2019-02-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Uppenbarligen är det så som du skriver.
"Av hänsyn till anhöriga..." osv.
Självklart vill man veta vad det är för särskilda hänsyn som har tagits i just det här fallet. För att undvika ytterligare spekulationer.

Om man svarar på det, då berättar man kanske samtidigt vad de tyckt är känsligt? Kanske bättre att bara bränna av allt man vet, för att få slut på spekulerandet där frågvisa förökar sig som Gremlins.
Citera
2019-02-13, 21:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Va? Vad blev Helge Fossmo dömd för då?

Stämpling till mord. Inte mord. Livstid.

Edit: såg att jag var tvåa på bollen.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-13 kl. 21:11.
Citera
2019-02-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mig veterligen har hon aldrig ringt upp någon pensionerad läkare. Har du källa på det?
Eller varför inte ta ett snack med din "gamle bekant SS" och få ut mer fakta?
Eller ni kanske inte var så bekanta då???

Ja, hur det gick till lär hon få redogöra för internt.

Med tanke på att SS tydligt klargjorde att han inte skulle gå in på vem som dödade vem, ej heller i vilken ordning någon dog.

Är då den sammanfattande slutsatsen felaktig? Det är väl det viktiga.
Citera
2019-02-13, 21:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Stämpling till mord. Inte mord. Livstid.

Edit såg att jag var två på bollen.
Vilket då innebär, om nu lagen är rättvis (vilket den i och för sig inte alltid är) så skulle även Hanna få detta om hon överlevt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Stämpling.

Nej, han blev dömd till livstid för anstiftan till mord och anstiftan till mordförsök.

J Möller blev i TR dömd för anstiftan till mord av AP men friades i den delen av HR. För att kunna döma till anstiftan krävs bevis ATT man har anstiftat. Man behöver inte veta vem man bett utföra gärningen men som sagt det krävs bevis på ATT man anstiftat. Stämpling är en form av förberedelse till brott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag har lite svårt att tro att denna jurist, i chefställning, tar sig tid att ringa upp pianolärarinnor och pensionerade läkare. Faktiskt. Men tiden får väl utvisa.
Kan vara för att de inte har svenska som modersmål och vissa vågar inte kränka kanske. Det är ju lätt att bli anklagad idag när man säger emot en viss grupp.
Bara en gissning alltså.
Citera
2019-02-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej, han blev dömd till livstid för anstiftan till mord och anstiftan till mordförsök.

J Möller blev i TR dömd för anstiftan till mord av AP men friades i den delen av HR. För att kunna döma till anstiftan krävs bevis ATT man har anstiftat. Man behöver inte veta vem man bett utföra gärningen men som sagt det krävs bevis på ATT man anstiftat. Stämpling är en form av förberedelse till brott.

Tack för förtydligandet!

"En anstiftare är den som förmår en annan person att begå ett brott. Anstiftaren kan dömas till lika strängt straff som gärningspersonen. Även försök till anstiftan, som kallas stämpling, är straffbart vid vissa mycket grova brott, som t.ex. mord och grov misshandel.

Anstiftan - Åklagarmyndigheten

https://www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/"
Citera
2019-02-13, 21:15
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Kan vara för att de inte har svenska som modersmål och vissa vågar inte kränka kanske. Det är ju lätt att bli anklagad idag när man säger emot en viss grupp.
Bara en gissning alltså.
Nå, EGW har en del citat från tråden nu, ang denna jurist. Är detta sant lär det gå vidare, är det inte sant så är det ingen skada skedd. Och är det ok med att hon talat med dessa skribenter, så är det ingen skada skedd heller.
Citera
2019-02-13, 21:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vilket då innebär, om nu lagen är rättvis (vilket den i och för sig inte alltid är) så skulle även Hanna få detta om hon överlevt.

Nej!
Det måste värderas under en rättegång i en domstol.
Om hon egentligen inte planerade utan "skrev av " sig som Annabella beskrev det i sitt inlägg, eller inte begripit att dessa planer skulle genomföras, varit under tvång eller aktivt försökt förhindra det
hela så är det omständigheter som vägs in.
Då får rätten avgöra hennes skuld och eventuell straffpåföljd.

Men hon kommer inte att dömas för mord hon hon inte på något sätt aktivt deltog eller var behjälplig.
Citera
2019-02-13, 21:18
Medlem
Citat:
Nå, EGW har en del citat från tråden nu, ang denna jurist. Är detta sant lär det gå vidare, är det inte sant så är det ingen skada skedd. Och är det ok med att hon talat med dessa skribenter, så är det ingen skada skedd heller.
Låter bra det!
Citera
2019-02-13, 21:18
Medlem
Citat:
Jag har lite svårt att tro att denna jurist, i chefställning, tar sig tid att ringa upp pianolärarinnor och pensionerade läkare. Faktiskt. Men tiden får väl utvisa.
Jag ringde. Hon svarade inte först. Då frågade receptionisten om jag ville ha hennes nummer. Hon gav mig numret. Jag ringde upp. Självklart ringer inte en chefsjurist runt till oss.
Citera
2019-02-13, 21:19
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Nej!
Det måste värderas under en rättegång i en domstol.
Om hon egentligen inte planerade utan "skrev av " sig som Annabella beskrev det i sitt inlägg, eller inte begripit att dessa planer skulle genomföras, varit under tvång eller aktivt försökt förhindra det
hela så är det omständigheter som vägs in.
Då får rätten avgöra hennes skuld och eventuell straffpåföljd.

Men hon kommer inte att dömas för mord hon hon inte på något sätt aktivt deltog eller var behjälplig.
Självklart, men det lär ju inte göras nu. För min del är hon skyldig. För andra är hon enbart ett offer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in