2019-02-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
A-C A titulerade sig ansvarig åklagare i Bjärredmålet när hon ringde upp - inget annat.

Åklagare arbetar på Åklagarmyndigheten. Det finns en A-C A som är jurist på Polisens Rättsavdelning Syd, ingen aning om det är den person Dina initialer syftar till, Du har ju inte namngett personen i fråga.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
A-C A titulerade sig ansvarig åklagare i Bjärredmålet när hon ringde upp - inget annat.

Du hörde nog bara lite konstruktivt.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jahaja - undrar vem Solglittret talade med. Nån sekreterare som ville göra sig viktig? Nej, jag visste att nån åklagare inte är lottad på ärendet. Det står ju överallt. Och jag har svårt att de ringer upp folk bara för att meddela sånt som stått i tidningarna. Och ordet "mörda" som Solglittret hävdar att den eventuelle åklagaren sagt, stämmer inte heller. De använder inte det ordet utanför rättssalen.

Du ljuger!
A-C A titulerade sig i telefonen "ansvarig åklagare i Bjärredmålet" när hon ringde upp.
Hon uppgav att hon kommer att avsluta utredningen nuvarande vecka och att hon är den som tar ställning till sekretessprövning av FUP.

Hon uppgav att det fanns tre mordoffer i villan
Att de forensiska fynden talade för att endast person mördat barnen.
Hon uppgav att en person suiciderat i familjen, fadern.
Citera
2019-02-13, 12:52
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Du ljuger!
A-C A titulerade sig i telefonen "ansvarig åklagare i Bjärredmålet" när hon ringde upp.
Hon uppgav att hon kommer att avsluta utredningen nuvarande vecka och att hon är den som tar ställning till sekretessprövning av FUP.

Jag tror, precis som i övrigt i tråden, att du läser vad du vill, och du HÖR vad du vill.
Citera
2019-02-13, 12:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Åklagare arbetar på Åklagarmyndigheten. Det finns en A-C A som är jurist på Polisens Rättsavdelning Syd, ingen aning om det är den person Dina initialer syftar till, Du har ju inte namngett personen i fråga.

Jag tror inte att Solglittret finns så det är bara att blunda om man ser ngt som liknar hen. Eller lägga en duk över guldfiskskålen.

Fortsätter det lite till så har fallets åklagare mördat alla föräldrarna själv. I Tomelilla. På bio.

Gäsp det är tragiskt alltihop.
Citera
2019-02-13, 12:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror det initiala felet du gör är att förmoda att två tydligen nybakade uniformspoliser skulle ha några utredande eller analytiska bidrag att komma med. Deras träning handlar rimligen om vad som rör deras egen och allmänhetens säkerhet och liknande, och vad som kan röra gripande eller förföljande etc. Vad de kan veta om den psykiska konstitutionen hos ett medelålders akademikerpar med två ME-sjuka flickor i begynnande ungdomsålder som har avslutat hela familjens liv har de knappast tagit till sig genom erfarenhet och har då kanske inte heller referensramarna att bedöma värst mycket. Om de inte har studerat familicidvarianter på kvällstid.

Säger man som polis ”fuck” vid åsynen av en död kvinna så har man kanske en bit kvar till de analytiska nivåerna som kunde krävas. Skulle jag gissa.

Artikeln i polistidningen är av allt att döma en feelgoodartikel för att möta en viss efterfrågan, inte minst från konstaplarnas kolleger, nu och till dagars ände.

Det går nog inte ställa mycket källkritiskt hopp till artikeln, men å andra sidan finns det väl inga skäl att misstro den heller. Poliserna ifråga kan väl svårligen med några garantier antas hålla tätt så värst många decennier om det skulle undanhållas något dramatiskt. Och allt annat kan man anta att de helt enkelt missat. Inklusive antalet staplade tallrikar.

Det är gott så. De har gjort sitt jobb.
Ordet "fuck" ska nog snarare sättas i relation till vad de de facto är ute på - en rutinärende som förändras dramatiskt.

Det skrivs om nåt som är betydligt mer värdefullt än hur det luktade om nu nån har vett att ta till sig detta inom aktuell myndighet. Jag har ägnat en del tid åt debriefing så ögonen föll på det direkt - vid oförberedd omprioritering märks det väl hur viktig mental förberedelse är.
Citat:
På Polishögskolan lär man sig hantera gisslansituationer, skolskjutningar och terrordåd – dramatiska situationer där det värsta tänkbara sker. Hampus poängterar att det finns många kolleger runt om i Sverige som har fått betydligt blodigare synintryck från ärenden som de varit på. Grov misshandel. Styckmord. Men de båda har insett att det värsta tänkbara även kan ske i rena rutinärenden, när den mentala beredskapen är noll.

