2019-02-05, 14:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det vet vi väl ingenting om?
Eller vet du att det är utredarnas åsikt?

För antagligen blandar du ihop det lite. Gissar att du tänker på artikeln i tidningen Dagen där nån från utredarna sade att "kyrkan inte var inblandad i mordet" (ungefärligt citat, men den innebörden).
Notera att det i artikeln betonades att "kyrkan" (Equmeniakyrkan) inte ansågs vara inblandad.
Det hävdades inte att man uteslutit ett religiöst motiv!

Nu finns det ännu en skäligen misstänkt.
Om nu utredningen pekade på att det fanns spår i ett religiöst motiv, då skulle väl den skäligen misstänkte avskrivas?

Det finns säkerligen en massa människor som har synpunkter på andra människor. Men för att mörda någon för någons religiösa åsikter och leverne, krävs det en synnerligen speciell person. Någon som är inte bara religiöst mycket strikt, utan också har mycket hat mot personer som inte följer de regler/normer som personen anser ska följas. Detta måste vara svårt att dölja för sin omgivning.
Citera
2019-02-05, 14:53
Medlem
Citat:
Det vet vi väl ingenting om?
Eller vet du att det är utredarnas åsikt?

För antagligen blandar du ihop det lite. Gissar att du tänker på artikeln i tidningen Dagen där nån från utredarna sade att "kyrkan inte var inblandad i mordet" (ungefärligt citat, men den innebörden).
Notera att det i artikeln betonades att "kyrkan" (Equmeniakyrkan) inte ansågs vara inblandad.
Det hävdades inte att man uteslutit ett religiöst motiv!

Hur är din åsikt relevant? Peka på ett enda svenskt mordfall med ett religiöst motiv?
Och nej, att många knäppgökar som du själv och daggmasken är religiösa alt med i någon sekt är i sig inget motiv.
Citera
2019-02-05, 14:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Motivet var inte religiöst så vitt jag vet.
Motivet var att Knutbypastorn hade en föreställning om att vissa personer stod i vägen för honom. Till sitt redskap använde han en ung vilsen person. Ansågs hon inte psykiskt sjuk?

Att mordet på LW skulle ha religiöst motiv, det har ännu inte kommit upp några sådana spår som vi hört om.

Min tro är att detta har kollats upp och att en religiös fanatiker skulle gå helt under radarn för både omgivningen, den eventuella kyrkan och anhöriga låter inte särskilt troligt.

Visst finns det udda existenser som lever i ensamhet. Men hur skulle denne person kommit i kontakt med LW och dessutom haft en sådan insyn i hennes liv att han skulle kunna ha åsikter om hur hon levde?
Så vitt vi vill veta kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det var en sekt, ja. Blev uteslutna ur rörelsen. I det här mordfallet tråden handlar om finns inget alls som tyder på en religiös hämnare. Utredarna har samma åsikt.

Det finns ett antal postare som lägger locket på med en ljudlig smäll så fort man berör saken du är en av dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
MmeDupin: postat 2018-05-21, 00:10
Flickvännens mor, eller styvmor (annat efternamn) är brottsoffersamordnare inom polisen i Örebro. Hon är säkert ett gott stöd för de tre barnen med sin erfarenhet.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Det börjar lukta illa. Är hon möjligtvis också medlem i församlingen så luktar det ruttet.,

Postat 2018-07-03
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vanföreställningar är väl att ta i. Det kan ju ha börjat som rykten och skvaller inom församlingen, som sedan spreds till polisen. Det är ju inte otänkbart heller att poliser som utredde fallet kan ha varit medlemmar i församlingen. Kan det här t.ex. vara förklaringen till att spaningsledningen byttes ut?

Tror det behövs ett omtag. Vi kan börja med att ställa frågan om hur många i polishuset Örebro är medlemmar församlingen, och vilken roll har dom haft i utredningen ?

Edit: Drar mig till minnes, visst är det så att flera av grannarna till LW, SD och HD även dom är församlingmedlemmar ?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-02-05 kl. 15:02.
Citera
2019-02-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Exakt! Inte en enda (grannar/vänner/bekanta) som har uttalat sig i media, på geocachingsidor eller bland annat här. INGEN oroar sig för en okänd mördare som utfört detta brutala mord.

I vanliga fall ser man intervjuade grannar och vänner som uttalar sig i media: "Hemskt att detta händer i vårt trygga kvarter. Nästa gång kanske denne lustmördare (eller dessa DNA-fria pundare) kommer attackera våra barn!"

Inte ens Lenas fd älskare uttalar sig om att han oroar sig för tryggheten för sin fru eller sina döttrar. Däremot säger han sorglöst: "De kommer aldrig att få tag på den skyldige."

Ingen oroar sig. ALLA är säkra på vem det är?

