Nej, det är de troende som påstår att materia och liv kan uppstå ur tomma intet.
Big bang-teorin påstår ingalunda att universum uppstod ur tomma intet, det är bara en liten halmdocka som du antingen har hittat på själv eller hört någon annan säga.
Varför anser troende att universum uppstått ur tomma intet?
En annan rolig fråga är "Om gud själv inte är skapad, utan har funnits i all oändlighet, varför väntade han då oändligt länge innan han skapade universum?"
Menar du verkligen att ett påstående om att universum finns och enligt dig måste ha skapats är ett bevis på att det fanns/finns en skapare?
Troende tror att Gud skapade allt.
Hoppas du kan se skillnaden mot dina påståenden.
Troende tror att Gud skapade allt.
Hoppas du kan se skillnaden mot dina påståenden.
Påstod jag något annat?
Troende påstår att gud skapade allt ur tomma intet.
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Varifrån kom materialet till big bang, menar du?
Hur skulle det vara om du tog reda på lite mer om det du skriver om innan du yttrar dig?
Big bang-teorin påstår endast att all materia kan härledas till en ytterst komprimerad singularitet.
Universum alltså koncentrerat till en extremt tät och ytterst varm punkt som när en gränsnivå uppnåtts ändrade form från ett extremt komprimerat tillstånd till ett från början kraftigt expanderande gasformigt tillstånd. Senare började grupper av gaser bildas, som sedan i sin tur började bli mer kompakta och efterhand som temperaturen sjönk började olika grundämnen att bildas, osv.
Negergubbe kastar ut Potentiella Argument för ett Universellt Medvetande
Okej - Here we go.
Negergubbe önskar uttrycka mig så tydligt och adekvat jag kan - följ därför gärna även länkarna
Att människor kan vara dumma och har förmåga att missuppfatta eller uttrycka oss dåligt vill jag betona redan nu.
Vill också direkt påpeka att jag personligen tror att en i närheten av adekvat Teori om "Gud" är klart omöjlig för oss att förstå.
TS försöker alltså inte att föra en sådan, utan på sin höjd ett potentiellt argument för att Universum har en "Skapare",
I motsättning till dagens gängse uppfattning -att universum uppkommit helt av slumpmässig orsak utan Mening.
Jag vill inte påstå att jag tror på Gud, har i min ungdom kallat mig ateist men har på senare år börjat kalla mig agnostiker.
Tänker numera att Guds existens inte är fullständigt omöjlig, utan potentiell eller kanske till och med nödvändig.
.......
För att något är gammalt och/eller skapat med mänskligt Medvetande så är det nödvändigtvis inte fel.
Det enda egentliga beviset för att medvetande Existerar är ett känt argument sammanfattat av Descartes 1637 och lyder:
Je pense, donc je suis/ Cogito ergo sum / "Jag tänker, alltså finns jag"
Citat:
Eftersom vi vet att vi själva existerar – att det alltså är en sanning – kan vi också veta att det finns saker som är sanna och falska. Vi kan också vara säkra på att det finns en inre och yttre verklighet, att vi som subjekt existerar i relation till objekt, och att den yttre verkligheten existerar oberoende av våra subjektiva önskningar och vilja. Eftersom cogito, ergo sum är en självklar sanning, kan vi också utgå ifrån att den eller det som potentiellt skapat oss har ärliga avsikter. Med cogito, ergo sum som ett slags grundaxiom kunde Descartes bygga upp en rationalistisk världsbild som fjärmade sig från medeltidens vidskeplighet och dogmatism, och pekade fram mot den moderna vetenskapliga världsbilden.
Detta argument är av många ansett som den enda faktiska faktum (sanningen) mänskligheten lyckats frambringa.
...
Potentiellt finns det också sanningshalt i det gamla gnostiska ordspråket (vars ursprung brukar tilldelas Trismegistus):
Som främst vill göra gällande att macro-cosmos är som micro-cosmos,
Att Människan är som Gud.
Eller kort och gott att ALLT är likartat eller har samma ursprung.
Termen kan -trots sin uppenbara dualism- också ses som Naturalistisk
För vidare upplysning rekommenderar jag alla att själva söka sig fram vad denna fras kan tänkas betyda.
En häpnadsväckande insikt är att vår hjärna och det fysiska universum vi existerar inom verkar vara otroligt lika.
Precis som att ALLT i universum har otroliga likheter med varandra.
....
I bibeln står:
Gud sade: ”Varde ljus!” Och det blev ljus.
