2019-02-14, 13:52
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, det var absolut inte samma befäl vid båda tillfällen.
Jag skulle svara minst ett dygn, från det att busen gripits, till det att larmsamtal om misstänkt beväpnad person finns på plats.

Det var kort responstid i detta ärende, och befäl har i regel därmed ingen rimlig chans att få fram alla eventuellt farliga personer i närområdet, samt om någon sen tidigare gripen finns.
Sånt tar tid att få fram, så det är ändå anmärkningsvärt att befälet fått fram uppgiften såpass snabbt, men det kan också ha varit det som ställde till det.

ETT HELT DYGN. ...! snacka om downs Slowmotion i denna kår. ... ! inte så konstigt att höger hand inte vet vad vänster gör. Det skjuts till 100-tals miljarder från skattebetalarna. Säger som näringslivsbossen sa i tv ( vad fan får man för pengarna...?)
Citera
2019-02-14, 14:04
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Men givetvis har ju dom personer som träffat Eric, inte talat med patrullen som kom.
Hur ska patrullen kunna veta att det finns personer på plats som träffat Eric med ett leksaksvapen menar ni?

Jag förstår nu med den kommunikationsbrist som uppenbarligen råder inom rikspolisstyrelsen chokerar allmänheten.
När personer pratar med Erik som har ett vapenliknanfe förmål i handen ser 99,99% att han lider av downs syndrom
Detta har väl informatören påtalat vid påringning som därefter skickat ut patrullen till Vasastan.
Samtal spelas alltid in så de finns i FUP
Citera
2019-02-14, 14:20
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Ta du på dig offerkoftan och läsrunka lite på konspirationsdelen av FB.
Det rör sig varken om avrättning eller rättssäkerhet som sätts på prov.
De flesta vettiga människor inser att detta är tragiskt och olyckligt men resultatet av ett flertal olika parametrar som inträffat samtidigt. Det är sällsynt men det händer ibland, och detta var ett sådant tillfälle.

Det KAN röra sig om tjänstefel, DET BEHÖVER INTE göra det. Det är likväl tragiskt och olyckligt.
Det man ska utreda i första hand är att den felaktiga uppgiften, om att det kunde röra sig om en känd farlig individ, skickades ut till poliserna som först kom till platsen.
Det man skulle kunna utreda vidare, skilt från denna utredning, är om man ska agera annorlunda kring vård av människor med behov. Förr hade vi institutioner, det var kanske inte särskilt humant på sitt sätt men man visste var dessa människor befann sig.

Tar det ett dygn i normalfall att stoppa spridning till poliser i yttre tjänst när personer redan gripits vilar hela ansvaret
På ledning / kommunikation. Om detta stämmer behöver man inte tänka på dyr ip/digitalisering inom kåren för den används ändå inte. Hurvida det blir tjänstefel och dom i avrättningen av Erik kommer rättsäkerheten sättas på prov
Sorry inget du kan förhindra hur gärna du än vill. ..!
Citera
2019-02-14, 15:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det går att gissa på litetolika här, men ur en konstruktiv synvinkel är det ju bra om två saker prövas: Hur har den operativa ledningen agerat, och hur har patrullen (som kollektiv, med en ansvarig polis som leder), respektive de enskilda polismännen agerat.

Risken finns att det kan handla om tjänstefel på flera håll, även om de enskilda personerna (poliserna som sköt) handlat med lagstöd. Det kan till och med visa sig att flera fel staplats på varandra.

Vem som frias och vem som får ansvara kan bli en smula överraskande, givetvis.

