2019-02-15, 20:26
Medlem
Roidberts avatar
TS, hur ser din kost och dina matvanor ut? Gå igenom vad du äter och dricker under en vanlig dag och var ärlig. Jag tror att svaren till din dåliga andedräkt finns där. Dessutom är det relevant att veta om du röker eller någonting liknande. Rökning påverkar andedräkten negativt.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan vara värt ett försök/ett besök.

SB12 innehåller ingen alkohol. (Annars brukar jag säga att "alkohol är bra för min torra strupe".. )

Okej. Men jag tror ändå inte att SB12 gör någonting positivt för hans andedräkt. Många som har dålig andedräkt försöker så hårt att bli av med den genom att borsta tänderna överdrivet mycket och använda en massa munskölj, vilket istället leder till att andedräkten blir värre. Det kan nog också bero på att man slår ut en massa bakterier som behövs, som någon annan var inne på. Jag hade dålig andedräkt för ca 10 år sedan, och för mig var lösningen att äta regelbundet under dagen.
Senast redigerad av Roidbert 2019-02-15 kl. 20:30.
Citera
2019-02-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Det luktar alltså skit MELLAN tänderna när du använt din tandtråd? Det borde väl tyda på att det kan vara något med tanden och inte magen. Vad har tandläkarna sagt när de känt lukten?

Mellan några tänder. De längst bak. Inte alla tänder.

Alla läkare har förnekat att de känner någon lukt. Bara en läkare erkände efter att jag pressa henne genom att fråga 3-4 gånger om hon verkligen inte kände någon lukt. Dock så försökte hon runtgå frågan flera gånger och inte svara. Men hon sa till slut,efter jag frågat henne flera gånger ifall hon kände min dåliga andedräkt/någon lukt från mig:

- ``Okej. Ja, jag kände någon lukt direkt när jag träffa dig. Men just nu dr jag står så känner jag inget``.

Flera läkare har hållt för näsan när jag besökt dem o.s.v

Men de vägrar erkänna direkt rakt på sak att ja, jag har dålig andedräkt. Förstår verkligen inte. Förstår att det är en pinsam sak att prata om. Men de är läkare? Deras jobb när en patient kommer med ett problem så ska de ju hjälpa till?!
Citera
2019-02-15, 20:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
TS, hur ser din kost och dina matvanor ut? Gå igenom vad du äter och dricker under en vanlig dag och var ärlig. Jag tror att svaren till din dåliga andedräkt finns där. Dessutom är det relevant att veta om du röker eller någonting liknande. Rökning påverkar andedräkten negativt.

Okej. Men jag tror ändå inte att SB12 gör någonting positivt för hans andedräkt. Många som har dålig andedräkt försöker så hårt att bli av med den genom att borsta tänderna överdrivet mycket och använda en massa munskölj, vilket istället leder till att andedräkten blir värre. Det kan nog också bero på att man slår ut en massa bakterier som behövs, som någon annan var inne på. Jag hade dålig andedräkt för ca 10 år sedan, och för mig var lösningen att äta regelbundet under dagen.

You have a good point. Borsta tänderna morgon och kväll (helst med elektrisk tandborste) i minst två minuter. Använd fluortandkräm, rätt rikligt. Samt skit i att äta en massa småmål och undvik godis och läsk. Då brukar 99 av hundra få bra andedräkt. Men håller den dåliga andedräkten ändå i sig, så är det antagligen någon infektion eller inflammation man går och "drar på". I mitt fall var det en dålig tandrot, som inte upptäcktes vid de första tandläkarundersökningarna.

Edit:
SB12 om man har dålig munhygien för övrigt, är att likställa som när folk sprejar deodorant under armhålorna istället för att duscha. Men TS sköter tydligen sin munhygien.
Senast redigerad av kraftfoder 2019-02-15 kl. 20:40.
Citera
2019-02-15, 20:36
Medlem
Basens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GGAASS
Har slutat med all snabbmat nu i några dagar. Ska försöka sluta helt. Men är det okej att dricka sockerfria läskedrycker och energydrycker? Är beroende av läsk och speciellt energydrycker.

