2019-02-14, 10:59
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Kasselstrand är ung så han hinner träna. Den stora återvandringen är ett projekt som kommer att ta många år att genomföra.

Vad gäller den retoriska tonen så behöver den bearbetas. Nationalism har motarbetats i skolorna sedan 1990 -talet så man måste hitta nya bilder att koppla till. Karoliner och punch fungerar inte.

För att nå fram till svenskarna så bör nivån läggas på samma nivå som genuint populära svenska figurer och kulturfenomen som:

- Leif GW Persson - En högt intelligent person som kan tala så att folk begriper

- Rickard Sjöberg i Postkodmiljonären

- Bert Karlsson - som sannolikt starkt medverkat till KDs lyft i opinionen

- Lasse Åbergs alla filmer om Sällskapsresan

- Jönssonligan - Originalversionerna

- Göta Kanal filmerna

Och nu skojar jag inte. Den intellektuella eliten (transferatklassen) baserad i Stockholm och universitetsstäderna kommer alltid att hata AfS. De känner alla instinktivt att de kommer att förlora sina positioner om nationalister får inflytande över politiken. För att nå fram till svenskarna så måste man tala med svenskarna på ett sätt som de förstår och uppskattar. Jmf. med Trump som är ett under av rafinerad enkelhet som når fram och berör vanliga amerikaner.

Originalet till Jönssonligan är danskt. Olsen-banden. Så jag skulle inte kalla Jönssonligan ett genuint svenskt kulturfenomen. Leif GW Persson må vara expert inom vissa polisiära grejer, men han är för massinvandring av muslimer, så att han skulle vara någon högt intelligent person känns också tveksamt.
Citera
2019-02-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Originalet till Jönssonligan är danskt. Olsen-banden. Så jag skulle inte kalla Jönssonligan ett genuint svenskt kulturfenomen. Leif GW Persson må vara expert inom vissa polisiära grejer, men han är för massinvandring av muslimer, så att han skulle vara någon högt intelligent person känns också tveksamt.

Nu var det nivån på kommunikationen som jag sökte beskriva. Inte vilka åsikter som personerna råkar ha.

Bert och Ians greven och betjänten kampanj med flyttande av läskbackar var ju inte högstämd retorik. Men det var mycket effektivt. Vill man vara populist så får man tala så att folk begriper.
Citera
2019-02-14, 11:57
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Nu var det nivån på kommunikationen som jag sökte beskriva. Inte vilka åsikter som personerna råkar ha.

Bert och Ians greven och betjänten kampanj med flyttande av läskbackar var ju inte högstämd retorik. Men det var mycket effektivt. Vill man vara populist så får man tala så att folk begriper.

Verkar som att du (och AfS?) kanske får lägga ribban ännu lägre för kommunikationen. Vad du ville ha sagt flög rakt över huvudet på "somliga".
Citera
2019-02-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Verkar som att du (och AfS?) kanske får lägga ribban ännu lägre för kommunikationen. Vad du ville ha sagt flög rakt över huvudet på "somliga".

Sedär! - Min ståndpunkt behöver inte ytterligare bevisning.
Citera
2019-02-16, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Debattartikeln i SamNytt är bra. Något språkligt fel är inget som någon bryr sig om eller tänker på annat än språkvetare. Det är betydligt viktigare att texten är medryckande och har hjärta.

Optimism och framtidstro är viktigt att förmedla. Vi behöver hopp och något att tro på. Glädje och hopp parat med allvar är där jag tycker man ska försöka ligga i budskapet.

Jag delar uppfattningen att GK är som bäst när han har den där energin och slagkraften som stannar precis innan det slår över i utfall. Behärskad återhållsamhet. GK har förmågan att vara just folklig men det kommer inte alltid fram i rutan. Det gäller att öva och öva och testa, få respons, tills det sitter. Nästan allt idag handlar om hur du framstår i rutan och på skärmen.

Jag tror nyckeln till AfS framgång mycket handlar om hur väl GK övar in och blir bekväm med exakt rätt framtoning i rutan.