Som jag påtalat tidigare, om (när) åtal väcks kommer det nog finnas en hel del som kommer överraskas.
Bjuder på lite kryptik:
Citat:
Bra att detta nu får en rättslig prövning. Angeläget på många sätt. Nu får tyckanden och synpunkter stå tillbaka för juridisk expertis.
https://twitter.com/YB_Sodermalm/status/1095370551017783297
Citat:
Peppe
‏@Peppe_Larsson
12 feb.
Känns ju minst sagt märkligt. Vad skulle brottsrubriceringen vara?
Citat:
YB Södermalm
‏@YB_Sodermalm
12 feb.
Det jag hört ryktes är helt bisarrt. Tar det privat. Blir för mycket spekulation annars

Vidare även inflika:
Citat:
YB Södermalm
‏ @YB_Sodermalm
12 feb.
Det kommer klarna. (Ingen aspirant var på plats för övrigt)

Adolphson är givetvis en person som står denna händelse tämligen nära.
Jag vågar säga att du nog ligger spikrakt i vad det är som kommer upp för prövning iaf.
Citera
2019-02-14, 15:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
ETT HELT DYGN. ...! snacka om downs Slowmotion i denna kår. ... ! inte så konstigt att höger hand inte vet vad vänster gör. Det skjuts till 100-tals miljarder från skattebetalarna. Säger som näringslivsbossen sa i tv ( vad fan får man för pengarna...?)

Citat:
Tar det ett dygn i normalfall att stoppa spridning till poliser i yttre tjänst när personer redan gripits vilar hela ansvaret
På ledning / kommunikation. Om detta stämmer behöver man inte tänka på dyr ip/digitalisering inom kåren för den används ändå inte. Hurvida det blir tjänstefel och dom i avrättningen av Erik kommer rättsäkerheten sättas på prov
Sorry inget du kan förhindra hur gärna du än vill. ..!

Att man ej hade reda på att denna person redan var gripen, hade hypotetiskt men högst sannolikt inte ändrat ett dugg.
Personen som greps hade nämligen en rad fiender, lika farliga som han själv. Så det är ju ett faktum som poliserna som larmades har med sig. Befälet och åtminstone en av dom närvarande poliserna visst mkt väl vem denna person är, samt även vad för ovänligt sinnad krets som finns runt honom.
Vidare sedan, landar det ganska underordnat i att/om det finns/fanns en känd person i området överhuvudtaget.
Ett larmsamtal om misstänkt skjutvapenbeväpnad person med möjligtvis ett avvikande beteende av okänt slag, är precis vad det är oavsett.

Jag tycker därmed inte man ska snärja in sig för mycket i den gripna personen, för det hade säkerligen haft låg eller ingen påverkan på utgången ändå.
Just i detta avseende, tror jag också domstolen kommer arbeta runt med skuldfrågorna, alltså avgöra rättsligt om det spelade någon roll, eller ej.
Jag tror på det senare.

Citat:
Jag förstår nu med den kommunikationsbrist som uppenbarligen råder inom rikspolisstyrelsen chokerar allmänheten.
När personer pratar med Erik som har ett vapenliknanfe förmål i handen ser 99,99% att han lider av downs syndrom
Detta har väl informatören påtalat vid påringning som därefter skickat ut patrullen till Vasastan.
Samtal spelas alltid in så de finns i FUP

Du måste förstå att den person som ringde in larmet, inte är en person som träffat Eric.
Inringaren ringde från bostad, följde endast denna misstänkt beväpnade person genom bostadsfönster.

Dom personer som träffat Eric (och som även tidigare intervjuats i tv), har inte träffat polisen/pratat med polisen innan skotten gick.
Senast redigerad av rotesau 2019-02-14 kl. 15:44.
Citera
2019-02-14, 17:12
Medlem
Citat:
Det skiljer sig genom att poliser vet hur förhörsgången ser ut, man kan metodiken. En utredning hos SU startar oerhört sällan med en misstänkt, den startar med en händelse, som orsak.
En annan sak som skiljer åt är att det kan ta mer tid innan man officiellt sätter någon som misstänkt.
En utredare på SU, måste kanske under en längre tid få tex en polis att tro att läget är "lugnt", eller faktiskt - att läget kan vara kämpigt. Beror lite på vad SU-utredaren avser kunna extrahera ur en individ.

