Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Videon saknar relevans. Om jag inte är stridande kan jag tassa fram hela vägen till en militär med en pistol i fickan. Om jag är i krig och motpart kommer samme militär inte snällt stå där och ignorera mig medan jag promenerar fram med min pistol. Så att komma nära ett hangarfartyg i fredstid och att komma nära ett stridsfartyg i krigstid är rätt stor skillnad.
Jo videon har relevans. Jag förklarade varför!
Bra utgångspunkt, jag har heller inte sagt motståndaren vill vara passiv. Men vad kan man göra?
Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Tillbaka till dimma. Prova hur du skjuter dimma framåt i 100+ km/h och fundera exakt hur långt framför kölen du lyckas få din dimma. Och hur långt bakom din dimma som fören faktiskt kommer att befinna sig. När en dragster ställer till det för sig och det våll-bolmar rök - brukar särskilt mycket rök röra sig snabbare än bilen? Eller kan det vara så att du ser rökmolnet bakom bilen?
Så överlägset lättare för en stillastående eller långsamkörande stridsvagn att lägga ut rök än det är för en snabb attackbåt under pågående anfall.
Tror du att båtarna dimmar med något på båtarna och kör fram?
För att skapa rök med olika innehåll har man rökgranater och granatkastare på vissa båtar. Vissa båtar är också obemannade.
Rökgranater! Finns varianter av dessa..
Sedan har du på helikoptern att lyfta och sikta i rätt sekund. Lycka till för jag tror helikopterpiloten kommer i en sån högintensiv miljö antingen själv hoppa ut i vattnet eller bli nedskjuten. Tänk på att oavsett ”dimma” så är det partiklarna i atmosfären som är det huvudsakliga problemet.