2019-02-13, 09:49
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det finns ett flertal s/v foton på Hûbner "Hymme" Lundqvist. Han såg ut ungefär som en 17-18 gör. Han såg absolut inte ut att kunna vara ca 24 år.

Om jag har förstått det hela rätt så var han inte elev på ovan nämnda konstskola. Han skulle mera besöka denna, för att ev. få ny idéer samt att komma hemifrån ett slag. Han skall ha bott med föräldrarna och sin tvillingbror på Drottningholm, Ekerö, tills han försvann för alltid.

Det som talar mest för att denne okände man inte var "Hymme" var att han svarade Karlssons syster med orden: "Du får väl söka bland pubarna i Haga." Alltså denne man visste att Gay Roger Karlsson brukade hänga på pubarna där. Detta kunde omöjligt "Hymme" känna till.

Hur väl bevandrad "Hymme" var i Göteborg får vi aldrig veta. Dock tror jag inte, att när han besökte Göteborg (vilket han troligen hade gjort innan den 29 juli), antingen ensam eller med familjen, så lär jag inte att han hade gått till pubarna i Haga och druckit öl.

Nu vet inte jag vad Haga var för slags stadsdel i mitten av 1960-talet? Var det en s.k. arbetarstadsdel som t.ex. Södermalm i Stockholm var?

Bara detta att Lundquist bodde på Drottningholm säger precis allt, vilken samhällsklass han tillhörde.

Någon från överklassen liftar Inte, det kan jag garantera. Där spricker allt. Varför ingen tänkt på det är för mig en gåta.
Citera
2019-02-13, 10:59
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Mycket konstigt. Ja...jag tolkar det som att dom mycket väl vet vad som har hänt..men vill bara glömma det av någon anledning. Kjell-Åkes liv verkar vara en känslig historia Således är det egentligen ingen okänt försvinnande..dom närmsta vet. Eller?

Dom verkar onekligen sysselsatt sig med någonting som närstående skäms väldigt mycket över och vill bara glömma de två.

För utomstående kan det hela verka som ett stort mysterium, men jag tror på en ganska enkel förklaring.
Citera
2019-02-13, 13:22
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Dessutom körkortslösa.

Hade den "fjärde mannen" med körkort varit med så satt det redan fyra personer i bilen. Visst gick det att klämma in ytterligare en person i baksätet men det blev trångt.

Herr Professor var inte intresserad av detta fall när det omnämndes i Veckans brott. Han avfärdade detta med att de tre och bilen hamnade i vatten. Vilket bl. a. Kjell-Åkes syster kom att avfärda.

Det låter inte helt osannolikt att dom skulle ha blivit jagade av någon/några de var skyldiga pengar och sen kört av vägen och ner i vattnet. Det är sällan en bil går upp i rök.
Jag tror GW redan insett att man inte kommer så mycket längre och drar en av dom mest sannolika slutsatserna.
Citera
2019-02-13, 16:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Liftade eller tog tåget?

Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Någon från överklassen liftar Inte, det kan jag garantera. Där spricker allt. Varför ingen tänkt på det är för mig en gåta.

Tyvärr kunde inte ens hans föräldrar garantera hur sonen gjorde.

De var vaga i sin uppfattning om sonen liftade eller tog tåget upp genom Halland. I vykortet som blev poststämplat i Göteborg så skrev "Hymme" att han hade tagit tåget från Båstad och skrev därefter "hoppas nu lift". Han skulle ju vidare upp till Gerlesborgs konstskola.

En uppgift från modern gjorde gällande att föräldrarna såg honom då han fick lift från Torekov till Båstad. Det finns inga som helst vittnesiakttagelser av honom från den 29 juli 1965. Åtminstone har ingen trätt fram och berättat detta. Vare sig han nu tog tåget eller liftade.
Citera
2019-02-13, 17:47
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Tyvärr kunde inte ens hans föräldrar garantera hur sonen gjorde.

De var vaga i sin uppfattning om sonen liftade eller tog tåget upp genom Halland. I vykortet som blev poststämplat i Göteborg så skrev "Hymme" att han hade tagit tåget från Båstad och skrev därefter "hoppas nu lift". Han skulle ju vidare upp till Gerlesborgs konstskola.

En uppgift från modern gjorde gällande att föräldrarna såg honom då han fick lift från Torekov till Båstad. Det finns inga som helst vittnesiakttagelser av honom från den 29 juli 1965. Åtminstone har ingen trätt fram och berättat detta. Vare sig han nu tog tåget eller liftade.

Hm det låter så långt ifrån överklass som det kan bli. Jag måste nog slå hål på den myten isåfall. Nog om det.

Låter nästan som att han eventuellt kanske provat vingarna och gjort något man inte riktigt får göra och att det skett något tok då ingen vill träda fram och ge sig tillgodokänna som umgänge eller har sett honom.