Nu är du lite typfall på en person som inte lyssnar (läser).
Tar ett exempel då, taget ur verkligheten - En svajig bil stoppas för kontroll, polisman går fram med alkotesten och ber om körkort.
Förare vägrar visa körkort/identifiera sig, tjafsar om att han ej har tid Verbal övertalning får pågå en liten stund, förare informeras att han då får åka med till station, förare vägrar med hög arg röst - börjar hissa upp bilrutan.
Polismannen drar upp dörren i samma rörelse som han med våld halvvägs drar ut föraren, föraren fastnar delvis i bältet, skriker, polismannen puttar tillbaka in i bilen, knäpper av bälte, drar ut föraren ur bilen helt.
Allt fångas på 2 kroppskameror.
Väl på stationen vill alltså den rosenrasande och kraftigt kränkta föraren nu anmäla polismannen för misshandel. Befälet försöker klargöra att man utsätts för denna typ av grepp, om man inte lyssnar på polis, om man tjafsar med polis, om man försöker sätta sig över lagen. En anmälan kommer inte leda till någonting annat än onödig tid lagd både för befälet och för föraren.
Ja, jag tycker att befäl i vissa (läs - många) fall ska försöka undvika ta anmälan, självklart.
Jag har aldrig påstått att ett befäl ska vägra ta en anmälan, jag påstår att man ska försöka vägra i dom fall där anmälaren uppenbart ej ens kommer av startlinjen med en anmälan, förstår du?

Jag är lika lite polis som jag är troll.

Jag tror också det blir åtal i detta ärende, men jag tror inte det blir det på samma sätt som om det var allmänhet/civila som öppnade eld mot något dom upplevde vara en beväpnad person.
Förmodligen stod det sig korrekt att avlossa vapen i läget poliserna befann sig i, men jag tror att;
1/ Antalet skott inte är helt försvarligt,
2/ samt jag tror lägesbilden innan patrullen anlände kunde gjorts bättre,

,och det är egentligen dom två faktorerna jag tror åtalet mest kommer bestå av.

Du behöver inte förklara metodiken som Särskilda åklagarkammaren arbetar efter (ja det är ju de som leder SU iom alla dessa FUs är åklagarledda).

Problemet är ju att man än idag, inte särar på inblandade poliser och förhör dom så fort det bara går (när en civilist avlidit till följd av deras ingripande).

Att sitta och vänta på att poliser kan prata ihop sig, har alltid och kommer alltid att vara en dålig idé.
Citera
2019-02-14, 17:19
Medlem
Citat:
Holgersson är fin, GW var ok på 80-talet.
Ingen av dom har dock uttalat sig om SU´s arbete, annat än i detalj kring det ökade antalet skjutningar av polis samt hur det hanteras.
.

GW har varit extremt tydlig i bland annat Veckans brott angående polismål.

GW -Om man som advokat vill höja sitt självförtroende, då ska man företräda poliser"
Kvartoft - Jaså, varför då?
GW - Ja, det är ju nästan omöjligt att få dem åtalade och än svårare att få dem fällda.

I den kritiken så tar väl GW in hela polismåls verksamhet på ett rätt så bra sätt.
Citera
2019-02-14, 17:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
GW har varit extremt tydlig i bland annat Veckans brott angående polismål.

GW -Om man som advokat vill höja sitt självförtroende, då ska man företräda poliser"
Kvartoft - Jaså, varför då?
GW - Ja, det är ju nästan omöjligt att få dem åtalade och än svårare att få dem fällda.

I den kritiken så tar väl GW in hela polismåls verksamhet på ett rätt så bra sätt.

Ja, GW pratar på..
Men jag undrar om du förstår varför ”polismål” brukar falla ut som så? Även då det landar i ett åtal?
Är det för vi har en maktfullkomlig överstat där poliser skyddas till varje pris, eller beror det på att vi har en poliskår som generellt gör jobbet by the book,, vad tror du?
Jag vet svaret iaf.

