2019-02-12, 01:11
Medlem
Men alltså. Går det inte utifrån DNA åldersbestämma GM åtminstone någorlunda plus-minus 5 år?
Borde således gå smala ner antalet potentiella GM?
15-30 år säger man ju åldersmässigt utåt sett?
Citera
2019-02-12, 01:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongLostFriend
Jag har aldrig haft för avsikt att lansera en vattentät historia. Jag delar med mig av information och tankar kring ett fall som gäckat hela den svenska poliskåren i 14 år. Jag vill komma framåt och hoppas att fallet kan lösas.

Kan ingenting om sånt egentligen. Jag har fått kämpa för att komma på ett motiv men har ytterligare en liten bit information som avviker från det normala och som kan vara en del av pusslet.

Jag ska lägga ut min teori så fort jag får tid. Troligtvis i morgon. Jag har som sagt en del annan information som kan vara pusselbitar i allt.

Fantombilden är både lik och inte. Ansiktsformen är rätt lik och kanske även munnen men ögonen och ögonbrynen var inte alls så mörka. Min bekant var så ljus att ögonbrynen knappt syntes på honom. Blåa ögon.
Jag har inte kunna se handflatan på någon av bilderna. Inte sett något ärr.
Och angående mössan, brukade han bära mössa?
Citera
2019-02-12, 01:58
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Snarare har det blivit en trådsanning att GM skulle vara bara 170 cm lång eller strax där över.

Jag är säker på att polisen vet exakt hur lång GM är (+- 5 cm) utifrån hur huggen tagit och vilken vinkel de har i ryggen på Anna-Lena. Men att de på senare år gått ut med ett större spann på längden för att därefter kunna prioritera tipsen bättre.
Har det slagit dig att människor har olika långa armar?

Men du har då huggit i sten ett par gånger.

All tyder på att GM var lång, över 190 cm. #5668 av LeonVance

Var fick du det ifrån
Citera
2019-02-12, 02:12
Medlem
Citat:
Jag har aldrig haft för avsikt att lansera en vattentät historia. Jag delar med mig av information och tankar kring ett fall som gäckat hela den svenska poliskåren i 14 år. Jag vill komma framåt och hoppas att fallet kan lösas.

Kan ingenting om sånt egentligen. Jag har fått kämpa för att komma på ett motiv men har ytterligare en liten bit information som avviker från det normala och som kan vara en del av pusslet.

Jag ska lägga ut min teori så fort jag får tid. Troligtvis i morgon. Jag har som sagt en del annan information som kan vara pusselbitar i allt.

Fantombilden är både lik och inte. Ansiktsformen är rätt lik och kanske även munnen men ögonen och ögonbrynen var inte alls så mörka. Min bekant var så ljus att ögonbrynen knappt syntes på honom. Blåa ögon.
Jag har inte kunnat se handflatan på någon av bilderna. Inte sett något ärr.

Har du sparat alla bilderna du hittade på honom? Intressant om det sker någon förändring på din bekants tjejs Facebook nu och bilderna på honom försvinner? I sådant fall följer han ju uppenbart denna tråden.
Citera
2019-02-12, 04:33
Medlem
LongLostFriends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Har du en källa på att Jan Staaf använder orden "en väldigt lång person..."?
Man hör honom säga det i radiointervjun mot slutet av ljudklippet som finns på denna sida.
Citera
2019-02-12, 04:38
Medlem
LongLostFriends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Har du sparat alla bilderna du hittade på honom? Intressant om det sker någon förändring på din bekants tjejs Facebook nu och bilderna på honom försvinner? I sådant fall följer han ju uppenbart denna tråden.
Yes, bilderna är sparade. Jag vet dessutom var han bor och var han jobbar under sin nya identitet.
Citera
2019-02-12, 04:49
Medlem
LongLostFriends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Och angående mössan, brukade han bära mössa?
Jag umgicks inte med honom vid tiden för mordet och man förändras ju en del i den åldern. Visst bar han mössa några år tidigare men just den på bilden ser ju inte ut att tillhöra din vanliga tonåring direkt. Snarare någons farsa.
Såg på Veckans brott att GW satt och kladdade med den - jag hoppas innerligt att man gått igenom insidan på mössan med mikroskopisk precision och inte hittat annan DNA. Vore ju tjänstefel om man nöjt sig med att hitta GM:s blod.

