2019-02-12, 19:36
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Oerhört komiskt. Du menar alltså att Iranska plastbåtar, i svärm, ska rycka fram i skydd av rök- och remsgranater i sådär 70 knyck under 10-15 min tills man når sitt maximala avfyrningsavstånd?
Om båtarna har kryssare o torpeder så e det maximala långt innan helikopter scenen som ormenlånge målar upp. Kolla det e jävligt bortom all jävla realism att jänkarna skulle klara sig undan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kowsar

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jo videon har relevans. Jag förklarade varför!

Bra utgångspunkt, jag har heller inte sagt motståndaren vill vara passiv. Men vad kan man göra?

Tror du att båtarna dimmar med något på båtarna och kör fram?
För att skapa rök med olika innehåll har man rökgranater och granatkastare på vissa båtar. Vissa båtar är också obemannade.
Rökgranater! Finns varianter av dessa..
Sedan har du på helikoptern att lyfta och sikta i rätt sekund. Lycka till för jag tror helikopterpiloten kommer i en sån högintensiv miljö antingen själv hoppa ut i vattnet eller bli nedskjuten. Tänk på att oavsett ”dimma” så är det partiklarna i atmosfären som är det huvudsakliga problemet.

Kolla men det påverkar ju alla. Båtarna oxå.
Citera
2019-02-12, 19:40
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Om båtarna har kryssare o torpeder så e det maximala långt innan helikopter scenen som ormenlånge målar upp. Kolla det e jävligt bortom all jävla realism att jänkarna skulle klara sig undan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kowsar
.

Kryssare? På plastbåtar? vad menas, hur är Kowsar relevant i sammanhanget? Den är inget hot mot en helikopter och definitivt inte mot ett hangarfartyg.
Citera
2019-02-12, 19:41
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kralgar
@ iran fanatikerna,
Är man bra så behöver man inte skryta om det, det kommer att visa sig.
Så tror ni på på era fina piratkopior, överlägsna teknologi, religösa skamvälde och pappmache byggen är det bara för er att luta er tillbaks och njuta av era kommande framgångar med lite popcorn!
Det e ingen som skryter. Folk försöker diskutera här p det börjar faktiskt bli intressant. Det e ett fucking problem med såna båtar om du inte vet.
Citera
2019-02-12, 19:46
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Kryssare? På plastbåtar? vad menas, hur är Kowsar relevant i sammanhanget? Den är inget hot mot en helikopter och definitivt inte mot ett hangarfartyg.
Plastbåtar e ju nån skojbenämning i tråden för iranska båtar så slappna av. Båtar som såna typ https://m.youtube.com/watch?v=b5UZThYSBts
Citera
2019-02-12, 19:48
Moderator
vfs avatar
Citat:
Plastbåtar e ju nån skojbenämning i tråden för iranska båtar så slappna av. Båtar som såna typ https://m.youtube.com/watch?v=b5UZThYSBts

Men hur är Kowsar relevant i sammanhanget? Den sänker inget hangarfartyg eller är ett hot mot en helikopter.
Citera
2019-02-12, 19:58
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Men hur är Kowsar relevant i sammanhanget? Den sänker inget hangarfartyg eller är ett hot mot en helikopter.
Kolla den kanske inte sänker större fartyg men fattar du vad skadorna på ett fartyg resulterar i? Om man får in 5 kowsar på mindre fartyg än nån jävla hangarfartyg.
https://m.youtube.com/watch?v=3c0snT6eSF8&t=9s mäktiga grejer.
Citera
2019-02-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Oerhört komiskt. Du menar alltså att Iranska plastbåtar, i svärm, ska rycka fram i skydd av rök- och remsgranater i sådär 70 knyck under 10-15 min tills man når sitt maximala avfyrningsavstånd?

Detta ska man alltså lyckas med när man förblindat sina egna båtförare, både visuellt och radarmässigt, samt bara har kompassriktning och dödräkning att navigera efter? Undrar hur många plastjollar som ens kommer ut ur molnet utan att ha kvaddat varandra under tiden?
Verkar vara en riktigt bra, genomtänkt, assymmetriskt strategi som mästerplanerarna i Iran lagt upp.

Båtarna kan bära med sig andra saker. En bemannad båt kan åka tillbaka men ändå komma så pass nära att den lilla bomb-båten den bär med sig släpps iväg i rök mot fartyget. Obemannad båt. Det finns taktik hur man använder rökgranater när man flyter på vattnet. Tyvärr finns det bara gamla klipp på youtube.