Mycket glädjande att så många anmält sig till Köpenhamn. Det säger allt om Sverige att AfS inte ens kan ha en konferens i sitt eget land.

Jag lyckas inte googla mig till den så här är den igen
https://samnytt.se/en-rost-pa-alternativ-for-sverige-ar-en-rost-for-swexit/
Med Alternativ för Sverige i Europaparlamentet ska vi göra en repris av UKIP:s lyckade kamp som slutade med Brexit. Desto fler europeiska länder som står utanför EU, desto viktigare blir det för EU att förhandla fram goda villkor med dessa länder.
Man kunde skrivit såhär i stället:
Genom att rösta in AFS i EU-parlamentet kan vi på sikt öppna diskussionen för att lämna EU.
Vad får vi ut av EU?
Hur kommer det sig att Norge och Schweiz står utanför EU och är de rikaste länderna i EU?
Vi vill visa hur korrupt EU är, på samma sätt som Storbritannien visade hur korrupta deras parlamentariker är.
Istället för detta
Sverige kan stå på egna ben, vi förlorar på att vara medlemmar i EU och tron om att det går att reformera EU inifrån är lika befängd som den att det hade gått att reformera Sovjetunionen inifrån. Samarbete är bra, men underordning är aldrig en framgångsrik väg.
Kunde man skrivit så här:
EU-idén är i grunden god [uttrycker man sig så här visar man att man är medgörlig], men den har utvecklats till en byråkratisk koloss. EUs mål är att besluta allt mer över Sverige och ta från oss allt mer av vårt självstyre. Det var därför som Storbritannien till slut tröttande, och Sverige kommer efterhand att inse samma sak.
AFS kommer ständigt att vara en EU-kritisk röst. Vi tror inte att det går förändra EU inifrån eftersom byråkratiseringen ständigt ökar.
Språket spelar visst roll för läsbarheten. T.ex. denna meningen:
Låt oss återigen bli en stark självständig exportnation som själva kan sluta handelsavtal med andra länder – såsom Schweiz, Island och Norge, utan att klåfingriga EU-byråkrater blandar sig i.
Det verkar som att många i riksdagen skriver på ett liknande sätt, med lite bindestreck huller om buller. Men riksdagens mål är nog att man inte ska förstå vad de skriver. Ska man skriva till allmänheten måste man vara mer noga med hur man sätter in komma och bindestreck.

Man behöver tona ner sig lite också.

Kanske vore bättre att säga att AFS i EU kommer att göra vad de kan för att lyfta det negativa med EU, att förhindra en utvidgningen samt att förhindra ytterligare överstatlighet.

För det andra så måste man lugnt och sakligt presentera varför Sverige bör lämna EU. Jag får intrycket att Kasselstrand skriver ihop sina tal och artiklar på 15 minuter i affekt.

Ta t.ex. detta
Vi kommer också lyfta kravet om skadestånd i hundramiljardersklassen till följd av att flera EU-medlemsländer brutit mot Dublinförordningen, vilket lett till att hundratusentals ekonomiska migranter med enkelhet tagit sig till Sverige istället för att få sin asyl prövad i första EU-land.
Är det realistiskt att lyfta detta kravet? Jag har inte hört talats om det tidigare.
Citera
2019-02-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Är det realistiskt att lyfta detta kravet? Jag har inte hört talats om det tidigare.

Tcker det låter som en bra spelöppning. Ett krav som även leder till att det kanske väcks en tanke hos lyssnaren att det kanske inte är vår skyldighet att försörja menaiterna. Något som undergräver tanken på att de har rätt att vara i Sverige.
Citera
2019-02-18, 10:13
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Märkligt att så få inom alternativmedierna informerar om den svenska delen av ”Gula västarnas” olika demonstrationer. Stort Tack ska därför givas till Ingrid & Maria som åtminstone både rapporterar, arrangerar demos i Helsingborg och Ingrid Carlqvist som ställer upp som talare i olika städer. Ingrid som röstade på AfS och även kommer att rapportera från AfS kickoff i Danmark den 16 mars 2019.

https://www.ingridochmaria.se/2019/02/17/manga-glada-askadare-nar-gula-vastarna-marscherade-i-storstadernamanga-askadare-nar-gula-vastarna-ma rscherade-i-storstaderna/

Nu i söndags 17/2-19, samlades hundratals svenskar med gula västar i Stockholm, Göteborg och Malmö för att marschera genom städerna – till stöd för yttrandefrihet och demokrati och mot globalismen och förgörandet av nationalstaterna.

