2019-02-13, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du glömde ta med dina uppmuntrande inlägg till Rockkungen om hans kamp mot falsarier och tokerier. Det var en stark bedrift av dig och hör självklart hemma i din egenförfattade hyllning av dina storartade bedrifter.

Oj, ja där var några postare långt ute i konspirationsspåren. Det bli ju extra tydligt nu när man verkligen vet vilken sjukdom flickorna hade eftersom det beskrevs av polisen på pressträffen. Inte konstigt att det känns hopplöst att komma med information, när sådana postare som drar sönder sanningen tar så mycket plats. Det borde kanske leda till lite ödmjukhet och försiktighet? I alla fall så här i efterhand när man vet att man var helt fel ute.
Citera
2019-02-13, 15:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
När man går tillbaks i tråden så kan man se att det som har varit mest motstånd i den här tråden har varit flickornas ME-sjukdom samt medgärningsmannaskapet. Av någon märklig anledning har pressträffens information om att flickorna hade ME och att morden handlade om medgärningsmannaskap inte minskat denna faktaresistens.

Man har istället börjat defokusera på ovidkommande information, skapat konspirationsteorier, dissat hela rättsväsendet och fokuserat på drivna privata telefonsamtal för att på olika sätt försöka slå sönder dessa bekräftade fakta. Det är samma postare som genom hela tråden står upp för detta destruerande av sanningen. Jag har full respekt för postare som scheele som verkar inneha äkta information, att han tröttnar när uppenbara förvillare som mest drivs av sin egen inre övertygelse och fantasi tar över och kapar en hel tråd.
Ja? Det var väl en ganska täckande sammanfattning (fetat). Kompletterar med Lonnrots reflektion:
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det antyddes då förstås att mamman skulle ha ångrat sig i sista minuten, men vad kan man kräva av en stackars polismyndighet. Statistikerna och kalenderbitarna och rubrikmakarna på deras källarkontor tvingas kanske göra OH till århundradets trippelmördare dock.
Citera
2019-02-13, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Återger bara vad jag hörde mycket tidigt, med viss osäkerhet på mina källor:
Barnen skulle dö av mediciner, cocktail av sådana, dessa räcker inte. Första planen var troligtvis att det skulle räcka till hela familjen. Mamman förmår sig inte att ta sitt eget liv och hon får hjälp av fadern, fadern tar sedan sitt eget liv.

Så i min bok så är det som det sägs på presskonferensen föräldrarna var i samförstånd, men de saknade medicinsk möjlighet till sina planer och fick ta till andrahandsalternativet, repet's förmåga.

För att förstå tragedin i detta så tänker jag att det är väl helt oviktigt om de dog av rep eller mediciner? Det blir ju mer en kunskap i sammanhanget

För mig är det mindre aggressivt att utdela en cocktail än att gå fram med rep direkt... men det är grader i helvetet.

Det verkar som om vårdens besked kring ME sänkte familjen. Jag kan inte släppa hur man kan dela ut en diagnos på ett barn efter några månader, som gör att hela livet faktiskt är förstört. Utan fysiska bevis. Vem vill ligga still ett helt liv och inte orka något? Mot bakgrund av det kan jag förstå att föräldrarna blir desperata... dock inte mördare. Kommer man att göra något mer åt denna historia, eller avslutas allt bara så här? Ingen anmälan till IVO, inga lärdomar som kan rädda andra familjer? Kan en familj utplåna sig på grund av "ME-besked" så vete tusan om inte fler kan hamna i samma spiral. Det verkar ju vara en diagnos om sänker människor helt och hållet, samtidigt som halva vården inte tror på den.

Samarbetar polisen och vården om vidare utredningar hur man kan förebygga liknande tragedier? ME verkar ju vara något av en modern farsot, där barn blir hemmasittare, kanske med en diagnos som kan passa en del föräldratyper som hand i handske.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-13 kl. 15:55.
Citera
2019-02-13, 15:52
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Vad gäller mediciner så tror jag min helhetsbedömning var att föräldrarna missbedömde toxiciteten, det är ju tabellvärden och kan bli olika på olika personer. Tror föräldrarna tänkte att de hade "tillräckligt", dock var det inte tillräckligt.

Med all respekt för att du har delat mycket korrekt information så tror jag aldrig föräldrarna försökte ge barnen någon överdos. Inget av barnen hade mer än spår av läkemedel i kroppen enligt pressträffen.

Eller tänker du att föräldrarna redan försökt mörda barnen med läkemedel säg på onsdagen eller torsdagen men barnen har inte dött av detta och då har man gått över till strypning?
Citera
2019-02-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Måste bara reagera på detta, av helt själviska motiv. Fryser till is när jag tänker på att föräldrarna vandrar i huset medvetna om att barnen ligger döda och att de faktiskt dödat dem. Även om det ligger utanför faktaramarna, har man diskuterat hur de psykiskt kunde hantera detta? Är det ondska, tunnelseende, medicinering, droger, vad? Hur klarar man detta att inte dö helt nära inpå? Jag kan inte få in det...

Vad menas med så lång tid? Vad är minimitiden för teorin, en timme, två timmar – eller dygn?

