2019-02-12, 15:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Det där med disken förbryllar mig också. Kan det ha med värmen som sjönk att göra? Var det strömmen som gick så det inte gick att sätta på diskmaskinen? Om man inte är van att diska för hand kan det kännas oöverstigligt att dra på sig diskhandskarna, leta upp diskborsten och tappa upp varmvatten. Jag utgår ifrån att vattentemperaturen inte hade hunnit gå ner men det kan ju såklart vara fel. Då hade det dessutom inneburit att man skulle diska i kallvatten vilket är svårare eftersom matrester inte löser sig lika lätt i kallvatten. Vi vet ju inte ens om de hade handdiskmedel hemma. Är det någon som såg diskmedel på köksbilderna från bostadsannonsen? Kan disken hemma på det hela taget varit föremål för konflikter hemma? Hade de kanske ett diskschema som någon av familjemedlemmarna vars tur det var diska, vägrade att fullfölja nu när inte diskmaskinen fungerade? Kan det ha varit upptakten på en stort gräl? Ett gräl som slutade med att höstens planer verkställdes i förtid? Det finns ju även andra tecken på att själva dödandet var oplanerat så det hade ju gått ihop.
I så fall kan polisen ha haft fel att det inte fanns någon trigger. Sen vet jag inte riktigt hur de skulle kunna ha förstått att det gick till på det sättet. Men kan jag så kan väl de?

Terrinen från bong&Grøndal som de fått av mormor gick i golvet. Sen måste alla dö?
Citera
2019-02-12, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag gjorde det görenkelt för mig i den frågan:
Diskmaskinen var ren men inte upplockad. Då kan det hamna på diskbänken efter en måltid.
Ja, så kan det vara. Men i så fall var det ju någon som i familjens syssloschema inte hade fullgjort sitt uppdrag att tömma diskmaskinen vilket kan vara lika illa det. Eller kanske tom värre eftersom det fick efterverkningar på undanplockandet efter middagen. Alla som levt ett familjeliv vet hur irriterande det kan vara. Jag ser inledningen på en längre händelsekedja.
Citera
2019-02-12, 15:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, så kan det vara. Men i så fall var det ju någon som i familjens syssloschema inte hade fullgjort sitt uppdrag att tömma diskmaskinen vilket kan vara lika illa det. Eller kanske tom värre eftersom det fick efterverkningar på undanplockandet efter middagen. Alla som levt ett familjeliv vet hur irriterande det kan vara. Jag ser inledningen på en längre händelsekedja.
Fredag kväll, äter mat, sätter sig vid tvn. Tror inte de brydde sig så värst med tanke på resten.
Citera
2019-02-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Det som jag tycker är så konstigt med det här är att de inte diskade innan de tog livet av sig. Med allt det här planerandet som låg bakom alltså. Själv är jag lite sådan att jag inte kan gå hemifrån utan att diska och plocka iordning utifall att jag kanske skulle bli överkörd och någon skulle komma hem till mig och se röran.

Tycker det rimmar illa med den karaktärsbeskrivning man har av Oskar vilket får mig att tro att det var planerat men utfördes tidigare än planerat av en impuls.
Oskar och Hanna var ordentliga människor när det gällde sånt. Om det fanns odiskad disk så visar det att flera saker i huset stod inte rätt till.
Och igen facit i hand, tyvärr var det så. Inget fungerade riktigt tror jag i deras hus .
Disken verkar vara oviktig men det är faktiskt så att det visar läget i huset
Citera
2019-02-12, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Terrinen från bong&Grøndal som de fått av mormor gick i golvet. Sen måste alla dö?

Fast där tror jag att du tänker fel. En terrin från Bong&Grøndal skulle man aldrig placera i en diskmaskin, dels för att den är för stor, dels för att porslinets målning kan bli anfrätt av diskmaskinmedlet. Det finns i och för sig milda medel som är skonsamt men hade familjen ett sådant i sin ägo. Det jag menar är att en terrin borde inte komma som en överraskning för den som hade disken på schemat, att den skulle diskas för hand.
Citera
2019-02-12, 15:56
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Oskar och Hanna var ordentliga människor när det gällde sånt. Om det fanns odiskad disk så visar det att flera saker i huset stod inte rätt till.
Och igen facit i hand, tyvärr var det så. Inget fungerade riktigt tror jag i deras hus .
Disken verkar vara oviktig men det är faktiskt så att det visar läget i huset
Ja jäklar. Odiskad disk! Självklart sker det familjemord i såna hus.
Citera
2019-02-12, 15:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Fast där tror jag att du tänker fel. En terrin från Bong&Grøndal skulle man aldrig placera i en diskmaskin, dels för att den är för stor, dels för att porslinets målning kan bli anfrätt av diskmaskinmedlet. Det finns i och för sig milda medel som är skonsamt men hade familjen ett sådant i sin ägo. Det jag menar är att en terrin borde inte komma som en överraskning för den som hade disken på schemat, att den skulle diskas för hand.

