2019-02-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är ungefär den bilden jag har kommit fram till. Jag tror att det handlade om att man siktade mot stjärnorna och att H nådde trädtopparna. O;s karriär behöver inte ha varit uteslutande hans projekt utan det kanske blev ett gemensamt fokus/mål att i alla fall han skulle lyckas för att upprätthålla självbild och status och att hon (det är alltid kvinnan/mamman) släppte sin karriär. För det är förmodligen sant att man bara har en chans till professorstiteln, sen blir man den där som inte fixade det.....

Det är så klart inte bara en tuva som välter lasset, vagnen måste ha lutat betänkligt en längre tid. All energi gick åt till att klara vardagen men vardagen dög aldrig.

Jag tror att några lägger för stor vikt vid uttalandet om att planeringen pågick under hösten. Jag tror att tankarna och orden kom då, men man gjorde nog inga listor eller handlingsplaner förrän man bestämde dagen D och det gjorde man kanske när man slutligen insåg att det aldrig kommer att bli som man tänkt.

Det var kanske förmågan till omorientering som saknades. Finns det något fint ord för detta develi?

Jag tror aldrig att vi kommer fram till vem som var bäst på tennis, om jag får fortsätta med den utmärkta metaforen, men oavsett det så spelade båda matchen.

Mitt fetade .
Jag tror inte heller att "planerat sedan hösten" innebär att makarna skrev ner en detaljplanering i punktform om hur de skulle gå till väga, steg för steg, med angivna datum och klockslag.

Men eftersom nu denna informationen kommit från officiellt håll (planerat sedan hösten) så bör det ju ligga litet tyngd i den.

"Planerat sedan hösten" kan väl betyda att paret började prata om att göra slut på allting, kanske till att börja med bara "litet löst" men med en underton av allvar. Och att ämnet kanske kom upp litet då och då, men sedan oftare och oftare allt eftersom tiden gick: "om det börjar kännas alltför nattsvart så ger vi upp tillsammans."

Redan en sådan vag form av "planering" borde räcka för att skänka föräldrarna en molande känsla av obehag, förtvivlan, rädsla, fasa och vad det nu kunde vara. Och att detta inte på något sätt skulle ha påverkat dem så pass att det märktes utåt verkar nästan osannolikt.
Citera
2019-02-16, 13:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du tycker du ska lita på en postare i tråden som inte lämnar ut några verifierbara källor men inte på en andra postare som uppger verifierbara källor?
Ellemaj kan mycket väl ha korrekt info, finns inget som talar för att hon inte skulle ha det. Men med din ”kritiska” hållning blir det rätt märkligt med din sista mening i inlägget.

Du försöker blanda bort korten och låtsas som de faktauppgifter som framkommit inte stämmer. Sprid inga lögner bara för att verifierbara uppgifter inte passar din agenda.

Uppgifterna fån A-C A är fullkomligt korrekta.
Hanna är mördad
En förälder har mördat bägge barnen.
En förälder har suiciderat.

Förundersökning dröjer av någon orsak just nu. Förväntas dock snart vara avslutad och därefter ska A-C A besluta om ev utlämnande av FUP efter sekretessprövning. A-C A är ansvarig för dessa saker när det gäller det som hänt i Bjärred.

I samtal med EGW igår visst hon inte varför förundersökningen ännu dröjer.
EGW gav inte några exempel på varför, men utan inblick kan naturligtvis allt i förkylningstider som försinkar någon påverka.
Hur mycket har du mailat, ringt eller grävt själv?

Se det fetade. Absolut så är det med all säkerhet så som "åklagaren" sagt till dig . Problemet är att du verkar förutsätta att det är Oskar som utfört alla tre morden. Inte bra. Det kan mycket väl vara Hanna, och att hon sedan inte orkade ta sitt eget liv, och bad Oskar om hjälp. Eftersom vi inte har insyn i utredningen så blir allt gissningar.

Edit: Att FUPen lämnas ut i sin helhet lär inte hända. Enligt ACA kommer hon besluta, efter sekretessprövning, vilka handlingar som jag bedömer kan lämnas ut" (Hennes egna ord.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-16 kl. 13:27.
Citera
2019-02-16, 13:16
Medlem
Citat:
Du tycker du ska lita på en postare i tråden som inte lämnar ut några verifierbara källor men inte på en andra postare som uppger verifierbara källor?
Ellemaj kan mycket väl ha korrekt info, finns inget som talar för att hon inte skulle ha det. Men med din ”kritiska” hållning blir det rätt märkligt med din sista mening i inlägget.

Du försöker blanda bort korten och låtsas som de faktauppgifter som framkommit inte stämmer.
Sprid inga lögner bara för att verifierbara uppgifter inte passar din agenda.

