2019-02-12, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Bokslutet för 2018 är förmodligen inte ens klart. Företaget har tidigare haft bolagsstämma i april. Hoppas du förstår att det är under år 2017 han haft omsättningen drygt 1,4 miljoner? Det bokslutet finns länkat i tråden.

O hade alltså en omsättning i sitt företag på 1,4 miljoner och arbetade heltid på LU. Han tänkte dock dra ner på tempot genom att gå ner 10% i tid på LU. Själv hävdar han, och H, i avskedsbrevet att "allt fokus gått till barnens sjukdomar".

Föräldrar till barn med ME behöver ofta stötta och sköta om barnet/n både gällande mat och pacing. För att barnen ska kunna vara på skolan vissa lektioner tex eller delar av dagen kan föräldrar behöva finnas till hands både före och efter aktiviteten. Det är något annat än att jobba heltid, men jobba hemma ibland.

Tillägg: Inte bara Oskar gäller detta. Även H tycks ha arbetat heltid.
Senast redigerad av Tey44 2019-02-12 kl. 08:13.
Citera
2019-02-12, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vad tjänade O 2017, taxeringsår 2018 dvs?
Att han gjorde utdelning 2017 handlar om vad han drog in 2016. Då var han stark, det är tydligt.

Taxeringsår 2017 (intjäning 2016) sticker verkligen ut för övrigt. Han måste ha fått ett engångsarvode från någon. Utköp?

Vad kan han ha tjänat stora pengar på 2016 (som alltså föll ut 2017)?

Nettoomsättning 1 438 000 (tax 2017, intjänat 2016) 521 000 (tax 2016, intjänat 2015) 97 000 (tax 2015, intjänat 2014)
Resultat efter finansnetto 1 005 185 -102 (förlust 2015)
Årets resultat 588 304 0

O jobbade utåt sett på LU hela tiden. Så hur extraknäckte han? Kan han ändå ha gjort en välbetald föreläsning för någon organisation med mer depressiv syn på sjukdomar och mänsklig svaghet? Observera att 2015 gick firman back. Kan hans anställningsform på LU ha bytt form?

Den slutsats jag drar är att Agnes, han också anser jag, började må dåligt när firman började må väldigt bra.

2017 så hittar jag bara en 2-dagars kurs han delade med någon annan på Domstolsverket. Han deltar på fler evenemang också men då pua av LU.
Citera
2019-02-12, 08:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Den slutsats jag drar är att Agnes, han också anser jag, började må dåligt när firman började må väldigt bra.

2017 så hittar jag bara en 2-dagars kurs han delade med någon annan på Domstolsverket. Han deltar på fler evenemang också men då pua av LU.
Det kan ju var så att firman ingick i bouppteckningen och är nedlagd, och då blir det inget bokslut f 2018. Bokslut i förtid pga ägarens död? De uppgifterna finns säkert på nätet nånstans
Citera
2019-02-12, 08:36
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag är är imponerad över med vilken sund varsamhet trådens postare har hanterat ett svårt och chokerande ärende.

Vi har så klart några som har hamnat i primitiva och affektiva ställningstaganden där kamp, petimätri och pekfingrande har varit viktigare än att förstå och acceptera vad som har hänt. Tom anhöriga har dragits in i dessa obehagliga och mörka strömningar där man ömsom kastat skuldbollar, ömsom hetsat till protest.

Men så många goda krafter som hela tiden påminner om rättsäkerhet, förstånd, inlevelseförmåga och med dårars envishet återför till vad som är viktigt i den här händelsen. Det är fantastsikt att ha fått följa alla dessa mogna, klarsynta och kloka människor. Ni ger mig ett hopp om mänskligheten i en många gånger sjuk och destruktiv värld! Det är vad jag ska bära med mig efter den här tråden.

Jag skriver under på detta

Edit nu finns det tydligen viktigare saker att diskutera, bokslut och hur mycket tid O ödslat på företag och LU. Vi skall nog fan sätta dit Bjärredsmördaren i alla fall
Senast redigerad av 57Emma 2019-02-12 kl. 08:41.
Citera
2019-02-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Vet aldrig om det blev någon efterträdare. Finns jo ingen med precis hans profil på avdelningen nu eller? När en anställningen utlystes i sluten av november 2017 så var den på 50-100%.

https://vakanser.se/jobb/vik+universitetslektor+i+handelsratt+med+inriktnin g+mot+indirekt/

Edit: den som Armstark hittade som var senare, så var den på 90%
https://lu.mynetworkglobal.com/what:job/jobID:241151/

Visstidsanställning och deltidstjänst, i båda fallen...