Att vi i vårt land utreder poliser, behöver ju inte betyda att poliser hela tiden nödvändigtvis måste misstänkas...
Citera
2019-02-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3651296
Ingen polis hördes.

https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3437&grupp=9055
Ingen polis hördes förrän efter flera månader

Vill du ha fler fall ditt eländiga troll?

Du "ondskan-blablabla" har så jävla fel i fallet Eric.

Nu sitter du där med skammen (om du nu ens kan känna någon sådan) och vet inte hur du skall ta dig ur det.

Kanske skulle du börja med att ge fan i att fullständigt spamma sönder varje tråd med polisiära misslyckanden?
Men det begriper du knappast....

Bra sammanfattat, aF.... är ett litet patetiskt troll som tycker att det är föräldrarnas fel att Eric blev brutalt avrättad av inkompetenta skithögar till poliser. Nu är 4 åtalade...tyvärr hjälper inte detta då polisen själv står för internutredningen.
Citera
2019-02-14, 18:57
Medlem
Det är väldigt märkligt hur folk ena dagen anser att i stort sett varje gång en brottsling dör så är polisen idioter som jagade dom in i döden och var orsakande till att tjuvarna dog osv. Men här , när ansvarig polis begått ett solklart brott och tjänstefel då minsann ska det försvaras in i minsta detalj . Dubbelmoral at im finest.

Ska det finnas någon gnutta hopp om mänskligheten och en gnutta hopp om ett trovärdigt rättsväsende så bör poliserna fällas. Jag är ingen poliskramare men rätt ska vara rätt. Hur i hela friden kan man skjuta ihjäl en person med Downs syndrom på så kort avstånd? Det är tufft att vara polis men det här är ett solklart fall av tjänstefel.
Citera
2019-02-14, 19:10
Bannlyst
Citat:
J

Att vi i vårt land utreder poliser, behöver ju inte betyda att poliser hela tiden nödvändigtvis måste misstänkas...

Skulle foliehattarna få som dom ville skulle det knappt finnas någon polis kvar, alla skulle dömas för brott.

Att det trots allt finns poliser som blivit dömda för brott har vi ju, på ett stensäkert och övertygande sätt, fått förklarat utav den intellektuella eliten beror på att just dom poliserna dragit nitlotten i SU:s tombola

Att det skulle ha med bevisning, och rättsliga krav att göra är ju uteslutet

Oavsett vad foliehattarna fått för sig så följer SU standardförfarande vid utredningar i brottmål. Att " avskilja " några misstänkta ifrån varandra är något man måste ha laga stöd för, och det enda laga stöd man där har är häktningsgrunderna i rättegångsbalken, något som inte heller är aktuellt i dom flesta andra ärenden där dom misstänkta INTE är poliser.

Brottsmisstänkta hör man sist i en brottsutredning, har ärendet lagts ned innan dess hör man dom inte alls( ja finns många utredningar då inget förhör alls hållits med en brottsmisstänkt) det och inget annat ÄR det normala förfarandet, och det är av en anledning. Det enda undantaget är som sagt då frihetsberövande med stöd utav häktningsgrunderna blir aktuellt, men då är det bara ett kort förhör enligt rättegångsbalken 24:8 som man håller som i princip bara går ut på att ge åklagare det denne vill veta för ev vidare anhållningsbeslut( erkänner eller förnekar brott endast i princip).
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-14 kl. 19:43.
Citera
2019-02-14, 20:39
Bannlyst
Här går det att läsa vad som gäller vid utredningar i brottmål.

https://polisen.se/utsatt-for-brott/efter-polisanmalan/misstankt-for-brott/

Citat:
I regel är du som är misstänkt för brottet bland de sista att förhöras. Du får kallelse till förhör via brev, telefon eller sms. I kallelsen finns även information om din möjlighet att söka en offentlig försvarare. Ju grövre brottet är, exempelvis misshandel, desto större är sannolikheten för att du kan få en offentlig försvarare.

Nej, asch, då...detta är ju såklart en dimridå som polisen byggt upp, helt i syfte att kunna avrätta mongoloider på öppen gata utan följder

Den intellektuella eliten har slagit till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in