2019-02-16, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är kanske hög tid att man ser Agnes och Moa som något annat än ”barnen föräldrarna tog med sig”?
O kallade A och M för nästan vuxna. Det är kanske precis vad de var. Två nästan vuxna blivande/ redan unga kvinnor. Agnes skulle fylla femton och bli byxmyndig 2018, Moa skulle fylla 12.
Den åldern då unga tjejer börja bli medvetna om sin kvinnlighet, kroppen börjar bli kvinna, bröst, hårväxt, menstruation, hormonväxlingar mm.

Hade det någon betydelse för att de inte fick leva vidare?
Men de var verkligen snart eller redan unga kvinnor.
Och i villan fanns tre mördade kvinnor. Och en man som suiciderat när de andra var mördade.

Precis så menar jag att bristen att inte kunna mentalisera begreppet familj kanske syns i tråden. Att fundera på när en sjuk flicka ska bli byxmyndig. Det känns lite weird.
Citera
2019-02-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Och två mordmisstänkta.

2 misstänkta för planläggningen ja. Men för det fysiska utförandet?

Finns det ö.h.t någon av oss som med säkerhet vet det?
Citera
2019-02-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Hur kan du se det som något vackert att dom tog barnen med sig? Jag kan bara se det som en egoistisk handling av ett par som tror sig äga sina barn. Helt klart var det så dom såg det vilket ledde till en katastrof.
Hur kan du läsa in något vackert i den beskrivningen. Var det för att jag skrev att Oskar och Hanna älskade varandra? Det tror jag att dom gjorde. Det är inte heller omöjligt att dom älskade sina barn. Jag tror inte att hat eller ondska var deras drivkraft. Men det betyder inte att jag ser något vackert i handlingen.
Citera
2019-02-16, 19:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag anar ett visst motstånd mot offentliga förundersökningsprotokoll i det här fallet, förutom någon form av komplex förstås.

Om du samlar in namnunderskrifter med tillräckligt många folk som vill döma döda så kanske det är en väg. Det måste väl till någon tribunal av ngt slag också kanske.

Jag skulle kunna tro att en anledning till varför man inte dömer döda är att folk ändå inte skulle tro på utfallet. En annan anledning kan vara att många rättsfall är komplexa processer där man måste lägga fram mycket avancerade indiciekedjor innan den åtalade anser sig överbevisad, eller kan anses överbevisad. Om än ett kärt arbete om den åtalade är vid liv så skulle många rygga för det inför ett lik. Ordet rättegång torde förutsätta en levande person. Liksom rätt-visa. Man jobbar helt enkelt helst på levande vävnad. Det går då också få mothugg på anklagelserna. Om man inte är dödgrävare då, som kan ljuga fritt om ingen dubbelkollar. Annars skulle snart tror jag en mängd olika förbrytelser och sektmedlemskap kunna tillskrivas den döde.

Andra aspekter kan säkert väga in. Som kanske att döda har ett privatliv som somliga interner inte har. Förrän de avtjänat sitt straff.

Sen kanske mer väger in.

Men som det ser ut så tror jag man sekretessar och arkiverar materialet från fu, som om åklagare inte kunde väcka åtal, och nån Fup (sammanställning o tillrättaläggande inför publicering som (bilaga till) offentlig anklagelseakt och domstilshandling) framställs då inte.

Rättvisan borde berätta för dig varför de inte trycker undersökningshandlingar över döda i tidningen, men mitt tips är att de vill pröva grejerna i rättegång och vänta på formellt åtal och dom innan sånt sker. Risken är förstås annars att tidningarna skulle fyllas med betalda lögner, ty folk skulle inte dra sig för att vara först med att svina ner sina konkurrenter, innan de hinner svina först. Det skulle bli ett fasligt kattrakande.

Sånt där lär rättvisan ha lärt sig den hårda vägen för länge sen.

Men ring dem! Eller börja studera.
Citera
2019-02-16, 19:32
Medlem
Solglittrets avatar
Jag tycker att de som hävdar att vi ljuger, vi som haft kontakt med poliser och jurister kring Bjärredsfallet, faktiskt kan ringa och kontakta de uppgivna personerna själva och kontrollera dessa uppgifter innan de hävdar något sådant.
Jag har gångbara kontaktuppgifter till dessa personer, något som jag skickade till Flashig78 på pm.
Det är ju inget som borde ligga ute i tråden till allas beskådan. Därför skickade jag pm till hen. Kunde naturligvis direkt postat detta i tråden, men telenummer ska ju inte riktigt ut offentligheten
Citera
2019-02-16, 19:39
Medlem
Citat:
Jag tycker att de som hävdar att vi ljuger, vi som haft kontakt med poliser och jurister kring Bjärredsfallet, faktiskt kan ringa och kontakta de uppgivna personerna själva och kontrollera dessa uppgifter innan de hävdar något sådant.
Jag har gångbara kontaktuppgifter till dessa personer, något som jag skickade till Flashig78 på pm.
Det är ju inget som borde ligga ute i tråden till allas beskådan. Därför skickade jag pm till hen. Kunde naturligvis direkt postat detta i tråden, men telenummer ska ju inte riktigt ut offentligheten

Det är ju redan fler som har fått svar via mejl så det gick väl inte att få någon bekräftelse på sanningshalten. Det lär ju inte bli någon skillnad om det är 100 till som frågar.
Citera
2019-02-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur kan du läsa in något vackert i den beskrivningen. Var det för att jag skrev att Oskar och Hanna älskade varandra? Det tror jag att dom gjorde. Det är inte heller omöjligt att dom älskade sina barn. Jag tror inte att hat eller ondska var deras drivkraft. Men det betyder inte att jag ser något vackert i handlingen.
Ja det var nog för att du skrev att dom älskade varandra som jag tolkade dig så. Jag ser ingen kärlek. Bara ett destruktivt förhållande. Jag förstår att du inte tycker att barnamord är vackert.
Citera
2019-02-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Ja det var nog för att du skrev att dom älskade varandra som jag tolkade dig så. Jag ser ingen kärlek. Bara ett destruktivt förhållande. Jag förstår att du inte tycker att barnamord är vackert.
Jag tvekar lite, kärleken kan väl ha försvunnit längs vägen. Det är svårt att veta.
Citera
2019-02-16, 19:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är ju redan fler som har fått svar via mejl så det gick väl inte att få någon bekräftelse på sanningshalten. Det lär ju inte bli någon skillnad om det är 100 till som frågar.

