2019-02-14, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Behöver du eller jag veta vilken information föräldrarna har fått för att kunna svara på om någon av dom verkar ha efterlyst mer eller sagt sig vara missnöjda?

Vad menar du med att allmänheten köpt allt om det gällt någon annan sjukdom än ME? Finns det någon sjukdom som motiverar att man stryper sina barn?

Du måste ju veta om efterlevande fått information om du baserar ditt uttalande på det. Jag är inte alls säker på om en anhörig får se eller läsa en utredning om en myndig son eller dotter.

I början av tråden så fanns det "viss förståelse" för gräsligare sjukdomar och barn som är nära döden. Du kan gå tillbaka i tråden om du vill veta vilka diagnoser det var. ME som sådant startade ju en hiskelig debatt i tråden.
Citera
2019-02-14, 09:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tycker snarare att allt pekar på en svagare part vilket statistiskt sett borde ha varit kvinnan. Även om det finns undantag som tex Michelle Carter som över tid genom en massa textmeddelanden övertygade en deprimerad kille att ta sitt liv. https://www.boston25news.com/news/all-the-text-messages-between-michelle-carter-and-conrad-roy-they-day-he-died/532942907

Gällande hotet från soc så ligger det ju latent i alla liknande fall. Kommer frånvaron över 20% är det anmälningsplikt och jag vet på rak arm 6 fall där skola och socialtjänst ifrågasatt barns läkarintyg och krävt en second opinion.
M och O var antagligen medvetna om detta visste troligen dessutom att vissa läkare ser ME som en hittepådiagnos.
Du har rätt i att det är spekulationer från min sida, men erfarenheten säger att kontakt med socialen är förenat med stigma om man hör till övre medelklass.
I något slags förvirrat psykiskt tillstånd kanske ev vanvård av soc ansågs värre än döden i föräldrarnas hjärnor.
Bortom statistik så undrar jag vad du grundar det på utifrån vad som framkommit gallande Bjärredsfallet.

Oavsett nåt latent hot från soc finns det inget kring familjen såsom du skrev.
Citera
2019-02-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du måste ju veta om efterlevande fått information om du baserar ditt uttalande på det. Jag är inte alls säker på om en anhörig får se eller läsa en utredning om en myndig son eller dotter.

I början av tråden så fanns det "viss förståelse" för gräsligare sjukdomar och barn som är nära döden. Du kan gå tillbaka i tråden om du vill veta vilka diagnoser det var. ME som sådant startade ju en hiskelig debatt i tråden.
Varför måste jag veta vad de anhöriga fått veta för att veta om dom signalerat om brist på information. Har du hört något sånt?
Citera
2019-02-14, 09:45
Medlem
allt.o.ingets avatar
Avskedsbrevet är suspekt. Ger ett sken av att vilja urskulda förövarens skuld. Och förövaren är alltid den som begår gärningen.
Citera
2019-02-14, 09:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
DNA; ok inga inkräktare vem som nu trott det.

Granskat underskrifterna? Till att börja med är testamentet ett bevis på att Hanna skrivit under ett tomt papper. Förmodligen världens största täck-ark.

Varför samla in andra dokument för att jämföra underskrifterna? Testamentets underskrifter, bevittnade, som var nyligen gjorda måste väl ändå slå alla. SS måste ha känt sig kymig och fyllde på med lite kuriosa om hur mycket de gjort.

Varför inte nämna ett USB-minne på PT?

Varför hade de bara hittat testamentet och ett USB-minne på kvällen? Avskedsbrev, om de är i pappersformat, borde väl läggas fram synligt?

Jag vet inte hur du snurrar till allt.
Vem säger att de inte hittat avskedsbrevet tillsammans med testamentet, usb och instruktionsbrev.
Citera
2019-02-14, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, exakt, klart och tydligt utan att skuldbelägga den ena föräldern mer än den andra. Detta uttalande räcker för mig, jag klarar mig bra utan "smaskiga detaljer"

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vilket filformat dokumenten var???? Sluta tjata om att avskedsbrevet/förklaringsbrevet ej finns fysiskt.
Är det dessa människor som finns runt oss på gator och torg blir jag orolig. Snart har väl kungen och regeringen också ett finger med i detta mörkande.
Rusta upp den nedmonterade psykiatrin NU!
Det verkar farligt i vårt land nu.
Mycket tråkigt att fokus hamnat så snett i denna tråd. Den borde handla om det som som många skribenter försöker förklara och fördjupa sig i. Det blir så primitivt med att gotta ner sig hemska detaljer, vem som gjort vad och syner som kommer på näthinnan.
För mig räcker det att veta att båda är skyldiga och båda planerade detta tillsammans.
Tillbaka till psykologin och människans psyke.
Citera
2019-02-14, 09:50
Medlem
develis avatar
Citat:

Granskat underskrifterna? Till att börja med är testamentet ett bevis på att Hanna skrivit under ett tomt papper. Förmodligen världens största täck-ark.

