2019-02-16, 13:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(mitt fetade)
Nu skojar du med mig, va?!
Om man är oskyldig, då kan du väl inte tala om att poliserna får "ett försprång"?

Snälla?!
Säg att du tänkte fel, plz...

Edit: Eller är du inne på att Polisen skall fräjma oskyldiga? Lite som en viss notknappare resonerar när h*n tycks anse att Polisen skall få folk åtalade bara för sakens skull och då även när ord står mot ord.
Börjar bli på allvar riktigt orolig för det jag här läser.
Är det så svårt att stava till rättssäkerhet och att förstå innebörden?

Det fetade, var ser du att jag resonerar så?
Jag har aldrig på något vis menat att man ska åtala för "sakens skull" eller när ord står mot ord.

Du tolkar det som du vill tolka det.
Citera
2019-02-16, 13:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
...och kanske också beroende på vem som sprider dem och varför?

För om det är åkl som delger media uppgifter emanerande från en pågående FU, så får vi tro att h*n gör det efter att noga ha övervägt nyttan vs ev skada de offentliggjorda uppgifterna skulle kunna åstadkomma. Så måste det ju givetvis vara när t ex en åkl kallar till presskonferens för att uppdatera media.

Men nu är vi på Flashback, på gott och inte minst, ont.
För här kan ett konto under anonymitet läcka uppgifter, helt säkert ställda under sekretess, och på det viset styra och störa en diskussion. En sak är då säker: Det kontot jag tänker på är inte i denna tråd utan anledning.
Jag stämplar vederbörandes agerande som klandervärt.

Vad är det för uppgifter från MV som du anser har skadat utredningen genom att hen har delgett dom här?
Citera
2019-02-16, 13:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är viktigt att alla följer sina Miranda Rights. Tror du inte att även oskyldiga kan bli förvirrade och säga saker som polisen kan vrida och vända emot dem senare? Det kan leda till att hen blir misstänkt trots sin oskuld. Det kallar jag ett försprång ja gentemot den människan. Däremot är det ett stort steg bakåt för utredningen och rättssäkerheten.

Försprång kanske inte är rätt ord. Men polisen "gaining the upper hand" över den förhörde och kan leka med hen som katt gör med en råtta.

I det här fallet vet vi inte om SD stannade hemma och var på plats när polisen kom vid anmälan om försvinnandet.

Om han var där är det inte omöjligt att det stämmer det som Medinsyn berättar om att det "frivilliga upplysningsvisa hörandet" kanske skedde innan polisen knappt hunnit sätta sig in i ärendet och rett ut att det fanns anmälningar och vem som var vem.

I det skedet har väl ingen av de inblandade, inte UW heller en advokat närvarande?

Utan att veta hur det går till i Sverige, tänker jag att polisen måste väl i något skede berätta för en person att man har rätt tll en advokat. Borde lämpligen ske om man blir delgiven misstanke?
Citera
2019-02-16, 13:48
Medlem
Citat:
Det är viktigt att alla följer sina Miranda Rights. Tror du inte att även oskyldiga kan bli förvirrade och säga saker som polisen kan vrida och vända emot dem senare? Det kan leda till att hen blir misstänkt trots sin oskuld. Det kallar jag ett försprång ja gentemot den människan. Däremot är det ett stort steg bakåt för utredningen och rättssäkerheten.

Försprång kanske inte är rätt ord. Men polisen "gaining the upper hand" över den förhörde och kan leka med hen som katt gör med en råtta.
Det är jag helt övertygad om att Polisen kan.
Men så får väl inte ske?!
Det är här min käpphäst rättssäkerhet kommer in i bilden. Igen.

