Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2019-02-13, 15:34
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusnan
Nästa Ubuntu LTS kommer inte förrän April 2020. Dom kommer April, jämna år. Se

https://www.ubuntu.com/about/release-cycle

Nästa standard-utgåva är dock April 2019.

Vad exakt är skillnaden?
Jag har sett en som kom i oktober, slutar de uppdateras efter kort tid ?
Citera
2019-02-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Vad exakt är skillnaden?

Nu vet jag väldigt lite om Ubuntu och dess derivat specifikt, men Linux-världen rör sig med en oerhört mycket högre takt än de som är vana med Windows ens kan föreställa sig. Det glapp som var mellan släppen för WXP och W Vista var på runt 13 år om jag inte minns fel. Den Linux-distribution som tar 13 år på sig från en version till nästa kommer att vara död: ingen kommer att använda den, eftersom alla andra distributioner kommer att ha uppdaterat allt många gånger om på 13 år.

Vad gäller Ubuntu (och möjligen dess derivat) så betyder LTS att de kommer att ge support i längre tid än vanligt för distributionen. Hur lång tid vet jag inte, men det kan vara några år. Andra versioner är mer slit och släng: de är aktuella när de släpps, och kommer att få uppdateringar ett tag, men detta slutar tillverkaren med ganska snabbt. Och för det mesta spelar det ingen större roll, då de flesta (en förkrossande majoritet) användare redan har uppgraderat till en senare version.
Citera
2019-02-13, 18:04
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Nu vet jag väldigt lite om Ubuntu och dess derivat specifikt, men Linux-världen rör sig med en oerhört mycket högre takt än de som är vana med Windows ens kan föreställa sig. Det glapp som var mellan släppen för WXP och W Vista var på runt 13 år om jag inte minns fel. Den Linux-distribution som tar 13 år på sig från en version till nästa kommer att vara död: ingen kommer att använda den, eftersom alla andra distributioner kommer att ha uppdaterat allt många gånger om på 13 år.

Vad gäller Ubuntu (och möjligen dess derivat) så betyder LTS att de kommer att ge support i längre tid än vanligt för distributionen. Hur lång tid vet jag inte, men det kan vara några år. Andra versioner är mer slit och släng: de är aktuella när de släpps, och kommer att få uppdateringar ett tag, men detta slutar tillverkaren med ganska snabbt. Och för det mesta spelar det ingen större roll, då de flesta (en förkrossande majoritet) användare redan har uppgraderat till en senare version.

Man uppgradera via det man redan har installerat eller en helt ny ominstallation ?
Citera
2019-02-13, 18:05
Medlem
Citat:
Vad exakt är skillnaden?
LTS har säkerhetsuppdateringar i 5 år, övriga i 9 månader om jag ser rätt.
Citera
2019-02-13, 18:16
Medlem
Citat:
Man uppgradera via det man redan har installerat eller en helt ny ominstallation ?

Ibland uppdaterar man det man har (oftast genom distributionens pakethanterare eller liknande) och ibland installerar man något helt nytt.
Citera
2019-02-13, 18:33
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
LTS har säkerhetsuppdateringar i 5 år, övriga i 9 månader om jag ser rätt.

LTS 5 år ok rått lång tid ändå, men sen gör man en hel ominstallation, jag gjorde från USB med Rufus ja du vet nog hur jag menar

Så man gör en hel ominstallation var 9 månad? på det andra som jag skrev på det andra, inte man uppgraderar från det man redan har ?
Tänkte program etc försvinner väl annars

Eller går de installera lätt sen genom typ av konto, som på telefoner
Citera
2019-02-13, 18:41
Medlem
Citat:
LTS 5 år ok rått lång tid ändå, men sen gör man en hel ominstallation, jag gjorde från USB med Rufus ja du vet nog hur jag menar

Så man gör en hel ominstallation var 9 månad? på det andra som jag skrev på det andra, inte man uppgraderar från det man redan har ?
Tänkte program etc försvinner väl annars

Eller går de installera lätt sen genom typ av konto, som på telefoner

Ubuntu kommer i en ny version var 6:e månad (LTS-versioner inräknade), i april och i oktober. Det går att uppgradera från en version till den nästföljande. Ubuntu LTS kommer jämna år, nästa gång april 2020. Det går att uppgradera från en LTS-version till nästa LTS-version. Du kommer t.ex. kunna uppgradera 18.04 LTS till 20.04 LTS, eller 18.04 LTS till 18.10 till 19.04 till 19.10 till 20.04 LTS.
Citera
2019-02-15, 01:03
Medlem
Citat:
Nästa Ubuntu LTS kommer inte förrän April 2020. Dom kommer April, jämna år. Se

https://www.ubuntu.com/about/release-cycle

Nästa standard-utgåva är dock April 2019.

Du har helt rätt. Så går det när man är trött.
Citera
2019-03-07, 18:36
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Har använt ubuntu flr länge sen av det jag minns fick man använda konsolen för att installera varje liten sak som drivrutiner och annat.

Det var extremt jobbigt att installera saker helt enkelt man fattade knappt guiderna och det var så mkt jobb för ett litet program eller nån drivrutin.

Varför kan man inte bara ha installations filer så som på windows .exe filer för allt.

Man klickar sen installeras det bara.

Linux är väldigt mycket gör det själv, för att inte skapa en massa dubblerade beroendeträd så krokar program i de externa bibliotek och API:er de är beroende av.

.deb filer och .rpm paket är pretty much färdiga för att peka-och-klicka installera.

De kommer att hämta och installera sina beroenden när de håller på.

Det är när du vill göra någonting som din distributionleverantör inte har tänkt sig att man skall göra som det blir till att konfigurera saker manuellt.

Vet man inte vad man gör så kan man sabba beroendeträd och en massa annat slutar funka, alternativt när de kommer en uppdatering så försvinner dina ändringar och programmet slutar funka istället.

Det finns appimage filer för de lata. Det är inte kutym att program kommer self contained, men nu när diskutrymme sällan är en bristvara så kan de lika gärna kunna göra det. De kan bo vart som helst och behöver inte ha sina filer i /usr /etc /var /lib eller /opt.

Varje program har en egen uppsättning av de bibliotek, ramverk och API:er de behöver. Tar mer plats, men beroendeträden kan inte krocka med något. Alla program är sandboxade.

https://appimage.org/

Flatpak gör samma sak på ytan, skrapar man lite på den så ser man att det är betydligt mer komplext.
Det är mer av en distributionsmodell än något annat. Program kan ha separata beroendeträd då de är containerized medans de kör, men de kan dela på de gemensamma biblioteken. Komplicerade sökvägar till pseudofs pekare och processidn som byter namn är bara förnamnet.

https://flatpak.org/

Sen hittar du själva paketen på flathub.

https://flathub.org/home

edit: https://imgur.com/a/aG2MZ1f

Du kan ju hoppa runt mellan olika linuxdistar och testa själv.
Bara att lägga in virtualbox och prova dig fram.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2019-03-07 kl. 18:53.
Citera
2019-05-24, 06:26
Medlem
Du kan använda .appimage som är något liknande till .exe men mycket bättre!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in