2019-02-12, 16:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det var bara en vild teori som någon spekulerade i.
Jag tror inte heller på den teorin.

Spekulationen uppstod väl när man började fundera på vad det fanns för ställen där blodiga kläder skulle väcka så lite uppmärksamhet som möjligt.

Aldrig fel att fundera.
jag misstänker att gm måst på ett eller annat sätt rengjort/gjort sig av med sina kläder oavsett stor blodspillan eller inte.

Jag vet att i de fall som jag har följt så är det ju en av de saker som utredarna letar efter för att kunna binda en mgm till brottet. En mycket viktig fråga förstås.

I Mantorpsfallet mins jag att man la stor vikt vid skorna och även kläder som kunnat gömmas på t ex arbetsplatsen (skåp) i hemmet och i gm bil.
Även i fallet på Island (mordet på Birna) genomsökte man och förhörde vittnen runt plagg och hittade en tvättad jacka men full med blodrester kvar.
I Billys/Tovas fall saknades kläder enligt foton och man kunde identifiera brända rester i en tunna.

Så var har gm gjort av kläder/skor är en viktig fråga att fundera på.
Citera
2019-02-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för frågan!
Min tanke om att det var mycket blod på platsen, baseras på åkl ÅH:s information om att våldet som utövats mot LW:s kropp varit omfattande.
Det innebär att dödsorsaken knappast lär vara strypning, utan mer som trubbigt våld alt multipla stick-/skärskador. Det trubbiga våldet bör då ha utövats med tillhygge (förutsatt att vi talar om SD som gärningsperson eftersom hans händer inte lär ha uppvisat några skador vid gripandet) och sånt våld ger mycket blod på platsen. Ännu mer blod blir det ju vid stick-/skärskador.
Om mördaren brukat egna händer, t ex slagit länge och mycket med sina knytnävar, då lämnar h*n en hel del eget blod, dock mest i form av spår typ smådroppar plus förstås också hudpartiklar.

Du skriver om DNA. Men gärningspersonen behöver ju inte ha lämnat särskilt mycket av eget DNA på brottsplatsen.
Eller missförstår jag vad du skriver?

Om GM sparkade ihjäl offret kanske det inte blev så blodigt. Undrar om det fattas några skor hos MGM...
Citera
2019-02-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer33
Om GM sparkade ihjäl offret kanske det inte blev så blodigt. Undrar om det fattas några skor hos MGM...
Den frågan har varit uppe och den är i sak berättigad, men jag tror inte den har besvarats.
Citera
2019-02-12, 17:30
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nä, den teorin köper inte jag heller.
Hur va det nu, jobbade HD på tisdagen, tror inte det va?

Hon kanske hade "glömt" något på jobbet?
Det är inte svårt att åka till ett sjukhus där man jobbar
och göra sig av med blodiga kläder om man vill.
Citera
2019-02-12, 17:33
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Som jag tolkar det verkar han enbart tänka på sig själv och sitt välbefinnande, helt i linje med tidigare inlägg och analyser.

Intressant skillnad om vi jämför med JG, borde inte JG varit den som inte brydde sig, han hade ju unfriendat LW sedan något år tillbaka och låtsats som hon inte fanns på event?
Det hade varit mer "rimligt" eller "trovärdigt" om SD sörjt och/eller haft en livskris vid någon sommarstuga i två veckor.
Här ligger allt en hund begraven.

Jag håller med.
Som en äkta narcissist.
Och narcissister begår inte självmord.
De älskar sig själva för mycket för att
göra det.
Citera
2019-02-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon kanske hade "glömt" något på jobbet?
Det är inte svårt att åka till ett sjukhus där man jobbar
och göra sig av med blodiga kläder om man vill.
Tycker du på allvar att det verkar vara särskilt klokt?
Vad är för fel på den gamla HF-metoden, duger inte den längre?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fluorv%C3%A4tesyra
Citera
2019-02-12, 17:39
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det finns fall där säkert alla eller de flesta kvinnor springer. Men det scenariot ville jag inte gå in på utan valde det andra.