I den här tråden har det lagts en väldig mängd energi och text som i riktning pekat mot SD som mördare. Det ser jag i sak inte som nåt problem, men två aspekter bör beaktas:
(1) inte utan dom utpeka nån som mördare
(2) inte ur utredning sprida sekretessat material, som t ex här har skett.
Citera
2019-02-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad är det för uppgifter från MV som du anser har skadat utredningen genom att hen har delgett dom här?
Vi har inte sett slutet på utredningen, så den skada som t ex 'MV' kan misstänkas ha åstadkommit, är ännu inte avläsbar.

Du behöver inte försvara orätt.
Du vet bättre än att göra så.
Citera
2019-02-16, 13:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det har nog framkommit i tråden att han avsade sig rätten till advokat vid åtminstone första förhöret som hölls dagen efter mordet.

Du tror att det var redan vid första förhöret?

Det vore bra att få belägg för detta, då det ändå verkar som att det nu är flera som minne detta. Själv minns jag inte det faktiskt.
Citera
2019-02-16, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, visst är väl det här en uppgift som 'notknapparen' själv för in i tråden nu?

Källan är MV.
Citera
2019-02-16, 14:31
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Vi har inte sett slutet på utredningen, så den skada som t ex 'MV' kan misstänkas ha åstadkommit, är ännu inte avläsbar.

Du behöver inte försvara orätt.
Du vet bättre än att göra så.

Så du utgår ifrån att hen har skadat i
utredningen utan du vet det? Vad för uttalande från MV är det som du misstänker kan ha skadat utredningen?
Citera
2019-02-16, 15:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har också för mig att han asvtod advokat under första anhållan dagen efter mordet. Förhören den dagen och ev. kroppsbesiktning gjordes således utan advokat närvarande.
Om SD är skyldig så sköt han sig själv rejält i foten genom att avsäga sig rätten till advokat första dagen.

Om han är skyldig till mordet och han går fri, då verkar det inte ha gjort något.
Om han är skyldig till mordet och han blir åtalad, då kan det förstås ligga honom i fatet.

Detta kan dock användas av advokaten på ett sätt som kan vändas till klientens fördel, om det vid ett sådant förhör finns detaljer som en advokat hade haft synpunkter på.

Samtidigt funderar jag på hur det går till vid en anhållan. Det är väl enligt lagen att polisen har en skyldighet att informera om rätten till en advokat.

Och inte bara det, de borde upplysa om att det inte bara är en rättighet och något som man rekommenderar. Det borde vara något man avråder ifrån, att förhöras utan advokat vid så allvarliga misstankar. Det kan ju för icke kriminella kännas som att man beter sig som en skyldig (orolig) om man vill ha en. Vid ett så allvarligt brott som människorov, kan man som icke juridiskt insatt inte ta tillvara sina rättigheter på ett adekvat sätt.

Om han däremot är oskyldig, då borde eventuella uttalanden som kan verka belastande säkert redas ut.
Citera
2019-02-16, 15:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Så var det, tack! Jag var kvar i bilincidenten.

Ok, bra att du upptäckte att det var vid bilincidenten.

Jag måste säga att det känns tveksamt att man skulle avsäga sig en advokat vid en häktning för något så allvarligt som människorov.
Citera
2019-02-16, 15:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, bra att du upptäckte att det var vid bilincidenten.

Jag måste säga att det känns tveksamt att man skulle avsäga sig en advokat vid en häktning för något så allvarligt som människorov.

Vid häktningen hade han säkerligen advokat. Det jag minns är första gången han blev anhållen ett par timmar dagen efter mordet så hade han ingen advokat. Vilket mycket väl kan stämma med hur det fungerar när en advokat ska utses till någon som vill ha en, det kan ta upp till flera dagar.

Hur de skulle hunnit utse en, och han sedan tagit sig från sin A-byrå till polishuset d.v.s. släppt allt annat han hade inbokat på byrån den eftermiddagen och kunnat vara med på SD:s första anhållande och förhör samma eftermiddag är för mig en gåta.

