2019-02-13, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Tack för det, Xbaser. Tur att det trots allt finns åtminstone en och annan som du med lite ordning i hjärnan på Flashback.

Tack! Men man får jobba på det kontinuerligt.
Citera
2019-02-13, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tack för bra svar AnybodyOutThere Orkade inte svara själv när jag läste det.
Otroligt att vissa anser sig ha tolkningsföreträde och vränger det man skriver trots att man skriver kanske, troligen, troligen inte, med största sannolikhet, om, ingen vet osv.

Jag står för det JAG tycker och här tycker alla en väldigt massa och vi ska få tycka.
Att börja dilla om förmildrande omständigheter för att han sköt barnen i sömnen är bara så sjukt.
Det finns inga i mina ögon för han har mördat barnen och det är sjukt att mörda sina barn och det är ännu sjukare att någon ser det som en förmildrande omständighet att dom sov.

Sen drar någon upp Dalaröpappan som eldade upp sina barn när dom var vakna och det skulle vara värre. Ja det var värre men han väntade tills dom sov och han trodde väl troligen att dom skulle tas av röken först, men den äldsta dottern vaknade av värmen från elden. Han planerade aldrig att elda upp dom vakna heller och det vet man om man har läst fupen.

Att sedan tolka mina påståenden som "Men du har dessutom uttolkat att SR använde sig av en musköt från forntiden med blött krut?" visar ju bara att personen har huvudet under armen.
Ingen vet vilket vapen SR använde. Använde han hagelgeväret på nära håll behövde han knappast sätta två skott i varje barn, det första räckte.
Använde han ett kulvapen utan magasin så måste han troligen ladda om och det tar en stund och KANSKE var han skakis för det han höll på att göra och lite fumlig... vem vet?

Sen blir det värre. "Och så kan du lägga av med att kalla andras seriösa åsikter som sjuka för att man tolkar olikt dig eller gör en rättelse."
Jag har sett många seriösa åsikter här och den postarens åsikter hör inte till dom.

En man blir lämnad. Han är svartsjuk och kontrollerande och har aldrig varit noga med troheten.
Det finns postare här som känner SR och/eller känner vänner till SR och Karin, som har lämnat trovärdig information om just det.
Den informationen utgår jag ifrån plus hans live och då här det för mig helt klart att detta var hämndmord och inget annat.
Jag är i min fulla rätt att tro det utan att få på skallen i långa utlägg där det mesta jag har skrivit ska förvrängas och förlöjligas. Vi är på ett diskussionsforum!

Är du lite paranoid kanske när du tror på fullt allvar att mitt inlägg var riktat till dig Xbaser?
Jag svarade faktiskt på inlägg gjorda av AnybodyOutThere
(FB) 3 personer har hittats döda i Sala, 2019-01-23

Mmm... Jag har alltså huvudet under armen och är kanske lite paranoid..?

Projektion, en försvarsmekanism där anklagelser om att andra är paranoida eller att man själv har förorättats av andra, utgör några av de i särklass vanligaste attributen. Ofta i sammanhang som tjänar till att utmana, blamera eller kompromettera.

SR framställer sig som förorättad i sin video, det har stått väldigt klart, inte minst från dig.

Du framställer dig förorättad i citatet ovan och lirkar in att jag är paranoid också. Men du reflekterade aldrig över att ena inlägget som du besvarade till AnybodyOutThere tidigare i ledet var ett direkt svar till mig eller att upphovet till det andra var jag?

Jag har bitvis ifrågasatt vad du har skrivit med ett mått av ironi men utan att stämpla något eller någon så sluta larva dig.
Att du stjäl ord till din egen retorik, har kass läsförståelse, inte kan tolerera kritik och glider riktigt rejält på sanningen kan du förstås inte hjälpa.

Men visst, vi är i ett diskussionsforum. Ändå vill du fortsatt bestämma vems åsikter som är seriösa som du precis gjorde i det citerade inlägget men vill inte få på skallen. Tjusigt!

Vad förväntar du dig egentligen?

Låt mig fråga.. varför är det okej att du målar upp värre tänkbara scenarion än vad som framkommit och förstorar medan du hackar på de som i ditt tycke förminskar vad som framkommit, vi skulle ju alla få tycka sa du..?

Varför väljer du bara ut bitar ur videon som passar in i din teori men blundar för annat?

De här trovärdiga källorna du nämner, vilka var det?
Citera
2019-02-13, 08:01
Medlem
Det pratades lite om en ev insamling till Karin.
Detta är saxat från Facebook.

