2019-02-11, 23:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Någon häktades ju för mord för snart 2 år sedan, så det bör ju röra sig om en mordutredning. Ser inte heller att något framkommit sedan 92 som skulle fått polisen att nedgradera rubriceringen.
Vid ett ev åtal så kommer åklagaren med stor sannolikhet åberopa mord. Utfallet i rättegången blir då antingen mord, dråp, vållande eller helt fri.

Nej, ingen satt häktad (för mord) i det här fallet för snart två år sedan. Personen var bara anhållen, en himmelsvid skillnad!

Min fetning: Men har fallet någonsin rubricerats som mord? Det var ju det som jag frågade om ovan (på förra sidan). Vet vi att fallet utreds som mord eller som ett försvinnande? Det sistnämnda låter troligast.
Citera
2019-02-11, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, ingen satt häktad (för mord) i det här fallet för snart två år sedan. Personen var bara anhållen, en himmelsvid skillnad!

Min fetning: Men har fallet någonsin rubricerats som mord? Det var ju det som jag frågade om ovan (på förra sidan). Vet vi att fallet utreds som mord eller som ett försvinnande? Det sistnämnda låter troligast.
Någon anhölls för mord då, alltså är det en mordutredning. Hade nog inte legat hos länskriminalen avd grova brott annars heller.
Citera
2019-02-12, 12:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Någon anhölls för mord då, alltså är det en mordutredning. Hade nog inte legat hos länskriminalen avd grova brott annars heller.

Försvinnanden och misstänkt människorov utreds normalt alltid som ett grovt brott. Jag frågar igen: Vet någon i tråden hur Helena-fallet officiellt rubriceras? Givet att polisen misstänker att ett brott ligger bakom försvinnandet. Om det inte finns en naturlig orsak till Helenas försvinnande gissar jag på att polisens huvudinriktning är människorov - men det i sig inskränker inte polisens möjligheter att delge någon misstanke om mord. Alltså, det här är inte så viktigt egentligen, jag bara undrar vilken den officiella rubriceringen är.
Citera
2019-02-12, 12:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Försvinnanden och misstänkt människorov utreds normalt alltid som ett grovt brott. Jag frågar igen: Vet någon i tråden hur Helena-fallet officiellt rubriceras? Givet att polisen misstänker att ett brott ligger bakom försvinnandet. Om det inte finns en naturlig orsak till Helenas försvinnande gissar jag på att polisens huvudinriktning är människorov - men det i sig inskränker inte polisens möjligheter att delge någon misstanke om mord. Alltså, det här är inte så viktigt egentligen, jag bara undrar vilken den officiella rubriceringen är.

http://crimecentral.se/2018/06/02/helena-andersson-fallet-kan-vara-preskriberat/

"Helena Anderssons mystiska försvinnande från Mariestad sommaren 1992 har länge rubricerats som mord. Men dådet kan vara en misshandel som resulterat i att offret mist livet till följd av gärningsmannen eller gärningsmännens oaktsamhet. Detta enligt brottsexperten Leif G.W. Persson."
Citera
2019-02-12, 13:13
Medlem
Detta är ett av få så pass gammalt fall som fått så stor medial uppmärksamhet genom åren.
Det är bla tack vare systrarnas kämpar vilja.
En undran, hur kan UA vara säker på att GW har fel i sina djärva uttalanden?
Har inte familjen rätt att avkräva ett svar från GW?
Är man inte intresserad av att få svar från GW så utgår man ifrån att han har fel och vet vilka han syftar till. Om man kämpar i flera år efter svar så är intresset av ett sådant uttalande högt och man driver fram ett svar genom att ta initiativet till kontakt.

Önskar att PW följer upp radioserien med vidden av GWs uttalande och hur det inte sammanfaller med tidigare info från serien. Skulle bli utmanande journalistik...
Citera
2019-02-12, 13:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Detta är ett av få så pass gammalt fall som fått så stor medial uppmärksamhet genom åren.
Är man inte intresserad av att få svar från GW så utgår man ifrån att han har fel och vet vilka han syftar till. Om man kämpar i flera år efter svar så är intresset av ett sådant uttalande högt och man driver fram ett svar genom att ta initiativet till kontakt.