Jag jämför SU där ett lektorat har 1.190 undervisningstimmar årligen. O:s efterträdare, prof C.B., som ansvarar för Mastersprogrammet skriver att hon lägger ner 200 undervisningstimmar för det. O skulle t.o.m. kunnat haft bara en halvtidstjänst sedan 2015 och känt sig oroad. Kanske dessutom som visstidsanställning. Inte så intressant men skulle kunna förklara om Agnes började må dåligt av att O mådde dåligt. Kanske han behövde något så märkligt som en lång och säker VAB?
Citera
2019-02-12, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det kan ju var så att firman ingick i bouppteckningen och är nedlagd, och då blir det inget bokslut f 2018. Bokslut i förtid pga ägarens död? De uppgifterna finns säkert på nätet nånstans

Som du skrev så är det senaste bokslutet inte så intressant ni. Det är brytpunkten, år 2015, som är det. Då insjuknade Agnes och året efter blomstrade firman upp.
Citera
2019-02-12, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Som du skrev så är det senaste bokslutet inte så intressant ni. Det är brytpunkten, år 2015, som är det. Då insjuknade Agnes och året efter blomstrade firman upp.
Kan planen ha varit att växla över till att bara arbeta i eget företag för att ha friare arbetstider och därmed kunna anpassa jobbet mer till barnens behov. Knepigt dock att utrota familjen när det kanske skulle vara möjligt att inom en inte alltför lång tid göra en sån förändring.
Citera
2019-02-12, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om nån kapare ombord på planet som störtade i WTC bad att få bli skjuten av sin kollega precis innan det störtade, tror du att någon skulle lyfta ett finger för chansen att få kalla denne mördare för specifikt det?

”Men om det var hans sköna hustru, då?” Spelar ingen roll.

Det är inte ”tabu” att kalla det mord, det är desinformation och oriktig användning av språket. Det har inte i paritet signifikans av brottslig gärning. Det tar uppmärksamhet från den verkliga brottsliga gärning som båda har erkänt och är överbevisade om.

Vad som är en adekvat brottslig gärning från fall till fall är inte något empiriskt sakförhållande i en ordnad eller oordnad fysisk tingvärld utan en fråga om vad vi människor under givna lagar tänker ställa inför rätta och döma över. Med ett annat ord så skiter rättvisan i gärningar som är bagateller jämfört med den grova brottslighet som man till varje pris vill straffa, inom ett och samma rättsfall. Rättvisan väljer ut vad den tycker den behöver ställa tillrätta.

Det låter på dig som om mordet på H var det värre av O:s brott.

Men att döda en medgärningsmördare är inte mycket som rättvisan bryr sig om — så länge det går att fälla för det grova brottet.

Folk är onda genom sina handlingar, inte i sig själva. Men begår de ändå den onda handlingen, så har de redan straffat sig långt ut på den mänskliga gemenskapens planka. Där är det ännu svårare att skydda dem från orätt.
Tack för ett klockrent inlägg.
Du beskriver det så bra och det är precis min känsla också att de som skriker mördare om O glömmer eller vill inte se H delaktighet och beslut.
En medgärningsman, H verkar inte vara så skyldig då de lägger fokus på O.

Den mannen om han överlevt hade aldrig blivit människa igen. Båda är precis lika skyldiga och båda visste vad som komma skulle.
Förnekarna kan skrika mördare hur mycket de vill men det hjälper föga.
Citera
2019-02-12, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men vad hjälper resonemangen hit och dit om mördare/mördade eller inte? Alla är ju döda? Det går inte att åtala någon. Är det inte intressantare att försöka se vad som ligger bakom morden, om det nu finns något alls med tanke på hur udda galna detta föräldrapar måste ha varit? Än så länge finns det ju inga bevis eller uttalanden från polisen för att mamman inte var med på att mörda, inte ens heller på att låta sig bli hjälpt in i döden.

De bör ha funnit bevis för att mamman inte gjorde motstånd och inte mördades i sömnen...?

Att morden och handlingarna var fel och brottsliga är ju alla 99,9 procent eniga om, finns det någon promille som inte är det finns det ingen anledning att slösa mer energi på det. Det är jobbigt att läsa inslagna dörrar. Tråden blir lite ointressant till slut när det handlar om vem som förstår bäst eller vem som är mest empatisk osv. Det är inte intressant.

Tråden kommer aldrig kunna komma fram till svar på vissa frågor, som vem som gjorde vad eller vem som är mest skyldig. Därför blir det till slut idiotvarning på att om och om igen nöta det i polemik med andra. För in ny information gärna, men dessa duster ger inget.
Precis så. Håller med dig i varje ord.
Undrar dock om ni är två som innehar kontot, vilket är helt ok. Det är stora svängningar nämligen
Citera
2019-02-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Precis så. Håller med dig i varje ord.
Undrar dock om ni är två som innehar kontot, vilket är helt ok. Det är stora svängningar nämligen

Verkligen stor flexibilitet i resonemangen. 😊 Kul och uppfriskande att bli överraskad här tycker jag, där de flesta kör på i de egna hjulspåren konsekvent (även jag).
Citera
2019-02-12, 09:03
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Kan planen ha varit att växla över till att bara arbeta i eget företag för att ha friare arbetstider och därmed kunna anpassa jobbet mer till barnens behov. Knepigt dock att utrota familjen när det kanske skulle vara möjligt att inom en inte alltför lång tid göra en sån förändring.
Växla över? Han sökte en professur.
Citera
2019-02-12, 09:05
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Något som är ytterst märkligt är diagnosen. Tycker jag. Jag finner det märkligt. Tidigare har det stått i tråden att någon eller båda flickorna hade avvikande prover. Vad jag vet så har man inte det vid ME. Något måste vara fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in