2019-02-15, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, det kan man, det var gulligt sagt
Tack, när en kvinna har nått min ålder kan man gott unna sig lite gullighet ibland. Det gäller att underhålla en bred repertoar av personlighetsegenskaper. Jag tror att det är lättare att förstå andra om man inte hämmar sig för mycket. Då blir man alldeles för upptagen av hur man får eller inte får vara. Man måste ha tillgång till hela sig själv för att förstå hur vansinnigt andra kan bete sig.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-15 kl. 14:54.
Citera
2019-02-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det blir aldrig bra med ironier och mobbing. Ingenting blir bättre av det. Det här sättet som florerar i tråden mellan vissa och som du utnyttjar; att diskutera en tredje tråddeltagare är ju också lågt.

Jag har uppfattat att Solglittret har uppfattat det hen säger. Sen kan jag tycka att hon måste ha hört fel eller att juristen sagt fel, eller ville höja sig en aning - men jag går vidare. Skiter i vilket för vi får aldrig veta. Jag är fortfarande på det klara med att O är hängd och H är strypt.

Håller med dig. Någon form av missförstånd e.d. Att personen existerar är ju bekräftat. Att hon är ansvarig för att avsluta ärendet verkar ju också ha bekräftats, liksom att det är hon som sekretessprövar när det begärs ut handlingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vi ska prata mera med varandra än om varandra annars blir det inget diskussionsforum. Om vi fortsätter med åklagar-historien så blir det ett tjat-forum.

Däremot, hur f-n kan utredningen vara öppen så här länge? Vad väntar polisen på? Varför sitter hon och besvarar mail när hon kunde stänga utredningen som var klar för 1,5 månader sedan. Vad väntar människan på?

Nu verkar ju det mail som vi sett exempel på vara ett standardiserat svar som en överbelastad handläggare gärna formulerar när han/hon blir överöst med förfrågningar av ett och samma slag. Jag skulle själv ha gjort på exakt det sättet om jag varit i A-C As sits. Jag tror att hon helt enkelt låter någon annan hantera alla förfrågningar och därför har sett till att detta standardmail skickas till alla som hör av sig och vill ha kontakt. På så sätt uppfyller myndigheten sina skyldigheter och hon behöver inte ägna tid åt att svara på mail hela dagarna. Om hon sen av något skäl väljer att personligen tala med någon av de som begär ut handlingar bestämmer hon ju själv.
Citera
2019-02-15, 15:40
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
https://timbro.se/smedjan/en-forsmadd-kyrka/

https://www.kkuriren.se/nyheter/han-kande-sig-utfryst-av-kyrkans-ledning/

Handsvett i religiösa sammanhang hittade jag tyvärr ingenting om alls.

Två exempel på personer som stött på motstånd när de försökt förändra organisationen. Inte exempel på systematiska trakasserier av avhoppare.

Vi kan dock lämna detta här för jag vill inte framstå som försvarare av Svenska kyrkan som jag sedan länge lämnat (ingen försökte för övrigt hota mig i samband med utträdet, tveksamt om de märkte något).

Inte heller tror jag att föräldrarna i Bjärred mördade sina barn på grund av scientologerna.
Citera
2019-02-15, 15:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sista mening enligt dig och inte via officiell information.
Det är som Lonnrot skriver:

Trevligt att bli betraktad som facit...

Nu är det ju inte så svårt egentligen, om man inte krånglar till saker.

Tittar man på hur PT formulerar sig så är det mordet på döttrarna som deras utredning har gällt. Och konstaterandet av att föräldrarna är (misstänkta) för mordet på dem hör logiskt ihop med det.

Det betyder ju naturligtvis inte att föräldrarnas död inte utretts men att mammans (och pappans) död blivit rättsligt ointressant för frågan om mordet på döttrarna i den stund de har styrkt att H dödat flickorna i samförstånd (etc.) med O.

