2019-02-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej, de iranska båtarna har inte koleldade ångmaskiner och den ringa mängd av vattensprut som småbåtar drar upp, är inget som hindrar ett laserstyrt vapen. Särskilt inte som detta befinner sig bakom båten.

En fotnot här är ju att ju snabbare småbåtarna rör sig, desto svårare är det att skydda dem. Går inte att spruta ut vatten- eller oljedimma runt en båt som rör sig i 50+ km/h. Och rejält guppande plastbåt kan inte klara av att blända snabbt inkommande vapen med riktad laserstråle.

Ju mer motor den har, desto bättre kommer båten även synas på IR.
Citera
2019-02-10, 19:09
Medlem
Citat:
Det bästa Iran har klarat av på t.ex. flygplansområdet, är att renovera, modifiera och kopiera 50 år gamla flygplan. På andra områden ligger de kanske 30-40 år efter och i vissa fall ett par årtionden.

Israel har redan skjutit ner mera avancerade iranska UAV.er med lätthet.

https://www.youtube.com/watch?v=E0Jt_Vy4Mj0

Vi ser inte typen av UAV du länkar till. Officiellt har jag inte sett något av dessa bekräftas.
Du har missat poängen gällande tidsfaktorn.
Hur långt tid det tar är den viktigaste faktorn. Jag ser att du är intresserad av israeler och deras militär men klippet bevisar ingenting.

Som jag skrev så kan man skjuta ner ett UAV men det tar tid. Tid är något USN inte kommer att ha i ett överraskningsanfall.

Att ha en teknologi innebär inte att man slänger bort äldre material som du verkar tro. Du tror att det här är en tävling om vem som kommer upp med något. Sådant ska visa sig på fältet inte i diskussioner.
Citera
2019-02-10, 20:38
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vi ser inte typen av UAV du länkar till. Officiellt har jag inte sett något av dessa bekräftas.

Det är samma RQ-170-kopia som Bahram skröt om tidigare i tråden.

Citat:
Du har missat poängen gällande tidsfaktorn.
Hur långt tid det tar är den viktigaste faktorn. Jag ser att du är intresserad av israeler och deras militär men klippet bevisar ingenting.

Som jag skrev så kan man skjuta ner ett UAV men det tar tid. Tid är något USN inte kommer att ha i ett överraskningsanfall.

AEGIS har många, många minuter på sig att reagera på en drönare (radarräckvidd mot luftmål upp till c.a 500km och självfallet mer, med luftburen radar), men kan samtidigt reagera inom loppet av sekunder. Och om drönaren hinner sätta in vapen eller inte, eftersom AEGIS är mycket kapabel att även skjuta ner robotar och bomber.
Citera
2019-02-10, 22:25
Medlem
Citat:
Det är samma RQ-170-kopia som Bahram skröt om tidigare i tråden.
Jag ska titta på det på större skärm. Jag återkommer.
Senast redigerad av IR5 2019-02-10 kl. 22:41.
Citera
2019-02-11, 11:48
Medlem
Citat:
Israel har redan skjutit ner mera avancerade iranska UAV.er med lätthet.

https://www.youtube.com/watch?v=E0Jt_Vy4Mj0

Klippet visar bilder från ett övervakningsflyg första sekunderna och all data är dold i bilden. En senare bild tyder på en helikopter som avslutar ett UAV (det går inte att se vad det är) i samma höjd även där dold data. Helikoptern är nära planet.
Senare visar man en annan bild från ett annat övervakningsflyg som inte går att se vad det var för slags modell som avslutades, man kunde egentligen visat det tydligt.

Om du vill veta så tror jag att första sekunderna av detta inte är Israels luftrum och det här kan absolut inte gått till i 90 sekunder, det är bara trams. Jag tror ett liknande plan har detekterats av övervakningsflyg någonstans utanför Israel. Men tror inte på att helikopter versionen hör ihop med denna historia. Jag tror mer att i en serie händelse har Israels förlorade F-16 som skulle kompenseras i media.
Citera
2019-02-11, 14:28
Medlem
Tilläggas bör:

I den avslutande delen av klippet ser man att övervakningsplanet filmar en annan händelse än det som helikoptern avslutar. För helikoptern befinner sig på en höjd som gör att molnen syns tydligt medan sista övervakningsplanet som måste befunnit sig högre upp verkar vara obekymrad av moln, detta bevisar att det här är hopklippt. Men ett liknande plan har detekterats och man har följt det. Men vad det är för plan är svårt att verkligen bekräfta.
Citera
2019-02-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
En fotnot här är ju att ju snabbare småbåtarna rör sig, desto svårare är det att skydda dem. Går inte att spruta ut vatten- eller oljedimma runt en båt som rör sig i 50+ km/h. Och rejält guppande plastbåt kan inte klara av att blända snabbt inkommande vapen med riktad laserstråle.

Ju mer motor den har, desto bättre kommer båten även synas på IR.

Det går inte säger du? Jag har inte sagt något om just oljedimma. Rökridå som motmedel är lite mer avancerad än du tänker dig.

Titta på båtarna först och materialet. Titta på eventuella färger som kommer att användas. Det jag nämnde var ett exempel på hur man kan göra. Sedan gör inte alla båtar på samma sätt.

Titta :
https://m.youtube.com/watch?v=gkwE8KqmQU8

Om du minns denna händelse, då Iran övade samtidigt. De vet förmodligen att helikoptern spanar. De börjar avfyra raketer. Tänk hur raketen kommer skapa rök och vad dess rök kan innehålla för att motverka laser.
Citera
2019-02-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
]
Det du inte verkar inse är att Iran kan slå till brutalt och skoningslöst och slå ut några få enskilda amerikanska fartyg. Därefter kommer USA slå tillbaka brutalt och skoningslöst och slå ut hela Iran....

