2019-02-12, 16:20
Medlem
Hummm..s avatar
Finns det något något nytt angående gubben? Är han fortfarande häktad eller vad händer?
Citera
2019-02-12, 17:34
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Finns det något något nytt angående gubben? Är han fortfarande häktad eller vad händer?
Han har husarrest med fotboja på sitt hotell men får lämna ett par timmar i veckan för att handla etc. Gissar att det inte händer så mycket innan den 18/3.
Citera
2019-02-13, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Han har husarrest med fotboja på sitt hotell men får lämna ett par timmar i veckan för att handla etc. Gissar att det inte händer så mycket innan den 18/3.

Det stämmer, men denna tidsperiod är när en plea bargain förhandlas. Om jag vore Bosse, då skulle jag gå med på en plea bargain som innebär att han släpps och kan åka hem. Helst snabbt.

Om advokaten känner sig säker på sin sak att probable cause saknas, m a o han kan effektivt visa detta den 18 mars, då kanske han väntar till rättsmötet eller pressar åklagaren from till sista sekund att gå med en fördelaktig plea bargain. Men det är inte enkelt. Det finns ett uttryck som populariserades i boken Bonfire of Vanities av Tom Wolfe att en bra åklagare can "indict a ham sandwich". (Ok, jag har i många inlägg poängterat att en indictment (formellt åtal) inte kommer att ske här, men i BHs fall är det enklare för åklagaren med endast en domare som står i vägen för en rättegång. Uttrycket är också en känga till grand juries som i de senaste 30+ år mycket sällan stoppar åtal, speciellt på federal nivå.)

Från åklagarsidan tror jag att de helst vill att han aldrig kan sätta sin fot i Florida i framtiden. Om plea bargain innebär simple battery (misshandel utan att ha vållat skada), då är det en så kallad misdemeanor med max 1 års fängelse. Jag är osäker om en sådan dom skulle porta honom från USA. I USA ska det vara en felony för att det blir konsekvenser när man blir frisläppt. Då blir man en felon och får inte rösta i vissa delstater och ett massa annat som gör livet surt. Men ICE (Immigration and Customs Enforcement) har sina egna spelregler. Jag minns att man inte kan komma in i USA på visa waiver om man har mer än trafikböter på straffregistret, och därför måste söka. Inte för att BH skulle tänka sig återvända, men så tänker inte åklagaren.
Citera
2019-02-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister

Jag ansåg redan från början att allt annat än plea bargain skulle vara en stor överraskning. Jag tror dessutom att SAO (åklagaren) är den som allra helst skulle vilja ha en plea bargain då de gapade för stort i detta fall. Så åklagare vill ha plea och BO (borde vilja) ha plea, detta kan göras på en timme så varför händer inget???

Mina två teorier är

1) Advokaten har fortfarande inte fått sin retainer (förskottsbetalning) så han vill inte göra något som i princip avslutar fallet. (Enligt AB så hade bondsmannen sagt för ett tag sedan att betalning inte hade kommit in till advokaten).

2) Bosse är en fighter. Han anser sig oskyldig och tycker på svenskt vis att plea bargain är att informellt erkänna sig skyldig. Han vill gå hela vägen, även om det kommer kosta allt han äger och har och göra slut på honom mentalt. Kanske i kombination med att han ser framför sig alla kanalers "breaking news" när han kliver av planet på Arlanda.

Fan, Bosse om du läser detta så gör en plea bargain för fan. Om du inte har stålar be att få tillbaka Public Defender så fixar han dig en plea. Jag bor extremt nära, om du vill ha någon typ av hjälp härifrån sänd mig ett PM.
Citera
2019-02-14, 06:31
Medlem
Om ni vill ha kontakt med Bosse, skicka honom ett brev/kort. Jag tvivlar att han har en dator med sig.

Det är nog fråga om rävspel att han inte har betalat sin advokat. Strategin är nog att vänta så länge som möjligt för att inte ge skenet att han har stålar vilket kan uppfattas att han är fair play för ett civilt stämningsmål.

Så länge han inte försöker rymma, och sköter sig, kommer hans husarrest att räknas från tiden av ett eventuellt fängelsestraff. Florida behöver inte betala för hans förvaring så det blir en klassik win-win. Bra för Bosse som kan träna på gymmet på hotellet och ligga och vila sig vid poolen. Inte så illa om man tänker hur trist det är i det ruskiga Stockholmsvädret.
Citera
2019-02-14, 10:49
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Om ni vill ha kontakt med Bosse, skicka honom ett brev/kort. Jag tvivlar att han har en dator med sig.