När utredningen har klart för sig vad som varit föräldrarnas avsikt (att ”dö tillsammans med barnen”) och de är medgärningspersoner i detta brottsliga skeende (som inbegriper mordet på döttrarna), så är frågan om hur mamman dött mindre viktig (eller rättsskipningsmässigt perifer), inte minst om allt talar för att det är en central del av gärningspersonernas egna avsikter, för att inte säga en bärande del i brottets förverkligande. I och med medgärningsmannaskapet blir det också i alla fall i just detta fallet svårt att se föräldrarna som två skilda personer. Vilket ”gemensamt och i sam-förstånd” förvisso också ger uttryck för. Det är en mördare med två huvuden. Ett synsätt som väl är ”logiskt” också från döttrarnas synvinkel.
Citera
2019-02-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Två exempel på personer som stött på motstånd när de försökt förändra organisationen. Inte exempel på systematiska trakasserier av avhoppare.

Vi kan dock lämna detta här för jag vill inte framstå som försvarare av Svenska kyrkan som jag sedan länge lämnat (ingen försökte för övrigt hota mig i samband med utträdet, tveksamt om de märkte något).

Inte heller tror jag att föräldrarna i Bjärred mördade sina barn på grund av scientologerna.

Det blir lite komplicerat nu. Jag vill bara inte att Sc avfärdas helt med motiveringen att det är en suspekt sekt, för det är det inte. Dom är värre eftersom dom kan verka under lagens täckmantel. Jag tror inte heller att barnen mördades på grund av Sc. Men jag utesluter inte att föräldrarna kan ha föreställt sig att döden inte är slutet utan början. Någon skrev att dom kanske hoppades på att återfödas utan sina barn. Det kan lika gärna vara så att dom hoppades på att återfödas med sina friska barn.
Men eftersom vi har religionsfrihet och man får tro på nästan vilket gudabeläte man vill, så kommer det aldrig att framgå som något av betydelse i utredningen.
Citera
2019-02-15, 15:54
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Trevligt att bli betraktad som facit...

Nu är det ju inte så svårt egentligen, om man inte krånglar till saker.

Tittar man på hur PT formulerar sig så är det mordet på döttrarna som deras utredning har gällt. Och konstaterandet av att föräldrarna är (misstänkta) för mordet på dem hör logiskt ihop med det.

Det betyder ju naturligtvis inte att föräldrarnas död inte utretts men att mammans (och pappans) död blivit rättsligt ointressant för frågan om mordet på döttrarna i den stund de har styrkt att H dödat flickorna i samförstånd (etc.) med O.

När utredningen har klart för sig vad som varit föräldrarnas avsikt (att ”dö tillsammans med barnen”) och de är medgärningspersoner i detta brottsliga skeende (som inbegriper mordet på döttrarna), så är frågan om hur mamman dött mindre viktig (eller rättsskipningsmässigt perifer), inte minst om allt talar för att det är en central del av gärningspersonernas egna avsikter, för att inte säga en bärande del i brottets förverkligande. I och med medgärningsmannaskapet blir det också i alla fall i just detta fallet svårt att se föräldrarna som två skilda personer. Vilket ”gemensamt och i sam-förstånd” förvisso också ger uttryck för. Det är en mördare med två huvuden. Ett synsätt som väl är ”logiskt” också från döttrarnas synvinkel.
Du är sååå rätt på det. Båda två har varit väldigt involverade i morden på flickorna. Var och en på sitt sätt. Detta innebär, som du så riktigt påpekar, att hur H dog är ganska ointressant. Det är heller inte intressant vem som gjorde vad i det här fallet. Inte på något sätt.
Citera
2019-02-15, 16:04
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Det blir lite komplicerat nu. Jag vill bara inte att Sc avfärdas helt med motiveringen att det är en suspekt sekt, för det är det inte. Dom är värre eftersom dom kan verka under lagens täckmantel. Jag tror inte heller att barnen mördades på grund av Sc. Men jag utesluter inte att föräldrarna kan ha föreställt sig att döden inte är slutet utan början. Någon skrev att dom kanske hoppades på att återfödas utan sina barn. Det kan lika gärna vara så att dom hoppades på att återfödas med sina friska barn.
Men eftersom vi har religionsfrihet och man får tro på nästan vilket gudabeläte man vill, så kommer det aldrig att framgå som något av betydelse i utredningen.

