2019-02-13, 20:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Så nu dog H först? Det måste vara sista hoppet när allt annat har blivit genomskådat.

Vet du inte vad ordet "OM" betyder????????????
Eller ordet "kanske"??????????

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Återigen.

Det bör offentliggöras vilka bevis och underlag det finns för att man ska kunna misstänka bägge föräldrarna för att såväl ha planerat som önskat att familjeutplåningen skedde just där och då och på detta sätt.

Att man diskuterar och funderar över hur man ska gå tillväga med en resa, en maträtt, ett bankrån eller ett mord - är INTE samma sak som att man är skyldig eller delaktig om någon annan plösligt utför dessa handlingar.

I grova fall kan man bli anklagad och ställd inför rätta för förberedelse eller sk stämpling eller anstiftan. Men man har varken rest, lagat maten, rånat banken eller mördat. Man kan dömas för stämpling och anstiftan och straffet kan bli långt. Men man döms då inte för mord.

Har man däremot kört mördaren till platsen, visat vägen, uppmanat honom, förklarat hur han ska bryta sig in, hållit fram mordvapnet, väntat 50 meter bort och skjutsat honom därfrån efteråt - kan man få en Möllersk dom som medgärningsman.

Om Hanna INTE deltagit i morden på barnen, kanske själv då redan var död och hon dessutom själv är MÖRDAD - är det naturligtvis av stor betydelse att att göra klart hur hon då kan vara misstänkt för delaktighet.

Är hennes delaktighet och beslut om familjeutplåningen säkerställd är hon naturligtvis moraliskt en förkastlig person och usel mor även om hon dog före barnen - men hon är INTE en mördare. Möjligen an anstiftare eller beställare.
Citera
2019-02-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Instämmer och pressträffen får man nog betrakta som ett misslyckande. Det som skulle ge tjänstemännen arbetsro ledde till en ökad arbetsbörda. Så var det nog inte tänkt.

Ja, man har nog trodd att allmänheten släpper fallet efter pt. Hade det nog trodd om mig själv faktisk. Jag trodde man gjorde tydligt på pt att O döda H, men att man inte sa någonting om vem som dödade barnen. Om man är övertygad att O och H har planerad gemensam, så tyckte man väl från polisens sida det var inte viktig att berätta vem som genomförde det (för att inte förminska mgm - tolkade jag som). Men kanske man inser att det inte blir bättre om man då forsätter i sociala medier att spekulerar kring vem som gjorde vad. Så jag tolkade de nya uppgifterna också som en förtydligande av det som kom fram tidigare - och lite till. Men inte mycket mer.
Citera
2019-02-13, 20:55
Medlem
Flashig78s avatar
Jag har lite svårt att tro att denna jurist, i chefställning, tar sig tid att ringa upp pianolärarinnor och pensionerade läkare. Faktiskt. Men tiden får väl utvisa.
Citera
2019-02-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Så nu dog H först? Det måste vara sista hoppet när allt annat har blivit genomskådat.

Solglittret skrev kanske själv då redan var död . Ordet "kanske" betyder att hela resonemanget var ett tankeexperiment som användes för att förtydliga.

Oj, såg nu att Solglittret själv redan hade hunnit påpeka detta. Jag var litet sen.
Senast redigerad av Kryptogam 2019-02-13 kl. 20:59.
Citera
2019-02-13, 20:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag har lite svårt att tro att denna jurist, i chefställning, tar sig tid att ringa upp pianolärarinnor och pensionerade läkare. Faktiskt. Men tiden får väl utvisa.

Mig veterligen har hon aldrig ringt upp någon pensionerad läkare. Har du källa på det?
Eller varför inte ta ett snack med din "gamle bekant SS" och få ut mer fakta?
Eller ni kanske inte var så bekanta då???
Citera
2019-02-13, 21:00
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Mig veterligen har hon aldrig ringt upp någon pensionerad läkare. Har du källa på det?
Eller varför inte ta ett snack med din "gamle bekant SS" och få ut mer fakta?
Eller ni kanske inte var så bekanta då???
Han är tyvärr en mussla. Han är professionell .
Citera
2019-02-13, 21:01
Medlem
Citat:
Vet du inte vad ordet "OM" betyder????????????
Eller ordet "kanske"??????????
Jodå, det är dina alibin för samma gamla anklagelser.
Citera
2019-02-13, 21:02
Medlem
Citat:
Återigen.

