2019-02-13, 11:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nu var inte frågan ställd till mig.
Men svaret på dina Tufsankatt- liknande frågor är att dom siktat in sig ensidigt är ett rungande ja.

Hur vet du det? Har du insyn i utredningsarbetet?
Citera
2019-02-13, 11:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu blir jag osäker på om du skojar. T.ex. har ju användare som du själv anser dig har förtroende för, och som säger sig ha källor med insyn i polisutredningen, berättat om hur utredningen bedrevs helt ensidigt mot SD.

Dessutom har åklagaren i ett stort antal tidningsartiklar i Nerikes Allehanda gjort det tydligt att SD var den ende man misstänkte. Senare under hösten har väl uttalandena inte alls varit lika tvärsäkra, men det är ingen tvekan om att åklagaren åtminstone det första halvåret av utredningen var helt inriktad på att försöka koppla just SD till brottet.

Tror inte att det är ovanligt att man alldeles för tidigt låser sig vid en misstänkt, och att man då får svårt att se andra alternativ. Det kan nog hända även erfarna åklagare och poliser.

Var har du sett att någon som har insyn i arbetet har skrivit att den bedrivs ensidigt?

Om du hänvisar till MV så skriver h*n så här:
[...] " Jag kan inte lämna några detaljer om vad som framkommit men SD kvarstår som huvudmisstänkt och utredarna har följt upp andra utpekade och tips som kommit in utan att kunna avskriva SD från utredningen."[...]

https://www.flashback.org/sp66613814

Och vad menar du att ÅK ska säga när man under utredningens gång får fram en misstänkt? Hon säger ju inte detta utan att ha tittat på de bevis som har kommit fram. Hon ansåg att det kunde räcka till sannolika. Då krävs det bevis.
Citera
2019-02-13, 12:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nu blir jag osäker på om du skojar. T.ex. har ju användare som du själv anser dig har förtroende för, och som säger sig ha källor med insyn i polisutredningen, berättat om hur utredningen bedrevs helt ensidigt mot SD.

Dessutom har åklagaren i ett stort antal tidningsartiklar i Nerikes Allehanda gjort det tydligt att SD var den ende man misstänkte. Senare under hösten har väl uttalandena inte alls varit lika tvärsäkra, men det är ingen tvekan om att åklagaren åtminstone det första halvåret av utredningen var helt inriktad på att försöka koppla just SD till brottet.

Tror inte att det är ovanligt att man alldeles för tidigt låser sig vid en misstänkt, och att man då får svårt att se andra alternativ. Det kan nog hända även erfarna åklagare och poliser.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var har du sett att någon som har insyn i arbetet har skrivit att den bedrivs ensidigt?

Om du hänvisar till MV så skriver h*n så här:
[...] " Jag kan inte lämna några detaljer om vad som framkommit men SD kvarstår som huvudmisstänkt och utredarna har följt upp andra utpekade och tips som kommit in utan att kunna avskriva SD från utredningen."[...]

https://www.flashback.org/sp66613814

Och vad menar du att ÅK ska säga när man under utredningens gång får fram en misstänkt? Hon säger ju inte detta utan att ha tittat på de bevis som har kommit fram. Hon ansåg att det kunde räcka till sannolika. Då krävs det bevis.

Ponera att utredningsbeslut till en stor vikt tas pga att det finns en mer intressant person än andra, så betyder inte det att dessa beslut bara ger svar som rör den aktuella personen. Utredarna får även andra svar, som i sin tur kan öppna upp för andra intressanta personer som kan få en stärkt misstanke. Det verkar råda något slags missförstånd bland vissa här att, bara för att endast en person är högaktuell i en mordutredning, så innebär det att det leder till en ensidig utredning. Så svart eller vitt är det helt enkelt inte.
Citera
2019-02-13, 12:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det stämmer som du skriver, det går åtminstone en mördare lös och bla JG har varit drivande att få fram vilka som skrivit vad här.
Jag förstår att många är oroliga och rädda, GM kan mörda igen.
Jag dömer ingen för att de är försiktiga, men det är för ynkligt att umgås med MGM och låtsats som inget hänt, med hänvisning till att ingen är dömd än.
Dock finns några som visar irl och tar avstånd, inte bara på grund av misstankarna utan också pga vad som framkommit.
Det visar på moral och ryggrad att de står upp för LW, bra gjort!

Skönt att höra att det finns några till som står upp för LW IRL.
Citera
2019-02-13, 12:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Skönt att höra att det finns några till som står upp för LW IRL.

Med tanke på Lenas stora umgängeskrets tycker jag det är bedrövligt med bara "några".
Citera
2019-02-13, 12:35
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kanske ett av oss inte så begränsade förväntat tillkännagivande avseende mordet på Wesström?
Obs, texten är fiktiv ur en artikel publicerad i GT.

