2019-02-12, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Att sitta och grotta ner dig i makarnas ekonomi flera år tillbaks och dra långtgående slutsatser det kan du, men när ett märkligt fynd uppdagas timmarna innan familjen dör ska man sluta?

Uppgav förresten artikeln hur många tallrikar som stod på bordet? Fem hade kunnat tyda på att de hade haft gäster (i så fall vem?), tre att någon i familjen inte deltog vid middagen (varför?).

Förlåt. Jag trodde att du raljerade och drev med skribenter i tråden. Jag trodde inte att du tyckte att disken från sista måltiden är meningsfull att skriva om här.

Jag har skrivit om familjens ekonomi för att jag tänkt att föräldrarna hade haft möjlighet att vara hemma mer eller få mer hjälp med barnen.
Senast redigerad av Tey44 2019-02-12 kl. 17:32.
Citera
2019-02-12, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Förlåt. Jag trodde att du raljerade och drev med skribenter i tråden.

Ingen fara. Har du något svar på min fråga angående antalet tallrikar? Stod det någonting om annan disk typ glas, bestick, skålar och grytor?
Citera
2019-02-12, 17:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du kör med omvänd bevisföring i ditt resonemang.
Det ska vara tvärtom. Det ska framgå bevis på att brottet var gemensamt planerat, inte att motbevis för detta saknas.

I det här fallet framkommer att det finns tre mordoffer som var och en mördats av en ensam gärningsman. För att kunna slå fast att ett av mordoffren egentligen i grund och botten är medgärningsman - ett mycket ovanligt förhållande - bör det finnas väldigt starka tveklösa bevis.

Nästan alla världens mördade personer har aldrig önskat att bli mördade. Och vid nästan alla mord som handgripligen begås av en gärningsman finns det bara en skyldig. Så ser det vanliga scenariet ut. Men här hävdar man att det inte var så.
Då kanske man måste kunna tala om varför detta mycket unika motsattsförhållande föreligger just i Bjärred.

Jag bevisar ingenting, det gör polisen. Omvänt eller inte spelar ingen som helst roll om det hela bara landar på fötterna. Vad jag försökte göra — MED HJÄLP AV VERSALER — var att tala om att bevisen leder mot ett mycket starkt huvudscenario, som sen inget med någon rimlighet talar emot. MAMMANS EGEN DÖD ÄR OSKILJAKTIG FRÅN HENNES BROTTSLIGA UPPSÅT I DETTA SPECIFIKA FALL, allt annat är orimligt att tänka sig. Det är ett paket. (Vill man exv spränga Kennedy i luften genom att gifta sig med honom för att kunna sitta i samma bil i kortegen med dynamitbälte om midjan, så har man inräknat möjligheten att man själv stryker med — det är en del av brottets utförande).

Ifrågavarande brotts ovanlighet talar ju lika starkt för att mamman här ändå ”låtit sig mördas” som det talar emot. Dessutom går det inte föreställa sig att hon tänkt mörda barnen och själv leva. Hade hon gjort det så förtjänade hon ju inte så värst mycket mer av vår omtanke heller. Du kan ju föreställa dig hur tråden sett ut om hon ensamt överlevt.

Mord är inte en ofrånkomlig konsekvens av en strypt syretillförsel och molekylers seglats till sydligare trakter utan av en mänsklig avsikt att otillbörligt skada någon som i det ögonblicket omfattas av mänskliga lagar. Lagen har dock inte alltid möjlighet att komma precis exakt när man själv vill, för lagen lyder under gängse mänskliga begränsningar, och är snarast utformad som så att folk ska efterfölja lagarna på egen hand, genom ett slags förutsatt egenförhandsgranskning. Och sen städar man upp problemen efteråt och ”skickar räkningen” till de som visat sig tydligast ansvariga. Vill man vara idiotsäker så får man se till att sköta sin del av rättsefterlevnaden. Absoluta garantier kan tyvärr inte lämnas.

Vill man oroa sig för om H ångrade sig i sista momangen så fanns det allt andra man kunde legat vaken för istället, och som hon planerade för medan sjukdomen gjorde dem sängliggande och som hade behövt en mammas vård och omtanke. Så det går ju liksom inte göra sak av alls. Saker måste ha proportioner.

Det intressanta i den här historien är ju precis allt annat än hur mamman ”blev mördad mot sin vilja” som du så fint formulerar det.

Fundera i stället på vad som måste ha krävts för att hon skulle komma dithän.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-12 kl. 17:46.
Citera
2019-02-12, 17:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ur rättsäkerthets synpunkt är det rätt viktigt att man har väldigt välgrundade bevis för att en mördad person också själv önskade bli mördad. För ett stryp/kvävningsmord är detta närmast helt unikt förhållande.
Dessutom att man verkligen har helt säkra belägg för båda föräldrarna där och då bejakade morden på barnen trots att bara en person genomförde dem.