Sen finns ju alltid väldigt små chanser som att han kanske blivit våldtäktsmördad när han liftade osv även om det verkar osannolikt
Citera
2019-02-13, 19:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anhöriga.

Citat:
Dom verkar onekligen sysselsatt sig med någonting som närstående skäms väldigt mycket över och vill bara glömma de två.

För utomstående kan det hela verka som ett stort mysterium, men jag tror på en ganska enkel förklaring.

Anhöriga till både Kjell-Åke Johansson och Gay Karlsson hade inte den minsta kännedom om vad de höll på med. Gällande Dahlsjös anhöriga vet jag inte. De skulle ha kunnat känt till något.
Citera
2019-02-13, 19:27
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Det finns uppgifter om att Kjell-Åke mycket väl kan ha setts i en västsvensk stad så sent som hösten 2012. Är osäker på om det inte kan finnas något utlagt här?

Vittnesiakttagelsen av Kjell-Åke i augusti 1965 gjorde att han kom att kallas för "Tröj-mannen". Efter de båda händelserna 2012 kom den här personen att kallas för "Cykel-mannen".

Jag vill inte låta negativ, men någonstans måste man vara realistisk. Hur ska någon kunna veta hur Kjell-Åkes ser ut 47år senare? 🤔 Jag ställer mig tveksam till det. Och att han skulle sets utomlands, om folk är säkra på att dom sett honom hade dom nog säkerligen gått fram och pratat med honom eller ringt polisen. Det är ju en sensationsnyhet liksom och alla som känt igen honom vet ju det.

Och att hålla sig gömd i princip ett helt liv kostar enorma summor. Nej hade han varit vid liv hade folk som på riktigt sett honom hört av sig så att polis kom i kontakt med honom. Med all respekt och det låter tråkigt men Kjell-Åke var ingen CIA-Agent som kunde få ekonomisk hjälp och hjälp med nytt liv och identitet i en handvändning.
Citera
2019-02-13, 19:29
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Anhöriga till både Kjell-Åke Johansson och Gay Karlsson hade inte den minsta kännedom om vad de höll på med. Gällande Dahlsjös anhöriga vet jag inte. De skulle ha kunnat känt till något.

Just ja. Det var ju Dahlsjös anhöriga som vägrade prata av någon märklig anledning.
Citera
2019-02-13, 19:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anhöriga till Janne Dahlsjö.

Citat:
Just ja. Det var ju Dahlsjös anhöriga som vägrade prata av någon märklig anledning.

2009 togs första kontakten med anhöriga.

Av Jannes fyra helbröder så fanns det vid denna tid enbart en broder kvar i livet. Två av dem hade avlidit i 50-årsåldern och en i unga år.

Den brodern som var i livet var den broder som ägde den försvunna O 18920 och kom att bli hörd av polisen vid ett flertal efter att Janne tillsammans med bilen försvann. Hade själv kontakt med brodern vid ett flertal tillfällen men han ville inte berätta mycket.

För att slippa samtal som rörde brodern så hade hans sambo till uppgift att ta emot telefonsamtal. Hon kom att kallas för "Vakthunden" och kunde skälla ut den uppringande om hon kände för det. Vi skall också ha i åtanke att det var inte hans mor eller någon av bröderna som anmälde honom som försvunnen först utan det var Övervakningsnämnden som gjorde detta den 1965-10-27. Hans mor anmälde honom först den 1966-03-31. Jag tror att hon då kände sig tvingad till att göra det.

Lägg därtill ett misslyckat försök att få honom dödförklarad 1968.

Om Janne Dahlsjös egen familj kände till mera om hans försvinnande än vad de ville ge sken av så tror jag faktiskt att så mycket väl kan ha varit fallet.
Citera
2019-02-13, 20:00
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
2009 togs första kontakten med anhöriga.

Av Jannes fyra helbröder så fanns det vid denna tid enbart en broder kvar i livet. Två av dem hade avlidit i 50-årsåldern och en i unga år.

Den brodern som var i livet var den broder som ägde den försvunna O 18920 och kom att bli hörd av polisen vid ett flertal efter att Janne tillsammans med bilen försvann. Hade själv kontakt med brodern vid ett flertal tillfällen men han ville inte berätta mycket.

För att slippa samtal som rörde brodern så hade hans sambo till uppgift att ta emot telefonsamtal. Hon kom att kallas för "Vakthunden" och kunde skälla ut den uppringande om hon kände för det. Vi skall också ha i åtanke att det var inte hans mor eller någon av bröderna som anmälde honom som försvunnen först utan det var Övervakningsnämnden som gjorde detta den 1965-10-27. Hans mor anmälde honom först den 1966-03-31. Jag tror att hon då kände sig tvingad till att göra det.

