade av den här tragedin, de nära anhöriga. Systrar och bröder, farbröder och fastrar, mammor och pappor och mor- och farföräldrar, kusiner och sysslingar. Sakerna som uttalats om dessa sörjande människor är fullständigt oacceptabla och hade det varit jag som blivit utsatt för några postares skoningslösa cynism och konspirationer, hade jag hatat dem djupt och förbehållslöst. Hatat dem för att de väljer att de väljer att sätta sig på mig, spekulera om mig, skända och vanhedra mig, alltmedan jag var som svagast och mest sårbar.

Så använd gärna din inlevelseförmåga, men glöm inte att använda den till fler än en liten utvald grupp på Flashback. Då är de nämligen inte äkta empatisk inlevelseförmåga som du ger uttryck för, utan en personlig agenda.

Just detta mästrande, besserwissertonfall är något som jag lagt märke till bl.a. hos dig. Hytta med pekfingret och tala om hur andra ska tänka. Och du gör dig till storebror/storasyster som har bestämt vad som är "äkta empatisk inlevelseförmåga" och en "personlig agenda". Du vet ingenting om mig. Inget alls.

Jag vill veta vad som hände i villan i Bjärred. Vem dödade barnen? Hur såg planeringen ut? Hur kan det komma sig att ingen i familjens närhet märkte något av det som var på väg att ske?

Det är min agenda! Därför uppskattar jag alla som försöker ta reda på konkreta fakta. Cognovistis!
Citera
2019-02-17, 10:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Ja, passion och medkänsla innebär inte bara kram och gos, utan även att man behöver sätta ner foten ibland. Särskilt när folk sätter sig på svaga och sårbara.
Det är sant. Cruel to be kind.
Det gjorde inte föräldraparet heller. Ingen av dem satte ner foten gällande den andres planer.
Det omhuldades, allierades och gick käpprätt åt helvete i sin vidrigaste, yttersta utpost av detta spektra med psudoaltruism. Det har dock många ansikten innan det når så långt och blir så illa som i Bjärred.

Omhuldande av dumheter som sagt.
Senast redigerad av develi 2019-02-17 kl. 10:48.
Citera
2019-02-17, 10:53
Bannlyst
Citat:
Solglittret skrev
Föräldrarna förstod ingenting, sökte all upptänklig hjälp. Till slut gav man från sjukvården Agnes diagnosen ME, kanske mest för att man inte hade någon bättre förklaring. Enligt arbetskamraten hade kliniken i Lund aldrig satt denna diagnos på en så ung flicka tidigare.
Kunde din källa berätta mer om kliniken i Lund?
Citat:
Solglittret skrev
Både OH och HB har spelat in digital meddelanden där de beskriver hur de tänker till sina anhöriga.
Kunde din källa berätta om det var en video eller bara en röstinspelning som makarna hade spelat in till sina anhöriga?
Citat:
Solglittret skrev
Det verkar som en mycket isolerad och taijt familj som levde för sina barn, helt enkelt inte orkade bära att dessa barns liv var så svårt att det inte längre var ett fungerande liv. Kanske också med ett svårt sjukdomsbesked för Hanna ovanpå detta. Antagligen också rätt dåligt bemötande och stöd från sjukvården och samhället i övrigt, som inte verkar ha förstådd vidden av det hela.
Det där tror jag att du kan ha rätt i. Det var nog flera sammanlagda saker som gjorde att makarna fattade ett så fruktansvärt beslut.
Citat:
Solglittret skrev
Men för mig framstår den här förklaringen som mycket sorglig men plausibel.
Om polisen släpper mer info, som jag verkligen hoppas att de gör, tror jag den kommer innehålla samma uppgifter som ovan.
Det får man ju säga att du fick helt rätt i, men det var rätt många långt innan dig också.
Citera
2019-02-17, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[Min fetning] Man vet inte i vilken ordning H resp. de två döttrarna mördades.

Nej inte i vilken ordning dom olika individerna avled men kanske att de dog i två omgångar. Fast det hade inte varit så bra att berätta en sån sak.