Det är ju inte ovanligt att en mössa lånas ut. Någon familjemedlem tar på sig den snabbt när han/hon ska till affären eller någon kompis lånar den när han ska ut på balkongen och röka. Men jag tar för givet att polisen gått igenom den, som sagt. Jag har därmed ingen kommentar om mössan.
Citera
2019-02-12, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Ja, men en studentkorridor han delar med tvåsiffrigt antal studenter som säkert misstänkte allt som rörde sig, och speciellt då manliga korridorsgrannar med psykiska problem och/eller tillfälligt antisociala tendenser som även din gm borde ha uppvisat, med tanke på att polisen relativt tidigt i utredningen saluförde hypotesen att dubbelmördaren kunde vara en universitetsstudent samt vidhöll den för tiden vedertagna sanningen att gm var psykiskt labil.

Titta bara på Claes-fallet i tråden, och utgå från att signaturens båda inlägg om den mystiska studenten berör samma student.. det är en kusins tjejkompis korridorsgranne som han misstänker. Eller nåt i den stilen. Så alla udda studenter som inte stod längst fram i spextågen bör ha blivit tipsade om (obs inte undertecknads definition av vad som är udda). Men kom på att gm ju kan ha sagt att han blivit topsad och avförd för att förekomma sina korridorgrannars och anhörigas misstankar?

Jag själv är av den uppfattning att studenter, generellt, lever i lite av en egen värld till stor del separerad från lokalbefolkningen. De hänger mest ute på Campus och diverse studentkrogar. Tror vidare inte att de nödvändigtvis känner sig närmre händelsen än någon i Stockholm skulle göra. Dessutom tror jag att det åtminstone inledningsvis uppfattades som ett mord utfört av någon på samhällets bottenskikt. Tror knappast att de flesta studenter satt på nålar direkt.

"Studenthypotesen" är i min mening väldigt trolig skulle dock vilja tillägga att den enligt mig även kan vara förenlig med "datorbutikshypotesen". Kanske en student som blivit blåst eller fått tillbaka en dator som inte fungerat, tappat filer eller liknande varefter det byggts upp en föreställning om att de sviktande eller uteblivna studieresultaten berott på detsamma. Eventuellt skulle det ha kunnat leda till krossat självbild, skam och liknande då personen anser sig vara tvungen att vända hem med svansen mellan benen.

Skulle mycket väl kunna vara motiv nog, speciellt om M varit lite otrevlig mot personen i fråga under eventuellt besök i butiken. Kanske har han senare av en slump sett M gå till skolan och bestämt sig för att gå dit för att konfrontera denne någon dag senare.

Detta kan givetvis sammanfalla med begynnande eller långt gående psykisk ohälsa, paranoida drag och liknande. Tror för övrigt GM är död alternativt(mindre troligt) emigrerad. Det behöver såklart inte heller ha varit en svensk GM utan kan lika gärna ha varit en utbytesstudent- Finne eller balt exempelvis. Tror att personen helt sonika tog sitt pick och pack och återvände hem för att sedan dö i relativ närtid till dådet.
Senast redigerad av Periodic 2019-02-12 kl. 05:54.
Citera
2019-02-12, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Jag själv är av den uppfattning att studenter, generellt, lever i lite av en egen värld till stor del separerad från lokalbefolkningen. De hänger mest ute på Campus och diverse studentkrogar. Tror vidare inte att de nödvändigtvis känner sig närmre händelsen än någon i Stockholm skulle göra. Dessutom tror jag att det åtminstone inledningsvis uppfattades som ett mord utfört av någon på samhällets bottenskikt. Tror knappast att de flesta studenter satt på nålar direkt.

"Studenthypotesen" är i min mening väldigt trolig skulle dock vilja tillägga att det i min mening även kan vara förenligt med "datorbutikshypotesen". Kanske en student som blivit blåst eller fått tillbaka en dator som inte fungerat, tappat filer eller liknande varefter det byggts upp en föreställning om att de sviktande eller uteblivna studieresultaten beror på detta. Eventuellt skulle detta ha kunnat leda till krossat självbild, skam och liknande då personen anser sig vara tvungen att vända hem med svansen mellan benen.