Uppgifterna fån A-C A är fullkomligt korrekta.
Hanna är mördad
En förälder har mördat bägge barnen.
En förälder har suiciderat.

Förundersökning dröjer av någon orsak just nu. Förväntas dock snart vara avslutad och därefter ska A-C A besluta om ev utlämnande av FUP efter sekretessprövning. A-C A är ansvarig för dessa saker när det gäller det som hänt i Bjärred.

I samtal med EGW igår visst hon inte varför förundersökningen ännu dröjer.
EGW gav inte några exempel på varför, men utan inblick kan naturligtvis allt i förkylningstider som försinkar någon påverka.
Hur mycket har du mailat, ringt eller grävt själv?

Uppgifterna från åklagaren A-C A skulle verifieras i veckan. Sen visade det sig att det inte finns någon åklagare eftersom det inte finns något mål. Det kom inte heller någon verifiering. Så där råder stora tveksamheter. Jag ser fram emot en skriftlig gärningsbeskrivning som styrker någon av de olika formuleringar du använder för att referera vad du har fått dig delgivet muntligt.

En lärarvikarie som har en pappa som bor två kvarter från familjens hus känns än så länge mer trovärdig. Särskilt när det handlar om en uppgift att flickorna hade otvättat hår.

Man får anpassa kravet på trovärdighet utifrån vilken information det handlar om förstår du.
Citera
2019-02-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Mitt fetade .
Jag tror inte heller att "planerat sedan hösten" innebär att makarna skrev ner en detaljplanering i punktform om hur de skulle gå till väga, steg för steg, med angivna datum och klockslag.

Men eftersom nu denna informationen kommit från officiellt håll (planerat sedan hösten) så bör det ju ligga litet tyngd i den.

"Planerat sedan hösten" kan väl betyda att paret började prata om att göra slut på allting, kanske till att börja med bara "litet löst" men med en underton av allvar. Och att ämnet kanske kom upp litet då och då, men sedan oftare och oftare allt eftersom tiden gick: "om det börjar kännas alltför nattsvart så ger vi upp tillsammans."

Redan en sådan vag form av "planering" borde räcka för att skänka föräldrarna en molande känsla av obehag, förtvivlan, rädsla, fasa och vad det nu kunde vara. Och att detta inte på något sätt skulle ha påverkat dem så pass att det märktes utåt verkar nästan osannolikt.

Det var många som såg en familj som var i kris och plågades av sina omständigheter. Man såg sorgen i ögonen och behovet av att jobba hemifrån/gå ner i arbetstid. Men det syntes inte att föräldrarna hade lokaliserat nödutgången och bestämt sig för att använda den.
Citera
2019-02-16, 13:26
Medlem
För mig är detta särbehandling. Skulle polisen kompromissa med andra vanliga dödliga om upplägget av en (vinklad) PK?
Citat:
Ja det är något patetiskt över att under en ”klargörande” PT inte uppge vem av enbart två utpekade döda personer som gjort vad.

Som att man vill sprida lite skuldansvar även på den som inte handgripligen gjort något.

Förstår inte hur någondera sidans anhöriga dels kan komma på tanken att göra detta eller ens acceptera det. Fullständigt obegripligt varför detta egentligen överhuvudtaget skulle mörkas.

Talar man om så mycket som man gjort kring stryp- och kvävningsgsmord, planeringar, odrogade barn, sjukdomsdiagnoser etc - finns det inget bra skäl att hålla inne med fakta vem som handgripligen agerat. Tvärtom - det är att kleta någon form av skuld för en aktiv handling på den som kanske inte varit aktiv. Som kanske till och med redan var död.

Väldigt obehagligt att man ens kan komma på idén att smeta ut skuldbördan för att aktivt ha mördat barnen på det här sättet. Och sannolikt gjort det på önskan om ”korrigering” från anhöriga.
Citera
2019-02-16, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Så tror jag också det kan vara. Och om detta skedde succussivt först under hösten kan lärare och andra noterat det, men tänkt att det handlade om en tillfällig svacka tex pga att M också blivit sjuk. Att/om föräldrarna gav upp under hösten kan också ha gjort flickorna mer trötta och att de påverkats av den nedtyngda stämningen hos föräldrarna, så förstärktes uppgivenheten ännu mer. Jag undrar verkligen hur barnen mådde och hade det den sista tiden och vad läkarna tänkte och förmedlade om hur ME:n utvecklades. Tanken med hemundervisningen var väl att försöka stoppa upp sjukdomsförloppet, men blev Agnes bättre under tiden hon undervisades hemma? Man hoppas ju med hela sitt hjärta att föräldrarna till stora delar höll uppe masken inför flickorna.

