2019-02-15, 11:28
Medlem
Flashig78s avatar
Ett mail skickades igår av en vän till mig, till den jurist som har hand om Bjärredfallet. Dvs Solglittrets "åklagare", som inte är åklagare. Det ställdes en del frågor och svaret blev som följer:

Förundersökningen är ännu ej nedlagd. Jag kan inte svara på frågor om den då jag inte känner till detaljer. Jag sköter sekretessprövningen av den. Det kommer att vara fortsatt sekretess för allt förutom det som sagts vid presskonferensen enligt min bedömning. Önskar du begära ut ärendet så kan jag vidaresända din begäran till registraturen för diarieföring. Du kommer då få ett partiellt avslagsbeslut och de få handlingar jag bedömer kan lämnas ut.

Med vänlig hälsning

Jag har tagit bort kontaktuppgifterna, men hon sitter på Porslinsgatan i Malmö, vilket INTE är någon åklagarmyndighet. Det är polisen som finns där. Jag undrar om Solglittrets obekräftade telefonsamtal verkligen skedde. Eller kanske drömde hon? Nå, min uppfattning om det behöver jag inte torgföra.
Citera
2019-02-15, 11:35
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
En åklagare är alltid jurist.
På vilka grunder A-C A själv anser sig ha en viss titel när hon presenterar sig i telefonen har jag ingen aning om. Hon titulerade sig som ”åklagare i Bjärredmålet” och uppgav helt korrekt att hon fattar beslut om när och om utredningen ska läggas ner och om sekretessprövningar och utlämnade av FUP.
Hon är tveklöst den ansvariga juristen för detta och har enligt förteckningen titeln chefsjurist.

Hennes formella ställning som ansvarig för att fatta dessa beslut är fortfarande helt korrekt enligt E-G W hos polisen. Det är A-C As ansvarsområde.
Åklagare är en juridisk titel och självklart måste man vara jurist för att bli åklagare som är en spetskompetens. ACA är anställd hos polisen som jurist och numera gruppchef. Inte åklagare. Hon har suttit där i drygt 11 år och har sedan tidigare en advokattitel och var/är därmed medlem i Advokatsamfundet.

EDIT: ACA har aldrig arbetat som åklagare, och jag har väldigt svårt att tro att hon skulle presentera sig som åklagare.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-15 kl. 11:46.
Citera
2019-02-15, 11:39
Medlem
Citat:
Mina uppgifter och inlägg om uppgifterna är exakt desamma hela tiden. Precis som källhänvisningen är densamma - och går att kontrollera. Ring själv!
Dina uppgifter om vad som sagt förändras över tid. Jag har citerat dessa i ett tidigare inlägg. Du skulle presentera belägg för det som sagt innan veckan är slut. Jag ser fram emot ett officiellt uttalande från din källa.
Citera
2019-02-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På grundval av uttalandet från Missan27, som är den enda i tråden som bevisligen har träffat föräldrarna och bör ha väldigt stor insyn i deras förmågor och kapacitet, hon har dragit slutsatsen att Oskar inte orkade med fler planeringar. Då bör rimligtvis någon annan tagit över rodret och styrt skutan vidare och det kan knappast ha varit någon annan än Hanna.

Frågor på det?

Citat:
Det var nog det svagaste argument som överhuvudtaget presenterats här.

O hade möte med sin chef 21/22 december där han planerade våren 2018.
Dessutom uttalar du dig inte om att Hanna skulle planerat något utan du konstaterar tvärsäkert att ”Man kan konstatera att Hanna fick ta över och slutföra allt”.

Så ta och svara på varför du drar den märkliga slutsatsen att Hanna fick ta över och bl a slutföra morden på barnen.

Du bör bemöta Missan27;s inlägg om att Oskar inte orkade planera med dit argument att Oskar visst orkade planera eftersom han gjorde det med chefen.

Men eftersom hennes trovärdighet styrks bland annat av dig så drog jag slutsatsen att hon säkert hade rätt i sin bedömning att Oskar inte orkade med fler planeringar. Då bör den andra gärningspersonen, Hanna, ha fullföljt planeringen och dådet.
Citera
2019-02-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ett mail skickades igår av en vän till mig, till den jurist som har hand om Bjärredfallet. Dvs Solglittrets "åklagare", som inte är åklagare. Det ställdes en del frågor och svaret blev som följer:

Förundersökningen är ännu ej nedlagd. Jag kan inte svara på frågor om den då jag inte känner till detaljer. Jag sköter sekretessprövningen av den. Det kommer att vara fortsatt sekretess för allt förutom det som sagts vid presskonferensen enligt min bedömning. Önskar du begära ut ärendet så kan jag vidaresända din begäran till registraturen för diarieföring. Du kommer då få ett partiellt avslagsbeslut och de få handlingar jag bedömer kan lämnas ut.

