Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Han har husarrest med fotboja på sitt hotell men får lämna ett par timmar i veckan för att handla etc. Gissar att det inte händer så mycket innan den 18/3.
Det stämmer, men denna tidsperiod är när en plea bargain förhandlas. Om jag vore Bosse, då skulle jag gå med på en plea bargain som innebär att han släpps och kan åka hem. Helst snabbt.
Om advokaten känner sig säker på sin sak att probable cause saknas, m a o han kan effektivt visa detta den 18 mars, då kanske han väntar till rättsmötet eller pressar åklagaren from till sista sekund att gå med en fördelaktig plea bargain. Men det är inte enkelt. Det finns ett uttryck som populariserades i boken Bonfire of Vanities av Tom Wolfe att en bra åklagare can "indict a ham sandwich". (Ok, jag har i många inlägg poängterat att en indictment (formellt åtal) inte kommer att ske här, men i BHs fall är det enklare för åklagaren med endast en domare som står i vägen för en rättegång. Uttrycket är också en känga till grand juries som i de senaste 30+ år mycket sällan stoppar åtal, speciellt på federal nivå.)
Från åklagarsidan tror jag att de helst vill att han aldrig kan sätta sin fot i Florida i framtiden. Om plea bargain innebär simple battery (misshandel utan att ha vållat skada), då är det en så kallad misdemeanor med max 1 års fängelse. Jag är osäker om en sådan dom skulle porta honom från USA. I USA ska det vara en felony för att det blir konsekvenser när man blir frisläppt. Då blir man en felon och får inte rösta i vissa delstater och ett massa annat som gör livet surt. Men ICE (Immigration and Customs Enforcement) har sina egna spelregler. Jag minns att man inte kan komma in i USA på visa waiver om man har mer än trafikböter på straffregistret, och därför måste söka. Inte för att BH skulle tänka sig återvända, men så tänker inte åklagaren.