Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
"Varje gång någon begär att få ut en allmän handling, gör myndigheten en sekretessprövning – en bedömning av om det finns skäl att sekretessbelägga handlingen i sin helhet eller enstaka uppgifter." Källa: Lawline
Jag har svårt att tro att någon som sysslar med att sekretesspröva handlingar inom offentlighets- och sekretesslagen, ringer upp och berättar något i ett hett ärende som detta. Detta något kan absolut vara offentligt. Det jag vänder mig emot är att om det blir missförstånd från mottagarens sida, så har inte tjänstemannen ryggen fri. Allt sker därför skriftligt. Eller BÖR ske skriftligt, borde jag kanske säga.
Detta är ju dessutom en pågående förundersökning.
Nå, jag lämnar det nu.
Ja, det bär lite för långt att gå in på alla detaljer, men i stort är det fråga om allmänna handlingar som i sin helhet kan vara offentliga eller sekretessbelagda eller om handlingar där
vissa uppgifter kan vara offentliga, medan andra är sekretessbelagda.
Det är inte alls ovanligt att man som handläggare på en myndighet blir kontaktad per telefon av t.ex. journalister som vill ha en eller annan
uppgift ur ett ärende som man själv varit eller är ansvarig för. Det kan ställas väldigt fiffiga frågor och då gäller det att man vet hur man ska hantera det hela. Om den uppgift som efterfrågas är offentlig, dvs. inte sekretessbelagd måste den lämnas ut. Omgående per telefon om så begärs. Om uppgiften sekretessbeläggs är man skyldig att ge ett skriftligt beslut, med motivering och överklagningshänvisning. Handlingar och uppgifter i ärenden hos myndigheter kan dock normalt sett inte offentliggöras förrän de avslutats, vilket just journalister brukar vara mycket väl medvetna om.
Att polisen i Bjärredsfallet offentliggjorde uppgifter ur en icke avslutad utredning var kanske inte helt genomtänkt utifrån mitt sätt att se. Jag skulle nog inte gjort det om jag fått bestämma. Men de hade väl sina skäl.