2019-02-13, 09:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Om så detta även prövas i HD och europadomstol så kommer foliehattarna och skrika om konspirationsteori.

En bugg i deras hjärnor som sagt.

Vi har här ännu inte fått veta vilken rubricering det rör sig om och dessutom är det INTE samma sak att bli delgiven brottsmisstanke som att bli åtalad, ett beslut som fö aldrig någon polis kan ta(varvid foliehattarnas argument om kåranda faller platt).

Man ska dock tänka på att även åklagare bara är människor, och man kan ju bara föreställa sig pressen på honom i detta ärende, kan mkt väl bli som i andra fall då åklagare åtalat poliser på svaga grunder, man vill inte vara den som tar det friande beslutet utan det får tingsrätten göra. Då behöver inte just han själv bli rövknullad av skvallerpressen

Leif GW satt precis i tv4-soffan och uttalade sig ungefär likadant om åklagarens risktagande. Leif påtalar att han bara känner till ett enda fall som liknar, i Östergötland för en massa år sedan.
Det innebär att även domstolarna är ovana vid dylika ärenden likväl.

Vad som däremot skall flikas in är att en chefsåklagare vid särskilda åklagarkammaren, är betydligt mer van att utreda med polislagen som närvarande faktor, samt den lite ovanliga förmågan att se en polisinsats som en möjlig brottsplats, liksom att dom utredande kommissarierna på SU är förädlade i sin objektivitet.
Det blir liksom lite allmänsvettigt att detta är på väg mot åtal, givetvis. Men jag tror åklagaren är den som svettas minst.
Därmed inte sagt att utgång blir fällande dom, eller ens delvis fällande dom. Jag tror inte ens åklagaren förväntar sig fällande. Det enda jag menar är att ärendet verkar förtjänt att pröva, ur åklagarens perspektiv med den färdiga utredningen, alltså - Ett annat motiv till rättslig prövning - Åklagaren väger ingenting utan behöver snarare rättens bedömning pga en objektivitetsbunden utredning faktiskt har en gräns för hur långt den når.
Citera
2019-02-13, 09:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Som jag alltså avslutade mitt inlägg: "Den som lever i en rosaskimrande bomullsinlindad drömvärld tror väl att ovan nämnda är sånt som bara förekommer i Ryssland o liknande länder, men aldrig i Sverige."

Jag tror inte, jag vet att sådant som du fabulerar om, inte förekommer i Sverige.
Du lär få problem att visa upp exempel på att sånt sker i vårt land, men jag frågar ändå;
Visa gärna underbyggt resonemang till varför du tror såhär, eftersom ditt tidigare inlägg helt saknar kärna.

Om du inte kan svara upp på adekvat nivå, prova dina teorier i konspirationsforumet istället.
Citera
2019-02-13, 09:36
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det märks att du är en riktig foliehatt. Åklagaren tar inga order, varken formella eller informella, från politiker.

Du menar alltså att rikets högste åklagare, RÅ, ber staten/Justitiedepartementet att ta sig i dalen när det lite subtilt förklaras för RÅ vad staten anser vore önskvärt.
Citera
2019-02-13, 09:40
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag tror inte, jag vet att sådant som du fabulerar om, inte förekommer i Sverige.

Och hur vet du det?
Citera
2019-02-13, 10:30
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Det är väl bara bra att det utreds grundligt huruvida TJÄNSTEFEL begåtts och även att det går till åtal så att utredningsmaterialet blir tillgänglig för allmänheten. Rättsäkerhet när den är som bäst.
Men du och dina gelikar kommer säkert hitta spöken även där. Ni ser var ni vill se, inte vad som verkligen står.

Där är vi överens vad gäller utredning om tjänstefel och avrättningens utspel i ansvarsfrågan. ..!
Hurvida utredningsmatrialet når allmänheten återstår att se nu när rättsäkerheten sätts på prov.....?
Men utan de som ifrågasätter sk. Lik i garderoben vore allt redan överspelat.
När meningskiljaktigheter råder som du anspelar på kan jag bara beklaga att dina skygglappar gör dig förblindad att se verkligheten och du och dina gelikars enda försvar är att attackera med glåpord och förminskande inlägg
Citera
2019-02-13, 10:47
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Jo, absolut.
Se tex ärendet med mannen i Vallåkra som sköt ihjäl två unga män.
Kring nödvärn är det inte så enkelt att bedöma att excessen vägs av mot det upplevda hotet.

Om man tar Vallåkra-ärendet iaf, så gick ju mannen och i vart fall förberedde skjutvapnet i samband med att han insåg vad det var fråga om.
Vidare sedan sköt han genom dörren. Dörren var ej alltså uppbruten ännu.
Anta att dörren brutits upp, och dessa unga män flög in mot honom - då hade utgången förmodligen inte varit lika i rättsprocessen efteråt.

