2019-02-14, 17:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja jag har ju dejtat väldigt olika "kategorier" män. Och en sexig charmig ställningsbyggare kommer alltid att smälla högre än en bortklemad mammas boy ingenjör (har dejtat "såna" också).

Japp. Håller helt med. De jag har haft förhållande med eller dejtat längre perioder har nog i princip aldrig haft bättre ekonomisk situation än mig. Pengarna gör varken till eller från så länge mentaliteten är rätt, alltså han måste ha vissa personlighetsdrag. Mesighet och kuvade män kan jag inte hantera till exempel. Det går bort direkt för mig eftersom jag inte finner någon attraktion.
Oavsett hur mycket pengar de har.
Citera
2019-02-14, 17:18
Medlem
Citat:
Fast killen i videon verkar jordnära och väl insatt i det kinesiska skicket och frun är läkare tror jag.

Fast jag raggade när jag var kåt. Jag har aldrig gillat de här parningsdanserna. Men jag kan tänka mig att det är annorlunda i Kina.

Ja, han har en bra inblick i mycket, men har även en del fel. Men han generaliserar mycket och säger saker för att attrahera tittare. Problemet med de flesta västerlänningar, inkl han på videon, är att de spenderar mest tid med andra västerlänningar. De möter kineser mest på jobb eller i baren. De personer som är i dessa barer är oftast personer som är helt inställda på att hitta västerländska partners/vänner. Det gör att de får en dålig inblick i hur de mer traditionella tjejerna fungerar t.ex.

Jag har märkt det på flera killar som raggar på västerländskt vis här, och det är ett ytterst begränsat klientel som det fungerar på. De är som Afghaner i Sverige, tror att saker fungerar på samma sätt som hemma. Titta gärna på hans filmer, mycket information stämmer, men han har luckor i sina kunskaper om mer djupa kulturella saker.
Citera
2019-02-14, 17:19
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Boiiii du är on fire idag! Du låter riktigt vettig!

Ett varningens ord om kineser dock. Mest som kuriosa kanske. I Kina, när du ska anställas kan du mycket väl få denna frågan:

"Om din man/fru och dina föräldrar faller i vattnet vilka räddar du först?"

Som kines ska du givetvis svara "föräldrarna".

Kinesiska kvinnor gifter sig vanligtvis först med en kinesisk man. De kinesiskor som gifter sig med västerlänningar gör det för att kinesiska män inte gifter sig med frånskilda kvinnor, eller rättare sagt familjen vill inte ha en frånskild kvinna. En västerländsk man/kvinna kommer ALLTID att komma i andra hand. Du gifter dig i princip med hennes föräldrar också.

Många västerländska män/kvinnor upplever kineser som kalla.

https://youtu.be/iJm0ZsvQuAI

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Låter som du skruvar till resonemanget. Att kvinnor föredrar relationer med män som har sina utbildningar klara och jobb säkrade är ju helt naturligt. Jag ser inget fel i det - tvärtom.

Givetvis vill man ha en partner med arbete och inkomst. Men i Sverige idag är det ganska ovidkommande om den inkomsten är 10 000 mer eller mindre än vad kvinnan tjänar så länge båda kan försörja sig med hyfsad marginal.
Att man förr jagade den mannen som fick hem det bästa käket och kunde bygga det bästa boet samt försvara sitt hem och familj- ja absolut, ingenting konstigt med det.
Men denna man hade också egenskaper som var attraktiva skulle jag tro, eftersom att lyckas med jakt, att bygga bo och försvara sitt hem kommer med vissa mentala egenskaper.

En mespropp som suttit vid datorn och gjort karriär, som har pengarna men saknar resten, är inte så attraktivt i ett land som Sverige där alla kan tjäna sina egna pengar bara de vill. Då krävs det andra egenskaper hos männen, egenskaper som faktiskt kanske är svårare för många män att tillskansa sig än vad just pengar är.
Det är antagligen anledning till att vissa män inte talar så varmt om hypergamin, de har inte dessa egenskaper och är inte glada för att kvinnor inte går att "köpa" längre.
Citera
2019-02-14, 17:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Dessa kvinnor är ofta själva mogna och förberedder familjelycka, de har lekt av sig i yngre dagar. Det är eviga spindelhonan som väntar på den uppoffrande hanen för att låta naturen fortsätta pånyttföddas. Leken är över när dessa män just börjar.

Dessa män är själva analytiska av sig och ser igenom att kvinnor låtsas intressera sig i samma kvadratiska diskussioner som fick de att gäspa fem år tidigare.