Vad menar du med att försöka få bukt på candidan utan pencillin?

Om jag vore du så skulle jag även skippa lightläsken och energidrycken. Kanske även dessa förorsakar besvären?

Jag brukar jämföra penicillin med en atombomb: Den eliminerar de skadliga bakterierna, men de goda bakterierna stryker också med. När bakteriefloran är försvagad kommer candidan ta en allt större plats i matsmältningssystemet.

Jag försökte skumma lite genom nätet, men ger man verkligen penicillin mot svamp? Trodde att penicillin bara bet mot bakterier?
Citera
2019-02-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Du säger att du borstar tungan, borstar du också långt ner i halsen så att du får kväljningar. Du måste borsta hårt.
Frågan är då hur du vet om något av det hjälper. Gör du slicktest på handleden efteråt, genast efter och kanske en halvtimme efter.? Är tungan vit eller har annan missfärgning?

Om det inte är tungan som samlar beläggning ser jag ingen annan möjlighet än att börja operera bort eventuella illaluktande delar. Om du kan känna en ordentligt dålig lukt på tandråden så verkar det finnas problem i/mellan tänderna också. Ett alternativ är att dra bort dem en efter en tills de illaluktande tänderna (mellanrummen)försvinner.
Har du rotfyllningar? Jag har nyligen dragit bort en rotfylld tand som krånglade (värkte ordentligt under den). I samband med detta så har jag läst en del om rotfyllningar och det verkar finnas mycket problem med dem. Om de kan orsaka dålig lukt vet jag inte men det är värt att fundera över.

Borstar inte tungan så jätte ofta,då jag använder tungskrapa 2-3 gånger dagligen.

Har gjort slicktest på handleden och luktat efteråt, känner en äcklig lukt,dock inte så jättestark eller så förjävlig. Tror jag inte känner så starkt för jag har lukten i mig. Men från de jag ser på folk,när de håller för näsan när de går förbi mig eller när jag pratar med dem,så måste min andedräkt vara förjävlig.

Jag känner dock när jag stänger munnen och andas ut genom näsan, känner en äcklig lukt längst ner i munnen/upp i halsen.

Jag har gamla rotfyllningar i tänderna längst bak. Gjorde X-ray i utlandet och tandläkaren sa att de verkar vara ``tomt`` på insidan eller vad det var. Kommer inte riktigt ihåg vad hon sa.
Citera
2019-02-15, 20:42
Medlem
Lubrixs avatar
Du kanske borde testa flux munskölj istället och se om det blir bättre. Annars kanske det är så att du har infektion i tandköttet som gör att du får dålig andedräkt.
Citera
2019-02-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert

Mina kostvanor är mycket snabbmat. I perioder ökar det. Men ibland kan det vara så att jag äter snabbmat 1-3 gånger om dagen. Har minskat i vissa perioder och slutat helt men märker inte att min andedräkt blivit bättre.

Blivit vegan i runt 1 månad(käka sojakorv,soja hambrurgare,soja köttbullar + grönsaker..(drack läsk dock). Hjälpte inte.

i 2,5 dagar käka jag bara gurka och citron och drack vatten. Hjälpte inte.

Men just nu så har jag inte käkat snabbmat på flera dagar. Ska försöka sluta helt. äter inte socker eller dricker läsk. Utan dricker sockerfri läsk och energydryck.

De senaste dagarna,eftersom jag enbart dricker sockerfri läsk och energydrycker har jag fått diareé. Så funderar på att minska med sockerfria läsk/energydrycker med.

Varken röker eller snusar.
Citera
2019-02-15, 20:46
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Borstar inte tungan så jätte ofta,då jag använder tungskrapa 2-3 gånger dagligen.

