Citat:
Ursprungligen postat av
Snor-Johan
Ber att referera till min tidigare polemik med DreamTwister ang din undran. Svaret är ett rungande ja.
Utredningen måste ju direkt ta reda på om t ex en person ens kan ha utfört brottet, t ex genom att kolla alibi. Allt som ingår i ett utredningsarbete, från alibi, DNA-spår. fingeravtryck, digitala spår, kvitton, ekonomisk analys, annan teknisk bevisning utgör ett sätt att arbeta objektivt.
Det finns ett standardiserat sätt att arbeta på, detta insamlande av information sker inte helt slumpmässigt eller enbart utifrån ett godtycke.
Varje steg i utredningen där man kan avföra personer är ett sätt att arbeta objektivt. Att se på alla bevis tillsammans på ett objektivt sätt, gör också att åtalet håller och rättegången får en säkrare utgång.
"Kravet på objektivitet medför att åklagaren har ansvar för att utreda och undersöka även sådant som talar till den misstänkta personens förmån."
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/objektivitetsplikt/
Det är ju även i ÅK eget intresse att åtalet håller och att försvaret vid rättegången inte tar upp saker som inte är kollade och kan fria den misstänkte.
Jag tror också att det står i lagen att den misstänkte kan själv också ta upp saker som han/hon vill ha kontrollerade, men kan inte styra utredningen. Det är ÅK som avgör om det är meningsfullt eller gångbart för utredningen.
Vid förhör kan den misstänkte kanske berätta om något som skulle kunna vara till hans fördel. Jag tror att utifrån de få FUP:ar som jag läst, att detta är sådant som en ÅK kollar igenom. Det är inget man vill ska komma upp i en rättegång utan att man har gått igenom det.
Detta är ju det viktigaste för försvaret, att peta hål på ÅK åtal. Går det att försöka peta hål på det, vill ju ÅK helst redan ha visat att detta är inte möjligt.
Samtidigt är ingen människa helt fläckfri, fri från fördomar, objektiv som en naturlag. Vi är alla färgade av vår tid och våra normer, våra tidigare erfarenheter. Det är därför vi har det rättssystem vi har. Och domar överklagas för att nya och mer utbildade ögon ska titta på överklagade domar.