2019-02-16, 14:21
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Det handlar inte om exklusivitet, i kranen har man bruksöl och finöl har man på flaska. Men är det bryggeriets egen kedja så verkar det mer logiskt.
Syftade mest på att Sofiero som är en burköl istället serveras lite käckt i en sejdel (som att sätta smink på en gris)
Citera
2019-02-16, 15:56
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Syftade mest på att Sofiero som är en burköl istället serveras lite käckt i en sejdel (som att sätta smink på en gris)

Du menar som Norrlands Guld, Falcon, Åbro, Pripps Blå och alla andra svenska pisslagers som krogarna sminkar med en sejdel och gör till bacon?

Det har varit en svensk tradition sedan jag kan minnas.
Citera
2019-02-16, 16:00
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Du menar som Norrlands Guld, Falcon, Åbro, Pripps Blå och alla andra svenska pisslagers som krogarna sminkar med en sejdel och gör till bacon?

Jag dricker inte det hästpisset heller, svensk öl är värdelös för det mesta.
Citera
2019-02-16, 16:07
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:

Jag har inte påstått att du dricker det.

Det jag försöker säga är att du bor i Sverige, Sverige är känt för att göra pissöl och det är helt normalt att sagda pissöl serveras på svenska krogar i glas och muggar. Inget annat land kommer servera det på sina krogar.

Förlåt, men det är lite efterblivet att ifrågasätta Sofiero på kran på en svensk pubkedja om man har varit på krogen i Sverige förut. Det är som att ifrågasätta träd i en skog.
Citera
2019-02-16, 16:39
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Förlåt, men det är lite efterblivet att ifrågasätta Sofiero på kran på en svensk pubkedja om man har varit på krogen i Sverige förut. Det är som att ifrågasätta träd i en skog.

Fast ditt resonemang är ju minst lika efterblivet, har du hört talas om något som kallas ”Import”? Med tanke på att vi är med i EU och importkostnaderna är relativt låga, så varför inte bojkotta våran egna inhemska pissöl, och importera god öl istället? T.o.m danskarna gör ju godare ”svensson” öl. Bara för att det säljs, så behöver man ju inte köpa skräpet.
Citera
2019-02-16, 17:08
Medlem
Ygg3s avatar
Citat:
Instämmer, kommer hädanefter att bojkotta John Scotts samtliga etablissemang.

Som jag skrev så är det alltså Kopparbergs, bryggeriet bakom Soferio, som driver/äger John Scotts
Citera
2019-02-16, 17:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Fast ditt resonemang är ju minst lika efterblivet, har du hört talas om något som kallas ”Import”? Med tanke på att vi är med i EU och importkostnaderna är relativt låga, så varför inte bojkotta våran egna inhemska pissöl, och importera god öl istället? T.o.m danskarna gör ju godare ”svensson” öl. Bara för att det säljs, så behöver man ju inte köpa skräpet.
Ja, det är ett bra initiativ att låta bli att köpa makrolager, oavsett vilket land den än kommer ifrån. Tyvärr importeras det en massa sorter som ligger på samma nivå som den svenska, massproducerade lagerölen. Bara för att en öl kommer från Tjeckien eller Tyskland så betyder det inte att det per automatik är bättre öl! Ta t.ex. hypen med Staropramen, ett dussinöl från Tjeckien som affärsmän lanserat som exklusivt och genom att lägga prisnivån aningen över svenskproducerad öl fått folk att tro att det är lite bättre än vårt egna öl.

Lageröl har av tradition innehållit väldigt lika råvaror, det skiljer inte så förbannat mycket mellan dem egentligen. Om man plockar ihop 3-4 lageröl från Sverige, Tyskland och Tjeckien så tror jag att de flesta inte skulle kunna plocka ut vilka 3-4 som är svenska och än mindre pricka in samtliga vilka länder de kommer ifrån.

Svensk lageröl är inte dålig, den är bara lika jävla tråkig som alla andra länders volymöl som säljs på krogar och i butiker.
Citera
2019-02-16, 18:27
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

Hahah jaha du herr ölmeister, kan du berätta vilken öl som är bra då? Dra till med några märken och något land..
Citera
2019-02-16, 18:45
Medlem
Nicke08s avatar

Citat:

Vi svenskar låter oss dra ned brallorna självmant och bli penetrerade av omgivningarna. Myndigheter, vård, StatsTV och dyligt.
Krogen är inget undantag. Vi står i köer i smällkalla vintern för att bli hånade av krögaren. Sedan betalar vi lika logiskt 80 spänn för skitöl i baren med likaledes usla service.

Vad förväntar du dig?
Citera
2019-02-16, 19:21
Medlem
AX64s avatar
Falcon serveras på många pubar, och den är ju knappast mycket bättre. Vissa ställen vill servera billig öl i stor mängd till inte så kräsna personer och vissa satsar på att dra till sig de som vet lite bättre och betalar för det.
Citera
2019-02-16, 19:49
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Inget fel på Sofiero eller annan öl. Gå till någon annan krog eller köp dina äckliga ipor själv om du inte kan dricka helt vanlig öl.
Citera
2019-02-16, 20:18
Medlem
RZLAs avatar
Lite rolig diskussion. Vart går gränsen mellan sk fulöl och standardöl? Jag menar på att det har mest med marknadsföring och folk åsikter att göra, framför egentlig kvalité. En Norrlands kan man ställa fram på matbordet utan att skämmas för när man har gäster, en Millennium är däremot inte lika okej. Millennium har stämpeln på sig att vara ett full, men smakar inte sämre än annan svensk lager. Sedan är gräset alltid grönare på andra sidan: tyskt eller tjekiskt är bättre än svenskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in