Denna skapelseberättelse har jag hela mitt liv hånat och skrattat gott åt, tills en dag då jag fick en insikt.:
Mitt Medvetande verkar liksom bygga upp min värld helt utefter mittTillstånd.
Med tillstånd menar jag t.ex mina tankar, sinnesintryck, uppfattningar och idéer, om hur världen framför mig är beskaffad.
I Min Tankevärld så kan jag skapa vad som helst, bara jag Definierar det så Existerar det däri direkt.
Tanken tycks "skapas" Manifesteras/Representeras i min tankevärld av mitt Medvetande så snart jag Definierat (satt ord på) den.
Men jag måste aktivt tänka på något för att det skall Existera i min tankevärld.
"När jag läser/aktivt-tänker-på ordet "sommar" så bl.a känner jag lukten av regn och gräs."
Hur går det till?
...:...
För att tänka sig en "boll" så borde nödvändigtvis "boll" Existera.
Men Varför existerar boll/-ar och vad är det som gör något till en boll?
Definition är svaret på den senare frågan.
Svaret på den första frågan -varför finns bollar- är betydligt svårare att svara på.
Bollar är ju för allt vad vi vet endast definierade av människan som något som är sfäriskt och därav kan rulla.
Sfäriska föremål som kan rulla fanns givetvis innan vi Definierade "bollar", men var alltså inte bollar tidigare.
Bollar Existerar alltså med största sannolikhet endast för att vi medvetet bestämt oss för det, i likhet med sporten fotboll.
Att Definiera något räcker inte heller för att det verkligen skall existera, det måste nämligen också Manifesteras i Universum
Du kan Definiera något som inte existerar i verkligheten, och verkligheten kan bevisligen sakna något för att det inte Definierats.
Vad ljus är för någonting har vi idag relativt stora kunskaper om.
Vi vet att ljus är elektromagnetisk strålning vars energi-kvantum är Fotonen.
Detta är alltså människans definition av ljus idag, som vi dessutom erkänner otillräcklig för att uttrycka total sanning.
Den sanna definitionen är alltså för människan obestämd, men har också sedan universums början alltid varit densamma.
Men VARFÖR existerar ljuset?
Mitt svar är att:
Citat:
Precis som att dina egna tankar Existerar (i ditt Medvetande) så snart du Definierat dem-,
(då Representationen utförs av ditt Medvetande),
-Så Existerar Fotoner för att universums Medvetande ("Gud") Definierat dem, vilket leder till Existens/Representation i universum
Alltså: För att ljus skall Existera (Representeras) så behöver ljus Definieras (ord) och sedan Presenteras (sägas) av Gud.
Det som ovan kallas Gud är alltså det potentiellt universella medvetande som eventuellt gett upphov till universum.
Universum verkar uppenbarligen vara ett medvetande precis som att din tankevärld är det.
.:.
Medvetande verkar vara nödvändigt för att något alls skall kunna fås möjlighet att existera.
Jag vill påstå att allt ovanstående är förenligt med Indeterminismen och Naturalism, samt även att alla Medvetanden är det.
!Försök att hålla dina redan förutfattade uppfattningar om "Gud" utanför kritik av ovan argumentation.!
Jag förbehåller mig rätten att inte svara på trams från religiösa -kanske framför allt Ateistiska- fundamentalister.
Samt alla andra eller vilka som helst vare sig de kommer med svar jag tycker saknar giltiga motargument eller inte.
Kanske också behöver informera vissa om att mitt användarnamn Negergubbe besitter noll sanningshalt, är varken neger eller gubbe.
Och att alla kommentarer om just detta är högst Off-Topic.
Det som skall diskuteras här är givetvis argumentationen ovan och sannolikheten eller riktigheten i denna.
Vad som är OT eller inte bestämmer slutligen administratörerna.
Jag hoppas och tror att detta skall kunna bli en härlig diskussion som jag finner stort intresse i att diskutera,
Men man vet ju hur det brukar bli med detta här Sveriges största och bästa diskussionsforum.
Slutligen vill jag åter erkänna att min egen oduglighet existerar och påminna er om att inte bara läsa utan också tänka lite.
Min önskan är ändock att detta utkast skall giva någon (förhoppningsvis mig själv också) större kunskap i ämnet.
Tack för din tid och ditt engagemang i frågan! / Negergubbe
"Vad vi idag tar för verkligt, är med största sannolikhet inget man i egentlig mening ens kan kalla verkligt"
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-16 kl. 22:00.