INSAMLING till Karin Andersson

Den här fantastiska kvinnan har varit med om det absolut värsta en människa kan behöva uppleva. På sin födelsedag den 23 januari 2019 förlorade hon båda sina barn Melker och Walter på värsta sätt. Pojkarna blev skjutna av sin egen pappa, de var bara 5 och 7 år gamla.
Karin har nu sitt livs största utmaning framför sig, att hitta en ny mening med livet, att finna orken och viljan att fortsätta kämpa för att kunna fortsätta leva och inte fastna i sorgen.
Hur en människa klarar av ett sånt här trauma vet jag inte, men jag hoppas att det finns en inre styrka, som driver de smulor som finns kvar av Karins hjärta framåt.
Hennes hundar finns i hennes liv och de hjälper henne att kliva upp ur sängen, att äta och att komma ut och få frisk luft. Men ska hon någonsin kunna leva på riktigt igen behöver hon mer än så.
För Karin har hästarna alltid varit en väldigt viktig del, och hon tror att det kan vara dom som kommer kunna hjälpa henne att se framåt.
Jag vill nu att vi alla som kan och vill, ska försöka hjälpa Karin att komma en bit på vägen mot hennes stora dröm och önskan, att en dag kunna köpa en egen islandshäst.
Genom att vi alla bidrar med det lilla eller stora vi kan, så kanske vi kan hjälpa Karin en liten bit på vägen, mot hennes nya framtid, mot viljan att fortsätta leva.
Ni som vill bidra kan swisha valfri summa till 070-9980991. Skriv gärna GÅVA som meddelande.
Vill du hellre föra över via bank kan det göras till Nordeakonto (3204) 01 48604.
Utomlands ifrån till BIC/Swift: NDEASESS, IBAN: SE3130000000032040148604.
Vill du vara anonym så ange det eller skriv det direkt till mig. Annars kommer Karin få namn på alla som bidragit.
(Karin har godkänt detta.)

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157251876899235&id=50578423 4
Citera
2019-02-13, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjompa

Den här fantastiska kvinnan har varit med om det absolut värsta en människa kan behöva uppleva. På sin födelsedag den 23 januari 2019 förlorade hon båda sina barn Melker och Walter på värsta sätt. Pojkarna blev skjutna av sin egen pappa, de var bara 5 och 7 år gamla.
Karin har nu sitt livs största utmaning framför sig, att hitta en ny mening med livet, att finna orken och viljan att fortsätta kämpa för att kunna fortsätta leva och inte fastna i sorgen.
Hur en människa klarar av ett sånt här trauma vet jag inte, men jag hoppas att det finns en inre styrka, som driver de smulor som finns kvar av Karins hjärta framåt.
Hennes hundar finns i hennes liv och de hjälper henne att kliva upp ur sängen, att äta och att komma ut och få frisk luft. Men ska hon någonsin kunna leva på riktigt igen behöver hon mer än så.
För Karin har hästarna alltid varit en väldigt viktig del, och hon tror att det kan vara dom som kommer kunna hjälpa henne att se framåt.
Jag vill nu att vi alla som kan och vill, ska försöka hjälpa Karin att komma en bit på vägen mot hennes stora dröm och önskan, att en dag kunna köpa en egen islandshäst.
Genom att vi alla bidrar med det lilla eller stora vi kan, så kanske vi kan hjälpa Karin en liten bit på vägen, mot hennes nya framtid, mot viljan att fortsätta leva.
Ni som vill bidra kan swisha valfri summa till 070-9980991. Skriv gärna GÅVA som meddelande.
Vill du hellre föra över via bank kan det göras till Nordeakonto (3204) 01 48604.
Vill du vara anonym så ange det eller skriv det direkt till mig. Annars kommer Karin få namn på alla som bidragit.

Fint initiativ!
Citera
2019-02-13, 09:16
Medlem
illalillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Så kan det vara. Berätta mer!

Önskar jag hade mer att berätta, men icke.
Bara spekulation från min sida och nån annan skrev ju att det inte funkar så.
Citera
2019-02-13, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjompa

Det går inte att se sidan, hoppas nån kan ordna till det.
Citera
2019-02-13, 14:28
Avslutad
Varför har det inte kommit någon dödsannons på pojkarna? Hoppas att de begravs tillsammans UTAN sin sjuka farsa!!!!!!
Citera
2019-02-13, 16:16
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Att du stjäl ord till din egen retorik, har kass läsförståelse, inte kan tolerera kritik och glider riktigt rejält på sanningen kan du förstås inte hjälpa.

