2019-02-13, 14:16
Medlem
wwrs avatar
Enligt reglerna får man inte citera hela artiklar. Jag vill bara ha ett klargörande vad som gäller för Text-TV. Är det tillåtet att citera hela sidor från Text-TV?

Personligen anser jag det ofta nödvändigt att citera hela sidor från Text-TV. Sidorna är korta och det är ofta svårt att utelämna något. Text-TV smiter dessutom från ansvaret att ha permalänkar. Efter ett tag är sidan bara väck och man kan inte länka den.
Senast redigerad av wwr 2019-02-13 kl. 14:19.
Citera
2019-02-13, 14:22
Medlem
hejhejvilkengrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Enligt reglerna får man inte citera hela artiklar. Jag vill bara ha ett klargörande vad som gäller för Text-TV. Är det tillåtet att citera hela sidor från Text-TV?

Personligen anser jag det ofta nödvändigt att citera hela sidor från Text-TV. Sidorna är korta och det är ofta svårt att utelämna något. Text-TV smiter dessutom från ansvaret att ha permalänkar. Efter ett tag är sidan bara väck och man kan inte länka den.
Du kan ju alltid sammanfatta artikeln med egenskriven text.
Citera
2019-02-13, 14:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejvilkengrej
Du kan ju alltid sammanfatta artikeln med egenskriven text.
Det är en annan sak. Jag vill ibland ha med orginalformuleringarna.
Citera
2019-02-13, 14:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
En intressant fråga. SVT bekostas (snart) av skattepengar & är att betrakta som offentliga uppgifter.
Att man som skattebetalare inte skulle få sprida texter vidare därifrån känns konstigt.

På samma sätt är det tillåtet att citera stora stycken ur lagtexter & domar, borde vara samma här.
Citera
2019-02-13, 14:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En intressant fråga. SVT bekostas (snart) av skattepengar & är att betrakta som offentliga uppgifter.
Att man som skattebetalare inte skulle få sprida texter vidare därifrån känns konstigt.

På samma sätt är det tillåtet att citera stora stycken ur lagtexter & domar, borde vara samma här.

Om inte annat har SVT inte reklamintäkter att beskydda, så dom lär i alla fall inte driva det hårt.
Citera
2019-02-13, 15:44
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Citaträtten regleras i upphovsrättslagens paragraf 22.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1960729-om-upphovsratt-till-litterara-och_sfs-1960-729

Var och en får citera upphovsrättsskyddade texter i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Om citat endast används i syfte att göra den egna texten mer läsvärd, är citatet inte tillåtet och utgör ett upphovsrättsintrång.

Här finns en bra text som tydligt beskriver citaträtten:
https://www.studentlitteratur.se/#sida/vara-forfattare/40374

Gällande Text-TV så är texterna ofta korta, så jag utesluter inte att det finns exempel där man kan citera hela texten. Men det beror samtidigt också på i vilket sammanhang citatet är publicerat. Texterna på Text-TV är fortfarande upphovsrättsskyddade, så det är samma lagstiftning som gäller.

admin
Citera
2020-07-11, 13:54
Medlem
HeltKlarts avatar
Har följt den i skrivande stund aktuella tråden om Onkel Kostias varning för 1.02 och dragit mig till minnes att jag själv gjort en liknande grej.

Jag har två gånger citerat text-tv artiklar i sin helhet.

Eftersom admin talar om att det kan finnas fall där det faktiskt är okej att citera en hel text-tv artikel, och mina två inlägg inte verkar bryta mot 1.02 – eftersom de fortfarande ligger kvar – tänkte jag att jag kunde bidra med två konkreta exempel:

(FB) Plastpåseskatten - låt oss tillsammans krossa den!
(FB) Hur kommer det att gå för Boeing 737 Max?

Med det sagt och med admins utlåtande i tråden i beaktande drar jag slutsatsen att svaret på TS fråga är, att i detta specialfall som text-tv ändå är, kan det alltså vara tillåtet att citera hela artiklar. Så länge det verkligen är motiverat och att hela innehållet är av betydelse för diskussionen i den aktuella tråden, samt att källan anges. Då anser jag att god sed vidmakthållits i detta fall, trots att hela innehållet återgivits. Givet det ovanstående och att dessa artiklar redan är väldigt korta samt att de bara finns tillgängliga en högst begränsad tid innan de försvinner hos källan.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Här finns en bra text som tydligt beskriver citaträtten:
https://www.studentlitteratur.se/#sida/vara-forfattare/40374
Länken är redan död. Kanske det väsentliga i texten borde ha citerats?
Citera
2020-07-11, 14:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltKlart
Har följt den i skrivande stund aktuella tråden om Onkel Kostias varning för 1.02 och dragit mig till minnes att jag själv gjort en liknande grej.

