Citat:
Ursprungligen postat av
shoot-out
Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att din vågskål alltid vill i din idelogiska riktning.
Du berkar dock ligga på intressant info! såvida den nu stämmer pga nämnda vågskål.
Det finns en som påstår att person som ringde även haft dialog med Erik! allt finns väl i FUP och som jag nämt tidigare är ALLA SAMTAL INSPELADE det är ju anledning till patrulleringen. det här svamlet om andra gruperingar osv låter mer som en dåres försvarstal. Att ens blanda in ngt som skett 24 timmar innan gör ju löjeväckande signaler om hur samarbetet inom polismyndigheten fungerar. Helt oacceptabelt med tanke på de enorma samhällsresurser de besitter
Nu anlände jag precis till Sthlm.
Kan (
vad det är värt) dementera att någon person som larmat, är någon som träffat Eric strax innan.
Däremot har personer som träffat Eric före skjutningen förhörts efter händelsen.
Det faller dessutom på sin egen orimlighet. Var det inte du själv som skrev att man till 99,99% säkerhet kan avgöra att Eric är "harmlös"?
Märklig människa som isåfall skulle larma in det till polis efter att ha träffat honom...
Ännu märkligare att polisen skulle agera som man nu gjorde utifrån en sådan uppgift.
Ja, det kommer framgå när åtal väcks.
Larmsamtalet bestod i misstänkt beväpnad person, med ett udda och farligt beteende, vapen-viftningar, osammanhängande rörelsemönster, osv.
Polisen agerar utifrån det.
Att det sedan även uppgavs finnas en potentiellt farlig känd person, är inget som i den bemärkelsen höjer polisens redan höga säkerhetstänk vid ingripandet.
Det är faktiskt skitsamma vem det är, om larmet är på detta vis.
Den genomsnittliga polisen som får dessa kännetecken, förbereder sig i första hand på en möjligtvis/misstänkt beväpnad person, som kan vara påtänd eller lida av akut psyksjukdom.
Problemet med leksaksvapen finns i nästan varje polis sinne, men det är nästan uteslutande barn och yngre ungdomar som ertappas med något som polis först kan misstänka/förbereda sig på vara ett riktigt vapen.
"Stora" människor, ertappas oerhört sällan bärande på leksaksvapen, särskilt inte i offentligt rum.
Man kan därför knappast kräva av dessa poliser att dom skulle tänkt på det även i detta ärende, tycker jag. Detta får dock Tingsrätten resonera om sedan.
Dom gånger "stora" människor iaf tas med leksaksvapen, är om man hittar det i personen i frågas närhet.
Ett fall jag minns var en person som larmade in att det stod ett automatvapen utanför dörren till ett hus (landsbygd). Två patruller anländer, dragna vapen, högriskförberedda.
Så var det ett softairgun...