2019-02-12, 20:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, ett mycket tänkbart scenario du har där i spoilern, jag tror du är så nära sanningen som det går att komma.

Ett vansinnigt beslut fattat av två mycket tröttkörda människor som inte längre kunde se klart.
Ja för min del framträder denna bild som pressträffen levererar om föräldraparet med barnens sjukdom i centrum under flera år.
Ett fokus där de bränt ljuset i bägge ändar, livskris ihop med depressivitet som gör att ingen av dem sätter ner foten - vilket hade varit det normala.
Det faller tillbaka på enskild person och parkombination. Nån sorts synergism (1+1=>2) varav slutresultatet av den patologiska ekvationen är skev så det räcker till och blir över.
Citera
2019-02-12, 20:09
Medlem
Är diskussionen om de odiskade tallrikarna på riktigt eller är den alltigenom ironi?

Vem hoppar inte över disken ibland? Jag gör det. Somliga kvällar är det alltför frestande att bara sjunka ner i soffan direkt efter middagen och då står tallrikarna där odiskade. Trots att jag vet hur fruktansvärt trist det är att ta itu med dem senare på kvällen. Eller kanske till och med dagen därpå.

Om man har tankarna upptagna med ett förestående mördande så kanske disken inte känns så viktig, även om man vanligtvis varit noga med köksbestyren.
Citera
2019-02-12, 20:22
Medlem
Vad än alla debatterar i den här tråden så är det viktigt att FUP:et blir offentligt. Jag ser inget som kan bli värre för de här anhöriga.

När och och hur började de här två föräldrarna planera. I vilket format var avskedsbrevet vilka andra bevis har polisen för ett gemensamt planerande. Har anhöriga fått se några bevis eller kommer de att få se?

Polisen har bara undersökt vad som har hänt och kan aldrig berätta varför men lite mer runt flickornas mående eller diagnos kanske framkommer via ett FUP också.
Citera
2019-02-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
SS sa att de bevisat att föräldrarna planerat. Om jag planerar en resa till machu picchu men inte åker dit så skulle du påstå att jag aldrig varit där.

Citat:
Vad än alla debatterar i den här tråden så är det viktigt att FUP:et blir offentligt. Jag ser inget som kan bli värre för de här anhöriga.

När och och hur började de här två föräldrarna planera. I vilket format var avskedsbrevet vilka andra bevis har polisen för ett gemensamt planerande. Har anhöriga fått se några bevis eller kommer de att få se?

Polisen har bara undersökt vad som har hänt och kan aldrig berätta varför men lite mer runt flickornas mående eller diagnos kanske framkommer via ett FUP också.

Jag instämmer helt och hållet i dina resonemang. På PT sa man att föräldrarna gemensamt planerat, inte mer.
Citera
2019-02-12, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Är diskussionen om de odiskade tallrikarna på riktigt eller är den alltigenom ironi?

Vem hoppar inte över disken ibland? Jag gör det. Somliga kvällar är det alltför frestande att bara sjunka ner i soffan direkt efter middagen och då står tallrikarna där odiskade. Trots att jag vet hur fruktansvärt trist det är att ta itu med dem senare på kvällen. Eller kanske till och med dagen därpå.

Om man har tankarna upptagna med ett förestående mördande så kanske disken inte känns så viktig, även om man vanligtvis varit noga med köksbestyren.

Det var bara en och samma person som ätit ensam i några dagar men diskmaskinen var full med rent porslin efter sista familjemiddagen. Det finns fler teorier till varför disk staplas.
Citera
2019-02-12, 20:36
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Det var bara en och samma person som ätit ensam i några dagar men diskmaskinen var full med rent porslin efter sista familjemiddagen. Det finns fler teorier till varför disk staplas.

Efter dagens alla disk-ussioner så vet jag knappt om du är ironisk eller allvarlig men jag har också tänkt på det, att en person kanske gick där ensam i huset. Fipplade med termostaterna och staplade disk.
Citera
2019-02-12, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du förstår väl att det hade varit jättekonstigt om dom hade slickat sina tallrikar, nästan lika konstigt som att dom inte fyllde och startade diskmaskinen innan dom tog livet av sig? Så gör faktiskt fint folk, så dom var nog inte så stiff upper lip som vi har trott. Dom var kanske alldeles vanliga. Men med lite mer otur och lite skörare än dom flesta.
Ja, trots hög utbildning så tror jag knappast det var så fina fasader i Lundamiljöns salonger som det gärna anspelas på.
Finns snarare ingenting som framkommit om dem som nåt märkvärdigt folk. Tvärtom.

Det finns däremot en roll som de misslyckas med: Föräldraskapet.

Läser just nu följande ord ur en doktorsavhandling som är tänkvärda när det kommer till mfs för forskningen har vänt från att ha haft fokus på psykoser som anledning till prevention. Vilket jag är intresserad av - vad får normalt fungerande människor att hamna i diametralt motsatta änden av ett altrustiskt spekta?