Jag har två gånger citerat text-tv artiklar i sin helhet.

Eftersom admin talar om att det kan finnas fall där det faktiskt är okej att citera en hel text-tv artikel, och mina två inlägg inte verkar bryta mot 1.02 – eftersom de fortfarande ligger kvar – tänkte jag att jag kunde bidra med två konkreta exempel:

(FB) Plastpåseskatten - låt oss tillsammans krossa den!
(FB) Hur kommer det att gå för Boeing 737 Max?

Med det sagt och med admins utlåtande i tråden i beaktande drar jag slutsatsen att svaret på TS fråga är, att i detta specialfall som text-tv ändå är, kan det alltså vara tillåtet att citera hela artiklar. Så länge det verkligen är motiverat och att hela innehållet är av betydelse för diskussionen i den aktuella tråden, samt att källan anges. Då anser jag att god sed vidmakthållits i detta fall, trots att hela innehållet återgivits. Givet det ovanstående och att dessa artiklar redan är väldigt korta samt att de bara finns tillgängliga en högst begränsad tid innan de försvinner hos källan.

Länken är redan död. Kanske det väsentliga i texten borde ha citerats?

Dina inlägg är ju inte ens rapporterade, så det är inte ens säkert att de uppmärksammats.
Citera
2020-07-11, 15:08
Medlem
HeltKlarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Dina inlägg är ju inte ens rapporterade, så det är inte ens säkert att de uppmärksammats.
Det tänkte jag inte på! Hur ser man huruvida ett inlägg är rapporterat?

Kan i och för sig rapportera dem så vet jag säkert att en mod kommer titta på dem och bedöma om jag brutit mot regeln eller ej. Utgick bara ifrån att mod borde ha läst inläggen vid det här laget, då det är nästan två månader sedan och i två trådar/underforum som inte har jättehög aktivitet i övrigt.
Citera
2020-07-11, 15:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det tänkte jag inte på! Hur ser man huruvida ett inlägg är rapporterat?

Kan i och för sig rapportera dem så vet jag säkert att en mod kommer titta på dem och bedöma om jag brutit mot regeln eller ej. Utgick bara ifrån att mod borde ha läst inläggen vid det här laget, då det är nästan två månader sedan och i två trådar/underforum som inte har jättehög aktivitet i övrigt.

Klicka på triangeln under själva inlägget så ser du om det är rapporterat och för vad.
Citera
2020-07-11, 15:35
Medlem
HeltKlarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Klicka på triangeln under själva inlägget så ser du om det är rapporterat och för vad.
Ja just det, där ser man! Hade ingen aning om att det kommer upp ett litet meddelande där om nån redan rapporterat. Tack för upplysningen!

Jag har rapporterat mig själv nu. Får se vad som händer, om jag är skyldig till 1.02 eller inte. Jag hoppas inte, såklart. Tänkte ju att jag inte skulle bryta mot regler och dra på mig varningar och avstängningar när jag skapade mitt konto. Torskar jag klarade jag mig inte längre än en ynka månad...

Men rätt ska vara rätt.
Senast redigerad av HeltKlart 2020-07-11 kl. 15:38.
Citera
2020-07-11, 18:25
Medlem
najass avatar
Citat:
Ja just det, där ser man! Hade ingen aning om att det kommer upp ett litet meddelande där om nån redan rapporterat. Tack för upplysningen!

Jag har rapporterat mig själv nu. Får se vad som händer, om jag är skyldig till 1.02 eller inte. Jag hoppas inte, såklart. Tänkte ju att jag inte skulle bryta mot regler och dra på mig varningar och avstängningar när jag skapade mitt konto. Torskar jag klarade jag mig inte längre än en ynka månad...

Men rätt ska vara rätt.

Jag har inte uppmärksammat citatet i Klimat, men som mod i det delforumet ska jag ta det för omröstning nu så får vi se vad menigheten band moderatorerna säger. Det blir hur som helst ingen åtgärd mot dig eftersom eventuellt regelbrott är preskriberat.
Senast redigerad av najas 2020-07-11 kl. 18:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in