Citat:
Ursprungligen postat av
fearreaper
Lite OT men var finnes tyska dokumentären med svensk text ?,
Det finns nog inte, du får be någon svensk TV-kanal köpa in den i så fall. Eller låta någon som kan tyska simulantolka åt dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Har du något som stöder ditt antagande att kontakt mellan målsägande och åklagare är nog vanligare än TP tror, eller är det ett påhitt?
Jag har en gång varit målsägande, och då kallade mig åklagaren till ett möte på hennes kontorsrum några dagar före rättegången. Det verkar väl rätt vettigt? (Men inte om det handlar om en målsägande som inte får veta något om fallet för att inte kontaminera minnesbilderna, såklart.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Tulpanpernilla
Åklagare och förundersökningsledare/förhörsledare ska inte smyga med besök till en målsägande. Sånt ska isf dokumenteras.
Det framkommer indirekt från Gummessons svar att Emma och anhöriga (Togge) diskuterar hej vilt om fallet. Det ska dom inte ta upp med Emma öht. De ska istället säga till på skarpen till anhöriga att knipa mun.
Ja, det borde ju vara självklart.
Ärligt talat, så tror jag att knappast det är möjligt att avhålla närstående (som ju är "vanliga människor" och uppfyllda av frågor själva, och känslor) från att prata med målsäganden i en sådan här situation. Man måste nog kallt räkna med att de gör det... och vara öppen med det bevisläge som blir av det informationsutbytet.