2019-02-15, 16:31
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Använder bara rapsolja. Den billigaste jag kan hitta.
Har dock alltid en halvfull flaska olivolja hemma, något frugan använder antar jag.
Citera
2019-02-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jo men det finns ju fler tillagningssätt än pastörisering. Fermentering förstör t.ex inte bakterierna. Och vissa livsmedel äter man ju inte för bakteriernas skull utan för näringens. Du får t.ex. sämre hälsa av att äta råa morätter än kokta.

Man får inte sämre hälsa av att äta råa morätter .

Man får i sig mindre av vissa näringsämnen ja, men mer av andra som förstörs vid upphettning.

Jag använder olivolja till det mesta men några undantag.

Till stekning smör då det har bästa non-stick egenskaper enligt mig.

Vill man göra majonnäs eller dylikt rekommenderar jag en neutral olja. Typ varmpressad raps.
Citera
Allaballawallas avatar

Moderatormeddelande

Postat av Allaballawalla 2019-02-15, 16:52
Moderator
Ok då var det läge att återgå till ämnet för tråden. Övriga sidospår får ni ta i PM eller trådar lämpade för dessa diskussioner.

/Mod
2019-02-15, 17:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Tack för era svar!

Har dock fortfarande svårt att hitta varmpressad rapsolja i butik, hittade en från Eldorado men vågar man köpa den? Vilka märken har ni hittat som ni använder?

Driver du med oss? Rapsolja finns i 99,9% av alla matbutiker - i alla fall där jag bor.
Exempel: https://www.hemkop.se/produkt/Rapsolja-101255495_ST

Jag använder 3 olika sorters olja:
- rapsolja när jag vill steka hett och ha en neutral smak
- enklare extra virgin olivolja när jag steker i något lägre temperatur och vill ha en medelhavssmak
- dyr fin lyxolivolja till t.ex dressing eller bara att doppa bröd i.
Senast redigerad av madtop 2019-02-15 kl. 17:25.
Citera
2019-02-15, 17:21
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Tack för era svar!

Har dock fortfarande svårt att hitta varmpressad rapsolja i butik, hittade en från Eldorado men vågar man köpa den? Vilka märken har ni hittat som ni använder?

Majoriteten av rapsoljan i butikerna är just varmpressad. Vågar påstå att du hittar minst 2 olika märken i 100% av matbutikerna. Kostar runt 19,90,- till 23,90- / liter. Kan stå raffinerad istället för varmpressad på flaskan.
Senast redigerad av JerryCotton 2019-02-15 kl. 17:29.
Citera
2019-02-15, 17:26
Medlem
4yoonlys avatar
Kör mestadels raps, men skall man rosta potatis i ugn så tycker jag olivoljan ger betydligt godare resultat. Men annars är det som sagt raps (med ibland lite smör för smak).
Citera
2019-02-15, 17:36
Avstängd
Jag steker alltid i både smör (riktigt smör) och olivolja, kör 5050. Det blir solklart godast och bäst stekyta.

Sen är det ju - på ren svenska - ett sant helvete och hitta en bra olivolja som inte dunstar bort på en gång eller smakar beskt vid stekning. Personligen har jag hittat den ultimata olivoljan att steka i, som både behåller sin goda smak, klarar hög temperatur och inte är överjävligt dyr - Monini. Glöm aldrig det - Monini! Den är dessutom väldigt god till sallader, även att ringla på diverse grönsaker, lite fruktig och nötig, nästan lite smörig i smaken. Monini!
Citera
2019-02-15, 18:41
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Jag är ingen expert så jag googlade. Skall ni steka så stek i smör (o inte i vegetabiliska fetter).

https://kurera.se/har-ar-basta-fettet-att-steka-i-och-fettet-du-ska-undvika/

Smör är säkert bra när du steker någon organisk grönsak i din teflonpanna på låg temperatur.

Förr oss riktiga köttätare funkar det inte då smör har alldeles för låg rykpunkt. Rapsolja el dyl är vad som funkar till biffen i den rostfria eller gjutjärnspannan.

Vi köttätare har ändå en förväntad återstående livslängd på högst 3 dagar enligt alla självutämnda "nutritionister" så vi kan skita i aldehyderna.

Man får välja om man vill leva eller om man vill bli gammal...
Citera
2019-02-15, 20:14
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Jordnötsolja till stekning. Tål höga temperaturer.

Olivolja till vinägrett.

Solrosolja till övrigt, förutom vid fritering eller om bilen ska smekas.

Alltid kallpressat! Gäller även motoroljan.
Citera
2019-02-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Förr oss riktiga köttätare funkar det inte då smör har alldeles för låg rykpunkt. Rapsolja el dyl är vad som funkar till biffen i den rostfria eller gjutjärnspannan.
Som KlappMungon påstår så är smör dåligt för stekning av kött, blir i princip bränt smör om man använder det till en stek. Detta är pga man vill ha hög temperatur i pannan, och det pallar inte rent smör med. Personligen kör jag olivolja vid kött då jag inte gillar bismaken av rapsolja, men det är en smakfråga.

Till annan stekning så försöker jag köra smör så ofta det går, mest för den goda smaken. Smör är även väldigt tacksamt om man har något som är lite fuktigt, typ en kycklingfile. Då slipper man explosioner av olja som skvätter. Men det handlar väl snarare om att man är en lat ungkarl och inte en mästerkock.
Citera
2019-02-15, 21:06
Medlem
Själv använder jag samma flaska olivolja till salladen eller om jag ska steka en köttbit.

Rapsolja har aldrig tilltalat mig.
Förmodligen inte bara mig, för man kan köpa det billigare än syskonet dieselolja.
Citera
2019-02-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag använder 3 olika sorters olja:
- rapsolja när jag vill steka hett och ha en neutral smak
- enklare extra virgin olivolja när jag steker i något lägre temperatur och vill ha en medelhavssmak
- dyr fin lyxolivolja till t.ex dressing eller bara att doppa bröd i.

Precis det här. Jag undviker till varje pris att låta oljan någonsin gå till rykpunkt, då det ger en oangenämn smak, därav sker all stekning på hög temperatur med rapsolja. Majsolja, solrosolja, jordnötsolja med fler duger ju lika bra, men rapsolja kan man köpa svensk och anses ha en bra fettsammansättning.

Emellanåt använder jag även olivolja för stekning av kött för att parfymera hela rätten, men det gäller att vara försiktig att hålla temperaturen på en lagom hög, jämn nivå. Ofta är det tillsammans med en klick smör som ger en god indikation på om temperaturen börjar bli för hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in