2019-02-15, 14:45
Medlem
DrRockzos avatar
Tjenare!

Tänkte kolla vad panelen anser om dessa oljor, vilka bör man använda, och till vad?
Om jag förstått det rätt så gäller följande (rätta mig gärna om jag har fel):

Olivolja (Extra virgin): god i dressing och doppa bröd i
Olivolja (ej extra virgin): god att steka i men "färgar" smaken något

Rapsolja (Kallpressad): god i dressing?
Rapsolja (Varmpressad): god att steka i, "färgar" inte smaken så mycket som olivolja

Vart hittar man varmpressad rapsolja? överallt jag kollar är det bara kallpressad?
Jag försökte göra en majonnäs på kallpressad men det smakade inte alls gott tyckte jag?

Hjälp!
Citera
2019-02-15, 14:52
Medlem
SkogsKonungs avatar
Hittar ofta varmpressad rapsolja i de flesta butiker. En större ICA t.ex.

Köper alltid rapsolja. Varför köpa olivolja som smakar sämre och transporteras över en hel kontinent? I min mening är rapsolja överlägset i smak och mångsidighet.
Citera
2019-02-15, 14:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Tjenare!

Tänkte kolla vad panelen anser om dessa oljor, vilka bör man använda, och till vad?

Rapsolja (Varmpressad): god att steka i, "färgar" inte smaken så mycket som olivolja

Vart hittar man varmpressad rapsolja? överallt jag kollar är det bara kallpressad?
Jag försökte göra en majonnäs på kallpressad men det smakade inte alls gott tyckte jag?

Hjälp!

Jag tror du har rätt. Att steka i rapsolja är ett bra alternativ.
Vill du vara lite Stockholmscringe så ska du grotta ned dig i olika olivoljor. Ju dyrare desto bättre.

"Virgin" betyder bara att det är oljan man får ut i första pressningen. Dock finns det ett problem här då de svenska snilleuppfinnarna hittade på separatorn för typ 100 år sedan. Det betyder att 99% av all olja kommer ut direkt och den "gamla" definitionen när man använde oerhört primitiva handpressar och verkligen bara fick ut den bästa oljan knappast saluförs längre.

Vilken smörja som helst kan numera marknadsföras som "virgin".

Rapsa på du bara. Olivoljesnobbar är bara pinsamma.
Citera
2019-02-15, 14:57
Avslutad
Jag använder olivolja när jag lagar medelhavsmat (enklare olivolja) och sommarsallader (snobbig kallpressad olivolja).

Rapsolja (enkel varmpressad) använder jag för alla annan matlagning som stekning, göra såser och poppa popcorn. Snobbrapsolja kan jag ha i sallader. Majonnäs gör jag dock på varmpressad enkel rapsolja med en lite dust av snobbolivolja i.
Citera
2019-02-15, 15:07
Medlem
DrRockzos avatar
Tack för era svar!

Har dock fortfarande svårt att hitta varmpressad rapsolja i butik, hittade en från Eldorado men vågar man köpa den? Vilka märken har ni hittat som ni använder?
Citera
2019-02-15, 15:22
Medlem
grungewhores avatar
Alla eventuella goda egenskaper olivolja har, försvinner vid upphettning. Således helt värdelöst så länge man inte har det över sallad eller i dressing.

Har bytt ut all matlagningsolja till raps och det är mer än halva priset i utgift'
Citera
2019-02-15, 15:28
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Tjenare!

Hjälp!

Kallpressad smakar mer och lämpar sig inte till majonnäs, förutom raps och solrosolja som jag tycker kan fungera på grund av den neutrala smaken.

https://www.zeta.nu/recept/hemgjord-majonnas-med-rokt-rapsolja/

Steka bör du göra i en olja med hög rykpunkt. Solros och raps har bra värden, även om avokadoolja tangerar dessa.

https://www.landleyskok.se/tips-trix/rykpunkt-oljor-och-smor

Rent ekonomiskt är det inte försvarbart att använda annat än solros och raps till vardaglig matlagning. Jordnöts/sesamolja använder man i vissa asiatiska rätter för att få en särskilt smak. Olivolja använder jag enbart i dressingar eller på sallader.
Citera
2019-02-15, 15:32
Medlem
Rapsolja är en skitprodukt som möjligtvis duger till att elda med.

Kallpressad, ekologisk olivolja som ej upphettats ska vara ok.

Kokosolja sägs vara stabilt upp i ganska höga temperaturer.

I min mening finns det egentligen ingen anledning alls att konsumera ovanstående oljor.

Det nyttigaste för människan verkar vara animaliskt fett(rätt logiskt). Helst opastöriserat/icke upphettat.
Senast redigerad av Decimal1 2019-02-15 kl. 15:34.
Citera
2019-02-15, 15:41
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Alla eventuella goda egenskaper olivolja har, försvinner vid upphettning. Således helt värdelöst så länge man inte har det över sallad eller i dressing.

Har bytt ut all matlagningsolja till raps och det är mer än halva priset i utgift'
Tack för tips. Varmpressad rapsolja will be.
Nej olivolja var inte bra att steka med.
Men jag kommer dock även i fortsättningen dagligen smörja in min lekamen med extra virgin olivolja. Frutata. (Första skörden)

Där duger inte simpel rapsolja.
Citera
2019-02-15, 15:43
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Rapsolja är en skitprodukt som möjligtvis duger till att elda med.

Kallpressad, ekologisk olivolja som ej upphettats ska vara ok.

Kokosolja sägs vara stabilt upp i ganska höga temperaturer.

I min mening finns det egentligen ingen anledning alls att konsumera ovanstående oljor.

Det nyttigaste för människan verkar vara animaliskt fett(rätt logiskt). Helst opastöriserat/icke upphettat.
Du menar härdade fetter? Ok. Jag går då bättre med olivolja. Tror jag.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-02-15 kl. 15:48.
Citera
2019-02-15, 16:00
Medlem
knullmorfars avatar
Jobbar själv som kock och av erfarenhet kan jag säga att olivolja sällan används till stekning i restaurangkök utan det är den mer neutrala rapsoljan som gäller. Har aldrig sett någon steka animaliskt protein i det, för att ta ett exempel. Skulle dessutom bli dyrt att använda olivolja på samma sätt då det kan gå 2-3 liter bara under service. Olivolja har även en tendens att härskna lättare än rapsolja.

Olivolja används snarare till sallader, marinader, vinägrett eller annan dressing och som smaksättning. Rapsoljan kan å andra sidan användas för att göra mayonnaise, smaksatta oljor o.s.v. I alla kök jag jobbat i förekommer givetvis båda, men till helt olika ändamål.
Citera
2019-02-15, 16:10
Medlem
DeepThroat007s avatar
Jag är ingen expert så jag googlade. Skall ni steka så stek i smör (o inte i vegetabiliska fetter).

https://kurera.se/har-ar-basta-fettet-att-steka-i-och-fettet-du-ska-undvika/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in