Citat:
Det finns inga som helst bevis för att DITT medvetande existerar. Det beviset finns bara i ditt medvetande.
Vi andra kan bara anta, eller gissa på frånvaron av densamma.
Tråkigt att skriva ett så pass långt inlägg till någon som inte kommer besvara det. Av uppenbara skäl
Läs tråden först, posta svar efteråt. (eller det bästa alternativet, var tyst så undviker du avslöja dig)
För övrigt är Descartes slutsats "Jag tänker, alltså finns jag" det enda absoluta fakta mänskligheten lyckats presentera.
Inom alla vetenskaper. Allt annat går att kritisera.
Vi andra kan bara anta, eller gissa på frånvaron av densamma.
Tråkigt att skriva ett så pass långt inlägg till någon som inte kommer besvara det. Av uppenbara skäl
Läs tråden först, posta svar efteråt. (eller det bästa alternativet, var tyst så undviker du avslöja dig)
För övrigt är Descartes slutsats "Jag tänker, alltså finns jag" det enda absoluta fakta mänskligheten lyckats presentera.
Inom alla vetenskaper. Allt annat går att kritisera.
Synd bara att du inte kan förstå vad du läser. Kunde du det så skulle dina svar förhoppningsvis hänga ihop med det som du till synes försöker att svara på.
Det är jobbigt med dina "Goddag" och "Yxskaft" hela tiden.
Men du kunde i alla fall tydligen inte försvara dina egna påståenden om ett universellt medvetande.
Menade du att ett universellt medvetande skulle vara ungefär som gud? I så fall har det med trådens ämne att göra.
Väldigt roligt annars att du som själv postat ditt första inlägg i tråden för 2 dagar sedan tycker att jag borde läsa tråden innan jag skriver. Jag har följt den här tråden i flera år, så snacka om att du inte har en aning om vad du yrar om. Du borde kanske följa dina egna råd innan du yttrar dig, särskilt eftersom jag redan visade i ett tidigare inlägg att jag faktiskt hade läst vad du hade skrivit dagen innan.
Vad var det som du tyckte att jag hade missat?
Och du har fortfarande inte klargjort hur ett eventuellt universellt medvetande skulle ha något med Gud att göra.
Och, bara så att du förstår det, jag har hela tiden talat om "belägg" och inte "bevis" just därför att det på grund av frågans natur inte går att presentera exakta bevis.
Och, för att undvika ytterligare förvirring så använder jag "belägg" i betydelsen "faktum eller omständighet som påvisar riktigheten av ett påstående, en åsikt o. d.", alltså inte att liknas vid strikta bevis.
Därför skrev jag att det finns gott om belägg för att medvetandet existerar i och med att det är den term som människan har bestämt ska gälla för det som både du och jag använder oss av för att uppleva omvärlden. Och eftersom det finns gott om belägg för att ett medvetande existerar hos människan så går det att dra slutsatsen att även jag, i egenskap av människa, har ett medvetande. Ytterligare bevis är inte nödvändigt i en så enkel fråga.
Om du inte kan hänga med i den logiken så kan jag inte göra något åt det.