2019-02-14, 21:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
GW har varit extremt tydlig i bland annat Veckans brott angående polismål.

GW -Om man som advokat vill höja sitt självförtroende, då ska man företräda poliser"
Kvartoft - Jaså, varför då?
GW - Ja, det är ju nästan omöjligt att få dem åtalade och än svårare att få dem fällda.

I den kritiken så tar väl GW in hela polismåls verksamhet på ett rätt så bra sätt.

Det finns två förklaringar till detta, som inte är ömsesidigt uteslutande:

Den ena är att det är principiellt viktigt att pröva om allt gått rimligt rätt till när polisen använt kraftigt våld, speciellt om folk har dött av det. Den prövning bör göras oavsett, och särskilt när det gått illa (som i detta fall, det vet vi nu).

Den andra förklaringen till att poliser sällan blir fällda (om än prövade i rätten) är att de oftast (men inte alltid) följer regelverken och gör på rätt sätt.
Citera
2019-02-14, 21:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns två förklaringar till detta, som inte är ömsesidigt uteslutande:

Den ena är att det är principiellt viktigt att pröva om allt gått rimligt rätt till när polisen använt kraftigt våld, speciellt om folk har dött av det. Den prövning bör göras oavsett, och särskilt när det gått illa (som i detta fall, det vet vi nu).

Den andra förklaringen till att poliser sällan blir fällda (om än prövade i rätten) är att de oftast (men inte alltid) följer regelverken och gör på rätt sätt.

Rätt sätt?

Ett lagligt sätt kanske är ett bättre uttryck?

Det måste inte vara rätt att döda en oskyldig även om det är lagligt. Det kan finnas mer än ett sätt att lösa en uppgift, således måste det lagliga inte nödvändigtvis vara rätt ut flera olika aspekter.

En attitydfråga kanske?
Citera
2019-02-14, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rätt sätt?

Det måste inte vara rätt att döda en oskyldig även om det är lagligt. Det kan finnas mer än ett sätt att lösa en uppgift, således måste det lagliga inte nödvändigtvis vara rätt ut flera olika aspekter.

En attitydfråga kanske?

Nej det är ju självklart inte olagligt att som polis utgå ifrån att larm med utgångspunkt hotfulla och beväpnade personer bara rör sig om mongoloider som leker krig

Man kan också skita i allt vad man lärt sig i självskydd och utgå ifrån att vapen man får riktade emot sig bara är leksaker, inte olagligt att ta en kula eller två?

Att det är lämpligt i polisarbete är en annan sak.
Citera
2019-02-14, 22:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Rätt sätt?

En attitydfråga kanske?

Det är naturligtvis vare sig rätt eller lagligt att skjuta personer med Downs syndrom och leksaksvapen, någonsin.

Ja, även poliser har förmånen att behöva överbevisas om brott, ifall det blir aktuellt. "Lagligt" är en delmängd av "rätt sätt". Att följa regelverk (lagregler, reglementen, tillämpningsföreskrifter mm) är naturligtvis viktigt, men "rätt sätt" innebär också att man följer givna order, tillämpar sk "tyst kunskap", kanske till och med använder eget omdöme eller agerar på given information (även om den är fel).

Det finns ju flera staplade fel i det som inträffat här, där uppgifterna till polispatrullen är en viktig del.

"Beväpnad person på X-gatan, hotbild mot människor på adressen" triggar ju något helt annat än "Det är tydligen någon handikappad med leksaksvapen".

I dagens läge tror jag inte någon polis som larmas ut kommer att utgå från, tänka sig eller ens ana att den vuxne med vapen som man har framför sig är en tre år gammal 25-åring med leksakspistol.
Citera
2019-02-14, 22:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Rätt sätt?

En attitydfråga kanske?

Man kan möjligtvis få det till en attitydfråga, men det är först när ett facit finns.
Sticker nog ut hakan i att säga att i Sverige, finns ingen kultur med poliser som väljer att skjuta lättvindigt.
Attitydrelaterade polishändelser förekommer dock i andra sammanhang, absolut. Reprimander pga detta sker, och ja, attityd-främjande jargong förekommer.
Men att det skulle sträcka sig till skjutvapenanvändning är ganska långt över gränsen från det vardagspolisiära och är med handen på hjärtat inget som förekommer i Sverige.

Lagligt och rätt kan vara precis samma sak i polishantverket, även i en dödsskjutning som senare visar sig vara helt fel, liksom att det är först senare som det kan visa sig om/att alternativ fanns att tillgå.
Senast redigerad av rotesau 2019-02-14 kl. 22:27.
Citera
2019-02-15, 06:25
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Tar det ett dygn i normalfall att stoppa spridning till poliser i yttre tjänst när personer redan gripits vilar hela ansvaret
På ledning / kommunikation. Om detta stämmer behöver man inte tänka på dyr ip/digitalisering inom kåren för den används ändå inte. Hurvida det blir tjänstefel och dom i avrättningen av Erik kommer rättsäkerheten sättas på prov
Sorry inget du kan förhindra hur gärna du än vill. ..!