Men visst, vi är i ett diskussionsforum. Ändå vill du fortsatt bestämma vems åsikter som är seriösa som du precis gjorde i det citerade inlägget men vill inte få på skallen. Tjusigt!

Låt mig fråga.. varför är det okej att du målar upp värre tänkbara scenarion än vad som framkommit och förstorar medan du hackar på de som i ditt tycke förminskar vad som framkommit, vi skulle ju alla få tycka sa du..?

Varför väljer du bara ut bitar ur videon som passar in i din teori men blundar för annat?

Jag använder utvalda delar av ditt svar till Timeout i citatet ovan.

Kan bara konstatera att dina inlägg är tydligt välformulerade och beskriver psykologiska "fenomen" på vetenskaplig grund samt juridiska aspekter på saklig juridisk grund utan att blanda ihop utsvävningar i känslor, som givetvis är enormt viktiga, men inte samtidigt ska kokas ner i samma gryta för då blir det bildligt talat rena soppan juridiskt.

Fortsätt i samma stil trots att alla i trådarna inte har samma läsförståelse eller inte kan hantera andras i sina egna ögon "felaktiga" åsikter.
En del bör googla retorik, polemik och ett antal andra beskrivande ord som är nyttiga att tänka på i ett diskussionsforum.

Det som du tidigare delade åsikter med användaren "Remark" om gällande försvårande omständigheter vid ett mordoffers lidande är en högst relevant juridisk, men även mänskligt känslomässigt, viktig fråga.
Alla mord på barn är givetvis vidriga, och när det gäller utökade självmord så finns det ingen att juridiskt ställa till svars genom ett åtal.
Om ett barn dödas på något sätt som på delar av en sekund avslutar livet utan plågor, eller om mer långvariga fysiska plågor avslutar livet, så är barnet fortfarande dött men det är utfört med olika förmildrande eller försvårande omständigheter. Detta skulle det tas stor hänsyn till vid straffmätningen om det varit ett (barna-)mord där GM inte hade avlidit.

Den som har svårt att förstå skillnaden kan ju hypotetiskt tänka sig att stå inför sin bödel som frågar:
- Vill du ha en tablett eller vill du att vi skendränker dig för att efter15 minuter strypa dig med det här repet?
Vem svarar: - Det spelar ingen roll!
Citera
2019-02-13, 16:25
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Varför har det inte kommit någon dödsannons på pojkarna? Hoppas att de begravs tillsammans UTAN sin sjuka farsa!!!!!!

Det är pojkarnas mamma som beslutar om och i så fall när en dödsannons kommer publiceras.
Kan bli så att det kanske inte kommer någon alls alternativt att det kommer en dödsannons efter att begravningen ägt rum.
(Ingen här i tråden kan nog svara dig på hur det blir).
Citera
2019-02-13, 16:49
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Ja det känns väldigt magstarkt att begrava två barn med sin mördare så jag hoppas verkligen att det blir separata begravningar här också liksom i Danmark 2017.
Dödsannonserna lär nog dröja ett tag till och kommer troligen efter begravningarna om dom ens sätter in någon efter Samuel. Det finna inga krav på dödsannons.
Många skippar den faktiskt även om det inte är en mördare som ska begravas.

I Danmark 2017-01-09 mördade en pappa, Morten, sin fru och fyra barn, Trine, 42, Josefine 16, Magnus 11, Cirkeline 6 och Marius 3 år.
Han blev inte begravd tillsammans med familjen och prästen nämnde bara hans namn i begravningstalet och inget mer. Han anhöriga var inte heller med på begravningen vad jag förstår.
Av vad jag kan se så kanske mördaren inte ens blev begravd på samma kyrkogård.

"Pastor Knud Bunde Fries var ansvarig för ceremonin, och han har bekräftat till BT att Morten Nielsen inte vilar med resten av familjen på begäran av de överlevande."
https://www.bt.dk/danmark/morten-nielsen-draebte-hele-sin-familie-nu-er-hans-fem-ofre-blevet-bisat

Översatt från danska.
"När jag fick meddelandet måndagen den 9 januari att sex personer hade hittats död i Ulstrup kunde jag inte förstå tragedins omfattning, och när bitarna började falla på plats så var det Trine, Morten, Josefine , Magnus, Cirkeline och Marius, då trodde jag att det inte kunde vara sant.

Jag vill vara ärlig och säga att det är svårt att stå här idag, det är svårt för mig att uttrycka vad som hänt. Jag vill vara ärlig om det. Och så är det för oss alla. Det är svårt att både uttrycka sig i omfattningen av det som har hänt och att se att det är en far som har dödat sin egen familj, hans fru och de fyra barn han själv har bidragit till världen .