Varför var dörrarna till både H:s och flickornas sovrum stängda? För att det skulle lukta mindre? För att man inte ville vara tillsammans?
Citera
2019-02-17, 10:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Din käpphäst är ingenting annat än sund skepsis. Och jag skulle närmast vilja påstå: Morden företer många tecken på ett veritabelt vansinnesutbrott; den berömda blixten från klarblå himmel som så många också vittnat om.
Ja, så kan kan kalla klappjakt och snudd på paranoia där man ger sig på anhöriga och friskförklarar barn samt är ute i gränslandet och påtalar rättsröta.
Citat:
Men det är en hel del som i så fall behöver korrigeras: Testamentet 3/1: Var HB med på tåget? - Ändrade hon sig 3/1 - 5-6/1? - Trodde hon sig skriva på en annan testamentstext?
Avskedsbrevet: Skrev HB på detta under hot? - Trodde hon sig skriva på ett annat papper? – Hur löd sista meningen..?
Vem var först? Hönan eller ägget? Man kan dra allt in absurdum, bort i rena flummet för att försöka få rätt.
Den där Hanna måtte vara nåt särdeles urpantad så menlös och passiv som hon beskrivs.
Hon är med angående avskedsbrev, drar iväg i samma syfte (utesluter barn i testamente) till Hanssons (hade han pistol med dit eller vad har du tänkt dig?). Hansson lär vara lika blinda som inte ser allt detta fifflande..
Citat:
Är det en mastermind som planlagt och agerat helt ensam kan HB:s underskrift på avskedsbrevet ha ditmanipulerats. Testamentet var ju övertäckt så den delen har i så fall varit lättlöst. – Men som tidigare visats: Det kan även avskedsbrevet ha varit, och härtill (om odaterat) utskrivet och undertecknat långt i förväg. – Här finns skäl anta att det i övrigt varit åtskilliga dokument som erfordrat bägge makarnas underskrifter: t.ex. dokument i samband med skolor, hemundervisning, läkarvård, försäkringsfrågor mm – eller varför inte ett litet följebrev till advokatbyrån som skulle härbärgera testamentet, och vars sista rad löd: ”Beslutet gällande det här togs till hösten 2017… Endast fantasin och motivationen sätter gränser.
Sista meningen var nog det mest korrekta du skrivit - för det skenar nåt extremt.
Senast redigerad av develi 2019-02-17 kl. 11:02.
Citera
2019-02-17, 11:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nej inte i vilken ordning dom olika individerna avled men kanske att de dog i två omgångar. Fast det hade inte varit så bra att berätta en sån sak.

Varför var dörrarna till både H:s och flickornas sovrum stängda? För att det skulle lukta mindre? För att man inte ville vara tillsammans?
Varför var inomhustemperaturen nedskruvad? - För att försvåra ordningsföljden och manipulera tidsfaktorn?
Citera
2019-02-17, 11:05
Medlem
Om någon av våra barn skulle ta död på sin familj så ve och fasa. Skulle hen även påstå att det var pga av barnbarnens sjukdom så skulle vi bli ännu olyckligare och omgivningen skulle skuldbelägga oss för att vi inte hjälpt till eller förstått.

En sån här officiell sammanfattning är vad jag vill ha för Bjärred. Som jag ser det påminner fallen om varandra också:

http://www.coroners.justice.nsw.gov.au/Documents/Hunt%20Family%20Inquest%20Findingsv2.pdf
Citera
2019-02-17, 11:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Om någon av våra barn skulle ta död på sin familj så ve och fasa. Skulle hen även påstå att det var pga av barnbarnens sjukdom så skulle vi bli ännu olyckligare och omgivningen skulle skuldbelägga oss för att vi inte hjälpt till eller förstått.

En sån här officiell sammanfattning är vad jag vill ha för Bjärred. Som jag ser det påminner fallen om varandra också:

http://www.coroners.justice.nsw.gov.au/Documents/Hunt%20Family%20Inquest%20Findingsv2.pdf
Då får du ge dig in i juridiken och få till en lagändring om vad som gäller för nedlagd förundersökning.
Citera
2019-02-17, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Just detta mästrande, besserwissertonfall är något som jag lagt märke till bl.a. hos dig. Hytta med pekfingret och tala om hur andra ska tänka. Och du gör dig till storebror/storasyster som har bestämt vad som är "äkta empatisk inlevelseförmåga" och en "personlig agenda". Du vet ingenting om mig. Inget alls.

Jag vill veta vad som hände i villan i Bjärred. Vem dödade barnen? Hur såg planeringen ut? Hur kan det komma sig att ingen i familjens närhet märkte något av det som var på väg att ske?

Det är min agenda! Därför uppskattar jag alla som försöker ta reda på konkreta fakta. Cognovistis!
Fast nu var det ju faktiskt DITT mästrande pekfinger som jag bet av genom att visa att dina moraliska betänkligheter inte sträcker sig utanför en särskilt utvald liten grupp på Flashback i detta fall. Samtidigt ser jag inte att du vänder dig mot denna grupp när de ljuger, konspirerar, kastar ur sig förolämpningar mot andra i tråden och när de kränker anhöriga.