Citat:
[…]– Folk hade inte en aning om vilka vi är, de bara tittade och gapade förundrat. När vi sedan marscherade mot Kungsträdgården i våra gula västar och med våra svenska flaggor såg jag hur massvis med svenskar lyste upp. De hade nog heller ingen aning om vilka vi är och vad syftet med Gula västarna är, men de blev lyckliga över att se så många svenska flaggor.

– Det var en euforisk känsla! Jag tror faktiskt att marscher är mer effektiva än stillastående manifestationer med tal. Många fler såg oss och jag kände hur mitt hjärta svällde av stolthet. När vi kom fram till Kungsträdgården sjöng vi ”Du gamla, du fria” och det var helt fantastiskt.

Yvonne Lindholm (AfS) är också en av kvinnorna som ofta ser till att komma som demonstrant och därefter twittrar om händelsen. Bra gjort Yvonne & Co!
https://twitter.com/margippo/status/1097194908878888962
Citat:
Mycket lyckad Gula västar demo i Stockholm idag. Vi fick både strålande sol och poliseskort. Vi var många som marscherade från Medborgarplatsen till Kungsträdgården för att demonstrera mot maktmissbruket, FN avtalet och för att bevara vår yttrandefrihet och demokrati.

Monica Skogman från Alternativ från Sverige var på plats, med gul väst och redo att marschera.
Lennart Matikainen från Alternativ för Sverige marscherade med sin gula väst.
Yvonne Lindholm från Alternativ för Sverige var redo med gul väst och en svensk flagga.
http://svenskt.bloggo.nu/

Mynttorgsaktivisterna Stockholm brukar både arrangera & filma och ni kan se deras filmer här:
https://www.youtube.com/channel/UC7WC7FYlwYyD4ZE_jaRtLAQ/videos

Gula Västarna samlas på Medborgarplatsen 17/2 2019 för att fredligt protestera
https://www.youtube.com/watch?v=kqeAQTQpdO4
Gula Västarna tågar över Götgatsbacken
https://www.youtube.com/watch?v=TjskQhB2FFI&feature=youtu.be

I Göteborg samlades 150-200 människor på Drottningtorget klockan 13, men tåget kunde inte avgå förrän nästan en timme senare eftersom polisen inte släppte iväg dem. Youtube-profilen Erik/Identitet Svea blev nämligen överfallen. Den populära kämpen Izabella Nilsson Jarvandi fanns som vanligt med som en av de spontana talarna. En ung modig klok hjältinna, med en lika klok mor, (detta till skillnad mot den av PK-fulmedierna alltför upphaussade utnyttjade barnarbetaren Greta, med alla sina diagnoser…)
https://www.youtube.com/watch?v=aOf0CLz509o&feature=youtu.be

I Malmö samlades knappt 100 hundra personer på Stortorget och marscherade till Triangeln och sedan tillbaka. Även där var intresset från åskådarna stort. Många äldre människor hade kommit och de var verkligen stridslystna. De ser att det samhälle de och deras föräldrar byggde upp från ett fattigt land till ett välmående land, nu håller på att rasa samman.

