2019-02-12, 17:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Här kan ni se SDs vänner på Insta:
https://sometag.org/account/stefandsson/1833227588/friends/?hl=es

Någon av dem borde väl veta något
som kan intressera polisen?

Jag tror inte att SD, om han är skyldig,
har erkänt för många av sina vänner.
Möjligen för HD och JG.

Men hans övriga vänner kan ha information
om avvikande beteende efter mordet
och om relationen mellan SD och LW.
Citera
2019-02-12, 18:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Någon som LW kände väl kanske redan var inne i huset, bråk uppstod, personen sprang ut, LW sprang efter och det ena ledde till det andra. Anledningen behöver kanske inte ha varit att LW "gjort något hemskt" utan istället bero på att både hon och den andra personen har starka viljor och att det denna gång slog över.

SD kanske var inne i huset och tog adjö av LW
innan de skulle resa iväg åt var sitt håll.
HD, som bor mittemot LW, kanske såg honom där
och gick dit för att konfrontera dem
och ställa in USA-resan.
Citera
2019-02-12, 18:06
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill inte gå för mycket OffT, utan svarar bara:
Knappast troligt.

Ledtråd: Hanteringssvårigheterna.

En byggnadstekniker känner säkert till ämnen
som fungerar bra för att förstöra bevis.
Annars så är det väl bara att Googla?
Citera
2019-02-12, 18:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Absolut så att alla bör tänka på sin egen hälsa och tänka över hur mycket de kan engagera sig i tråden. För oss som inte känner de inblandade, handlar det inte så mycket om upprättelse, som klarsyn kring motiv och möjliga GM. Det där viftande med att LW skulle varit "Den som ville mer," som ett visst gäng här hävdar, får iallafall mig att bli misstänksam över deras agenda.
Sedan kan som sagt SD och LW sett olika på läget: många pedofiler inbillar sig själva att deras offer verkligen vill ha sex med dem. Vem vet?

Håller med.

Jag har oändligt svårt att tro att om man blir "felaktigt anmäld" av någon som "vill mer", att man inte motanmäler.

En anmälan är ju ändå en väldigt allvarlig signal och kan innebära en risk för den anmälde att hamna i ett brottsregister och Lexbase.

Jag tror också att eftersom det är flera i tråden som berättat om att "det finns mer" är det inte osannolikt att det ligger något bakom detta.

Säkert skulle LW och mgm ha olika versioner om vad som skett. Det vet vi från den tidigare anmälan om bilincidenten.

Och det kan vara så deras respektive vänner har fått höra också, olika versioner om hur det sett ut under den senaste tiden.

Det är väldigt tråkigt att den ena parten inte kan få ge sin version.
Där har utredningen och ÅK en viktig roll.
Att få föra LWs talan.
Citera
2019-02-12, 18:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
En byggnadstekniker känner säkert till ämnen
som fungerar bra för att förstöra bevis.
Annars så är det väl bara att Googla?

Kanske t om kan ta med något bra från någon byggarbetsplats utan att det märks?

Men googla är inte bra. Det går ju att spåra.
Citera
2019-02-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Men hon kan springa efter någon som hon bryr sig om.

Citat:
Ok, och hur ser ditt scenario då ut? Vad menar du då händer?
(Vi försöker väl hålla barn borta när vi spekulerar? )

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Då va det väl bra att jag inte nämnde några

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det behöver ju inte nödvändigtvis handla om att kvinnan blivit kränkt/avvisad inom ramen av en kärleks/förhållande-relation. Även andra relationer kan skapa spänningar. Och i ett sådant fall är det inte orealistiskt för en kvinna att springa efter den andra personen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det finns fall där säkert alla eller de flesta kvinnor springer. Men det scenariot ville jag inte gå in på utan valde det andra.

Den såkallade elefanten i rummet??
Citera
2019-02-12, 19:58
Medlem
Citat:
Hon kanske hade "glömt" något på jobbet?
Det är inte svårt att åka till ett sjukhus där man jobbar
och göra sig av med blodiga kläder om man vill.

Vist skulle det som du skriver kanske kunna fungera, men jag ser det som mindre
troligt att mördaren bär omkring på påse/paket med en mördad persons
blod i mer än vad som är absolut nödvändigt.

Citat:
Avsaknaden av bevis tyder väl på att det scenariot
inte är troligt?
Om mordet var planerat och alla bevis förstörts
så tror jag att vi kan lämna den teorin.

