2019-02-16, 09:59
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Luleå är en trevlig stad. Men jag blir lite fundersam om du riktigt förstår dig på vintrarna.
Visst är det trevligt att hyra en stuga i en vecka och leka i snön.
Det är mindre roligt att bo i skiten i 5 månader.
-30 grader och snö upp till midjan är inte så charmigt som det låter.

Visserligen är det nära till dagis om du bor i en stad. Men varför inte bo en bit utanför så du får en stor gård där du kan ha hästar o så?
Det blir lite jobbigt o köra ungarna till kompisar stup i kvarten. Mycket hämta o lämna och att handla mat kan bli ett helt jävla äventyr.
Två bilar är ett måste.

Luleås skärgård ska vara den finaste i Sverige sägs det.
Den månaden det är isfritt....

Stockholm o andra sidan är ett jävla rövhål. Skumt folk överallt och som du själv skriver, bilköer o en evighet att ta sig någonstans.

Varför inte göra något mellanting? Gävle?
Då kan du fortfarande odla grönsaker ute och ha normal vinter o fina somrar.
Luleå är typ 100 mil norrut.
Släkt o vänner kommer man inte se speciellt ofta.
Barnvakt som mor o far o svärmor o sådär kan ni fetglömma.
Det är bra att ha sådant nära.

Men visst, sitta o grilla korv en superkall vinterkväll under stjärnorna. Det är helt tyst. Inga bilar på mils avstånd.
Men hur ofta kommer ni att göra det?

Snön upp till midjan? I Norrland så kommer faktiskt plogbilarna fram och allra helst i en stad som Luleå. Däremot så håller jag med dig om att det blir långt till släkt men gällande Gävle så är det enda som talar för det är att det är närmare sen är det bara mellanmjölk. Satsa hellre på Övik eller Sundsvall om man vill ha havet nära
Citera
2019-02-16, 10:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Jag tror området södra Värmland, Närke, Västergötland är bättre alternativ.

För att det inte uppfyller några av deras krav?
Citera
2019-02-16, 10:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Detta. Kylan är inte det värsta. Man vänjer sig, och med rätt kläder är -25 inte mycket värre än -15. Det är dock svårt att vänja sig vid konstant mörker 6 månader om året. Man blir nedstämd, orkeslös etc.

Skulle även tillägga:

Folket: Folk i Norrland är allmänt inskränkta. Man snusar, mekar med bil, biffar upp sig på gymmet och går på krogen. Sällan möter man någon som är intellektuellt utmanande, utbildad eller som sett världen. Reser man så åker man till Thailand på sin höjd. Det blir rätt tjatigt.

Inkomst: Räkna med upp till 30% lägre lön än vad du hade fått i Stockholm. Lägg därtill att kommunalskatten är 33,8% mot Stockholms 29,8% och det lämnar ett avtryck i plånboken. Har du inte redan bil idag så blir det ännu en utgift.

Aktiviteter: Det råder allmän brist på saker att göra. Beroende på stad så finns det liksom en bio, 1-3 krogar, 5-10 restauranger att pröva på, och när man gjort det 10 gånger... så börjar man om. För det finns inget annat.

Jag fattar inte riktigt det här "vi är trött på storstan". Vafan, man kan ju ta sig till naturen hur lätt som helst från Stockholm. Du kan ta dig till Gotland på några timmar från T-Centralen!

Oj vilka fördomar, du vet att majoriteten av de som bor i Stockholm är inflyttade från övriga landet och då måste det vara något i luften som gör folk intelligenta genom att bara bosätta sig där. Vart exakt går den där magiska gränsen som gör en idiot till ett geni? Är det strax efter Märsta?
Citera
2019-02-16, 10:30
Medlem
Skulle vilja slå ett slag för inlandet dvs Östersund. Relativt stor stad, inte Norrbotten men ändå snösäkert och gott om sjöar. Nära bra skidåkning i Åre. Universitet finns också.
Var många år sedan jag var där sist men tyckte det var en vacker stad med många äldre byggnader.
Tyvärr skrivs det en del om att de importerat lite väl mycket problem och huruvida det stämmer låter jag vara osagt.
Demografin lär väl se liknande ut i exempelvis Luleå också.
Citera
2019-02-16, 10:36
Medlem
Håller med ett inlägg längre upp, flytta till Örnsköldsvik. Stan ligger precis vid havet med småbåtshamnar, uteserveringar och pubar, och utanför ligger Höga kusten med öar i världsklass (Ulvön, Trysunda) och bra service. Vackra naturreservat med bra vandringsmöjligheter, bra vinter (särskilt i jämförelse med Stockholm) med massa skoterleder och möjligheter till utförsåkning. Nära till landsbygden med hästgårdar etc och fina badstränder på sommaren samt äventyrsbad mitt i stan. En bra stad för en barnfamilj helt enkelt. Foppa har golfbana där också. Bara 40 minuter med nya Botniabanan norrut till Umeå, och där finns Norrlandsoperan, Bildmuseet, Ikea samt en mer aktiv flygplats. Sånt man åker till ibland men inte behöver bo vid. Sånt ni verkar vilja ha mer av i vardagen finns i Övik. Sen om ni går ihop med folket där vet jag inte men de är rätt sköna, lever det goda livet skulle jag säga, alla jag träffat är brunbrända med egen båt. Men det är klart att jämfört med Stockholm...ja.
Citera
2019-02-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy

Folket: Folk i Norrland är allmänt inskränkta. Man snusar, mekar med bil, biffar upp sig på gymmet och går på krogen. Sällan möter man någon som är intellektuellt utmanande, utbildad eller som sett världen.