Jag säger inte att jag vet hur Iran kommer att göra. Men däremot berättar jag villa möjligheter det finns för att bekämpa laserteknologin som Ormen Långe flagga med.

Sedan har du båtarna och konstruktionen och materialet som också är intressant i laser-diskussionen.
Citera
2019-02-12, 20:47
Medlem
Citat:
Kolla men det påverkar ju alla. Båtarna oxå.
Nej de manövrerar på ett avstånd ifrån varandra ju närmare man kommer. De har taktiker för det. Det finns olika typer av såna granater och spridningen skiljer sig beroende på typen av granat.

Exempel på vanligaste typerna som används inom militären. Det är inte Iran..

https://m.youtube.com/watch?v=aHEw0i-KIkM
Senast redigerad av IR5 2019-02-12 kl. 20:49.
Citera
2019-02-12, 21:39
Medlem
Citat:
Jo videon har relevans. Jag förklarade varför!

Bra utgångspunkt, jag har heller inte sagt motståndaren vill vara passiv. Men vad kan man göra?

Tror du att båtarna dimmar med något på båtarna och kör fram?
För att skapa rök med olika innehåll har man rökgranater och granatkastare på vissa båtar. Vissa båtar är också obemannade.
Rökgranater! Finns varianter av dessa..
Sedan har du på helikoptern att lyfta och sikta i rätt sekund. Lycka till för jag tror helikopterpiloten kommer i en sån högintensiv miljö antingen själv hoppa ut i vattnet eller bli nedskjuten. Tänk på att oavsett ”dimma” så är det partiklarna i atmosfären som är det huvudsakliga problemet.

Rökgranater göre sig icke besvär. Det är jobbigt att lägga rök över hundratals eller tusentals hektar vatten.

Största problemet för båtarna är partiklarna i atmosfären - splitter från någonting som är avsett att förstöra båtarna.
Citera
2019-02-12, 21:42
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Nej de manövrerar på ett avstånd ifrån varandra ju närmare man kommer. De har taktiker för det. Det finns olika typer av såna granater och spridningen skiljer sig beroende på typen av granat.

Exempel på vanligaste typerna som används inom militären. Det är inte Iran..

https://m.youtube.com/watch?v=aHEw0i-KIkM

Men varför använder man båtar? Robotar räcker från kusterna. De når ju allt i PG.
Citera
2019-02-12, 21:51
Medlem
Citat:
Men varför använder man båtar? Robotar räcker från kusterna. De når ju allt i PG.
Därför att robotar bara är bra om robotarna är bra.

Och det krävs en väldans massa high-tech för att göra en riktigt bra robot. Och dessutom kostar den då även en hel del.

En långsam robot har problemet att det är gott om tid att döda den. En snabb robot har problem att den inte kan svänga snabbt och därför lätt missar.

En robot med mycket aktiva sensorer syns själv på långt håll och blir lätt mål att bekämpa.

En robot med mycket passiva sensorer kräver väldigt tuffa sensorer. Eller också måste man ha en riktigt bra lösning med externa sensorer och länkning - men länkning är inte lätt om man har en robot som går just över vattenytan. Länkar man från plan i luften så behöver man luftherravälde med stor radie om man vill få behålla detta plan.

Spelare med satelliter har en klar fördel.
Citera
2019-02-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Rökgranater göre sig icke besvär. Det är jobbigt att lägga rök över hundratals eller tusentals hektar vatten.

Största problemet för båtarna är partiklarna i atmosfären - splitter från någonting som är avsett att förstöra båtarna.

Rök behöver man inte lägga över tusentals hektar. Med atmosfär menas det som finns mellan x och målet i luften.
Ja, splitter är ett problem men båtarna kommer i olika vågor. Vissa har tak andra kan se ut så här https://1.bp.blogspot.com/-VdgcWbpg5SY/VhH8k3VbuNI/AAAAAAAATas/_fFZlm5gK6o/s1600/nf00448085-3.jpg

Tror du att man inte räknar med splitter? De håller sig på olika avstånd för att eskorten av missiler och torpeder avslutas. Räkna med attacker från luften.

Tänk 4 vågor av båtar. FAC ligger i ett längre avstånd. Bakom 4 vågor har du kustens mobila missiler. Längre bak flyger 4 Su 24 med 4 noor bakom har du F-4or med Qader. Tänk Höjder och dugliga vapen med hög precision.
Bakom dessa ballistiska missiler med MARV och MRV.

Hur många möjligheter finns det för ett hangarfartyg mitt i skiten? Där har du fanatismen och tron att en Arnold kommer att göra något med Hellfire.

Inga flygande tefat, inga Area 51 eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in