Har gjort slicktest på handleden och luktat efteråt, känner en äcklig lukt,dock inte så jättestark eller så förjävlig. Tror jag inte känner så starkt för jag har lukten i mig. Men från de jag ser på folk,när de håller för näsan när de går förbi mig eller när jag pratar med dem,så måste min andedräkt vara förjävlig.

Jag känner dock när jag stänger munnen och andas ut genom näsan, känner en äcklig lukt längst ner i munnen/upp i halsen.

Jag har gamla rotfyllningar i tänderna längst bak. Gjorde X-ray i utlandet och tandläkaren sa att de verkar vara ``tomt`` på insidan eller vad det var. Kommer inte riktigt ihåg vad hon sa.

Jag har nu i samband med min problemtand stundtals kunnat känna en riktigt illa lukt inombords. Jag kände den såväl före som efter utdragningen. Jag är fortfarande lite svullen i området där tanden drogs ut och jag tror den illa lukten kommer därifrån. Det blir aldrig mer någon rotfyllning för mig.

Jag rekommenderar hård borstning framom skrapa. Jag har förvisso aldrig använt skarpa men med borsten kommer man åt en betydligt större del av tungan.
Citera
2019-02-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
You have a good point. Borsta tänderna morgon och kväll (helst med elektrisk tandborste) i minst två minuter. Använd fluortandkräm, rätt rikligt. Samt skit i att äta en massa småmål och undvik godis och läsk. Då brukar 99 av hundra få bra andedräkt. Men håller den dåliga andedräkten ändå i sig, så är det antagligen någon infektion eller inflammation man går och "drar på". I mitt fall var det en dålig tandrot, som inte upptäcktes vid de första tandläkarundersökningarna.

Edit:
SB12 om man har dålig munhygien för övrigt, är att likställa som när folk sprejar deodorant under armhålorna istället för att duscha. Men TS sköter tydligen sin munhygien.

Har skaffat en eltandborste. Använde den i runt 1 månad. Märkte ingen skillnad och den måste laddas ofta,så sluta använda den.

Har slutat äta socker alls i flera dagar. Funderar på att sluta helt. Eller kanske äta högst 1-2 gånger i månaden. Men är det okej att äta chips eller nötter då?
Citera
2019-02-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basen
Om jag vore du så skulle jag även skippa lightläsken och energidrycken. Kanske även dessa förorsakar besvären?

Jag brukar jämföra penicillin med en atombomb: Den eliminerar de skadliga bakterierna, men de goda bakterierna stryker också med. När bakteriefloran är försvagad kommer candidan ta en allt större plats i matsmältningssystemet.

Jag försökte skumma lite genom nätet, men ger man verkligen penicillin mot svamp? Trodde att penicillin bara bet mot bakterier?

Är starkt läskbereonde,speciellt energydryck beroende. Men är det okej att dricka 1 sockerfri energydryck om dagen?
Citera
2019-02-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Du kanske borde testa flux munskölj istället och se om det blir bättre. Annars kanske det är så att du har infektion i tandköttet som gör att du får dålig andedräkt.

Använt Flux munskölj,helt utan resultat. Använt ALLT som finns i apoteken. Inget hjälpt.
Citera
2019-02-15, 20:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Har skaffat en eltandborste. Använde den i runt 1 månad. Märkte ingen skillnad och den måste laddas ofta,så sluta använda den.

Har slutat äta socker alls i flera dagar. Funderar på att sluta helt. Eller kanske äta högst 1-2 gånger i månaden. Men är det okej att äta chips eller nötter då?

Min gamla eltandborste, Oral B, är säkert fem år nu. Behöver bara ladda den en gång var tionde dag. Eltandborste är en bra sak för munhygienen.

Läste det andra du skrev också, skippa småätandet och framförallt nötterna om du har tandfickor.
Men jag tror inte SB12 orsakar dina bekymmer, det är nog allt det andra du har berättat om.
(Allt det andra sammantaget då alltså. Kolla också om du har någon infektion.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in