Jaha, och vad har dom intellektuella och världsvana svenskarna i södra sverige åstadkommit?
Utsatta områden, gruppvåldtekter, handgranater och bilbränder?
Citera
2019-02-16, 10:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Låter mer som schtaan det där, men i övrigt stämmer det för de flesta mindre orter (i hela landet) utan en stor rörlighet på invånare.

Skulle rekommendera en större stad. Lule eller Ume. Finns fler möjligheter till jobb (även om lönerna är betydligt lägre än i storstäderna) för båda, och allt kretsar inte bara runt jakt, snöskoter och det lokala hockeylaget som i de mindre orterna. Bättre skolor också. Skolor med klasser som F-3, 4-6 är väl inte optimalt hur lockande det än kan te sig.

Tyvärr är nog ts inne i en liten kris och mycket av det han skriver framstår som drömmar eller fördomar. Hur man nu väljer att se det.

Det är inte billigare (hus är billigare och större, men vad kostar driften) att leva här uppe. Det mesta har samma pris eller är dyrare. Med tillägget att det finns mindre utbud.

Lite eller ingen lokaltrafik så det blir till att skjutsa ungarna till träningar och kompisar ändå. Särskilt om du bor någon mil utanför.

Visst, ts kanske inte har ett lån på 2 miljoner på huset, och du behöver en bra bil om du skall köra 2000+ mil om året oavsett väder, och den plus bränslet har samma kostnad/mil som i söder.

För resor till utlandet/kontinenten tillkommer det i bästa fall bara ett par tusen för två vuxna att ta sig till och från stockholm. Få flyg går direkt från norrlandsorterna till semesterparadisen och i princip alla flyg i övrigt går till sth så det innebär två resor till göteborg.

Med det sagt skulle jag själv inte flytta från min gård, men, skulle jag flytta från den skulle jag dra till Malmöregionen för närheten till kontinenten och hur roligt skoter än är så är det bara körbart någon månad per år ute vid kusten och det är ett dyrt nöje.
Plus att kommunalskatten i tex Umeå är typ 34 kr, mot runt 29-30 i Stockholm och en del kranskommuner.

Mitt tips till TS är att flytta till någon till Stockholm närbelägen stad i Mälardalen, eller i värsta fall Östergötland etc. Bättre klimat, lägre skatter än i Norrland och man har alltid närmare till Stockholm om det kniper. Och på landsbygden kring städer som Västerås, Strängnäs, Nyköping, Norrköping, Linköping är det betydligt lägre huspriser, men ändå inte lika isolerat.
Senast redigerad av Karman 2019-02-16 kl. 10:56.
Citera
2019-02-16, 11:23
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Varför har du ett sånt fokus på alkohol?

Du förstår inte skillnaden mellan att växa upp i ett samhälle där det finns noll förebilder, knappt någon akademiker samt ett jävla tissel och tassel om vad grannen åt till frukost kontra motsatsen?

Kan för övrigt upplysa dig om att Norrlands Guld är standardölen på Sveavägens krogar.
+1
Det finns en anledning att de som blir kvar i småstäder främst är de som saknar utbildning. De flesta som studerar eller har driv brukar flytta under studietiden för att sedan flytta till Stockholm (om de inte redan studerade där).

Folk har en tendens till att romantisera livet på ”landet”. Jag kan förstå om man inte vill bo i en lägenhet när man har barn. Men köp en villa i närheten av innerstan istället om möjlighet finns.

Det är klart som fan att det är bättre med förebilder som har en utbildning, än förebilder som klankar ned på alla ”som tror dem är något”. Nej, fan jag kommer aldrig bo i en liten stad igen.
Citera
2019-02-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Varför har du ett sånt fokus på alkohol?

Du förstår inte skillnaden mellan att växa upp i ett samhälle där det finns noll förebilder, knappt någon akademiker samt ett jävla tissel och tassel om vad grannen åt till frukost kontra motsatsen?

Kan för övrigt upplysa dig om att Norrlands Guld är standardölen på Sveavägens krogar.

Nu har jag ingen statistik på det här. Men de flesta av Sveriges förebilder, både när det gäller sport och idrott samt näringsliv och företag, kommer troligtvis från andra ställen än Sveriges tre största städer. Oavsett om dessa personer bor kvar på sin uppväxtort eller flyttat därifrån, så kommer de ändå förbli ortens förebilder.

Tillgången på eller avsaknaden av just akademiker tror jag knappast inverkar på den personliga utvecklingen. Då är det snarare andelen entreprenörer och övriga innovatörer och visionärer, som driver företag och skapar sysselsättning och arbeten, som spelar roll. Just det är knappast en bristvara i mindre städer, då det är en förutsättning för att kunna leva där.
Citera
2019-02-16, 12:35
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedan21
Om du gillar att resa så kan du ju ha i åtanke att de finns flygplats i Luleå och Skellefteå

Ingen vettig människa flyger 2019
Citera
2019-02-16, 12:37
Medlem
hrwdtjs avatar
Hur är det med arbetstillfällen i Norrland?
Citera
2019-02-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felleboy90
Kan börja med att säga att jag är uppvuxen i piteå och har bott i Luleå några år så jag kan ha en viss bias. Numera bor jag i en mycket större stad mycket längre söderut.

Jag älskade min uppväxt i piteå det var den bästa tiden i mitt liv. Euskefeurat har en låt som heter det är hit man kommer när man kommer hem och det känns verkligen som piteå...

Låter mycket trevligt med Piteå. Funderar på hur det var med myggorna ?
Har varit en sommar i Jokkmokk och inne i samhället var det ok men utanför
blev det ganska jobbigt och framför allt i skogen. Men det kanske är bättre vid kusten ?
Senast redigerad av Grovport 2019-02-16 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in