Jag kan förklara men säger bara kort att du kan använda kroppstemperatur och vissa tydliga tecken i ögat för tidsbestämning. Det finns många olika tecken men ju längre tid det går, desto svårare blir tidsbestämningen. Oftast är då annan bevisning mer exakt som inloggning på konton i dator/telefon och sista gången man sågs osv.
Citera
2019-02-13, 15:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men halledudane mig då. Inte ett öga är torrt.

Jag är så glad att jag lyckats störa monotona malande via att komma med korrekt fakta om att det är möjligt att strypa sig själv till skillnad mot Solglittrets dravel.

Tänk så svårt det är att begripa att det är gemensamt och i samförstånd som är utgångsläget:
Båda två formellt misstänkta för mord på sina döttrar.

För er är det som om det vore en kamp på liv och död om Oskar den onde i en ny mordutredning.
Bra att du själv är nöjd.

Ingen har sagt emot det faktum att båda är formellt misstänkta för mord, det förmedlades ju vid PT; planering har skett gemensamt och i samförstånd och här finns bevis i form av bl a underskrifter och dokument.
Morden har, som vi har varit inne på tidigare, impulsiva inslag.
Hur ska vi någonsin få veta att H inte ångrade sig?
Varför inta så pass låg dos läkemedel att man fortfarande orkar agera, dvs i hennes fall, försvara sig?
De hade båda gott om tid på sig att bunkra upp lugnande av allehanda slag, både receptförskrivna och morfinliknande prep över nätet.
Utöver namnunderskrifterna; hur tungt väger övrig digital bevisning - blytungt eller fjäderlätt?
Citera
2019-02-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Med all respekt för att du har delat mycket korrekt information så tror jag aldrig föräldrarna försökte ge barnen någon överdos. Inget av barnen hade mer än spår av läkemedel i kroppen enligt pressträffen.

Eller tänker du att föräldrarna redan försökt mörda barnen med läkemedel säg på onsdagen eller torsdagen men barnen har inte dött av detta och då har man gått över till strypning?
Jag personligen vet inte, jag tänker bara på vad jag hörde, det går att tolka på lite olika vis:
läkemedel räckte inte för att döda
läkemedel räckte inte för att döda alla
läkemedle räckte inte för att sedera fullständigt

Jag tror jag enbart hörde "räckte inte som man hade trott" av personen jag pratade med, jag kan inte minnas att jag frågade om vad som menades.

tillägg: vet inte varför man tidigt trodde det, kan ju ha varit en observation av tomma tablettaskar och burkar eller något som var nedskrivet . Jag vet inte, har funderat på detta själv. Att grundplanen var att pappan skulle vänta till alla andra var döda var nog en del av planen, det tror jag man får utgå från, för inte ville någon av dem att de eller barnen skulle överleva av misstag. Det sista är bara en allmän mänsklig slutledning
Senast redigerad av scheele 2019-02-13 kl. 16:02.
Citera
2019-02-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Ingen har sagt emot det faktum att båda är formellt misstänkta för mord, det förmedlades ju vid PT; planering har skett gemensamt och i samförstånd och här finns bevis i form av bl a underskrifter och dokument.
Varför inta så pass låg dos läkemedel att man fortfarande orkar agera, dvs i hennes fall, försvara sig?
De hade båda gott om tid på sig att bunkra upp lugnande av allehanda slag, både receptförskrivna och morfinliknande prep över nätet.
Utöver namnunderskrifterna; hur tungt väger övrig digital bevisning - blytungt eller fjäderlätt?

Kan inte heller släppa den frågan. Vill också ha svar på det.
Citera
2019-02-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Då tar man det som behövs - och har man planerat i flera månader vet man hur mycket som behövs (och sedan ger/tar man lite till, upp till garanterad dödsdos).

Man skulle kunna tänka sig att det är halvhjärtade försök att ta livet av sig då, men sen kommer repet fram... fanns det med i den gemensamma planen?
Citera
2019-02-13, 15:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja? Det var väl en ganska täckande sammanfattning (fetat). Kompletterar med Lonnrots reflektion:

Två bra sammanfattningar av vad som har pågått i tråden under mer än ett års tid.

Det som jag mest har undrat över när de värsta konspirationsteorierna har luftats är varför polisen väljer att i så fall komplicera något när den enkla vägen ut skulle ha varit att säga att det är en helt vanlig "familjetragedi" som sådana här händelser brukar rubriceras.

Det vill säga, mannen har tagit livet av sina barn och frun.

I stället ska de (polisen) komplicera situationen genom att tala om att det är en unik händelse med två föräldrar som i samförstånd sett till att alla har stämplat ut, helt djävla ologiskt.
Citera
2019-02-13, 16:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Frågan är mer absurd än relevant.
Det påminner om de stollar i vissa trådar som frenetiskt mal om att mord i stort sett behöver kameraövervakas eller bevittnas för att påvisa gärningspersonens skuld.
Citera
2019-02-13, 16:01
Medlem
Citat:
Jag kan förklara men säger bara kort att du kan använda kroppstemperatur och vissa tydliga tecken i ögat för tidsbestämning. Det finns många olika tecken men ju längre tid det går, desto svårare blir tidsbestämningen. Oftast är då annan bevisning mer exakt som inloggning på konton i dator/telefon och sista gången man sågs osv.

Jag ville bara veta hur lång tid man minst tänker sig har gått mellan morden på barnen och självmordet på H respektive O?

Har tyvärr sett en del döda och lik, så det behöver jag inte kika på ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in