Mad, bad or... deeply sad?
Citat:
The popular depictions of mothers who had killed their children within the context of prolonged child abuse and neglect are often rightly described as failing to care adequately for their children.

However, in my clinical experience of working with mothers who had been diagnosed with mental illness there was often no previous abuse of the child.

Instead mothers appeared to have been engaged in caring for their children prior to the filicide and to have been considered by others as good mothers. This clinical picture is consistent with research in the maternal filicide literature of women with a diagnosis of mental illness:

‘…before the homicidal act quite unexpectedly occurred, most of these mothers were reported to have been ‘perfect’ mothers who took good, even meticulous care of their children and were controlled and restrained in their relations with other people’ (p. 233; Haapasalo & Petäjä, 1999).

I was therefore interested in researching the subject of maternal filicide with a method that would allow me to develop greater understanding of a poorly understood subject."
http://repository.essex.ac.uk/17667/1/GT%20THESIS%20ENDNOTE%20STRIPPED%20FINAL.pdf
Citera
2019-02-12, 20:45
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Efter dagens alla disk-ussioner så vet jag knappt om du är ironisk eller allvarlig men jag har också tänkt på det, att en person kanske gick där ensam i huset. Fipplade med termostaterna och staplade disk.
Du har nåt där. Nån såg ju Oskar förvirrad ute i trädgården. När var det? Och vad är det som säger att inte barnen avled på fredagen och Hanna/Oskar levde nåt dygn till. Sorgen över det dom gjort kan ha gjort att dagliga göromål var totalt ointressanta. Eller så kanske Oskar var ensam kvar nåt dygn eller två. Nu hade folk sökt dom på lördagen, men de hade inte svarat. Men vem svarar när två döda döttrar ligger i sina sängar, och man själv är helt nedbruten.

Det tål faktiskt att tänka på. Men detta har säkert varit uppe förut i tråden.
Citera
2019-02-12, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Med risk för fullständigt ramaskri så är jag helt övertygad om att barnens besvär inte hade några fysiska orsaker även om deras dåliga mående säkert tog sig fysiska uttryck.

Jag tror att det var barn med känsliga personligheter som utvecklade en samsjuklighet med sina föräldrar.

Dåliga föräldrar kan få jättefina barn men barnen mår ändå dåligt. Så tror jag att det var här.

Med tanke på hur livet slutade för barnen håller jag också det för troligt att de inte hade det bra där hemma de sista åren - på grund av föräldrarna. Stackars fina och känsliga och begåvade och helt utlämnade flickor.
Citera
2019-02-12, 20:53
Medlem
Citat:
Underlaget till det som "vi ska förstå" är ett avskedsbrev som de kollat namnunderskrifterna på, ett testamente som är bevittnat och hittat bevis på datorer och mobiler de ”i huset kommit in på”. OK, "PLANERAT" och inte dödat.

En en jurist på polisen i Malmö säger till Solglittret att det är tre som är mördade. Var polisen rädda för att nämna det på PT? SS tassade runt gröten när han nämnde O sist och sa att han dött genom att hänga sig.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Trams i kubik. Det står att de dödat barnen - men dra det till medgärningsmannaskap och enligt ditt skeva resonemang ska vi fria Möller som också planerat en jävla massa.

Citat:
SS sa att de bevisat att föräldrarna planerat. Om jag planerar en resa till machu picchu men inte åker dit så skulle du påstå att jag aldrig varit där.

Jag måste faktiskt hålla med dig, Fallskärmen.
Det har jag reflekterat över varje gång jag läst citatet, men avstått från att påpeka, då jag bara inte orkat med rabiata påhopp i härskande ton.

”...planerat, ATT i samförstånd...” inte OCH, vilket har två helt olika betydelser.
Citera
2019-02-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Nej, men att makarna som hade en dokumenterat felaktig bild av sina barns sjukdomar, kan ha kommit i konflikt med skolans bild och därmed vilka åtgärder som borde företas, känns ju inte som en högoddsare. Särskilt inte med tanke på att kostnaden för föräldrarnas bild var väldigt hög, mitt under sparbeting...

Det där har jag misstänkt sedan jag hörde talas om trötthetssyndromen och den mycket omfattande hemundervisningen. Det går ju emot all vedertagen erfarenhet att 100% långvarig hemundervisning utan något av det sociala sammanhang som skolan innebär, skulle vara gynnsamt för barnens hälsa eller utveckling. Jag blir nyfiken på det som jag fetade. ” dokumenterat felaktig bild av sina barns sjukdomar”. Finns det mer information om det? Var det så att läkarintygen inte styrkte det föräldrarna så starkt hävdade? Och att skolan förhöll sig till det som stod intygen?
Citera
2019-02-12, 21:04
Medlem
Citat:
Om du och ditt resesällskap hittas döda där så kan man ändå vara hyfsat säker på att du reste som planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in