Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Hur många omskurna kvinnor det finns i Sverige finns det ingen tillförlitlig statistik på. Det är ett område som det behöver forskas mer om. Hur många kvinnor fötts eller invandrat till Sverige och sedan blivit omskurna vet vi heller inte. Sannolikt är antalet mycket lågt eftersom vi endast haft två fällande domar sedan 1982. Att göra som du, och insinuera att mörkertalet måste vara gigantiskt eftersom antalet fällande domar är så lågt, är helt felaktigt. Läs följande debattartikel i GP:
Snälla du det finns mängder med forskning som visar att lagstiftning är verkningslös för att komma till bukt med kvinnlig omskärelse. Det det handlar om är att försöka förändra attityder och normer.
Du är rolig du, Gp-artikeln du länkar till är alltså SKRIVEN AV SAMMA BIRGITTA ESSÉN som vi kritiserar här i tråden. LOLOLLOL. Bra försök. Är du ordförande i Birgitta Essen fanclub eller? Obs, ett skämt, jag försöker ej kartlägga en medlems identitet, tror inte hon har en officiell fanclub, men man börjar ju undra.
Fan helt otroligt vilket korståg denna Essén är ute på för att relativisera och förminska problemet.
Också lite lustigt att du säger att vi inte kan veta hur många som finns som är omskurna i Sverige, jag hittade faktiskt siffran 40 000 som jag nämnde tidigare på sidan du själv hänvisade till för att stärka dina argument. Då är ändå inte ens länder i Mellanöstern med, bara Afrika. Kanske inte en exakt siffra men man får ändå ett hum om att det är ett väldigt stort fenomen:
http://www.hedersfortryck.se/hedersfortryck/konsstympning/konsstympning-i-sverige/
Hur som helst så om du nu hävdar att denna siffra, över 40 000, är extremt osannolikt hög är ju det också ett tecken på hur absolut nära nollpunkten man vill ta itu med problemet från politiskt håll. Som jag skrev är det enkelt att kontrollera barn regelbundet. Men du nöjer dig bekvämt med att det ska vara "attityder" som förändras. Ett jävla skämt, hade detta varit svenska barn som könsstympats hade allt granskats med lupp. Det är helt klart rasism som låter det fortgå, rasism från PK-världen som du befinner dig i, där man i sin iver över att vara god inte vågar möta problemen ordentligt. För det går ju inte att kontrollera barn, oh nej, det skulle ju vara "rasprofiliering" eller "kränkande" eller liknande.
Och du, du väljer att tolka det som att vi har ett lågt antal offer för könsstympning i Sverige. Vill bara ha det sagt att jag tycker du verkar vara en riktigt ond och obehaglig människa som försöker släta över ett sånt här problem när det är såna här vidriga övergrepp som pågår.
Och när det gäller "attityder och normer". Det är ju något som knappast gäller denna lilla detaljfråga. Det är något som handlar om assimilering i stort. Du tycks, kan ju i och för sig bara googlat, beläst på denna fråga, och tror att du vet något om hur könsstympning kan motas i Sverige. Men det vet du inte. Faktum är att det är uppenbart för alla som har ögon att se med att invandrare i Sverige, särskilt från de regioner där könsstympning pågår, är katastrofalt dåligt integrerade - och ännu mindre assimilerade.
Det är bara hårda tag och straff som gäller, att vifta med moroten om att man ska bli "svensk" funkar inte. Det är bara gå till dig själv, om du flyttade till Somalia, hur lång tid skulle det ta innan du tyckte att dina döttrar skulle könsstympas? Naturligtvis ligger tankarna och identiteten kring detta hos somalier och andra folkslag lika djupt åt andra hållet. Ni i PK-världen tror dock att alla människor lever i förtryck de bara vill komma ur och så fort de är i Sverige är de öppna för vårt västerländska sätt att leva. Verkligheten är mycket mer komplicerad än så och människan bestämmer tidigt sin identitet som man svårligen ändrar på i brådrasket.