Jag slutade läsa vid ”slump” och den konstiga länkningen av ”mening”. Länken gick till ”mening med livet”, men påstående gällde om det fanns en mening med universums existens.
Det brast redan där, alltså.
Jag slutade läsa vid ”slump” och den konstiga länkningen av ”mening”. Länken gick till ”mening med livet”, men påstående gällde om det fanns en mening med universums existens.
Det brast redan där, alltså.
Tack ändå för dina få sekunders uthållighet! (That's what she said)
Allt "lever" och meningen med universums eller "någots" existens är densamma som "meningen med livet"
Jag använde därutöver också denna länk för att den gängse uppfattningen verkar vara Nihilism (vilket var länkat under ordet "utan" strax före "mening"). Och för att någon som använt lite tankeverksamhet hade haft möjlighet att förstå att dessa samband var vad som åsyftades.
Men Du behöver inte ursäkta dig för din inkompetens eller brist på uthållighet, det var från början förmodat och adresserat.
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-16 kl. 22:14.
Det som ovan kallas Gud är alltså det potentiellt universella medvetande som eventuellt gett upphov till universum.
Universum verkar uppenbarligen vara ett medvetande precis som att din tankevärld är det.
.:.
Medvetande verkar vara nödvändigt för att något alls skall kunna fås möjlighet att existera.
Tanken att ett gudomligt metvetande skapar den fysiska verkligheten (och även den själsliga) var ju nyplatonismens centrala idé. Du kan läsa mer om detta i Plotinus Enneader.
Samma tanke finns redan i Platons dialog Timaios, även om den inte är lika tydligt utarbetad som hos nyplatonikerna.
Tack ändå för dina få sekunders uthållighet! (That's what she said)
Allt "lever" och meningen med universums eller "någots" existens är densamma som "meningen med livet"
Jag använde därutöver också denna länk för att den gängse uppfattningen verkar vara Nihilism (vilket var länkat under ordet "utan" strax före "mening"). Och för att någon som använt lite tankeverksamhet hade haft möjlighet att förstå att dessa samband var vad som åsyftades.
Men Du behöver inte ursäkta dig för din inkompetens eller brist på uthållighet, det var från början förmodat och adresserat.
Hur vet du att universums mening var att du, eller jag, skulle leva?
Tanken att ett gudomligt metvetande skapar den fysiska verkligheten (och även den själsliga) var ju nyplatonismens centrala idé. Du kan läsa mer om detta i Plotinus Enneader.
Samma tanke finns redan i Platons dialog Timaios, även om den inte är lika tydligt utarbetad som hos nyplatonikerna.
Uppriktigt tacksam för det första uppriktigt konstruktiva svaret! Tack
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur vet du att universums mening var att du, eller jag, skulle leva?
Det vill jag påstå att jag inte menat heller. Hur tänker du då?
Uppriktigt tacksam för det första uppriktigt konstruktiva svaret! Tack
Det vill jag påstå att jag inte menat heller. Hur tänker du då?
Du länkade till meningen med livet från människans synvinkel.
Tror du detta universella medvetande bryr sig om ifall vi har en mening eller inte? Har det universella medvetandet kanske bestämt vad meningen med mitt liv är?
Igår trodde du inte det....
Senast redigerad av kiss74 2019-02-16 kl. 22:38.
Har det universella medvetandet kanske bestämt vad meningen med mitt liv är?
Frågan om den gudomliga försynen kontra den fria viljan är något som både nyplatonikerna och kyrkofäderna brottades med. Sista kapitlet i Boethius Filosofins tröst är väl värt att läsa för den som är intresserad av detta.
Frågan om den gudomliga försynen kontra den fria viljan är något som både nyplatonikerna och kyrkofäderna brottades med. Sista kapitlet i Boethius Filosofins tröst är väl värt att läsa för den som är intresserad av detta.
Ja, utan fri vilja rasar vissa teologiska argument.
Helt ointressant. Du kan orbajsa hur mycket du vill och försöka se legitim ut genom att citera smarta människor, men det är helt ovidkommande om du inte har några konkreta vetenskapliga bevis. Nej, välformulerade argument är inte bevis. Jag skulle förmodligen kunna argumentera för en platt jord lika väl som du gjort här för Gud eller kosmiskt medvetande eller vem bryr sig. Jorden skulle dock fortsätta vara lika rund och Gud lika mycket ett fantastifoster hos lågbegåvade.
Ateistisk fundamentalist... Du vet att en ateist är någon som inte tror på Gud, finns inga grader direkt.