Så jag vet faktiskt en del om dig utifrån dina uttalanden här på Flashback. Naturligtvis inte vem du är, men väl hur du fungerar i detta fall. Eftersom du bara betraktar det från ett håll och missar den ena sidan och dessutom anhöriga, blir dina ord om mobbing och påhopp inget mer än tomma ord.

För övrigt delar vi precis samma agenda i tråden.
Citera
2019-02-17, 11:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, så kan kan kalla klappjakt och snudd på paranoia där man ger sig på anhöriga och friskförklarar barn samt är ute i gränslandet och påtalar rättsröta.
Vem var först? Hönan eller ägget? Man kan dra allt in absurdum, bort i rena flummet för att försöka få rätt.
Den där Hanna måtte vara nåt särdeles urpantad så menlös och passiv som hon beskrivs.
Hon är med angående avskedsbrev, drar iväg i samma syfte (utesluter barn i testamente) till Hanssons (hade han pistol med dit eller vad har du tänkt dig?). Hansson lär vara lika blinda som inte ser allt detta fifflande..

Sista meningen var nog det mest korrekta du skrivit - för det skenar nåt extremt.
Ursäkta, develi, men du svarar något förvirrat. - Försök ta en sak i taget och argumentera gärna lite mer åt det sakliga hållet.

Själv har jag inget som helst behov av att "få rätt" i en sådan här sorglig historia; däremot att belysa en sak ur flera aspekter.

Det vet du väl att det är brukligt att täcka över en testamentstext?
Citera
2019-02-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Du som verkar väl insatt i polisiärt arbete, varför är du så säker på att anhöriga får veta ALLT? Minns ett fall i Vällingby där en 24 årig kvinna blev mördad av sin pojkvän som sen slängde sig framför tåget. Anhöriga har inte fått veta nåt av vad som hänt eftersom gm är död. Är det särbehandling igen i Bjärreds fall?

Tror att det var artikeln jag läst också. Föräldrar har varken mera rättigheter till, eller skyldigheter mot, myndiga barn än någon annan. Så jag tror inte heller att någon anhörig fått djupare information, möjligtvis snabbare, än allmänheten.
Citera
2019-02-17, 11:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
//
Avd. media (datorer, mobiltelefoner) framstår vid sidan av dokumentdelen som en viktig bit att få klarhet i för att bli övertygad i skuldfrågan - men den kanske redan har redovisats för de anhöriga, och i så fall torde inga oklarheter längre behöva råda betr. det gemensamma beslutet.

Jo det kan ju vara så att närstående fått detaljerad info och är komfortabla med att de fynd som gjorts faktiskt räcker för att fastställa att det var bådas gemensamma planering och beslut hela vägen.
Man hoppas ju att det är så och att det också gäller samtliga anhöriga och närstående.

Men det två dokument som SS under PTn uppehöll sig vid - testamentet repektive avskeds/förklaringsbrevet - framstår, som du mycket riktigt beskriver, som tämligen suspekta alster.
Är det bara dessa två dokument som ska verifiera att båda sedan länge planerat dubbelmord, vars genomförande de facto inte alls tyder på planering, framstår det onekligen som lite tunt.

Det är många motsägelsefulla detaljer och omständigheter som framkommit i denna händelse.
Det är dock fullt möjligt att det bara framstår så för den som inte har alla fakta?

Men så länge de uppgifter som finns ”skaver” - med en mördad utpekad gärningsman och endast en handgriplig mördare av barnen, allt gjort i affekt, i kombination med att det inte presenterats riktigt solida bevis på att det finns ett gemensamt gärningsmannaskap, är det lite svårt att inte fundera vidare. Möjligen på helt felaktiga grunder?

Min egen åsikt är att detta, som uppges vara ett av få världsunika fall av gemensamt planerad familicid utan säkerställd utlösande faktor hos ”normalsunda” välsituerade föräldrar, med angivande av en inte dödlig sjukdom med relativ god prognos som orsak, borde föranleda mer öppenhet.

Anhöriga borde inte kunna ”korrigera” den information polisens går ut med.
Ett enkelt klargörande var som hänt, vem som agerat och vilka solida bevis man har för att båda trots allt ville detta, räcker långt. Annars kommer konspirationsflugorna aldrig sluta surra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in