Edit: man hinner ofta inte fortsätta förhöret direkt samma dag eller måste i bästa fall ta en paus på flera timmar EFTER någon sagt hen vill ha advokat. Man stoppar alltså förhöret fram till advokaten kommer. Hur skulle SD hunnit förhöras och t.o.m. anhållas på en enda eftermiddag om han bett om advokat?
Senast redigerad av Rosamund 2019-02-16 kl. 16:00.
Citera
2019-02-16, 15:57
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Lider du av selektivt minne ty det kan väl inte vara så att du missat denna polemik Snor-johan versus MV?

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag är väldigt selektiv med vad jag delger tråden och har inte påverkat förundersökningen negativt. Det som skiljer mina inlägg från era är att jag vet vad som händer och ni spekulerar. När det gäller polisen så har meddelandefrihet ett mycket starkt skydd. Jag är inte här för att sola mig i glansen som ni påstår utanför att följa tråden då jag själv är mycket angelägen om att få mordet uppklarat. Och att den vidriga gärningsmanen blir fälld och dömd till ett långt fängelsestraff.
Vad er agenda är kan man bara spekulera i och dom slutsatser jag drar bör jag inte delge tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Även detta ditt påstående är inte sant. Du har påverkat förundersökningen negativt i högsta grad som väl sannolikt också var ditt syfte eller Hur?
Du har förmedlat en tidigare ostraffad och i sammanhanget novis misstänkt mördare detaljerad information om polisen går tillväga vid den span som MGM samtidigt är/var underställd.

Det vore klädsamt om du kunde ta ansvar för den irreparabla skada ditt illojala pladder åsamkat utredningen?
Till ditt försvar bör sägas att dom flesta läckorna brukar ta betalt.

Ang, ditt andra påstående om meddelarfrihet har jag i länken undertill redogjort för.

Citerar mig själv: "läckagen även av i media uppmärksamma rättsfall i högsta grad skadar utredningar som ett par exempel vi alla kan relatera till i länken undertill tydligt belyser för det medlemmar som visat sig ha en av okunskap naiv syn på vårt rättssystem":

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
SD och HD var bevakade efter efter frisläppandet av TR både via fysisk och digital övervakning.

Citat:
Polisen använder sig av två metoder dels en GPS puck som monteras på det fordon som man misstänker att eventuella misstänkta brottslingar ska använda sig av. Man har även möjlighet att montera en buggutrustning som aktiveras av ljud när någon sätter sig i bilen och pratar eller startar bilen.

Citat:
Hela resan till Arlanda är väl dokumenterad i Fub och kommer bli offentlig vid ett eventuellt åtal. Allt man har handlat och ärenden man utfört på vägen finns redan med i underlaget.

Citat:
Vad bilens tekniska undersökning gett har jag ingen information om, men man kan kolla resrutt genom bilens egna GPS om den är inbyggd i bilen. Eller via en av polisen monterad GPS så utredarna har kunnat följa bilens rutt från Örebro till Arlanda. Det har förekommit en del kritik kring hur TR släppt MGM vind för våg, och det går inte till så. Så länge han fortsatt är misstänkt för brottet följer polisen varje steg och avvikande beteende som han gör.

Ställ er frågan om varför MV (läckaget) hjälper en som han själv misstänker är LWs mördare?
Han skriver själv mycket riktigt att han har meddelarskydd vilket är sant,

En annan viktig fråga som bör ställas är varför ni som tror SD är Lena Wesströms baneman inte går i taket?
En öronbedövande tystnad ?
Osökt letar sig tankarna mot att det är av fjäsk för någon ni (tidigare?) litat blint på?

Lite mer curage och ryggrad än ett ostron kan man väl begära i en allvarlig tråd.

Föreställ er att någon annan postare (jag) ogenant hjälpt en misstänkt mördare så mycket ?

När MV påstår han inte påverkat utredningen negativt ljuger han.

Har bråttom hoppas inlägget inte blev för rörigt //SN
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-02-16 kl. 16:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in