Önskar att PW följer upp radioserien med vidden av GWs uttalande och hur det inte sammanfaller med tidigare info från serien. Skulle bli utmanande journalistik...

Det skulle vara intressant att veta om systrarna/familjen A har ställt frågan till GW om vilka två det är han syftar på. Om de har gjort det - och fått ett svar - så kan man förstå att de har en åsikt att han är ute och cyklar, OM de inte håller med. Om de däremot inte frågat - och han inte heller upplyst dem - så är det svårare att förstå att de verkar vara så emot hans tankar (alltså, utan att veta vilka han avser). De borde väl till varje pris vilja få fram de uppgifter som finns, för att veta att varje sten ska kunna vändas. Att se olika perspektiv och utifrån de bilda sig en uppfattning.

Det kan dock också vara, som jag skrev tidigare, att polisens tes (med misstänkt person och händelseförlopp) stämmer in bra i hur de förstår situationen. Eller, så förstår de genom det GW skrivit (och ev. frågat dem), vilka han syftar på, och de anser att han har fel just därför (kanske känner systrarna/familjen de två som GW misstänker) och av den anledningen inte vill tro att GW har rätt.

Håller med dig, att det skulle vara intressant om PW och MÖ gjorde en uppföljning av sin serie. Och att denna gång även intervjua GW och ställa teserna mot varandra. Kunde kanske bli en givande (?) diskussion, åtminstone så skulle alternativen lyftas fram och belysas.
Senast redigerad av Prinzezzan 2019-02-12 kl. 13:36.
Citera
2019-02-12, 13:41
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist

Självklart kan inte UA vara 100% säker på att GW har fel. Kanske har någon polis sagt: ”Lyssna inte på GW, han har haft fel förr.” Och detta fiktiva uttalande har då kanske UA tolkat som att GW faktiskt har fel, vilket han kanske har...

Dessutom är väl fallet en ”pågående utredning” och GW lyder väl under sekretess?
Senast redigerad av Pajosv 2019-02-12 kl. 13:59.
Citera
2019-02-12, 14:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
http://crimecentral.se/2018/06/02/helena-andersson-fallet-kan-vara-preskriberat/

"Helena Anderssons mystiska försvinnande från Mariestad sommaren 1992 har länge rubricerats som mord. Men dådet kan vara en misshandel som resulterat i att offret mist livet till följd av gärningsmannen eller gärningsmännens oaktsamhet. Detta enligt brottsexperten Leif G.W. Persson."

Tack, jag blev plötsligt osäker på hur det förhåller sig med den detaljen.
Citera
2019-02-12, 14:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Självklart kan inte UA vara 100% säker på att GW har fel. Kanske har någon polis sagt: ”Lyssna inte på GW, han har haft fel förr.” Och detta fiktiva uttalande har då kanske UA tolkat som att GW faktiskt har fel, vilket han kanske har...

Dessutom är väl fallet en ”pågående utredning” och GW lyder väl under sekretess?

Problemet med Persson är att han sitter och "bankar fram" sin tvärsäkra åsikt - han har ju "räknat ut" det hela, säger han. Ja, han närmast försöker att tvinga fram sin åsikt samt helt ogenerat säga att alla andra har fel. Det är inte utan att uttrycket "med en dåres envishet" smyger sig på. Men visst kan han ha rätt, trots detta.
Citera
2019-02-12, 14:41
Medlem
Citat:
Men polisens möjligheter att driva en förundersökning rörande människorov efter 28 år är å andra sidan extremt inskränkta, för att inte säga obefintliga. Så här rör det sig om mord.
Tänkte jag kunde ringt och frågat, men hittar bara 11414 och inget direktnummer så orkade inte.
Citera
2019-02-12, 14:49
Medlem
Citat:
Men polisens möjligheter att driva en förundersökning rörande människorov efter 28 år är å andra sidan extremt inskränkta, för att inte säga obefintliga. Så här rör det sig om mord.
Tänkte jag kunde ringt och frågat, men hittar bara 11414 och inget direktnummer så orkade inte.

010-562 71 90
Citera
2019-02-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
010-562 71 90
Nope. Sur kärring som hänvisar till 11414.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in