Citat:
Menar du på fullt allvar att en åklagare skulle börja sjunga ut i media före ett eventuellt åtal?
Det övriga du anför är tröstlöst att varv efter varv behöva förklara, GW och andra (Holgersson mfl) har redan satt fingret på varför du har fel.
Sistnämnda, hm.... vem tror du? Finns väl bara en rabiat fd polis som är fixerad kring att han är just det här på forumet?
Det övriga du anför är tröstlöst att varv efter varv behöva förklara, GW och andra (Holgersson mfl) har redan satt fingret på varför du har fel.
Sistnämnda, hm.... vem tror du? Finns väl bara en rabiat fd polis som är fixerad kring att han är just det här på forumet?
Skalan av att sjunga ut är rätt lång.
Jag menar att här har vi en åklagare som inte ens vill berätta om någon är misstänkt eller ej.
Även om det kan vara sekretess på ett ärende, har vi ju alla sett åklagare gå ut och berätta övergripande ändå, utan att bryta mot sekretess.
Men här har vi alltså en åklagare som inte sagt zip, förrän idag för några timmar sen:
Citat:
Detta är allt karln säger.
– Det är viktigt att framhålla att det inte är säkert att åtal kommer att väckas. Det beslutet fattar jag först när slutdelgivningen är klar, säger Martin Tidén i pressmeddelandet.
Vi fortsätter med något som faktiskt brukar meddelas ut även om sekretess föreligger:
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9m7aJq/overvager-att-vacka-atal
Åklagaren vill i detta skede inte bekräfta hur många som är misstänkta, vilken position de har eller vad brottsmisstankarna gäller.
Med detta menar jag att åklagarens beteende kraftigt går stick i stäv med att rättsväsende beskyddar varann. Om man nu skulle ha så svårt att undvika väcka åtal pga medialt intresse, varför beter sig åklagare då så här. Han borde ju vara mäkta stolt och vika sig för det mediala intresset

Nä, det funkar såhär - Något sker, man utreder. Ibland leder det till brottsmisstanke/åtal, ibland inte. Oftast inte, kanske. Men det beror på att vi har poliser som sköter sig bra och följer boken.
Holgersson är fin, GW var ok på 80-talet.
Ingen av dom har dock uttalat sig om SU´s arbete, annat än i detalj kring det ökade antalet skjutningar av polis samt hur det hanteras.
Att polisskjutningar ökat är ganska nytt, jag tror inte det ska vara svårt att utgå från att polisen själva vill försöka få en lägesbild, istället för att få sådan bild upprapad av en gammal professor, ett gäng SVT-journalister och en på området otroligt ensam forskare.
Jag tycker dock Thornberg borde tagit in Holgersson, för vi behöver ha reda på varför vapen dras snabbare idag än igår, och att det dessutom används på en kortare våldstrappa än historiskt.
Äsch, här är säkert alltid ett gäng poliser som håller till, nevermind.