Där håller jag med, ett eventuellt medlemskap i scientologerna bör inte ha haft betydelse för utredningen.

Jag skulle i just detta fallet tro att medlemskap i en församling av vilket slag det vara må likaväl skulle ha kunnat verka skyddande om det hade inneburit ett stöttande nätverk. På samma sätt skulle ett medlemskap i en grupp där det inte var en vänskaplig stämning och där man blev utstött på grund av barnens sjukdom kunna vara ytterst förödande.

Kanske har det även funnits ett ideologiskt sammanhang som beslutet fattats i eller som använts som krycka för de egna önskningarna om att dö... Men det tycker inte jag mig kunna utläsa ur den information som fanns.
Citera
2019-02-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Sedan finns det också tydliga gränser gällande vad som är rimligt att diskutera gällande sådant vi absolut inte vet något om.

Föräldrarnas lidande på grund av döttrarnas sjukdom får inte förminskas.

Föräldrarnas möjligheter till anpassning av livet så de jobbade mindre och hjälpte barnen mer får inte diskuteras. Föräldrarna behövde arbeta heltid för att vila från barnen och för att förhindra att ekonomin kraschade.

Man får inte tro att det fanns en obalans i förhållandet mellan makarna på så sätt att O var dominant. Gällande H kan man däremot nästan säkerställa att hon var psykiskt mycket labil och dessutom drog in O i sina sjuka planer.

Ifrågasätta hemundervisningen för det var tveklöst det absolut bästa för båda barnen.

Det var inget konstigt med att föräldrarna inte fixade lugnande till barnen. Det är svårt att få tag på starkt lugnande medel och föräldrarna visste inte hur mycket preparat man behövde.

Om man funderar över ME-diagnoserna och hur de kunde sättas snabbt, iaf för M, förutsätts att man tror att flickorna var kärnfriska och helt utan problem att klara skolan. Kanske man till och med tror att ME inte finns.

Man kan bara ha En teori kring fallet och den måste vara vattentät och grundad i kända fakta.

Genom polisens pt vet vi allt som finns att veta och det är hemskt att delta i denna tråd.

Tey44, du sätter ord på mina reflektioner.

Citat:
Ursprungligen postat av develi

Du får spekulera hej vilt om du har lust gällande föräldrarna.
Skillnaden är att du kommer bli ifrågasatt om det saknas förankring, om andra uppgifter talar emot det du påstår alt om det låter fullständigt ut i det blå.

Det hedrar dig att du gråter en skvätt, vilket iofs är att ta i, det är ändå flashback . Det är inte det minsta konstigt, bara sunt, att ifrågasätta, argumentera och debattera. Det skulle kunna gå att göra med lite mer finess och humor, snarare än med nedsättande kommentarer om skribenters personliga egenskaper och karaktär, och att
Nu tog jag ditt inlägg och citerade, inte för att specifikt tilltala dig, utan för att det är verkligen allt för många som brukar den tekniken, inklusive mig själv.

[/quote] Du tror inte snarare att det beror på att det är just de specifika påståendena om att de var friska, ironiska fnuttar kring "sjuka" eller "trötta" som ifrågasätts om man bortser från dina generaliseringar?[/quote]

Självklart, skulle jag säga, är det dessa citationstecken som ställer till det. De betyder trots allt att det man skrivit inom den skulle vara fejk.
Citera
2019-02-15, 16:25
Bannlyst
Citat:

Med eller utan konkret känd sekt, så finns det en stark prägel av något sekteristiskt, lufttätt och världsfrånvänt i makarna dödspakt, varför jag tycker att sökandet efter en sådan varit högst relevant. Om man inte hittar något yttre, så är det fullt rimligt att beskriva makarnas planering, beslut, meddelande till omvärlden och sätt att utföra morden på, som en inre liten dödssekt.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-15 kl. 16:56.
Citera
2019-02-15, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Håller med dig. Någon form av missförstånd e.d. Att personen existerar är ju bekräftat. Att hon är ansvarig för att avsluta ärendet verkar ju också ha bekräftats, liksom att det är hon som sekretessprövar när det begärs ut handlingar.

