Citat:
Det är ungefär den bilden jag har kommit fram till. Jag tror att det handlade om att man siktade mot stjärnorna och att H nådde trädtopparna. O;s karriär behöver inte ha varit uteslutande hans projekt utan det kanske blev ett gemensamt fokus/mål att i alla fall han skulle lyckas för att upprätthålla självbild och status och att hon (det är alltid kvinnan/mamman) släppte sin karriär. För det är förmodligen sant att man bara har en chans till professorstiteln, sen blir man den där som inte fixade det.....
Det är så klart inte bara en tuva som välter lasset, vagnen måste ha lutat betänkligt en längre tid. All energi gick åt till att klara vardagen men vardagen dög aldrig.
Jag tror att några lägger för stor vikt vid uttalandet om att planeringen pågick under hösten. Jag tror att tankarna och orden kom då, men man gjorde nog inga listor eller handlingsplaner förrän man bestämde dagen D och det gjorde man kanske när man slutligen insåg att det aldrig kommer att bli som man tänkt.
Det var kanske förmågan till omorientering som saknades. Finns det något fint ord för detta develi?
Jag tror aldrig att vi kommer fram till vem som var bäst på tennis, om jag får fortsätta med den utmärkta metaforen, men oavsett det så spelade båda matchen.
Det är så klart inte bara en tuva som välter lasset, vagnen måste ha lutat betänkligt en längre tid. All energi gick åt till att klara vardagen men vardagen dög aldrig.
Jag tror att några lägger för stor vikt vid uttalandet om att planeringen pågick under hösten. Jag tror att tankarna och orden kom då, men man gjorde nog inga listor eller handlingsplaner förrän man bestämde dagen D och det gjorde man kanske när man slutligen insåg att det aldrig kommer att bli som man tänkt.
Det var kanske förmågan till omorientering som saknades. Finns det något fint ord för detta develi?
Jag tror aldrig att vi kommer fram till vem som var bäst på tennis, om jag får fortsätta med den utmärkta metaforen, men oavsett det så spelade båda matchen.
Mitt fetade .
Jag tror inte heller att "planerat sedan hösten" innebär att makarna skrev ner en detaljplanering i punktform om hur de skulle gå till väga, steg för steg, med angivna datum och klockslag.
Men eftersom nu denna informationen kommit från officiellt håll (planerat sedan hösten) så bör det ju ligga litet tyngd i den.
"Planerat sedan hösten" kan väl betyda att paret började prata om att göra slut på allting, kanske till att börja med bara "litet löst" men med en underton av allvar. Och att ämnet kanske kom upp litet då och då, men sedan oftare och oftare allt eftersom tiden gick: "om det börjar kännas alltför nattsvart så ger vi upp tillsammans."
Redan en sådan vag form av "planering" borde räcka för att skänka föräldrarna en molande känsla av obehag, förtvivlan, rädsla, fasa och vad det nu kunde vara. Och att detta inte på något sätt skulle ha påverkat dem så pass att det märktes utåt verkar nästan osannolikt.
. Problemet är att du verkar förutsätta att det är Oskar som utfört alla tre morden. Inte bra. Det kan mycket väl vara Hanna, och att hon sedan inte orkade ta sitt eget liv, och bad Oskar om hjälp. Eftersom vi inte har insyn i utredningen så blir allt gissningar.