Med vänlig hälsning

Jag har tagit bort kontaktuppgifterna, men hon sitter på Porslinsgatan i Malmö, vilket INTE är någon åklagarmyndighet. Det är polisen som finns där. Jag undrar om Solglittrets obekräftade telefonsamtal verkligen skedde. Eller kanske drömde hon? Nå, min uppfattning om det behöver jag inte torgföra.

Tack flashig!

Bra om du upphör med drömmar o kuriosa för det tillför inget.

Det är väl den här Ann-Charlotte som tagit saken i sina händer verkar det som. Intressant att hon besvarar i jag-form. Hon, en vanlig jurist som sitter på samma polismyndighet som gjort utredningen, beslutar vad som kan lämnas ut.
Citera
2019-02-15, 11:53
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Tack flashig!

Bra om du upphör med drömmar o kuriosa för det tillför inget.

Det är väl den här Ann-Charlotte som tagit saken i sina händer verkar det som. Intressant att hon besvarar i jag-form. Hon, en vanlig jurist som sitter på samma polismyndighet som gjort utredningen, beslutar vad som kan lämnas ut.
Vad menade du med det fetade? Förstår inte.
Citera
2019-02-15, 11:56
Medlem
Citat:
På grundval av uttalandet från Missan27, som är den enda i tråden som bevisligen har träffat föräldrarna och bör ha väldigt stor insyn i deras förmågor och kapacitet, hon har dragit slutsatsen att Oskar inte orkade med fler planeringar. Då bör rimligtvis någon annan tagit över rodret och styrt skutan vidare och det kan knappast ha varit någon annan än Hanna.

Frågor på det?
Ingen fråga men en teori...

Om "Oskar inte orkade med fler planeringar" hoppades H kanske det som att allt O skissat hade skrinlagts?

Hon tog över det löpande sysslorna i hemmet. Så lågt är jag med.

Tills något hände i Os sjuka hjärna som fick allt att tippa över med katastrofala följder.

Som sagt en teori....
Citera
2019-02-15, 11:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Dina uppgifter om vad som sagt förändras över tid.

Källa?
Citat:
Du skulle presentera belägg för det som sagt innan veckan är slut. Jag ser fram emot ett officiellt uttalande från din källa.

Nej jag har naturligtvis aldrig uppgivit att jag skulle lämna ut eller skule presentera belägg för någonting, fullständigt omöjligt och orimligt att utlova något sådant.

Ett FUP skulle vara färdigt under innevarande vecka enligt A-C A. Därefter skulle det sekretessprövas och eventuellt lämnas ut till de som beviljats FUP. Om dessa personer sedan vill delge andra sina uppgifter har jag ingen aning om.
Men vi kan ju alltid hoppas att det kommer ut offentliga delar av FUP.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-15 kl. 12:03.
Citera
2019-02-15, 12:00
Medlem
develis avatar
Citat:

Med vänlig hälsning

Är den inte ens nedlagd än? Då råder full förundersökningsekretess och ingenting anses heller som allmän handling (även om det är föga troligt att det delas ut nåt sen heller). Jag trodde iaf det var klart då det diskuterats FUP.
Citera
2019-02-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är den inte ens nedlagd än? Då råder full förundersökningsekretess och ingenting anses heller som allmän handling (även om det är föga troligt att det delas ut nåt sen heller). Jag trodde iaf det var klart då det diskuterats FUP.
Fan, jag trodde den skulle bli klar i veckan! Det har framkommit från trovärdig källa i tråden.
Citera
2019-02-15, 12:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Källa?

Nej jag har naturligtvis aldrig uppgivit att jag skulle lämna ut eller skule presentera belägg för någonting, fullständigt omöjligt och orimligt att utlova något sådant.

Ett FUP skulle vara färdigt under innevarande vecka enligt A-C A. Därefter skulle det sekretessprövas och eventuellt lämnas ut till de som beviljats FUP. Om dessa personer sedan vill delge andra sina uppgifter har jag ingen aning om.
Men vi kan ju alltid hoppas att det kommer ut offentliga delar av FUP.
Jag tror du behöver läsa mitt inlägg nr 49033. Läs två gånger.
Citera
2019-02-15, 12:21
Medlem
Citat:

Med vänlig hälsning

Hon var kristallklar. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in