En 20-något kinesiska som ser något mer äventyrligt i glasögonormen och låter honom vara mannen i huset utkonkurrerar den 30-något svenska kvinnan som antagligen kommer tvinga nörden att till och med sluta med dataspel (hans största passion). Sådan ser spelet ut.

Fast det är nu han ska öppna munnen och kommunicera sina behov, om inte innan så är det hög tid.

Klarar han inte det så finns det övningar. 12-stegs programmen har en bra "övning" som man kan köra.

Mannen kvinnan sitter mitt emot varandra, nära. Belysningen är dämpad, mysig. Man börjar med 12-stegs bönen. Det skadar inte med lite andlighet eller tradition. Den ena börjar prata, ärligt mot sig själv och mot den andra. Den andra får absolut inte avbryta. När talaren är klar säger denne antingen "Ok du får ställa frågor" eller "Nej du får inte ställa frågor".
Sen är det den andres tur att prata. Efteråt ber man bönen igen. Sen funderar man och sen kan man ta upp funderingar med varandra under vardagen.

Att kärringen där hemma förbjöd ditten och datten fungerar inte. Då tänker jag: "Ahh ok, ett mamma tonårsson förhållande".
Citera
2019-02-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Givetvis vill man ha en partner med arbete och inkomst. Men i Sverige idag är det ganska ovidkommande om den inkomsten är 10 000 mer eller mindre än vad kvinnan tjänar så länge båda kan försörja sig med hyfsad marginal.
Att man förr jagade den mannen som fick hem det bästa käket och kunde bygga det bästa boet samt försvara sitt hem och familj- ja absolut, ingenting konstigt med det.
Men denna man hade också egenskaper som var attraktiva skulle jag tro, eftersom att lyckas med jakt, att bygga bo och försvara sitt hem kommer med vissa mentala egenskaper.

En mespropp som suttit vid datorn och gjort karriär, som har pengarna men saknar resten, är inte så attraktivt i ett land som Sverige där alla kan tjäna sina egna pengar bara de vill. Då krävs det andra egenskaper hos männen, egenskaper som faktiskt kanske är svårare för många män att tillskansa sig än vad just pengar är.
Det är antagligen anledning till att vissa män inte talar så varmt om hypergamin, de har inte dessa egenskaper och är inte glada för att kvinnor inte går att "köpa" längre.

Nu vet jag att kvinnor är olika, men många svenska tjejer jag hört har ju sagt det att de aldrig skulle vara med en kille som tjänar mindre än dem. Det är lite det som etsar sig i killars sinnen också. Och det kan göra dem osäkra om de möter dig som kanske tjänar mer, men inte bryr sig så mycket om det.
Citera
2019-02-14, 17:30
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nu vet jag att kvinnor är olika, men många svenska tjejer jag hört har ju sagt det att de aldrig skulle vara med en kille som tjänar mindre än dem. Det är lite det som etsar sig i killars sinnen också. Och det kan göra dem osäkra om de möter dig som kanske tjänar mer, men inte bryr sig så mycket om det.

Många? Lustigt för jag har faktiskt inte hört en enda kvinna säga det. Vilka olika världar vi måste leva i.
Citera
2019-02-14, 17:35
Medlem
Citat:
Många? Lustigt för jag har faktiskt inte hört en enda kvinna säga det. Vilka olika världar vi måste leva i.

Ja, det måste vi verkligen. Det är inte jättemånga som säger det, men har definitivt hört det flera ggr. Inte för att pengarna är det viktiga, utan för att de tycker att det är omanligt om mannen tjänar mindre.
Citera
2019-02-14, 17:40
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

On point.

Det är därför jag inte kunnat köpa "antifeministernas" hatiska svart-vita tolkning av kvinnlig hypergami. Hela deras resonemang faller på att de samtidigt vill ta bort kvinnors rösträtt och flertalet rättigheter, tvinga bort dem från arbetsmarknaden osv.

Utan pengar och rättigheter hade kvinnors hypergami framträtt i dess renaste mest "brutala" form. Undrar om "beta" männen tänkt sig att de då iallafall fått knulla. Ja kanske, om de samtidigt gör våldtäkt inom äktenskapet lagligt igen.

Motbjudande.
Citera
2019-02-14, 17:45
Medlem
Citat:
Den amerikanska kulturen är intressant och det amerikanska samhället är fascinerande. Det är olikt det svenska, amerikaner ser ut som oss, men de är inte riktigt som oss.