Via länken nedan finner ni information om kommande demonstrationer med gula västar i Sverige. Om ni ska anordna en demo får ni gärna skriva det till Izabella Nilsson Jarvandi‏ @izabellamarianj
så att hon kan lägga till tid och plats för eventet.
https://nouw.com/gulavastarevent

NÄSTA DEMONSTRATION PÅ MYNTTORGET SKER NU PÅ SÖNDAG 24 FEB. 2019 KL 14:00-16:00
En av talarna kommer – återigen – vara Lennart Matikainen (AfS).
Arrangör denna gång: POP & Conferencier: Håkan Bergmark

MISSA INTE DEN NI SOM KAN NÄRVARA I STHLM – ENAD FRONT!
https://pbs.twimg.com/media/DzZmiEmWsAMB8uM.jpg:large

Stockholmare för ett suveränt Sverige - Vi ses på Mynttorget! Alla tillsammans!
http://svenskt.bloggo.nu/
Citera
2019-02-18, 21:12
Medlem
Efter att ha läst Daniel Assais bok Facklan i Riksdagen inser jag bättre varför AFS behövs.

SD är (eller var åtminstone fram till 2014 - kanske har förbättrats) genomkorrupt.
Assai, som som ses SDs hatobjekt nummer 1 (vi får hoppas för hans del att SD inte får makten) har förvånande positivt att säga om Kasselstrand och nämner också AFS, dock med viss besvikelse:
Jag tror ledningen underskattade honom vilket visade sig vara ett stort misstag. Kasselstrand styrde upp organisationen [SDU] på ett helt annat sätt än tidigare. Jimmie ville dock inte ha ett starkt ungdomsförbund som dessutom började ställa obehagliga frågor om vart pengarna tog vägen. När så tillströmningen till ungdomsförbundet började bli högre än till moderpartiet blev Jimmie än mer orolig. Det började hetta till då SDU:s protester blev högre om vart pengarna tog vägen.

Så länge ledningen kunnat köpa alkohol till ungdomsförbundet och ordna med fester för att köpa lojalitet var allt lugnt. När SDU ville ha insyn och sätta stopp för den utbredda korruptionen blev de ett hot. Linus la upp en plan för att göra sig av med Kasselstrand. Detta utspelade sig redan 2012.

Kasselstrand och har AFS står för en "hårdare" linje än SD , vilka jag redan beskrivit som fascistiska i grunden. Jag hade hoppats att Gustav skulle tänka om och överge de tidigare idealen för att istället följa demokratiska principer. Kasselstrand är smart och en bra retoriker. Skulle man ge K utrymme i media och ställas mot JÅ i en debatt så skulle Jimme inte ha en chans.

Medan SD har två stora och några små falanger har AFS bara en falang och inga inre strider. Bara där är mycket vunnet, då de slipper maktstrider.

Kasselstrand är inte lika benägen att ljuga som JÅ. och partiet är tydlig med sin agenda.
Citera
2019-02-20, 07:44
Medlem
Det har varit väldigt tyst och stillsamt ett tag nu.

Har man planerat att göra om samma ödesdigra misstag som inför riksdagsvalet och sätta igång i sista minuten, när det redan är för sent att hinna nå ut och slå igenom?
Citera
2019-02-20, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda

Har man planerat att göra om samma ödesdigra misstag som inför riksdagsvalet och sätta igång i sista minuten, när det redan är för sent att hinna nå ut och slå igenom?

Instämmer. De måste ha bättre framförhållning och synas i både debatt och i verkligheten löpande.
Citera
2019-02-20, 19:02
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda

Fast Alternativ för Sverige är ju nu etablerat på ett sätt som partiet inte var när valkampanjen startade under fjolåret. Med det sagt så håller jag med om att AfS måste synas även när det inte är valrörelse om partiledningen på allvar vill ta sig in i EU-parlamentet.
Citera
2019-02-21, 07:44
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Fast Alternativ för Sverige är ju nu etablerat på ett sätt som partiet inte var när valkampanjen startade under fjolåret. Med det sagt så håller jag med om att AfS måste synas även när det inte är valrörelse om partiledningen på allvar vill ta sig in i EU-parlamentet.
Fast nu har det varit så tyst att t.o.m. jag nästan har glömt bort partiet. Jag ser knappt någon pliktskyldig rapportering om dem i alternativmedia heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in