Lägg därtill ett misslyckat försök att få honom dödförklarad 1968.

Om Janne Dahlsjös egen familj kände till mera om hans försvinnande än vad de ville ge sken av så tror jag faktiskt att så mycket väl kan ha varit fallet.

Det låter som ytterst knepiga familjeförhållanden. Som med största sannolikhet skapat väldigt knepiga personligheter och som kanske inte riktigt för med sig normala värderingar.

De här gossarna hade nog väldigt långt ifrån rent mjöl i påsen.
Citera
2019-02-13, 20:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Innan digitaliseringens tidevarv var detta fullt möjligt.

Citat:
Jag vill inte låta negativ, men någonstans måste man vara realistisk. Hur ska någon kunna veta hur Kjell-Åkes ser ut 47år senare? 🤔 Jag ställer mig tveksam till det. Och att han skulle sets utomlands, om folk är säkra på att dom sett honom hade dom nog säkerligen gått fram och pratat med honom eller ringt polisen. Det är ju en sensationsnyhet liksom och alla som känt igen honom vet ju det.

Och att hålla sig gömd i princip ett helt liv kostar enorma summor. Nej hade han varit vid liv hade folk som på riktigt sett honom hört av sig så att polis kom i kontakt med honom. Med all respekt och det låter tråkigt men Kjell-Åke var ingen CIA-Agent som kunde få ekonomisk hjälp och hjälp med nytt liv och identitet i en handvändning.

Att Kjell-Åke skulle ha setts utomlands är jag osäker på faktiskt.

Det har kommit några sådana uppgifter men det är mycket osäkra sådana.

Kända iakttagelser däremot inom landet är bl. a. i dörröppningen till Gay Karlssons lägenhet som skedde efter 1965-07-30 men innan 1965-10-10. Sedan har iakttagelsen av Kjell-Åke då Liseberg öppnade för säsongen 1966. En gammal kvinnlig bekant från Haga som såg honom och hade tänkt att gå fram att prata med honom. Innan hon hann att göra det så stannade han när han fick se henne och vände på klacken och gick åt motsatt håll. Sedan har vi händelsen i Linköping 1972 då han har oturen att gå rakt i armarna på återigen en gammal kvinnlig bekant. Den här kvinnan hade umgåtts en hel del med hans syster som barn innan hon flyttade till Östergötland.

De två händelserna som inträffade i Vänersborg efter att hans mor hade avlidit på hösten 2012 var totalt tre olika personer som hade reagerat på den här mannen. Först var det en tjej och en kille som såg honom och därefter var samma tjej tillsammans med sin mor. Den här tjejen kom alltså att se denne man två gånger.

Dessa personer hade aldrig träffat Kjell-Åke men kände både hans föräldrar och syskon väl. Kjell-Åke och hans syster kom att kallas för tvillingarna. Inte bara att de var mycket lika varandra utan också p. g. a. att de höll ihop och gjorde saker tillsammans.

När de fick se den här personen, som kom att kallas "Cykel-mannen" så trodde dessa först att det var hans yngre bror som var ute. Denne bror hade dock varit hemma hela dagen. Nästa gången de såg "Cykel-mannen" så tänkte de tala med honom men detta ville denne inte alls. Han inbjöd verkligen inte till ett samtal. När han hade visat detta klart och tydligt kastade han sig upp på en cykel och cyklade därifrån.

Att hålla sig gömd ja skulle kosta ofantliga summor. Naturligtvis har han aldrig behövt att hålla sig gömd under alla år.

En kvinnlig kristen kurator skall ha räddat hans liv genom att hjälpa Kjell-Åke att få en annan identitet. Detta bör då ha skett i slutet av 1965 och/eller under det första halvåret 1966. Nej detta går naturligtvis inte att bevisa men det var fullt möjligt att så skedde innan digitaliseringens tidevarv då allt fördes för hand eller i bästa fall med hjälp av en skrivmaskin.

Om Kjell-Åke ännu skulle vara i livet 2019 kan jag inte uttala mig om. Om han skulle vara det så fyller han 70 år 2019-04-09.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-02-13 kl. 20:31.
Citera
2019-02-13, 20:35
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dud380
Så en bekant ser någon som liknar Kjell-Åke på Liseberg 1966 och berättar det 50 år senare, och du menar att det är någon form av bevis på att han inte var död 1966? Det vittnesmålet är helt värdelöst i min mening. Hon såg med 99,9% säkerhet någon som liknade honom.

Om nu Kjell-Åke gömde sig vid den tidpunkten så måste det varit minst sagt dumt av honom att gå på Liseberg av alla ställen.

Har man för avsikt att hålla sig undan och gå under jorden resten av livet så vettetusan om man väljer att gå på Liseberg där man vet att man kommer träffa på folk man känner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in