Tidigare nätdiskussioner eller förtvilade mail mm räcker inte som bevis. En person kan säga och uttala mycket utan att denne någonsin kommer mörda sina barn. Finns det inga forensiska fynd på att båda föräldrarna varit delaktiga i morden på barnen, tycker jag det är väldigt viktigt att uppge varför man ändå tror att det är så. Alldeles särskilt som en av föräldrararna dessutom visar sig ha mördat den andre.

Om H har skrivit förtvivlade mail så är ju det ytterligare bevis på att båda föräldrarna mådde dåligt, inte bara O. Sen har det bara rullat på utför. Tragiskt.
Citera
2019-02-12, 17:40
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Ingen fara. Har du något svar på min fråga angående antalet tallrikar? Stod det någonting om annan disk typ glas, bestick, skålar och grytor?
Det stod bara "tallrikar staplade på diskbänken, som om familjen precis ätit middag".
Citera
2019-02-12, 17:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Man måste acceptera att orsaken till dåden aldrig går att förstå, men en fråga gnager i mig och det är flickornas ME-diagnoser. Anledningen till att jag hänger kvar här.

Hur går det till när man sätter en ME-diagnos på ett barn? För mig ligger det nära till hands att tro att föräldrarna behövt diagnoserna för egen räkning, att de faktiskt hade ett överdrivet kontrollbehov. Jag önskar att inga andra barn planteras hemma, utom räckhåll för intryck från andra, med hjälp av en diagnos där det saknas fysiska underlag. En livsfarlig slaskdiagnos eller en räddning för galna föräldrar?

Barn suger i sig av föräldrars reaktioner och kan de inte reagera med exempelvis ilska hemma, kan det pysa ut i form av trötthet m.m.

Det är uppenbar risk att vi aldrig får exakt svar på varför diagnoserna sattes. Många som pockande krävt bevis av föräldrarna varför de var hemmavid? Kolleger? Skolföräldrar? F-kassan?

Eller föräldrarnas självpåtagna pliktkänsla?
Citera
2019-02-12, 17:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Snick snack. Hade båda föräldrarna tagit en riktig dödscocktail, legat i sina sängar de med, så hade du ifrågasatt det också. Då hade säkert Oskar injicerat eller tvingat H dricka något. Och sen lagt sig själv att dö. Han hade blivit mördaren här också. Och lilla Hanna hade blivit offret.

Det finns många korkade dumma kvinnor, ondskefulla kvinnor, intrigerade dominerande kvinnor. Kvinnor som terroriserar sin man och sin omgivning. En särskild plats finns i helvetet för kvinnor som bara ser på när andra kvinnor går under brukar man säga.

Jag har absolut ingen aning om hur kvinnan Hanna var i denna familj. Hon kan ha varit allt ovanstående och mer därtill. Har hon planerat och inte förhindrat mordplaner på sina döttrar är hon en vidrig människa. Hon förtjänar då allt klander och att hängas ut postumt.

Exakt detsamma gäller för hennes make O.
Låt oss därför få information om vilka bevis det finns för att två personer tillsammans genomförde denna nästan världsunika domedagsplanering att utradera en välsituerad familj. Alldeles särskilt som bevisligen bara en person begått morden på barnen och den andra utpekade medgärningsmannen dessutom mördats.
Citera
2019-02-12, 17:48
Bannlyst
Citat:
Det stod bara "tallrikar staplade på diskbänken, som om familjen precis ätit middag".
Märkligt. Vad hade de gjort med resten? Knivar, gafflar, glas, terriner osv? De kan väl inte ha ätit direkt från tallrikarna? Hur illa ställt var det egentligen?
Citera
2019-02-12, 17:49
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det finns många korkade dumma kvinnor, ondskefulla kvinnor, intrigerade dominerande kvinnor. Kvinnor som terroriserar sin man och sin omgivning. En särskild plats finns i helvetet för kvinnor som bara ser på när andra kvinnor går under brukar man säga.

Jag har absolut ingen aning om hur kvinnan Hanna var i denna familj. Hon kan ha varit allt ovanstående och mer därtill. Har hon planerat och inte förhindrat mordplaner på sina döttrar är hon en vidrig människa. Hon förtjänar då allt klander och att hängas ut postumt.

Exakt detsamma gäller för hennes make O.
Låt oss därför få information om vilka bevis det finns för att två personer tillsammans genomförde denna nästan världsunika domedagsplanering att utradera en välsituerad familj. Alldeles särskilt som bevisligen bara en person begått morden på barnen och den andra utpekade medgärningsmannen dessutom mördats.
Den utpekade gärningsmannen - skulle det vara Oskar? Du vet inte om det är han som tog livet av tjejerna. Det kan ha varit Hanna. Har du tänkt på det? Eller har du totalt snöat in på att det är Oskar som dödat barnen? Med tanke på hur du vrider och vänder tills allt blir nästan oigenkännligt så borde du tänkt på det också.

Och nej, man behöver inte hänga ut någon alls. Det är som det är. De finns inte mer - varför göra saker värre? Vi kan konstatera att familjen raderades ut gemensamt av O och H. Räcker inte det för dig? För mig gör det det. Därmed låter jag denna familj vara.