Skulle mycket väl kunna vara motiv nog, speciellt om M varit lite otrevlig mot personen i fråga under eventuellt besök i butiken. Kanske har han senare av en slump sett M gå till skolan och bestämt sig för att gå dit för att konfrontera denne någon dag senare.

Detta kan givetvis sammanfalla med begynnande eller långt gående psykisk ohälsa, paranoida drag och liknande. Tror för övrigt GM är död alternativt(mindre troligt) emigrerad. Det behöver såklart inte heller ha varit en svensk GM utan kan lika gärna ha varit en utbytesstudent- Finne eller balt exempelvis. Tror att personen helt sonika tog sitt pick och pack och återvände hem för att sedan dö i relativ närtid till dådet.
Håller med dig när det gäller GM:s ev hemvist. GM har av olika skäl vistats i Linköping i oktober 2004.
Främsta anledningen till min uppfattning är att ingen gjort anspråk på belöningspengarna. En lokalt anknuten GM hade avslöjats relativt snabbt.
Citera
2019-02-12, 06:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag umgicks inte med honom vid tiden för mordet och man förändras ju en del i den åldern. Visst bar han mössa några år tidigare men just den på bilden ser ju inte ut att tillhöra din vanliga tonåring direkt. Snarare någons farsa.
Såg på Veckans brott att GW satt och kladdade med den - jag hoppas innerligt att man gått igenom insidan på mössan med mikroskopisk precision och inte hittat annan DNA. Vore ju tjänstefel om man nöjt sig med att hitta GM:s blod.

Det är ju inte ovanligt att en mössa lånas ut. Någon familjemedlem tar på sig den snabbt när han/hon ska till affären eller någon kompis lånar den när han ska ut på balkongen och röka. Men jag tar för givet att polisen gått igenom den, som sagt. Jag har därmed ingen kommentar om mössan.
Tack för svar! Jag har sett en lika mössa med exakt samma märke slutet - 90, början av 2000 talet, den bars av en 12 åring, så en vuxenmössa kan jag inte se att den är. Dock en mössa som kan ha hängt med ett tag från tidiga tonåren.
Citera
2019-02-12, 06:45
Medlem
LongLostFriends avatar
Jag ska nu försöka skriva ner min teori om hur det kan ha gått till. Återigen vill jag påpeka att det inte handlar om att skapa en ”vattentät historia” eller påstå att jag vet något som jag egentligen inte vet. Min teori är spekulativ och jag ska försöka vara så tydlig som möjligt angående vad som är ren fakta och vad som är spekulation. Det finns, som jag varit inne på tidigare, några relevanta fakta kvar att berätta.

Min gamle bekant, vi kan kalla honom Bertil, växte upp i en kristen familj i en väl fungerande stadsdel i Linköpings utkanter. Han hade två syskon; en äldre bror (vi kan kalla honom Albert) och en yngre syster (vi kan kalla henne Cecilia). De tre syskonen var ganska nära i ålder, A var tre år äldre än B som var två år äldre än C. Allt utom de påhittade namnen är fakta.

Storebror Albert var en datanörd. Bokstavligen. Han älskade datorer, pratade som en nörd, hade glasögon och vattenkammad snedbena (på 90-talet, mind you). Han var 170 cm lång. Allt detta är fakta.

Lillasyster Cecilia var en till synes perfekt kristen tjej. Blont spikrakt hår, söt, välklädd och glad. Har för mig att hon gillade hästar. Senare, oberoende av detta och långt innan jag började tänka på Bertil som potentiell GM, fick jag dock reda på att Cecilia försökt ta sitt liv. Exakt när vet jag tyvärr inte men efter tonåren i alla fall. Allt detta är fakta.

