Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Det blir fel att prata om ”sekt” i detta sammanhang som om Sc vore något suspekt. Det är en laglig ”kyrka” och medlemmarna åtnjutet exakt samma religionsfrihet som övriga invånare i landet. Om det finns en koppling till Sc så skulle detta aldrig presenteras som något relevant i utredningen eftersom det inte är olagligt att tro i Sverige.
Sc klassas inte som en sekt utan en helt laglig trosuppfattning som skyddas av de mänskliga rättigheterna och lagarna.
Jag förstår inte varför det är fel att nämna ordet "sekt" i samband med SC. Deras läror inom religion, filosofi och vetenskap har inga vetenskapliga belägg och är av många ansedda - för att använda ett populärt förekommande prefix i denna tråd - som pseudovetenskap. Det ligger ingen konspiration bakom detta påstående, snarare har detta bevisats av just vetenskapen. Det finns många berättelser om deras hjärntvättning av människor, ekonomiska utnyttjande av medlemmar osv.
Och visst är den en laglig sammanslutning, men allt de gör är inte alltid lagligt och för all del är mycket främst djupt omoraliskt. Exempelvis katolicismen är också laglig, men omtalade pedofila präster är det inte...
Det är väl bäst att tillägga att jag har ingen aning och ingen åsikt om mördarparet hade någon anknytning till SC, men en skål popcorn är en skål popcorn, och det är snart dags att släppa denna tråd, för på sistone har det blivit mycket popcornsätande bildligt talat här. Intrigerna och tillmälena haglar och manuset börjar bli urvattnat som i en kriminalserie på sin 5:e säsong.
BTW, enligt Svensk Ordlista är sekt:
grupp med från om*givningen av*vikande å*sikter eller levnads*sätt och med stark inre samman*hållning och ofta intolerans mot an*dra grupper; särsk. i religiösa samman*hang.
SC kvalar in i den beskrivningen tycker jag.