Inför den dagen finns än så länge biologiska vapen. Det var ett fegt sätt och komma undan att slutligen indirekt nämna kärnvapen.

OM USA begår ett sånt misstag så har Iran ett motmedel även för den saken. Detta visas upp när spänningen tilltar. Märk väl att missilen Dezful kan bära på taktiska kärnvapen även så enklaste Shahab. Allt kräver en provsprängning. Om Europa har samklang med USA i hotet mot Iran kommer Irans militär att välja en annan väg med anspråk på större territorium.
Citera
2019-02-11, 22:06
Medlem
Citat:
Det går inte säger du? Jag har inte sagt något om just oljedimma. Rökridå som motmedel är lite mer avancerad än du tänker dig.

Titta på båtarna först och materialet. Titta på eventuella färger som kommer att användas. Det jag nämnde var ett exempel på hur man kan göra. Sedan gör inte alla båtar på samma sätt.

Titta :
https://m.youtube.com/watch?v=gkwE8KqmQU8

Om du minns denna händelse, då Iran övade samtidigt. De vet förmodligen att helikoptern spanar. De börjar avfyra raketer. Tänk hur raketen kommer skapa rök och vad dess rök kan innehålla för att motverka laser.
Videon saknar relevans. Om jag inte är stridande kan jag tassa fram hela vägen till en militär med en pistol i fickan. Om jag är i krig och motpart kommer samme militär inte snällt stå där och ignorera mig medan jag promenerar fram med min pistol. Så att komma nära ett hangarfartyg i fredstid och att komma nära ett stridsfartyg i krigstid är rätt stor skillnad.

Tillbaka till dimma. Prova hur du skjuter dimma framåt i 100+ km/h och fundera exakt hur långt framför kölen du lyckas få din dimma. Och hur långt bakom din dimma som fören faktiskt kommer att befinna sig. När en dragster ställer till det för sig och det våll-bolmar rök - brukar särskilt mycket rök röra sig snabbare än bilen? Eller kan det vara så att du ser rökmolnet bakom bilen?

Så överlägset lättare för en stillastående eller långsamkörande stridsvagn att lägga ut rök än det är för en snabb attackbåt under pågående anfall.
Citera
2019-02-12, 12:00
Medlem
Citat:
Videon saknar relevans. Om jag inte är stridande kan jag tassa fram hela vägen till en militär med en pistol i fickan. Om jag är i krig och motpart kommer samme militär inte snällt stå där och ignorera mig medan jag promenerar fram med min pistol. Så att komma nära ett hangarfartyg i fredstid och att komma nära ett stridsfartyg i krigstid är rätt stor skillnad.

Jo videon har relevans. Jag förklarade varför!

Bra utgångspunkt, jag har heller inte sagt motståndaren vill vara passiv. Men vad kan man göra?

Citat:
Tillbaka till dimma. Prova hur du skjuter dimma framåt i 100+ km/h och fundera exakt hur långt framför kölen du lyckas få din dimma. Och hur långt bakom din dimma som fören faktiskt kommer att befinna sig. När en dragster ställer till det för sig och det våll-bolmar rök - brukar särskilt mycket rök röra sig snabbare än bilen? Eller kan det vara så att du ser rökmolnet bakom bilen?

Så överlägset lättare för en stillastående eller långsamkörande stridsvagn att lägga ut rök än det är för en snabb attackbåt under pågående anfall.

Tror du att båtarna dimmar med något på båtarna och kör fram?
För att skapa rök med olika innehåll har man rökgranater och granatkastare på vissa båtar. Vissa båtar är också obemannade.
Rökgranater! Finns varianter av dessa..
Sedan har du på helikoptern att lyfta och sikta i rätt sekund. Lycka till för jag tror helikopterpiloten kommer i en sån högintensiv miljö antingen själv hoppa ut i vattnet eller bli nedskjuten. Tänk på att oavsett ”dimma” så är det partiklarna i atmosfären som är det huvudsakliga problemet.
Citera
2019-02-12, 17:19
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Tror du att båtarna dimmar med något på båtarna och kör fram?
För att skapa rök med olika innehåll har man rökgranater och granatkastare på vissa båtar. Vissa båtar är också obemannade.
Rökgranater! Finns varianter av dessa..
Sedan har du på helikoptern att lyfta och sikta i rätt sekund. Lycka till för jag tror helikopterpiloten kommer i en sån högintensiv miljö antingen själv hoppa ut i vattnet eller bli nedskjuten. Tänk på att oavsett ”dimma” så är det partiklarna i atmosfären som är det huvudsakliga problemet.
Oerhört komiskt. Du menar alltså att Iranska plastbåtar, i svärm, ska rycka fram i skydd av rök- och remsgranater i sådär 70 knyck under 10-15 min tills man når sitt maximala avfyrningsavstånd?

Detta ska man alltså lyckas med när man förblindat sina egna båtförare, både visuellt och radarmässigt, samt bara har kompassriktning och dödräkning att navigera efter? Undrar hur många plastjollar som ens kommer ut ur molnet utan att ha kvaddat varandra under tiden?
Verkar vara en riktigt bra, genomtänkt, assymmetriskt strategi som mästerplanerarna i Iran lagt upp.
Senast redigerad av Wishie 2019-02-12 kl. 17:41.
Citera
2019-02-12, 19:15
Medlem
kralgars avatar
@ iran fanatikerna,
Är man bra så behöver man inte skryta om det, det kommer att visa sig.
Så tror ni på på era fina piratkopior, överlägsna teknologi, religösa skamvälde och pappmache byggen är det bara för er att luta er tillbaks och njuta av era kommande framgångar med lite popcorn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in