Varför samla in andra dokument för att jämföra underskrifterna? Testamentets underskrifter, bevittnade, som var nyligen gjorda måste väl ändå slå alla. SS måste ha känt sig kymig och fyllde på med lite kuriosa om hur mycket de gjort.

Varför hade de bara hittat testamentet och ett USB-minne på kvällen? Avskedsbrev, om de är i pappersformat, borde väl läggas fram synligt?
Nej det är det inte. Det är "grafologer" i tråden som sitter med egenmäktiga analyser.
Citat:
Som sagt. Usb är en form av "extern hårddisk"; ett lagringsmedia. Media är granskat som styrker förklaringsbrev och man nämner datorer och mobiler:

... "som styrker då båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända."
Senast redigerad av develi 2019-02-14 kl. 10:00.
Citera
2019-02-14, 09:56
Medlem
Citat:

En ärlig fråga: Hur mår du egentligen?
Jag tror du skulle må bra av att ta en paus och komma ut i friska luften.
Om du är så skeptisk till polisen borde du flytta till ett annat land och se hur det fungerar där. Kom sen tillbaka och säg om polisen är så korrupt i Sverige som du vill göra gällande.
Citera
2019-02-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Varför måste jag veta vad de anhöriga fått veta för att veta om dom signalerat om brist på information. Har du hört något sånt?

Varken du eller jag vet vilken information de efterlevande fått och därför omöjligt att räkna ut vilken signal de kunde ha gett. Har O:s och H:s föräldrar rätt att veta detaljer menar du? Hade de varit under 18 år så absolut men inte nu. Tror inte polisen berättat mer för dem än för allmänheten och tror inte de vet lika mycket om detaljerna som vi som snokar på FB.

Jag tror att de möjligtvis fått ett telefonsamtal då och då med en redogörelse vad polisen kommit fram till. De har knappast kunna ställa några krav. Inte heller på PT:s innehåll. Bara att de fick besked innan om vad som skulle sägas.
Citera
2019-02-14, 10:02
Medlem
"Ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i egentlig mening."

Detta var motivet! Hårt ansatta föräldrar tror jag uttrycket var.

Två föräldrar som fram till dess nog måste sägas just ha levat ett liv i egentlig mening. Åtminstone utifrån sett. God ekonomi, bra utbildningar och yrken, karriärsteg som väntade OH och säkert också så småningom för HB. Stora möjligheter att anpassa livet efter döttrarna, även om de var sjuka. Stora möjligheter att både få hjälp och dessutom köpa hjälp till döttrarna om de nu var så vårdkrävande. Stora möjligheter att anlita privatlärare om nu skolan skulle tvingas skära ner på hemundervisningen.

Så vad var det för ogenomträngligt mörker de såg framför sig - båda två samtidigt. Det är helt enkelt inte logiskt. Normalt fungerande, välutbildade, förnuftiga människor söker lösningar och ser möjligheter framför sig. Inte kolsvart mörker. Så det som återstår är bara psykiatriska förklaringar.

Men då kommer vi till att sådana förklaringar avfärdades av polisen.

Om polisen hade sagt att de sett några tecken på psykisk sjukdom hos en eller båda hade det kunnat vara begripligt att det till slut blev totalsvart för båda samtidigt. Men eftersom polisen avfärdade tecken på psykisk sjukdom så måste man väl tro på det. Eller missade polisen att det kan ha handlat om något psykiskt?

Eller var det uppgifter om psykisk ohälsa som de anhöriga inte ville att polisen skulle redovisa?
Citera
2019-02-14, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
En ärlig fråga: Hur mår du egentligen?
Jag tror du skulle må bra av att ta en paus och komma ut i friska luften.
Om du är så skeptisk till polisen borde du flytta till ett annat land och se hur det fungerar där. Kom sen tillbaka och säg om polisen är så korrupt i Sverige som du vill göra gällande.

Vad kallas sån här argumentation som du försöker flytta fokus till? Trams! Kryp in under stenen igen!
Citera
2019-02-14, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej det är det inte. Det är "grafologer" i tråden som sitter med egenmäktiga analyser.

Som sagt. Usb är en form av "extern hårddisk"; ett lagringsmedia. Media är granskat som styrker förklaringsbrev och man nämner datorer och mobiler:

... "som styrker då båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända."

Det är ju inte riktigt som du tror. Hon har ju skrivit under ett tomt vitt ark. Undrar om hon visste vad som stod under det. Men vi får väl läsa mera om detaljerna i den offentliga FUP:en.

USB är i juridisk mening ett "dokument". Du får testa lite wikipedia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in