– Den insikten har satt sig hos mig, det har jag alltid med mig numera, säger Fredrik.
Kanske hade en sådan beredskap varit till hjälp när de stod utanför villan i Bjärred.
Citera
2019-02-13, 12:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack för mer info. Ja, detta är påtalat x flera och ifrågasatt men likt mycket annat så verkar det inte gå in.
Citat:
Jag har precis nyss pratat med E-G W*estford, pressperson hos Polisen Syd. Det är ingen åklagare i detta ärende av precis de anledningar vi tagit upp i tråden. Utredningen ligger kvar hos polisen och det är jurister på Rättsavdelning Syd som kommer att ta ställning till ev efterfrågningar om material från förundersökningen.

Den som vill fråga om material ska anmäla till Registrator hos Polisen Syd.

Hon sa också att det är väldigt mycket rykten om detta fall och många som hör sig för.
Citera
2019-02-13, 12:57
Medlem
Citat:
Du ljuger!

Jag tror inte att du hört fel. Snarare att hon kommit upp sig från gruppchef. Iofs så markerade hon ytterligare en gång det SS redan försökte beskriva. Eller så är hon vanlig gruppchef men ville lägga på lite "maktmissbruk".
Citera
2019-02-13, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror det initiala felet du gör är att förmoda att två tydligen nybakade uniformspoliser skulle ha några utredande eller analytiska bidrag att komma med. Deras träning handlar rimligen om vad som rör deras egen och allmänhetens säkerhet och liknande, och vad som kan röra gripande eller förföljande etc. Vad de kan veta om den psykiska konstitutionen hos ett medelålders akademikerpar med två ME-sjuka flickor i begynnande ungdomsålder som har avslutat hela familjens liv har de knappast tagit till sig genom erfarenhet och har då kanske inte heller referensramarna att bedöma värst mycket. Om de inte har studerat familicidvarianter på kvällstid.

Säger man som polis ”fuck” vid åsynen av en död kvinna så har man kanske en bit kvar till de analytiska nivåerna som kunde krävas. Skulle jag gissa.

Artikeln i polistidningen är av allt att döma en feelgoodartikel för att möta en viss efterfrågan, inte minst från konstaplarnas kolleger, nu och till dagars ände.

Det går nog inte ställa mycket källkritiskt hopp till artikeln, men å andra sidan finns det väl inga skäl att misstro den heller. Poliserna ifråga kan väl svårligen med några garantier antas hålla tätt så värst många decennier om det skulle undanhållas något dramatiskt. Och allt annat kan man anta att de helt enkelt missat. Inklusive antalet staplade tallrikar.

Det är gott så. De har gjort sitt jobb.

Ja, resten är kriminalteknikernas jobb och dom var kvar hela natten.

Poliserna fördes snabbt ut och togs om hand. De var helt slut. De åkte helt oförberedda på ett rutinuppdrag och möttes av en familjeutplåning. Det var nog chockartat.
Citera
2019-02-13, 13:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ordet "fuck" ska nog snarare sättas i relation till vad de de facto är ute på - en rutinärende som förändras dramatiskt.

Det skrivs om nåt som är betydligt mer värdefullt än hur det luktade om nu nån har vett att ta till sig detta inom aktuell myndighet. Jag har ägnat en del tid åt debriefing så ögonen föll på det direkt - vid oförberedd omprioritering märks det väl hur viktig mental förberedelse är.

Inga invändningar där. Låter som nåt att ta med sig från artikeln.
Citera
2019-02-13, 13:06
Medlem
Citat:
Du ljuger!

Du har hört rätt och hon sa säkert rätt!
I ett ett sånt här fall där ingen riktig åklagare blir inkopplad för mord på minderåriga får chefsjuristen på polisen åta sig rollen som åklagare. Normalt är det ju annars en åklagare som alltid leder förundersökningen och aldrig en polis.
Citera
2019-02-13, 13:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, resten är kriminalteknikernas jobb och dom var kvar hela natten.

Poliserna fördes snabbt ut och togs om hand. De var helt slut. De åkte helt oförberedda på ett rutinuppdrag och möttes av en familjeutplåning. Det var nog chockartat.

Säkert. Det blir ju inte så många såna så att ngn hinner få vana av det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in