Det är nog fråga om rävspel att han inte har betalat sin advokat. Strategin är nog att vänta så länge som möjligt för att inte ge skenet att han har stålar vilket kan uppfattas att han är fair play för ett civilt stämningsmål.

Så länge han inte försöker rymma, och sköter sig, kommer hans husarrest att räknas från tiden av ett eventuellt fängelsestraff. Florida behöver inte betala för hans förvaring så det blir en klassik win-win. Bra för Bosse som kan träna på gymmet på hotellet och ligga och vila sig vid poolen. Inte så illa om man tänker hur trist det är i det ruskiga Stockholmsvädret.
Frågan är om han får ta emot post? Bo är i husarrest med fotboja och får bara vistas på sitt hotellrum. Han har själv sagt att han utför viss träning på sitt rum, han får alltså inte nyttja hotellets faciliteter.
Senast redigerad av enfindam 2019-02-14 kl. 10:56.
Citera
2019-02-14, 18:15
Medlem
Det är klart att han får post. Det är en mänsklig rättighet, men skicka inte ett paket som tickar

Han har inte straffats för något ännu och har inte blivit formellt anklagad så jag utgår från att han tillåts ha frukost i matsalen och besöka gymmet och poolen där.

Nu tycker jag hela Sverige ska ta till pennan och skicka en hälsning till honom på andra sidan Atlanten.
Citera
2019-02-14, 22:36
Medlem
1) Bosse betalar ur egen ficka för hotellet. Om man inte hade ett hem att åka till skulle han aldrig få borgen om husarrest är ett vilkor. Och om man är hemlös skulle en bailbondsman troligen aldrig gå med på att "post bond".
2) Ett civilt mål har noll chans att ge resultat eftersom Bosse då är hemma i Sverige och det finns ingen chans att inkassera något.
3) Husarrest räknas inte mot en dom om det är ett vilkor för borgen. Det kan räknas av som del av en plea bargain, men inte om han döms.

Citat:

Citera
2019-02-15, 02:00
Medlem
kafus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashflr
1) Bosse betalar ur egen ficka för hotellet. Om man inte hade ett hem att åka till skulle han aldrig få borgen om husarrest är ett vilkor. Och om man är hemlös skulle en bailbondsman troligen aldrig gå med på att "post bond".
2) Ett civilt mål har noll chans att ge resultat eftersom Bosse då är hemma i Sverige och det finns ingen chans att inkassera något.
3) Husarrest räknas inte mot en dom om det är ett vilkor för borgen. Det kan räknas av som del av en plea bargain, men inte om han döms.

Tack för dina löpande klargöranden i sak, gjorda utifrån dina insikter rörande amerikansk processordning!
Citera
2019-02-15, 07:45
Medlem
Det finns en risk för Bosse om målsägaren stämmer honom civilt en tid innan det blir en kriminell rättegång och vinner skadestånd. Då kan de ta hans pass om han inte betalar, men det blir en dyrbar historia för målsägaren. Tvivlar på att en advokat tar det fallet.
Citera
2019-02-15, 23:10
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Frågan är om han får ta emot post? Bo är i husarrest med fotboja och får bara vistas på sitt hotellrum. Han har själv sagt att han utför viss träning på sitt rum, han får alltså inte nyttja hotellets faciliteter.
Det skit samma om han får ta emot post eftersom han inte har några vänner. Pedofiler lever i sluten miljö och barn skriver sällan brev till sina banemän.
Senast redigerad av Zoom008 2019-02-15 kl. 23:35.
Citera
2019-02-15, 23:13
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Det är klart att han får post. Det är en mänsklig rättighet, men skicka inte ett paket som tickar

Han har inte straffats för något ännu och har inte blivit formellt anklagad så jag utgår från att han tillåts ha frukost i matsalen och besöka gymmet och poolen där.

Nu tycker jag hela Sverige ska ta till pennan och skicka en hälsning till honom på andra sidan Atlanten.
Nej du! Han får inte gå utanför dörren mer än en halvtimme i veckan för att åka med vakter och handla konserver. Inget gym eller simmande och ännu mindre störa andra gäster i matsalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in