Nu tror jag att den här tråden får vila en stund för min del.
Citera
2019-02-12, 17:53
Bannlyst
Citat:
Den utpekade gärningsmannen - skulle det vara Oskar? Du vet inte om det är han som tog livet av tjejerna. Det kan ha varit Hanna. Har du tänkt på det? Eller har du totalt snöat in på att det är Oskar som dödat barnen? Med tanke på hur du vrider och vänder tills allt blir nästan oigenkännligt så borde du tänkt på det också.

Och nej, man behöver inte hänga ut någon alls. Det är som det är. De finns inte mer - varför göra saker värre? Vi kan konstatera att familjen raderades ut gemensamt av O och H. Räcker inte det för dig? För mig gör det det. Därmed låter jag denna familj vara.

Nu tror jag att den här tråden får vila en stund för min del.

Innan du går skulle du kunna länka till artikeln om poliserna som beskrev slarvet efter middagen först? Jag hittar den inte och skulle vilja studera originalet.
Citera
2019-02-12, 18:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, precis. Eftersom det inte är högläsning ur Fu/krim.tekniskt protokoll och enbart ett kort uttalande om vad polisen ser nästintill samtidigt som han chockerat ser en död mansperson hänga när han glor in genom glipan och sveper med ficklampan.

Den där polisen med tunnelseende för att det är ett rutinärende som blir av värsta sort. En berättelse som är ett kaos av känslor och intryck pre-, per- och post:

"Det värsta tänkbara kan ske även i rutinärenden. Den insikten bär jag med mig från och med nu, säger Fredrik. "

Citat:
" Längst ned fanns en glipa på några centimeter, så han trängde sig in i rabatten, satte sig på huk, tog fram sin ficklampa och började lysa in i det kolsvarta köket. I ficklampans sken såg han tallrikar staplade på diskbänken, som om familjen precis ätit middag och låtit disken stå.

Fredrik fortsatte svepa med ficklampan så mycket han kunde genom glipan. Plötsligt hörde Hampus hur hans kollega drog häftigt efter andan och ryggade bakåt så snabbt att även Hampus ryckte till.

"Hampus! Du får komma och titta på det här!" kom det kort och skarpt från Fredrik."
Citat:
"Med låga röster la patrullen upp sin plan: "Vi går fram och tittar, sedan tittar vi inte mer på honom". Det var både en polisiär prioritering och ett sätt att skydda sig själv."

"När poliser från grova brott i Lund kom till villan, hittade de bland annat ett testamente, ett usb-minne och sammantaget tydde fynden på att allt var planerat sedan en lång tid tillbaka.
– Vi såg inget av sakerna när vi sökte igenom huset. Det är märkligt hur sinnena smalnar av, säger Hampus Olofsson."
Citat:
"Han famlade efter radion för att rapportera och lyckades få ur sig orden, även om hans minne av det efteråt är helt svart."

"Utanför villan slog den kalla vinterluften emot dem och patrullen blev stående, helt uppgivna.

"Vad fan är det vi har sett?" Hampus och Fredrik började spåna med varandra, testa olika teorier om vad som kunde ha hänt som alla var lika meningslösa, men som fyllde något slags bearbetningssyfte där och då. Ett sätt att strukturera tankarna."
https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/
Citera
2019-02-12, 18:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det intressanta i den här historien är ju precis allt annat än hur mamman ”blev mördad mot sin vilja” som du så fint formulerar det.

Fundera i stället på vad som måste ha krävts för att hon skulle komma dithän.

Hur H och O skulle kommit fram till att total familjeutplåning är det ”bästa” alternativet är helt obegripligt. För de flesta uppstår inte ens tanken någon gång, varken att det skulle vara det ”bästa” eller ens ett alternativ. Och hur kan det överhuvudtaget vara bra eller bäst??

Det finns däremot en uppsjö av olika händelseförlopp som kan ha lett fram till att H mördas mot sin vilja.

En kvinna som är van vid att låta maken föra talan och styra och ställa. Som också uttrycker sin förtvivlan över livssituationen, som uppger sig inte orka mer. Men som när maken blir mer nedgången själv håller sig uppe, som till slut vill att maken söker hjälp. Kanske hotar med att lämna honom annars.
Han stryper henne mitt i ett gräl, inser vad han gjort, hur hans eftermäle kommer tolkas, postum förskjuten av alla och hela sin släkt. Då mördar han barnen ett efter ett och ställer fram ”bevis” från tidigare diskussioner innan han tar sitt liv. Han själv har ju redan gett upp, gått ner sig djupt och synligt i depressionen

Varför skulle detta scenarion vara så mycket mer främmande än det helt unika förhållandet att ingen av dessa begåvade och välanpassade skötsamma föräldrar tycks begripit hur vansinnigt det var att mörda sina barn. Och hur fullkomligt absurt det blir när de dessutom hänvisar till bristen på framtida ”liv i egentlig mening” för att barnen drabbats av en icke dödlig sjukdom med relativt god prognos där majoriteten av alla drabbade barn lever ett fullt normalt liv inom några år?
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-12 kl. 18:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in