Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-10, 17:17
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Jag använde f.lux innan, men har övergått till redshift som kan använda geoclue för att automatiskt lokalisera var man befinner sig. (sudo apt install redshift -y)

Råka se detta och tänkte bara skriva att redshift är grymt! Men också att du kan ställa in en okänd plats manuellt om du inte vill att ett program ska inkräkta på vart du befinner dig. Men om du nu inte bryr dig att dom vet din plats och vart du bor kan du köra på det. Redshift är mycket nice, men just geoclue var mindre bra för min smak då jag värnar om personlig integritet eller privatliv, etc.
Jag må va lite överdriven där, men ändå ett tips att ändra din latitude/longitude manuellt där om du vill.
Citera
2019-02-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Råka se detta och tänkte bara skriva att redshift är grymt! Men också att du kan ställa in en okänd plats manuellt om du inte vill att ett program ska inkräkta på vart du befinner dig. Men om du nu inte bryr dig att dom vet din plats och vart du bor kan du köra på det. Redshift är mycket nice, men just geoclue var mindre bra för min smak då jag värnar om personlig integritet eller privatliv, etc.
Jag må va lite överdriven där, men ändå ett tips att ändra din latitude/longitude manuellt där om du vill.

Geoclue använder Mozilla Location Service. Vad jag vet ska Geoclue inte samla in data, och Redshift gör inte heller det. Åtminstone hittar jag ingen information om att så skulle vara fallet. Men visst kan man ställa in manuellt istället om det gör att man känner sig tryggare.
Citera
2019-02-10, 21:46
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Geoclue använder Mozilla Location Service. Vad jag vet ska Geoclue inte samla in data, och Redshift gör inte heller det. Åtminstone hittar jag ingen information om att så skulle vara fallet. Men visst kan man ställa in manuellt istället om det gör att man känner sig tryggare.

Ok. Bra att veta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Location_Service

Men mjo.. Manuellt går iallafall att ställa in även om det är en skitsak. Det är inte windows iallafall med telemetry data som samlas in konstant. Linux har bra mycket mer integritet och privacy för användarna. Redshift är otroligt nice måste jag säga. Känns naturligt att skärmen dimmar och allt efter solen. Jag har inte hittat redshift för android dock, men f.lux ska finnas såg jag nu..
Senast redigerad av [complex] 2019-02-10 kl. 21:49.
Citera
2019-02-11, 13:40
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Det beror helt på. Teman för vad? Om du kör någon distribution som använder GNOME och vill installera skrivbordsteman, så installerar du GNOME Tweaks (tidigare Tweak Tools). Därefter kan du placera teman i t.ex. ~/.themes.
Teman kan du hitta här: https://www.gnome-look.org/
Ska du använda utseende på GNOME o inte bara programen, så installera "User Themes" extension till GNOME Tweaks. Det finns här: https://extensions.gnome.org/extension/19/user-themes/

Vill du byta ut ikoner så placeras dom i ~/.icons. Kör du Ubuntu finns redan Arc och Numix i repon. Testa med t.ex. 'sudo apt install arc-theme' för Arc och 'sudo apt install numix-gtk-theme' för Numix. Peketet för Numix ikoner verkar heta 'numix-icon-theme'. Inte testat själv dock. Finns även paket som heter numix-icon-theme-circle och numix-blue-gtk-theme.

Ok mitt heter Unity tweak tools, men lyckats få det fungera iaf, så långt, fick plocka in nytt package
com.canonical.notify-osd
Gjorde detta
https://askubuntu.com/questions/965583/unity-tweak-tool-schema-missing-com-canonical-desktop-interface
Så jag verkar inte köra Gnome ?
Fick iaf en ny meny
Ska kolla om jag kommer vidare
Citera
2019-02-11, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Ok mitt heter Unity tweak tools, men lyckats få det fungera iaf, så långt, fick plocka in nytt package
com.canonical.notify-osd
Gjorde detta
https://askubuntu.com/questions/965583/unity-tweak-tool-schema-missing-com-canonical-desktop-interface
Så jag verkar inte köra Gnome ?
Fick iaf en ny meny
Ska kolla om jag kommer vidare

Unity? Vilken version av Ubuntu använder du ifall du kör Unity? För ungefär ett år sedan gick Ubuntu över till GNOME.
Citera
2019-02-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
När jag började med Linux så kom i princip alla program bara i form av källkod som man själv fick ladda ner, kompilera och installera manuellt från terminalen så ja, det är en enorm skillnad idag mot då. Backa 13 år från 2010 så vet du när jag körde igång med Linux.

Jag installerade nog linux första gången 1998, RedHat Linux 5.0 eller 5.1, men inte behövde jag kompilera alla program. Jag kompilerade visserligen kärnan någon gång men det tror jag inte heller vad nödvändigt. Har alltid kört binärdistar som alltså inte kräver kompilering av programmen.

Gällande ursprungs frågan att distributera installationsfiler så är fördelen med att program distribueras av distar att de är anpassade för just den disten. Vill man distribuera program som går att köra på flera linuxdistar så krävs system liknande flatpak, snappy m.fl.
Citera
2019-02-11, 19:01
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Unity? Vilken version av Ubuntu använder du ifall du kör Unity? För ungefär ett år sedan gick Ubuntu över till GNOME.

xubuntu kör jag
Kan det bero på denna ator endast är 32-bit ?
Citera
2019-02-12, 17:15
Medlem
Citat:
xubuntu kör jag
Kan det bero på denna ator endast är 32-bit ?