Här har ju poliser gått med dragna vapnen, samt med infon att det rör sig en beväpnad person i området, samt att dom fått infon att det bor/vistas en känd kriminell våldsverkare i området.
Det är en annan typ av ärende, ej jämförbart med några andra kända fall.

Dråp blir iaf uteslutet här, då häktning ej kommit på fråga någon gång under utredningen.

Nja. ...! Var fick du uppgiften om att de gick med dragna vapenmed infon om en beväpnad person i området?
Det var ju redan överspelat med just den personen då denne gripits flera timmar innan man observerat down Erik...!
Ansvarig på ledningscentralen hade ju den infon så de hade inget samband öht
Citera
2019-02-13, 11:00
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Du menar alltså att rikets högste åklagare, RÅ, ber staten/Justitiedepartementet att ta sig i dalen när det lite subtilt förklaras för RÅ vad staten anser vore önskvärt.

Riksåklagaren samt vice riksåklagare anställs med sk fullmakt vilket innebär att de kan be vilken politisk makthavare som helst att stoppa upp något där solen inte skiner i trygg förvissning om att de inte kan avskedas.
Citera
2019-02-13, 11:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Nja. ...! Var fick du uppgiften om att de gick med dragna vapenmed infon om en beväpnad person i området?
Det var ju redan överspelat med just den personen då denne gripits flera timmar innan man observerat down Erik...!
Ansvarig på ledningscentralen hade ju den infon så de hade inget samband öht

Att alla tre poliser gick med redan dragna vapnen, kommer framgå i utredningen.

Befälet hade inte infon om att personen redan satt låst, när larmsamtalet inkom och han skickade på patrull. Det uppdagades kort senare.
Ingångsfaktan i ärendet var beväpnad person, samt att en känd våldsverkare bor/vistas i området, och det var det patrullen gick på då skotten föll.
Citera
2019-02-13, 11:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
GW om dödsskjutningen av Eric Torell: ”Hälften av fallen blir friande”
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/gw-om-d%C3%B6dsskjutningen-av-eric-torell-h%C3%A4lften-av-fallen-blir-friande-11964627

Leif´s uppgift om att endast två av dom tre poliserna på plats misstänks för brott, ihop med att Ekot har uppgiften att brottsmisstanken gäller tjänstefel, indikerar att åklagarens case kan handla om antalet skott som avlossats, plats dom avfyrats på, samt vilka uppgifter befäl(en) tog fram åt patrullen man sände till plats.

Jag tror att själva agerandet att skjuta överhuvudtaget, faller bort.
Men vi får se.
Senast redigerad av rotesau 2019-02-13 kl. 11:30.
Citera
2019-02-13, 11:28
Medlem
Citat:
Riksåklagaren samt vice riksåklagare anställs med sk fullmakt vilket innebär att de kan be vilken politisk makthavare som helst att stoppa upp något där solen inte skiner i trygg förvissning om att de inte kan avskedas.

Många av dem vill dock ha ännu mer välbetalda positioner senare, då de behöver vara på god fot med de som tillsätter.

Med det sagt så tror jag inte det är någon korruption bakom här. Det behöver väl testas. Jag tror de frikänns om det inte dyker om mer saker som vi inte vet om än(den möjligheten finns ju alltid).

Största riktiga problemet är ju att de på plats(väl) fick, felaktigt, reda på att det troligen var ett beväpnat ex som var där. Ett ex som i verkligheten väl sat inlåst?
Sådana organisatoriska saker leder till skjutningar för att poliserna på plats, förståeligt, är mer nervösa. Det hoppas jag är fixat, så lednignscentralerana ser sådant nu.
Citera
2019-02-13, 11:32
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:

Jaha, du menar alltså att rikets bäst betalda åklagare inte har förstånd nog att göra det som husse (dvs. staten/Justitiedepartementet) instruerar RÅ att göra?
Citera
2019-02-13, 11:39
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Att alla tre poliser gick med redan dragna vapnen, kommer framgå i utredningen.

Befälet hade inte infon om att personen redan satt låst, när larmsamtalet inkom och han skickade på patrull. Det uppdagades kort senare.
Ingångsfaktan i ärendet var beväpnad person, samt att en känd våldsverkare bor/vistas i området, och det var det patrullen gick på då skotten föll.

Mao kommunikations brist hos ledande befäl ! Ironiskt nog beordrades väl den grupp som avlivade Erik från samma ledning. Vet inte höger hand vad vänster gör? hur långt är tidspannet mellan att de grep våldsverkaren tills larmet nådde patrullen som så småning om skjöt ihjäl Erik?
Om FUP blir offentlig kommer det givetvis finnas med där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in