Det bör offentliggöras vilka bevis och underlag det finns för att man ska kunna misstänka bägge föräldrarna för att såväl ha planerat som önskat att familjeutplåningen skedde just där och då och på detta sätt.

Att man diskuterar och funderar över hur man ska gå tillväga med en resa, en maträtt, ett bankrån eller ett mord - är INTE samma sak som att man är skyldig eller delaktig om någon annan plötsligt utför dessa handlingar.

I grova fall kan man bli anklagad och ställd inför rätta för förberedelse eller sk stämpling eller anstiftan. Men man har varken rest, lagat maten, rånat banken eller mördat. Man kan dömas för stämpling och anstiftan och straffet kan bli långt. Men man döms då inte för mord.

Har man däremot kört mördaren till platsen, visat vägen, uppmanat honom, förklarat hur han ska bryta sig in, hållit fram mordvapnet, väntat 50 meter bort och skjutsat honom därfrån efteråt - kan man få en Möllersk dom som medgärningsman.

Om Hanna INTE deltagit i morden på barnen, kanske själv då redan var död och hon dessutom själv är MÖRDAD - är det naturligtvis av stor betydelse att att göra klart hur hon då kan vara misstänkt för delaktighet.

Är hennes delaktighet och beslut om familjeutplåningen säkerställd är hon naturligtvis moraliskt en förkastlig person och usel mor och skyldig till brott även om hon dog före barnen - men hon är INTE en mördare. Möjligen en anstiftare eller beställare.

Va? Vad blev Helge Fossmo dömd för då?
Citera
2019-02-13, 21:03
Medlem
Citat:

Myndigheter är väl skyldiga att serva alla som ringer, så långt det är möjligt? Därför kan det vara väldigt kostsamt att inte vara tydlig direkt i sådana här ärenden, eftersom det finns kreti och pleti därute. En del tar stora resurser i anspråk och även om de är ute och cyklar, så har de rätt att göra så. Att verkligen täppa till alla eventuella frågeställningar så långt det är möjligt är med andra ord en budgetfråga... det blev dyrt att tro att sociala medier inte kan driva folk att ringa hejvilt för att få mer information eller privatspana.

I stället för att lägga resurser på alla de högar som finns av oavslutade arbeten, så måste nu polisen då ägna sig åt att svara folk som säkert inte drar sig för att ringa både en, två, tre, fyra, fem, sex, sju gånger... kan inte någon journalist därute få slut på spekulerandet?
Senast redigerad av rappytt 2019-02-13 kl. 21:05.
Citera
2019-02-13, 21:04
Medlem
Citat:

Se spoiler.

Visst är det så. Och ärligt talat tror jag att de anhöriga sitter på många svar. Sen får folk tro vad de vill. Det lilla som paret släppt till syskon, övrig släkt och vänner, kan ge en ganska stor clou. Inkl avskedsbrev, förklaringsbrev etc. Man har släppt liiite till oss, men verkligen inte allt. Eftersom jag tror att de anhöriga inte vill det. Jag har en känsla av att de anhöriga haft en hel del att säga till om vad som skall släppas.

Uppenbarligen är det så som du skriver.

"Av hänsyn till anhöriga..." osv.
Självklart vill man veta vad det är för särskilda hänsyn som har tagits i just det här fallet. För att undvika ytterligare spekulationer.

Självklart kan H ha varit med och mördat barnen. Men det vet vi inte förrän vi får det bekräftat.
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-13 kl. 21:08.
Citera
2019-02-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Va? Vad blev Helge Fossmo dömd för då?

Stämpling.
Citera
2019-02-13, 21:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Stämpling.
Vad fick han? Livstid eller? Har helt glömt Knutbyfallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in