Vi ska inte glömma att mördaren eller fördendelen någon som är mördaren
behjälplig har haft tillfälle å återvända till BP för att försöka förstöra spår, flera
gånger dessutom.
Citera
2019-02-12, 20:40
Medlem
Citat:
SD kanske var inne i huset och tog adjö av LW
innan de skulle resa iväg åt var sitt håll.
HD, som bor mittemot LW, kanske såg honom där
och gick dit för att konfrontera dem
och ställa in USA-resan.
Detta var ett MYCKET intressant förslag Glorius!! Värt att lyfta fram igen, anser jag, plus ett eget litet försiktigt ”tillägg”:
KAN det ha varit så att LW upptäckte en sårad HD stå utanför (när SD öppnade dörren för att han ombetts av LW att faktiskt lämna huset!!) och LW då skyndade sig ut för att intyga att inget otillbörligt hänt...
(Tänker på att det är ganska klarlagt, enl MV?) att någon stått utanför LW:s hus den aktuella kvällen)
Citera
2019-02-12, 21:15
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Tack för frågan!
Min tanke om att det var mycket blod på platsen, baseras på åkl ÅH:s information om att våldet som utövats mot LW:s kropp varit omfattande.
Det innebär att dödsorsaken knappast lär vara strypning, utan mer som trubbigt våld alt multipla stick-/skärskador. Det trubbiga våldet bör då ha utövats med tillhygge (förutsatt att vi talar om SD som gärningsperson eftersom hans händer inte lär ha uppvisat några skador vid gripandet) och sånt våld ger mycket blod på platsen. Ännu mer blod blir det ju vid stick-/skärskador.
Om mördaren brukat egna händer, t ex slagit länge och mycket med sina knytnävar, då lämnar h*n en hel del eget blod, dock mest i form av spår typ smådroppar plus förstås också hudpartiklar.

Du skriver om DNA. Men gärningspersonen behöver ju inte ha lämnat särskilt mycket av eget DNA på brottsplatsen.
Eller missförstår jag vad du skriver?

Det är inte så genomtänkt. Det är väl en ganska spontan tanke egentligen, tänkt baklänges från det faktum att de inte verkar ha så mycket bindande bevis. Då har jag tänkt att GM inte lämnade så mycket dna, åtminstone inte som har gått att hitta. Och jag tänker helt enkelt att ju mer blod och våld som ger upphov till blod ju större sannolikhet att de skulle ha hittat bindande bevis.

Inget vattentätt resonemang kanske, men i mitt huvud blir det att det sannolikt inte var så blodigt.
Citera
2019-02-12, 21:17
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En av anledningarna till att jag i början utgick från att det var blodigt, var dels de inlägg som både Flixa81 och MV gjorde om att man hittat blod i/utanför LWs hem.
Sedan kom artiklarna om att man hittat blodiga kläder i mgm bil. Inget av detta verkar kunna styrkas av det vi fått veta.
Därefter tänkte jag mig att kraftigt våld mot en kropp borde ge blodspillan på ett eller annat sätt.

Att de inte hittar bindande DNA till SD behöver inte betyda att det tyder på annan gm. Vi har ju inte hört att de har hittat annat DNA från främmande identifierad/oidentifierad person heller.

Det kan betyda att det helt enkelt inte har gått att få fram DNA som kan kopplas till brottet på något sätt.

Så är det ju naturligtvis.
Citera
2019-02-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Så är det ju naturligtvis.

Det är väl inte helt orimligt att tänka sig att DNA fanns på ansikte och fram på kroppen. BO fanns efter 5 dgars värme liggande just på magen i fuktig mark och exponerad för naturens alla smådjur (larver, insekter mfl) och det sägs att även större djur än så kan ha varit på besök. Dessa arbetar 24/7.

Det kan ha försvårat DNA-förekomst lika

mycket som ev handskar hos GM.

Polisens bristande arbete initialt kan ha underlättat det för GM, snarast än motsatsen dvs varit rent kontraproduktivt. Dalaans telefonsamtal tog man inte heller på allvar eller att man kollade upp vad som inkommit under aktuell tidpunkt. Inte bra alls.

Det innebär att arbetet har försenats avsevärt, men dom har enträget arbetat vidare hela tiden så jag underskattar inte denna nya ledning. Inte än.
Senast redigerad av Remark 2019-02-12 kl. 22:47.
Citera
2019-02-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Det är inte så genomtänkt. Det är väl en ganska spontan tanke egentligen, tänkt baklänges från det faktum att de inte verkar ha så mycket bindande bevis. Då har jag tänkt att GM inte lämnade så mycket dna, åtminstone inte som har gått att hitta. Och jag tänker helt enkelt att ju mer blod och våld som ger upphov till blod ju större sannolikhet att de skulle ha hittat bindande bevis.

Inget vattentätt resonemang kanske, men i mitt huvud blir det att det sannolikt inte var så blodigt.
Ett fel i ditt resonemang:
Det blir inte mer av gärningspersonens DNA på brottsplatsen bara för att BO ofrivilligt skvätter en massa blod omkring sig när hon kämpar för sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in