Jag vill ingenting i detta fallet, utom att läsa FU.
Jag ser bara verkligheten.
Så länge du inte inte kan uttrycka dig korrekt och balanserat så kommer just verklighetsuppfattningen alltid vara ditt problem.

Hoppas innerligt det går till åtal!
Citera
2019-02-15, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Så länge du inte inte kan uttrycka dig korrekt och balanserat så kommer just verklighetsuppfattningen alltid vara ditt problem.

Blir säkert åtal,dock kommer det handla om en skenrättegång.
Poliserna blir friade och polisen kan i framtiden försvara sitt dödande.
Citera
2019-02-15, 11:33
Medlem
Yinool0401s avatar
Det blir aldrig en fällande dom i tingsrätten men FUP blir offentligt och namnen på poliserna vilket är ett värre straff än en fällande dom för snutarna.

Seger vi väckt åtal. Kram och godnatt.
Citera
2019-02-15, 12:35
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl

Obalanserat och korrekt hoho! läs dina inlägg med glasögon på...! Så mkt dret du slänger ur dig innan du överbevisas
Så nu tycker du det ska gå till åtal! blåser kappan med vinden ? Hur som helst kommer jag överraskas om allmänheten kommer få ta del av FULLSTÄNDIG FUP!
Citera
2019-02-15, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Det blir aldrig en fällande dom i tingsrätten men FUP blir offentligt och namnen på poliserna vilket är ett värre straff än en fällande dom för snutarna.

Seger vi väckt åtal. Kram och godnatt.

Det finns något som kallas tipex, sådant kan man använda på pappersutskrifter, så som tex domar eller förundersökningsprotokoll

Det kan väl inte ens komma som en överraskning för er foliehattar

Det är mycket möjligt ni kan begära ut saker ur FU, men lita på att namn mm kommer att vara maskat.

Jag har själv, i egenskap av privatperson, fått ut FUP:ar som inte ens lett till åtal, men då har man maskat namn på samtliga inblandade.
Citera
2019-02-15, 12:59
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Att man ej hade reda på att denna person redan var gripen, hade hypotetiskt men högst sannolikt inte ändrat ett dugg.
Personen som greps hade nämligen en rad fiender, lika farliga som han själv. Så det är ju ett faktum som poliserna som larmades har med sig. Befälet och åtminstone en av dom närvarande poliserna visst mkt väl vem denna person är, samt även vad för ovänligt sinnad krets som finns runt honom.
Vidare sedan, landar det ganska underordnat i att/om det finns/fanns en känd person i området överhuvudtaget.
Ett larmsamtal om misstänkt skjutvapenbeväpnad person med möjligtvis ett avvikande beteende av okänt slag, är precis vad det är oavsett.

Jag tycker därmed inte man ska snärja in sig för mycket i den gripna personen, för det hade säkerligen haft låg eller ingen påverkan på utgången ändå.
Just i detta avseende, tror jag också domstolen kommer arbeta runt med skuldfrågorna, alltså avgöra rättsligt om det spelade någon roll, eller ej.
Jag tror på det senare.

Du måste förstå att den person som ringde in larmet, inte är en person som träffat Eric.
Inringaren ringde från bostad, följde endast denna misstänkt beväpnade person genom bostadsfönster.

Dom personer som träffat Eric (och som även tidigare intervjuats i tv), har inte träffat polisen/pratat med polisen innan skotten gick.

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att din vågskål alltid vill i din idelogiska riktning.
Du berkar dock ligga på intressant info! såvida den nu stämmer pga nämnda vågskål.
Det finns en som påstår att person som ringde även haft dialog med Erik! allt finns väl i FUP och som jag nämt tidigare är ALLA SAMTAL INSPELADE det är ju anledning till patrulleringen. det här svamlet om andra gruperingar osv låter mer som en dåres försvarstal. Att ens blanda in ngt som skett 24 timmar innan gör ju löjeväckande signaler om hur samarbetet inom polismyndigheten fungerar. Helt oacceptabelt med tanke på de enorma samhällsresurser de besitter
Senast redigerad av shoot-out 2019-02-15 kl. 13:02. Anledning: ordfel
Citera
2019-02-15, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Blir säkert åtal,dock kommer det handla om en skenrättegång.
Poliserna blir friade och polisen kan i framtiden försvara sitt dödande.

En utav poliserna har misstanken redan lagts ned emot

Anledningen till varför vederbörande blev misstänkt ens från början kan man ju bara spekulera i, knappast för att han "inte" skulle ha skjutit som begåvningsreserveren tror

Anledningen till varför vederbörande blivit friad är för att åklagaren, inte med världens största välvilja, kan väcka åtal mot vederbörande, så enkelt är det

Kan fö tala om att jag i detta nu filar på en ansökan, det kommer nämligen mycket snart att komma ut lediga tjänster som förundersökningsledare i polisområdet där jag jobbar, och jag har fått rätt tydliga inviter..

Till sommaren kanske jag är tillbaka som polis, men denna gång i arbetsledande ställning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in