Du jag kan inte uttala mig alls faktiskt. Jag har nyligen följt ett liknande fall i USA väldigt ingående från början till slut.

Chris Watts: omtyckt av alla, älskade och tog hand om sina små döttrar exemplariskt, packade deras ryggsäckar, gick på poolparty med dem, tjänade bra, stort hus, vacker driven framgångsrik fru.

SNAPP!!

Han träffar en ny kvinna. Stryper frun, kväver döttrarna, 4 och 3 år gamla (med händerna).

Släpper ner döttrarna i råolja, (han jobbade på oljefälten i Colorado.

Frun begraver han på samma oljefält i en ytlig grav. Hon var 15 veckor gravid med en pojke de skulle döpa till Nico. (han var utstött ur henne när de fann dem).

Hela historien framträder på Youtube via förhören FBI höll i, allt är filmat och psykologin bakom är analyserad. Grannens övervakningfilm ALLT är på Youtube. Hela hans psyke är analyserat.

Vissa ser allt i svart vitt. Vissa menar att frun drev honom till det. Amerikaner blandar ju in kristen moral och citerar bibeln också.

MYCKET intressant fall att följa och se hela psykologin utvecklas både i själva brottet och hos oss "åskådare" kommentatorer. Som sagt amerikansker är fascinerande.
Jag känner till fallet med Chris Watts. Kollar man på alla klipp på Youtube där hans fru lajvar på Facebook så framgår det väldigt tydligt att hon var den värsta tänkbara fru man kan ha. Hela hennes liv kretsade kring sociala medier och varenda litet ögonblick i parets liv sände hon på Facebook. Chris Watts syns flera gånger i dessa videos och man kan tydligt se på hans reaktion att han tänker för sig själv "din självupptagna hora". Sedan behandlar hon han som smuts i princip(i dessa videos)

Med det sagt rättfärdigar det inte hans handlingar. Han är ett svin och förtjänar att ruttna i fängelset.
Citera
2019-02-14, 17:48
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Fast det är nu han ska öppna munnen och kommunicera sina behov, om inte innan så är det hög tid.

Klarar han inte det så finns det övningar. 12-stegs programmen har en bra "övning" som man kan köra.

Mannen kvinnan sitter mitt emot varandra, nära. Belysningen är dämpad, mysig. Man börjar med 12-stegs bönen. Det skadar inte med lite andlighet eller tradition. Den ena börjar prata, ärligt mot sig själv och mot den andra. Den andra får absolut inte avbryta. När talaren är klar säger denne antingen "Ok du får ställa frågor" eller "Nej du får inte ställa frågor".
Sen är det den andres tur att prata. Efteråt ber man bönen igen. Sen funderar man och sen kan man ta upp funderingar med varandra under vardagen.

Att kärringen där hemma förbjöd ditten och datten fungerar inte. Då tänker jag: "Ahh ok, ett mamma tonårsson förhållande".

Dessa män är osäkra och osociala till sin natur, de går ofta igenom ungdomen (då hjärnan utvecklas) mest med stenhård pluggande, dataspel och porr.
Citera
2019-02-14, 17:51
Avslutad
Citat:
Favoriserar ja..men frågan är om det kan kallas hypergami för att mannen tjänar en mindre slant mer än kvinnan, när kvinnan inte är i behov av hans pengar till att börja med?

Jag förstår vad du menar med hypergamin, jag tror bara att den urvattnas. En man som tjänar medelmåttigt men har en fantastisk personlighet med humor, driv, karisma, samt attraktivt yttre etc har antagligen större chans än mångmiljonären om han är en mespropp och oattraktiv till det yttre. Jag tänker nu på vanliga vardagliga kvinnors val här, inte Hollywoodbimbosar typ Victoria Silvstedt.
Sen ska man ju komma ihåg att mannen med den fantastiska personligheten och humor, driv, karisma och attraktivt yttre även mer attraktiv på arbetsmarknaden än mesproppen.
Citera
2019-02-14, 17:56
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:

Nu vet jag inte hur du står i frågan men uppstår en viss dubbelstandard när den här kommunikationen mellan män och kvinnor uppmanas för ena parten medan staten sköter kommunikationen för den andra parten (på godtyckliga grunder kan väl tilläggas).

Menar exempelvis intressen som tiden hemma med barn och hur den uppdelningen önskas se ut av vardera part.
Senast redigerad av Kopparmynt 2019-02-14 kl. 18:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in