Avsaknaden av bevis tyder väl på att det scenariot
inte är troligt?
Om mordet var planerat och alla bevis förstörts
så tror jag att vi kan lämna den teorin.
Citera
2019-02-12, 17:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tycker du på allvar att det verkar vara särskilt klokt?
Vad är för fel på den gamla HF-metoden, duger inte den längre?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fluorv%C3%A4tesyra

Det kanske var så alla bevis på BP
förstördes?
Citera
2019-02-12, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det kanske var så alla bevis på BP
förstördes?
Vill inte gå för mycket OffT, utan svarar bara:
Knappast troligt.

Ledtråd: Hanteringssvårigheterna.
Citera
2019-02-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Aldrig fel att fundera.
jag misstänker att gm måst på ett eller annat sätt rengjort/gjort sig av med sina kläder oavsett stor blodspillan eller inte.

Jag vet att i de fall som jag har följt så är det ju en av de saker som utredarna letar efter för att kunna binda en mgm till brottet. En mycket viktig fråga förstås.

I Mantorpsfallet mins jag att man la stor vikt vid skorna och även kläder som kunnat gömmas på t ex arbetsplatsen (skåp) i hemmet och i gm bil.
Även i fallet på Island (mordet på Birna) genomsökte man och förhörde vittnen runt plagg och hittade en tvättad jacka men full med blodrester kvar.
I Billys/Tovas fall saknades kläder enligt foton och man kunde identifiera brända rester i en tunna.

Så var har gm gjort av kläder/skor är en viktig fråga att fundera på.

Rengöring av kläderna var nog ett måste även om det inte handlade om blodbesudling. Har han satt sig på BO och knäckt bröstkorgen måste det ha funnits hårstrån och trådar från hennes kläder på hans. Skorna är väldigt intressanta: hur stor är skogen MGM antas ha passerat på väg hem?
Citera
2019-02-12, 17:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vilddjur hade ju också varit där och gjort skada och då är det nog inte så lätt.

Nu funderar jag bara, men att det tog så lång tid på rättsmedicin kanske mer hade att göra med att man försökte få ett konklusivt DNA från gm, mer än att fastställa dödsorsaken?

Eftersom vi inte vet vilken typ av skador hon hade mer än att det var ett omfattande våld, så vet man ju inte om hon hade frakturer, stick eller skärsår som kanske är lättare att definiera efter flera dagar ute i solen och med som du säger säkert angrepp av både vilda djur och insekter.

Men visst, det kan inte vara helt lätt att fastställa alla skador efter den tiden i värmen. Blåmärken och svullnader kan säkert flyta ihop med de färgförändringar som sker efter några dagar i värmen plus att vävnaderna svullnar och huden kan spricka.
Citera
2019-02-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Väldigt bra skrivet.
Håller med också att Holmes behövs här liksom andra som känner de berörda, allt för att det ska bli en så klar bild som möjligt.

Tyvärr kan de bli ganska jobbigt för de inblandade att läsa det som skrivs här. Även om man känner att man behöver stå upp för något, är den egna hälsan viktigast.

Just nu känns det som att det inte är så många som är aktiva i tråden längre av de som känner/har kontaktytor med de inblandade. Det kan bli lite svårt att låta bli att känna starkt behov av att ge LW upprättelse.

Absolut så att alla bör tänka på sin egen hälsa och tänka över hur mycket de kan engagera sig i tråden. För oss som inte känner de inblandade, handlar det inte så mycket om upprättelse, som klarsyn kring motiv och möjliga GM. Det där viftande med att LW skulle varit "Den som ville mer," som ett visst gäng här hävdar, får iallafall mig att bli misstänksam över deras agenda.
Sedan kan som sagt SD och LW sett olika på läget: många pedofiler inbillar sig själva att deras offer verkligen vill ha sex med dem. Vem vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in