Ja, man hoppas, men tyvärr verkar det också osannolikt (tänker jag) att föräldrarna skulle klara av att hålla masken eller "spela ett spel" där hemma, när kollegor såg "sorgen i ögonen" på pappa. Antagligen förstod kanske flickorna aldrig att de skulle bli dödade, men att någonting var väldigt fel lär de väl ha känt...? Undrar om de tog på sig skulden själva för att "pappa och mamma var ledsna...?" Barn har ju tyvärr lätt för att göra så. "Det är för att jag är sjuk som...." (bara spekulationer, så klart).
Citera
2019-02-16, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Se det fetade. Absolut så är det med all säkerhet så som "åklagaren" sagt till dig . Problemet är att du verkar förutsätta att det är Oskar som utfört alla tre morden. Inte bra. Det kan mycket väl vara Hanna, och att hon sedan inte orkade ta sitt eget liv, och bad Oskar om hjälp. Eftersom vi inte har insyn i utredningen så blir allt gissningar.

Edit: Att FUPen lämnas ut i sin helhet lär inte hända. Enligt ACA kommer hon besluta, efter sekretessprövning, vilka handlingar som jag bedömer kan lämnas ut" (Hennes egna ord.

Om Solglittrets uppgifter stämmer MÅSTE makan vara den som mördade barnen. Annars hade hon inte varit misstänkt för mord.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-16 kl. 13:43.
Citera
2019-02-16, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Uppgifterna från åklagaren A-C A skulle verifieras i veckan. Sen visade det sig att det inte finns någon åklagare eftersom det inte finns något mål. Det kom inte heller någon verifiering. Så där råder stora tveksamheter. Jag ser fram emot en skriftlig gärningsbeskrivning som styrker någon av de olika formuleringar du använder för att referera vad du har fått dig delgivet muntligt.

En lärarvikarie som har en pappa som bor två kvarter från familjens hus känns än så länge mer trovärdig. Särskilt när det handlar om en uppgift att flickorna hade otvättat hår.

Man får anpassa kravet på trovärdighet utifrån vilken information det handlar om förstår du.

Ja, men annat som påverkar är också hur trovärdig och hederlig källan tidigare visat sig vara och hur hårt den visat sig kunna vinkla information innan. Det finns en anledning att vi berättar sagan om Pojken och vargen för våra barn ända sedan Aisopos skrev den för över 2500 år sedan. Det är för att de tidigt ska inse att det har ett högt pris att uppfattas som icke trovärdig. Tyvärr verkar det som att alla inte har fått den sagan berättad för sig eller så kanske de inte förstod den från början.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-16 kl. 13:49.
Citera
2019-02-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Om Solglittrets uppgifter stämmer MÅSTE makan vara den som mördade barnen. Annars hade hon inte varit misstänkt för mord.
Varför det? Hon är väl misstänkt för mord eftersom de planerat ihop oavsett vem som gjort vad mot barnen? Eller är det så du menar?
Citera
2019-02-16, 14:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan

Hanna är INTE misstänkt för mord - i betydelsen random mord!
Hon är misstänkt för mord på barnen. Precis som O också är.
Idag vet vi att bägge inte har utfört morden, även om de gemensamt jan ha planerat dem.
Då har antingen O eller H handgripligen mördat barnen.

Det vi dessutom vet är att O strypmördad H.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-16 kl. 14:42.
Citera
2019-02-16, 14:21
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

Du försöker blanda bort korten och låtsas som de faktauppgifter som framkommit inte stämmer.
Sprid inga lögner bara för att verifierbara uppgifter inte passar din agenda.

Helt rätt det du skriver Solglittret. Så hur kommer det sig att du inte själv lämnar "verifierbara" källor? Vem som helst kan säga att man pratat med åklagare. Som nu inte var en åklagare. Och som du inte kunnat verifiera. Så hur tänker du där? Eller har jag missförstått något, i så fall ber jag om ursäkt.
Citera
2019-02-16, 14:26
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Hanna är iINTE misstänkt för mord - ibetydelsen random mord!
Hon är misstänkt för mord på barnen. Precis som O också är.
Idag vet vi att bägge inte har utfört morden, även om de gemensamt jan ha planerat dem.
Då har antingen O eller H handgripligen mördat barnen.

Det vi dessutom vet är att O strypmördad H.

Sluta nu. De är misstänkta för mord. Båda två. Vem snackar om "random" mord? Gud, den här tråden börjar verkligen bli en ord-lekplats. Trist.

Jag kan heller inte se nånstans, skriftligt i media, var det står att morden begåtts av en enda gärningsman. ACA hänvisade mig (läs: min vän) till presskonferensen 11/12. Där kan jag heller inte se att morden begåtts av en enda gärningsman.

Nån som har källor där?
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-16 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in