Var kommer den uppgiften ifrån, knappast från media, EGT kanske, eller?
Citera
2019-02-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det hade ju faktiskt visat god ton utav SD att i detta läge , tillrättavisa Lena i så fall istället för att utnyttja situationen så att Lena blev sedd i dålig dager och till råga på allt visa på den dåliga sidan att helt enkelt vara otrogen mot sin fru ?
Det kan han inte lägga på någon annan än sig själv .
Han hade valet att säga nej . Och han hade valet att inte ens komma på tanken , ej heller genomföra det tänkta ....

Ps. Man kan undra varför han tillät sig att bli vigd utav den han ville ligga med ?
Passar inte in i ett giftermål om man säger så .
Blev fiasko rent ut sagt . Ds

Jag tror att deras förhållande började med att SD gick till prästen å
beklagade sig över att hans fru inte ville ligga med honom, sedan
blev det som det blev, min gissning.
Citera
2019-02-05, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det finns ett antal postare som lägger locket på med en ljudlig smäll så fort man berör saken du är en av dom.

Postat 2018-07-03

Tror det behövs ett omtag. Vi kan börja med att ställa frågan om hur många i polishuset Örebro är medlemmar församlingen, och vilken roll har dom haft i utredningen ?

Edit: Drar mig till minnes, visst är det så att flera av grannarna till LW, SD och HD även dom är församlingmedlemmar ?

Så du menar att utredningen är korrumperad?
Att motivet troligen är av religiösa skäl och att utredningen skulle av samma skäl skydda gm?
Citera
2019-02-05, 15:21
Medlem
Citat:

Postat 2018-07-03

Jag tror också att ett omtag med helt nya ögon över hela
linjen är den enda chansen å lösa det här fallet.

In med nya poliser utifrån, byt ÅK.
Om det ska kunna ske så måste väl nuvarande ledning be om hjälp, kanske
inte är så lustigt för dom att få sin prestation granskad av poliser utifrån,
allra som helst inte om dom har målat in sig i ett hörn.
Citera
2019-02-05, 15:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det är OffT att börja diskutera enl din önskade färdplan.
Jag nöjer med att konstatera vad som är den gängse uppfattningen om händelserna i Knutby. Jag kan Knutby.

Din uppfattning är inte den gängse uppfattningen. Din uppfattning stämmer inte med verkligheten. Knutby-pastor hade inga religiösa motiv. Du kanske bör läsa på om fallet igen, om du nu tolkat det så fel.
Citera
2019-02-05, 15:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu finns det ännu en skäligen misstänkt.
Om nu utredningen pekade på att det fanns spår i ett religiöst motiv, då skulle väl den skäligen misstänkte avskrivas?

Det finns säkerligen en massa människor som har synpunkter på andra människor. Men för att mörda någon för någons religiösa åsikter och leverne, krävs det en synnerligen speciell person. Någon som är inte bara religiöst mycket strikt, utan också har mycket hat mot personer som inte följer de regler/normer som personen anser ska följas. Detta måste vara svårt att dölja för sin omgivning.

Kristendomens ”strikta” svar på skörlevnad (inom den egna nationella trosförståelsen i alla fall) är knappast mord. 😄 Hur man än radikaliseras eller fundamentaliseras. Så det måste åtminstone till en hjälpteori eller rejäl fnurra på tråden. Vilket förvisso inte helt har hindrat dårar och andra. Men nåt ”Guds redskap” skakar man ändå inte fram så lätt, och de brukar i så fall förr eller senare höras eller synas. Inte minst riktiga (strikta) kristna borde ha visst gehör för var dårarna står att finna. Kristenhet gör inte så mycket väsen av sig, körsång borträknat.

Detsamma torde gälla alla religiösa bekännare i gemen och under normala förhållanden. Bortsett från en och annan charlatan här o där.

Riktigt griniga blir väl religiösa först när någon annan religion försöker driva bort dem, för att kunna öppna näringsverksamhet i deras religiösa byggnader. Men inte heller det lär det vara fråga om här.
Citera
2019-02-05, 15:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Din uppfattning är inte den gängse uppfattningen. Din uppfattning stämmer inte med verkligheten. Knutby-pastor hade inga religiösa motiv. Du kanske bör läsa på om fallet igen, om du nu tolkat det så fel.
Jag tycker inte att Carinah78 ger ett intryck av att vara den som behöver "läsa på" om de här frågorna. För övrigt agerade mördaren i Knutbyfallet på uppmaningar i SMS som ansågs komma direkt från högsta ort. Mer religiöst motiverade än så kan väl mord knappast bli.
Citera
2019-02-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Var kommer den uppgiften ifrån, knappast från media, EGT kanske, eller?

Från mig, yttrat av SD till en nära bekant
Tror även det finns uppgifter från egt om liknande uttalanden
Citera
2019-02-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Från mig, yttrat av SD till en nära bekant
Tror även det finns uppgifter från egt om liknande uttalanden

Ok, då utgår jag ifrån att du anser att det är trovärdigt,
tack.
Citera