Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Absolut inte. Det handlar nog mer om att ni ser Hanna som offer i den här soppan. Det är DÄR skon klämmer för några av oss. Hon planerade morden, och är därmed en mördare. MEN, hon blev också, juridiskt sett, mördad. Självklart. Dock skulle hon också åkt in på livstid, och det gör ju sällan offer. Eller hur?
Skon klämmer mycket åtgående massa saker.
Det är inte så lätt att acceptera att, när en kvinna och två barn hittas dödad samt en man som har begått självmord, antar att hon är gm. Det är inte det mest närliggande, särskild när kvinnan hittas strypt/kvävt. Nu har polisen sagt att detta planerades gemensamt och i samförstånd. Så visst kan H var medgm i planering. Och när barnen då var mördad och hon inte klarade att begå suicid, att O mördade henne - därför att det var en del av den gemensamma planen att alla skulle dö. Men det är svårt att få ihop en begriplig historia ur den officiella informationen som har kommit fram - det är ganska uppenbart.
Då finns det två väger: man antar att polisen har rätt - polisen kan väl ha rätt. Man är nöjd med förklaringen även om man gärna hade visst mer, förstått mer.
Eller man tycker det är här är så obegriplig att det är svårt att sväljer polisens förklaring. Så då tänker man att polisen kan kanske ha fel - det har visat sig tidigare att polisen har fel i utredningar. Nu tror jag att sannolikheten att man har fel i ett sådant fall, med så mycket ljus på, är liten. Ändå verkar det för mig i nuläget svårt att bara sväljer polisens resonemang. Särskild kring motivet. Det övertyger mig inte att polisen accepterar att två flickor i åldern av 11 år får diagnosen me, att de med rätt och fog får hemundervisning och att föräldrarna pga fokus på den diagnosen vill få slut på allt. Det är för absurd.
M*ller fallet har nämnds här i andra sammanhang. Hon såg väl till att hennes ex-man blir mördad, om jag minns rätt. Det var försäkringen som fick drar i fallet. Polisen fattade inte att det var mord. Och detta var inte alls lika komplex som det här. Så på något sätt övertyga det inte med det man ha delgivit hittills.
Men visst finns det en film, så kunde man går vidare och försöker att begripa vad som ledde till detta.