"Frågan som har drivit oss alla: Varför Morten gjorde det, vi har alla frågat oss själva, även i närmaste släktingar, och vi har givetvis talat om det tillsammans, men i grunden får vi inte ett slutgiltigt svar.
I dag här i kyrkan samlas vi för att säga adjö till Trine, Josefine, Magnus, Cirkeline och Marius. Det är deras kistor som samlas här. Josefine och Magnus på min vänstra sida, Cirkeline och Marius på min högra sida, och framför mig är Trine."
https://www.bt.dk/danmark/her-er-praestens-roerende-tale-til-bisaettelsen-af-ulstrup-familien-boernene-var

Varför han gjorde det? Där nämns även hämnd som en av orsakerna, men ingen vet.
https://www.bt.dk/krimi/tre-mulige-aarsager-derfor-kan-morten-have-myrdet-sin-hustru-og-parrets-fire-boern
Tråd finns om fallet: (FB) 6 personer hittad döda i ett hus i Ulstrup Danmark 2017-01-09
Citera
2019-02-13, 18:00
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Mmm... Jag har alltså huvudet under armen och är kanske lite paranoid..?

Projektion, en försvarsmekanism där anklagelser om att andra är paranoida eller att man själv har förorättats av andra, utgör några av de i särklass vanligaste attributen. Ofta i sammanhang som tjänar till att utmana, blamera eller kompromettera.

SR framställer sig som förorättad i sin video, det har stått väldigt klart, inte minst från dig.

Du framställer dig förorättad i citatet ovan och lirkar in att jag är paranoid också. Men du reflekterade aldrig över att ena inlägget som du besvarade till AnybodyOutThere tidigare i ledet var ett direkt svar till mig eller att upphovet till det andra var jag?

Jag har bitvis ifrågasatt vad du har skrivit med ett mått av ironi men utan att stämpla något eller någon så sluta larva dig.

"Att du stjäl ord till din egen retorik, har kass läsförståelse, inte kan tolerera kritik och glider riktigt rejält på sanningen kan du förstås inte hjälpa."
Eftersom du vet hela sanningen så får du väl fortsätta med dina utläggningar och din härskarteknik och slå andra i huvudet när du VET vad som är sant och inte.
Andra vet inget och spekulerar, men en del av oss som har trovärdig info tror något annat.

"De här trovärdiga källorna du nämner, vilka var det?
Läs tråden! Jag har läst vartenda inlägg men det har tydligen inte du.
När flera kommer med samstämmiga uppgifter om samma sak så är det troligen sanningen.
Jag diskuterar inte med någon som vänder på mina ord och hittar på tex musköt
Citera
2019-02-13, 18:09
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Jag använder utvalda delar av ditt svar till Timeout i citatet ovan.

"Kan bara konstatera att dina inlägg är tydligt välformulerade och beskriver psykologiska "fenomen" på vetenskaplig grund"
Tänker inte diskutera med dig heller för ni båda har tydligen helt missat att det finns vetenskapliga studier på varför män mördar sina barn och ännu oftare sin partner.
Jag har läst alla länkarna trots att jag har svårt med läsförståelsen och svårt att förstå
Faktum är att jag har läst så många fler än dom artiklar jag länkar till här under.
Vad är det om inte psykologiska fenomen på veteskapliga grunder?

Kan barnamord förebyggas?
"Motiv bakom barnamorden
I ett klassiskt arbete om barnamord 1969 föreslog Phillip Resnick en klassifikation baserad på bakomliggande motiv. Baserat på 131 barnamord föreslog Resnick fem bakgrundskategorier:

Altruistiska barnamord, dels mord på barn som föräldrarna uppfattat inte skulle klara av att leva i en hård värld på grund av funktionshinder eller andra anledningar (»barmhärtighetsmord«), dels mord på barn i samband med förälders självmord (»utvidgat suicid«).

Akuta psykoser med vanföreställningar om barnen och omvärlden.

Oönskade barn. Detta gäller särskilt mord på nyfödda.

Accidentella mord, huvudsakligen i samband med upprepad misshandel.

Hämnd mot partner. Detta motiv anses numera relativt ovanligt och ingår i så fall oftast i ett utvidgat familjemord som avslutas med självmord.
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6232

Varför dödar föräldrar sina barn?
https://kit.se/2018/01/24/100929/varfor-dodar-foraldrar-sina-barn/

Därför mördar föräldrar sina barn
Forskarnas lista: Fem motiv

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/A2Klex/darfor-mordar-foraldrar-sina-barn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in