Jag har inte fått svar på några frågor i något mail jag skickat till polisen Syd. Bara bekräftelser från registrator att de mottagit mailet.
Vet du någon som fått mailsvar på frågor kring händelserna i Bjärred?

Däremot har jag fått vänligt och trevligt bemötande i samtliga telefonkontakter och också fått svar på en del frågor. Därför är kanske telefonkontakt med 1-2 korta frågor som inte kräver alltför utförliga eller känsliga svar den mest framkomliga vägen?

Men det kan vara svårt att få tag på direktnummer till den person man vill kontakta.
Därför skickade jag pm till Flashig78 - som är en av de postare som mest kraftfullt påstått att uppgifterna från A-C A inte stämmer.

Du kanske vill konfrontera latmasken och själv ringa och kolla?
Kunde kanske vara skönt att bidra med något eget värdefullt grävande i denna tråd.
Alla ansvariga har i alla fall vid mina kontakter varit mycket trevliga, tillmötesgående och professionella. Att en till trevlig(?) person ringer och artigt berättar om varför hen undrar och över vad kommer inte göra att någon bits.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-16 kl. 19:58.
Citera
2019-02-16, 19:57
Bannlyst
Citat:
Nix, har varit väldigt noga med att varken dementera eller bejaka vad det handlar om, så ljug inte.

Jag ljuger inte. Lika lite som när Missan påstod att jag kallat dig idiot och du lät bli att dementera det. Du har varit mycket tydlig i tråden och gett uttryck för att du inte är en insider, ända tills nu, när du kunde tjäna lite på det.

Du får förlåta mig för min lite stränga ton, men jag har svårt för när man exploaterar människor, oavsett om det handlar om anhöriga, jurister eller om det handlar om tråddeltagare.
Citera
2019-02-16, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
2 misstänkta för planläggningen ja. Men för det fysiska utförandet?

Finns det ö.h.t någon av oss som med säkerhet vet det?

Hade två varit misstänkta för endast planläggning av mord hade detta naturligtvis förtydligats, precis som i ALLA andra fall där detta brott är aktuellt. Det är liksom flera gradskillnader mellan MORD och andra brottsrubriceringar. I just det här fallet genererade polisens sammanlagda bild att vi har två misstänkta för MORD. Inte för anstiftan, inte för vållande, inte stämpling eller ens medhjälp till mord. MORD är det som bägge är misstänkta för. Suck it up!
Citera
2019-02-16, 20:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag ljuger inte. Lika lite som när Missan påstod att jag kallat dig idiot och du lät bli att dementera det. Du har varit mycket tydlig i tråden och gett uttryck för att du inte är en insider, ända tills nu, när du kunde tjäna lite på det.

Du får förlåta mig för min lite stränga ton, men jag har svårt för när man exploaterar människor, oavsett om det handlar om anhöriga, jurister eller om det handlar om tråddeltagare.

Kan du sluta hacka, häckla och angripa mig i var och varannat inlägg - helt frankt?
Jag är trött på det - det tar för mycket utrymme fån trådtopik. Helt onödigt tjafs.
Ja jag har personlig anknytning till detta, nej du får inte veta på vilket sätt. Aldrig.

Och nej, jag har naturligtvis ingen anledninga att lägga mig i vad Missan27 skriver till dig - eller dementera??
Hur ska jag veta vad du kan ha skrivit någonstans? Du får nog själv hålla koll på dina inlägg och eventuellt dementera. Svårt att skilja på olika nicks inlägg? Gå in på sökfunktionen så går det lättare.

Om det vore sant att du tillhör dem som vill veta mer skulle du inte lägga så mycket krut på att motarbeta de uppgifter som inte stämmer med just din åsikt. Det blir så genomskinligt och patetiskt när man enbart tror på och hyllar de uppgifter som stöder ens egen åsikt.
Lite som intervjuverna med bröderna i Kevinfallet eller kvaståsikterna gällande Quick.

Om du verkligen inte har en agenda att få till en vinklad offentlig bild om Bjärredsfallet - visa då att du är öppen för mer fakta och beredd att kontrollera och verifiera vilka faktauppgifter som än kommer fram.

Polisen har sagt att både O och H är misstänkta för mord på barnen.
Om bara en gjort det, som framkommit, kan det vara antingen O eller H.
Vad som däremot är utrett är att O mördat H.
Så ja han har strypmördad någon i Bjärred, Bjärredsstryparen. Dessutom är han misstänkt för två mord till.
Vad H kan ha gjort eller inte gjort innan hon mördades har inte offentliggjorts. Men fn är hon också misstänkt för två mord.

Det är dock rätt märkliga och motstridiga uppgifter ur polisens PT.
Plisen borde vid PT den 11/12 känna till de forensiska fynden som enbart pekar ut en aktiv handgriplig mördare av barnen.
Polisen borde inte varit okunnig om att det bara gjorts av en och inte heller vem som gjort det.
Så hur kunde de säga att både H och O var misstänkta för mord på barnen??
Inte anstiftan eller medhjälp.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-16 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in