Citat:
Å** H*d*ng, åklagare i Örebro för NA i samband med att mannen avskrivs.

Inte längre misstänkt för mord
Nu avskrivs misstankarna mot mannen som varit skäligen misstänkt för mordet på Lena Wesström.

"På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa att den som varit misstänkt gjort sig skyldig till brott. Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt", skriver åklagaren Å** H*d*ng som leder utredningen, i en handling som skickades in till Örebro tingsrätt under måndagen.

Undertill ett icke fiktivt utdrag ur samma artikel.
Helena Ericsson vid polisen i Borås är spaningsledare efter mordet i Ulricehamn. Hon berättar att polisens utredning efter mordet fortsätter trots att åklagaren skrivit av misstankarna mot mannen i 30-årsåldern.

– Vår förundersökning gällande mord kvarstår, säger Helena Ericsson
.

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/tidigare-anhållen-avskriven-från-mordmisstankar-1.4827527

Obs, att åkl namn i ursprunglig text är Patrik Tilly samt dom verkliga orterna är Borås Ulricehamn.
Snor-johan

Jag har sedan i morse funderat över ditt val att i en publicerad nyhetsartikel borttaga och infoga information som jag gissar grundar sig på dina egna subjektiva önskningar om vad texten egentligen borde ha innehållit?

Kanske finns det en alltför nitisk moralkonstapel i mig som vill låta nyhetsartiklar få vara faktatexter, någorlunda befriade från författarnas egna åsikter och vinklingar?

Samtidigt förstår jag ditt tilltag. Många gånger under livets gång har jag i frustration efter att ha läst, hört eller sett något eländigt (som mitt förstånd först inte vill acceptera) tankemässigt ”skrivit om” scenariot till något mer lättburet för stunden. Min erfarenhet är även att redan små barn gärna ändrar (för dem) obekväma bilderbokshistorier t.ex.

Gynnar det en (efterlängtad) lösning av fallet Wesström att egenmäktigt ”klippa och klistra” i en redan offentligt publicerad text och sedan låta den besöka detta forum kan jag dock undra?
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2019-02-13 kl. 12:42. Anledning: Tillägg
Citera
2019-02-13, 12:44
Medlem
landbandys avatar
Den dag det kommer fram vem som dödade Lena , hur skall mördaren då våga se Lenas barn , i ögonen ?
Senast redigerad av landbandy 2019-02-13 kl. 12:49.
Citera
2019-02-13, 12:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tidigare uttalanden kan lätt tolkas som att utredarna kanske kommer att börja titta även på andra tänkbara kandidater, men i så fall först efter att SD eventuellt har bevisats vara oskyldig:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Sedan skall det väl också sägas att det inte är jag, utan du själv, som menar att MV har trovärdiga källor med insyn i utredningen.
Citera
2019-02-13, 12:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, och följaktligen hävde alltså tingsrätten häktningen efter att ha konstaterat att det inte förelåg sannolika skäl för misstanke. Hade det funnits bevis hade han naturligtvis suttit häktad nu.
Citera
2019-02-13, 13:08
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ja, och följaktligen hävde alltså tingsrätten häktningen efter att ha konstaterat att det inte förelåg sannolika skäl för misstanke. Hade det funnits bevis hade han naturligtvis suttit häktad nu.

Varför fortsätter du ditt mantra "hade det funnits bevis.." osv. kopplat till SD:s häktning? Det krävs bevis även för en skälig misstanke. Det har du väl lärt dig vid det här laget, Draifos?
Citera
2019-02-13, 13:17
Medlem
Citat:
Hoppas du inte tar illa upp om jag kliver in med en kommentar. Du har med mig, med flera, blivit anklagad för att tillhöra en sekt. Till det kan jag för egen del säga att det bekymrar mig föga. Talesättet, det modifierade, är väl "Sekten är värst"?

OnT (min fetning): Tror det du där skriver blir alltför abstrakt för mottagaren att ta in.
Det är inte utan orsak som SD är på fri fot. Det beror ju uteslutande på att det [än så länge] saknas tillräckligt med bevis för att få honom häktad.
Med det konstaterandet hävdar jag inte SD:s oskuld, bäst att tillägga. Här i tråden läser vissa text likt f-n sägs läsa Bibeln.
Citera
2019-02-13, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Den dag det kommer fram vem som dödade Lena , hur skall mördaren då våga se Lenas barn , i ögonen ?
Det kanske inte ens behöver komma fram? När Lenas barn blivit äldre kan de kanske tala om vem som inte vill se dem i ögonen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in