Nu verkar ju det mail som vi sett exempel på vara ett standardiserat svar som en överbelastad handläggare gärna formulerar när han/hon blir överöst med förfrågningar av ett och samma slag. Jag skulle själv ha gjort på exakt det sättet om jag varit i A-C As sits. Jag tror att hon helt enkelt låter någon annan hantera alla förfrågningar och därför har sett till att detta standardmail skickas till alla som hör av sig och vill ha kontakt. På så sätt uppfyller myndigheten sina skyldigheter och hon behöver inte ägna tid åt att svara på mail hela dagarna. Om hon sen av något skäl väljer att personligen tala med någon av de som begär ut handlingar bestämmer hon ju själv.

Då får man väl i alla fall säga att det var en fantastisk lyckträff att just dessa två inte bara fick ACA (som har en historia som advokat och har arbetat som gruppchef för rättstillämpning sedan 11år) att ringa upp, utan dessutom titulerar sig som åklagare och grovt pratar brevid mun innan fallet avslutats. Det är en sån där sak som annars inte ens händer en gång i livet, utan kräver många mansåldrar för att slå in två gånger i rad.
Citera
2019-02-15, 17:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Du är sååå rätt på det. Båda två har varit väldigt involverade i morden på flickorna. Var och en på sitt sätt. Detta innebär, som du så riktigt påpekar, att hur H dog är ganska ointressant. Det är heller inte intressant vem som gjorde vad i det här fallet. Inte på något sätt.

Stämmer. Att planera och utföra ett grovt våldsbrott är en mycket allvarlig handling. En utredning av en händelse handlar om att ställa någon till ansvar. (Det handlar inte primärt om att i isolering taxera ondska för enskilda brottsliga handlingar utefter ett millimetergraderat måttband.) I denna händelse har två oskyldiga barn ovetandes genom mord bragts om livet av sina vårdnadshavare. Det är den brottsliga gärningen som allt fokus rätteligen ska ligga på.

Lyfter man blicken så är vad som hänt i bjärrred varken mer eller mindre än vad det ser ut som: två föräldrar tar livet av sina sjuka unga döttrar och sen sig själva under förevändningen att skydda barnen och sig själva från lidande och en uppfattat meningslös tillvaro.

Inget annat.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-15 kl. 17:12.
Citera
2019-02-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Då får man väl i alla fall säga att det var en fantastisk lyckträff att just dessa två inte bara fick ACA (som har en historia som advokat och har arbetat som gruppchef för rättstillämpning sedan 11år) att ringa upp, utan dessutom titulerar sig som åklagare och grovt pratar brevid mun innan fallet avslutats. Det är en sån där sak som annars inte ens händer en gång i livet, utan kräver många mansåldrar för att slå in två gånger i rad.

Jag menade att det är så det går till i största allmänhet. Jag har ingen som helst kunskap om hur många personer som A-C A de facto har talat med om detta ärende och hur många som fått ett standardiserat svar. Men det tycks du veta.

Att människor kan missförstå och missuppfatta varandra på de mest häpnadsväckande sätt är inget som jag förundras över. Det förekommer hela tiden. Jag skulle kunna fylla tråden med exempel, både roliga och mindre roliga. Det är bara rent löjeväckande att häkta upp sig på sådant.

För övrigt är det inte min bedömning att A-C A "grovt pratar brevid mun" (sic). Hon torde med sin kompetens och tjänsteställning vara mycket väl medveten om vad hon kan säga, vad som fortfarande inte är möjligt att offentliggöra men kanske kan bli offentligt och vad som från polisens sida kommer att sekretessbeläggas. Det är ju hennes arbetsuppgift att göra den typen av bedömningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in