Nej. Kör du Xubuntu så kör du Xfce som skrivbordsmiljö (förutsatt att du inte installerat någon annan), och därmed ska du varken använda Unity Tweaks (är till för Unity) eller GNOME Tweaks (är till för GNOME). Teman för Xfce hittar du här: https://www.xfce-look.org/

"XFCE/XFWM4 THEMS" till vänster är teman för fönsterhanteraren, och ändrar utseendet på fönstret (kanten, titel listen där uppe med minimera/maximera/stäng o.s.v.) medans "GTK2 THEMES" och "GTK3 THEMES" är teman för själva programmen (tänk menylisten, "OK-knappar" i programmen o.s.v. förutsatt att de använder GTK3 eller GTK2).

Var du ändrar tema i Xfce minns jag men vill minnas att det under Settings finns nå "Appearance" och "Window Manager" knapp någonstans där man kan ändra.

Skulle föresten ändå vilja veta vilken version av Xubuntu du kör. Öppna en terminal och skriv "lsb_release -a". Där står det version (18.04, 18.10, 17.10, 17.04 eller något år det hållet).
Senast redigerad av yokisuci 2019-02-12 kl. 17:18.
Citera
2019-02-12, 22:59
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Nej. Kör du Xubuntu så kör du Xfce som skrivbordsmiljö (förutsatt att du inte installerat någon annan), och därmed ska du varken använda Unity Tweaks (är till för Unity) eller GNOME Tweaks (är till för GNOME). Teman för Xfce hittar du här: https://www.xfce-look.org/

"XFCE/XFWM4 THEMS" till vänster är teman för fönsterhanteraren, och ändrar utseendet på fönstret (kanten, titel listen där uppe med minimera/maximera/stäng o.s.v.) medans "GTK2 THEMES" och "GTK3 THEMES" är teman för själva programmen (tänk menylisten, "OK-knappar" i programmen o.s.v. förutsatt att de använder GTK3 eller GTK2).

Var du ändrar tema i Xfce minns jag men vill minnas att det under Settings finns nå "Appearance" och "Window Manager" knapp någonstans där man kan ändra.

Skulle föresten ändå vilja veta vilken version av Xubuntu du kör. Öppna en terminal och skriv "lsb_release -a". Där står det version (18.04, 18.10, 17.10, 17.04 eller något år det hållet).

Ah okej
Ska jag flytta filer till någon mapp som innehåller teman dvs filerna?
. Jag har en som heter Utseende då jag kör på svenska
Har en del teman där men det är bara de jag haft från början, jag kan få lite olika färger mm på ramar och menyer och själva fönstret
Ska väl försöka få in något Linux på den datorn jag tänkt från början
Snart, får se vilken release. Får testa ut med USB först. Tar bara lite tid hålla på

Det står Ubuntu här men är Xubuntu

No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 18.04.1 LTS
Release: 18.04
Codename: bionic
Citera
2019-02-13, 08:03
Medlem
Citat:
Ah okej
Ska jag flytta filer till någon mapp som innehåller teman dvs filerna?
. Jag har en som heter Utseende då jag kör på svenska
Har en del teman där men det är bara de jag haft från början, jag kan få lite olika färger mm på ramar och menyer och själva fönstret
Ska väl försöka få in något Linux på den datorn jag tänkt från början
Snart, får se vilken release. Får testa ut med USB först. Tar bara lite tid hålla på

Det står Ubuntu här men är Xubuntu

No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 18.04.1 LTS
Release: 18.04
Codename: bionic

Okej, då kör du senaste LTS releasen. Nästa blir 19.04 (April 2019).
När du har laddat ner ett tema så packar du upp det i ~/.themes. Finns inte mappen så skapa den. Ikoner ska som sagt läggas i ~/.icons.
Citera
2019-02-13, 13:01
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
När du har laddat ner ett tema så packar du upp det i ~/.themes. Finns inte mappen så skapa den. Ikoner ska som sagt läggas i ~/.icons.

Det kommer en i april, Ok får hoppas det löser långsamma uppstarten...

Ska kolla det där med themes nu när jag har backup/överflytt av filerna på dator

Anledningen till dels en av dem iaf jag ville prova någon Linux var att jag är trött på utseendet på win7
och man kan ju inte byta tema utan våldföra sig på systemet, med diverse riskabla hack.

Jag vet det finns officiella teman, men, de ändrar ju bara ramar, i någon färg, + diverse backgrunder
Ville ha mer som någon Linux, jag kan byta ramarna och ikoner
Jo man kan byta väl men verkar lite omständigt

Hade inte Windows 98 så?, man valde ett tema så byttes en del ikoner ut, "mystery" bl a fanns så blev "den här datorn" ikonen en gammaldags skrivmaskin osv
Edgar Allan Poe inspirerat
Citera
2019-02-13, 15:31
Medlem
Citat:

Citat:
Det kommer en i april, Ok får hoppas det löser långsamma uppstarten...

Nästa Ubuntu LTS kommer inte förrän April 2020. Dom kommer April, jämna år. Se

https://www.ubuntu.com/about/release-cycle

Nästa standard-utgåva är dock April 2019.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in