Går utmärkt att tappa den i golvet ändå. Slutresultatet blir ungefär detsamma. I antal döda.
Citera
2019-02-12, 15:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Så länge dessa "officiella" uttalanden inte är bekräftade så är de faktiskt.... obekräftade. Och därmed får man nog ta dina uppgifter med en skopa salt.

Varför ska man ligga lågt? Är det bara du som skall komma till tals i tråden? Snacka om torftig tråd när det mesta då blir trådsanningar och däremellan rena lögner och subjektiva förvanskningar.

En fråga till dig: Varför är du så otroligt angelägen att stackars Hanna skall vara helt oskyldig till dessa dåd? Hon har varit med och planerat dåden lika mycket som Oskar. Oskar fick hjälpa henne att dö. I juridisk mening är han en mördare. Men det är även Hanna - i juridisk mening - eftersom även hon planerade morden.

Jag begriper inte vart du vill komma med din bombmatta av inlägg?

Ur rättsäkerthets synpunkt är det rätt viktigt att man har väldigt välgrundade bevis för att en mördad person också själv önskade bli mördad. För ett stryp/kvävningsmord är detta närmast helt unikt förhållande.
Dessutom att man verkligen har helt säkra belägg för båda föräldrarna där och då bejakade morden på barnen trots att bara en person genomförde dem.

Tidigare nätdiskussioner eller förtvilade mail mm räcker inte som bevis. En person kan säga och uttala mycket utan att denne någonsin kommer mörda sina barn. Finns det inga forensiska fynd på att båda föräldrarna varit delaktiga i morden på barnen, tycker jag det är väldigt viktigt att uppge varför man ändå tror att det är så. Alldeles särskilt som en av föräldrararna dessutom visar sig ha mördat den andre.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-12 kl. 16:12.
Citera
2019-02-12, 16:02
Medlem
Har tänkt på dessa dokument som efterlämnats.

Någon som vet om det är möjligt att redigera skannade undertecknade dokument?
Citera
2019-02-12, 16:02
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hade polisens PT på ett tydligt sätt beskrivit förhållanderna som framkommit idag så alla närvarande journalister förstått - hade de naturligtvis frågat mer.
Nu vet vi att Hanna är mördad, att barnen mördats av endast en person. Det var uppgifter som ”man inte ville gå in på under PT”. Hade man gjort det och beskrivit att det villan i Bjärred återfanns tre mordoffer, var och en mördad av en ensam gärningsman, då hade sannolikt frågorna om varför två gärningsmän var misstänkte haglat.

Nu hamnade man aldrig riktigt där. Och det var synd, för bevisen på varför polisen misstänker att detta trots allt var gemensamt planerat beslut och möjligen ett gemensamt genomförande är onekligen väldigt intressanta att få ta del av.
Alldeles särskilt när fynden på brottsplatsen inte visar på två mördare eller två suiciderade.

Hs anhöriga måste ju ha fått tagit del av bevisen. Vad säjer dom om det? Har dom diskuterat det med polisen? Vad svarar polisen?
Citera
2019-02-12, 16:07
Medlem
harperlees avatar
Angående disken så är det förstås inte konstigt om man inte bryr sig om den när man sitter och klurar på vilket av barnen man borde strypa först.

De kanske hade tänkt ordna med det när barnen hade gått och lagt sig, låta barnen hinna somna riktigt så mördandet blev lite lugnare. Men sedan kunde de inte vänta, de blev otåliga, barnen måste dö med en gång.

Undrar vad de gav barnen till sin sista måltid? Tror ni de fick välja? Eller var det samma ekologiska morötter som vanligt?

Undrar om Moa hann bli färdig med legot.

Undrar hur det var för barnen de sista timmarna och minuterna, ensamma med två tungt drogade föräldrar som inte längre brydde sig om att försöka hålla fasaden uppe.
Citera
2019-02-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hade polisens PT på ett tydligt sätt beskrivit förhållanderna som framkommit idag så alla närvarande journalister förstått - hade de naturligtvis frågat mer.
Nu vet vi att Hanna är mördad, att barnen mördats av endast en person. Det var uppgifter som ”man inte ville gå in på under PT”. Hade man gjort det och beskrivit att det villan i Bjärred återfanns tre mordoffer, var och en mördad av en ensam gärningsman, då hade sannolikt frågorna om varför två gärningsmän var misstänkte haglat.

Nu hamnade man aldrig riktigt där. Och det var synd, för bevisen på varför polisen misstänker att detta trots allt var gemensamt planerat beslut och möjligen ett gemensamt genomförande är onekligen väldigt intressanta att få ta del av.
Alldeles särskilt när fynden på brottsplatsen inte visar på två mördare eller två suiciderade.

Personen du pratade med sade alltså att O mördat båda barnen ensam och strypt Hanna, som gjort uppenbart motstånd? Men beskrev inte vilka bevis som finns utöver avskedsbrev och testamente för att Hanna också ville att barnen och hon själv skulle dö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in