När jag började fundera över motiv fick jag verkligen anstränga mig. Droger hade varit det naturliga om det inte vore för att DNA-labbet i Holland visat att det inte fanns några som helst spår av droger i blodet. Istället försökte jag ta tillbaka det till en så enkel förklaring som möjligt. Vad kan få en tidigare ostraffad, till synes normal människa att begå ett brutalt mord utan att vara påverkad av droger? Forskningen visar att 90% av alla människor har lekt med tanken att mörda men att långt färre går vidare med det. Psykisk ohälsa, traumatisk uppväxt, svartsjuka, kriminalitet, krig… jag försökte hitta någon information som fick det att gå ihop. Då lyssnade jag på en podd där de pratade om just detta och menade att hämnd är det som skulle kunna få i princip vem som helst att mörda, utan att behöva ha en psykisk störning. Alla kan tänka sig in i att sin allra närmsta (ett barn, en fru, en flickvän, ett syskon, en förälder) blir mördad eller grovt våldtagen och att du sen får chansen att hämnas. Det skulle mer eller mindre klassas som normalt att ta tillfället att döda förövaren för att få ut sin hämnd. Så starkt är vårt inneboende hämndbegär.

Jag vet att det är många som har varit inne på hämndspåret tidigare.

Till skillnad från tidigare teorier tror jag inte att det handlar om vare sig droger eller ett urspårat kundärende i dataaffären. Jag tror det är kopplat till systern och hennes självmordsförsök. Här blir det så klart spekulativt och på gränsen till rent förtal mot pappan Amouri men jag kör på:

OM det var så att Mohammeds pappa förgrep sig på Cecilia – den perfekta, söta, kristna tjejen – och hon fick sådana psykiska men av det att hon försökte ta sitt liv, då är det inte omöjligt att 21-årige Bertil och kanske även 24-årige Albert bestämde sig för att hämnas på värsta tänkbara sätt.
Orättvist mot grabben? Så in i helvete! Sannolikt? Kanske inte. Möjligt? Ja.
Kanske hade han/de tänkt hämnas på pappan Amouri från början men fegade ur och bytte måltavla till grabben? Kanske ville han/de redan från början hämnas på värsta tänkbara sätt och siktade in sig på sonen omgående?

Karaktären på mordet och iakttagelser från sopgubbar och andra vittnen talar för ett planerat mord på pojken. Bara det i sig är jäkligt svår att få ihop med det amatörmässiga utförandet, vapnet, flykten och att det handlar om en tidigare ostraffad GM. Men hur kunde en ostraffad amatör begå ett så grovt mord på en liten pojke?
Min teori: Han såg sin blödande syster framför sig och tänkte på våldtäkten och att hon sen nästan dog i självmordsförsöket – sen högg han ursinnigt tills bilden försvann från näthinnan och pojken låg livlös på marken.

Hämndbegäret är som sagt starkt och jag har det som huvudspår just nu, även om det inte behöver vara kopplat till systern, det skulle även kunna var kopplat till en flickvän. Kärleken kan också vara otroligt stark i den åldern.

Så, var storebror Albert med på det då? Satt han i bilen och väntade utanför Ica? Var han på plats i grönområdet och flydde in trädgårdsföreningen, där han senare sågs sitta med tom blick på en bänk? Hade han polotröja, beige jacka, mörk jacka? Jag vet inte. Jag vet dock att han var en datanörd, såg ut som en datanörd och var kortväxt – runt 170 cm.
Jag läste eller såg GW prata om att han trodde att mördaren hade fått hjälp att dölja sina spår, kanske hjälp med en sjukanmälning till skolan dagen efter (han trodde ju på en ung mördare) och det är inte utan att min tankar svävat iväg åt samma håll.
Har den kristna, väletablerade familjen hjälpt sonen/sönerna att behärska sig dagarna efter mordet?
Har kopplingen till dotterns våldtäkt varit känd för föräldrarna? Har de coachat Bertil (eller Albert och Bertil) att ta det lugnt och agera normalt? Låta såret på handen läka. Stanna inne några dagar? Göra sig av med kläder och andra spår?

Inte vet jag…

Men när jag tog upp sökandet på Bertils familjemedlemmar igen så kom jag lite längre på brorsan Albert. Via systerns facebook hittade jag en bekant som jag kände igen och när jag gick igenom dennes vänlista dök Alberts namn upp – med ett nytt efternamn. Gift? Nej.
Alltså har Albert, Bertil och Cecilia samtliga bytt namn utan att vara gifta. Bertil har bytt både för- och efternamn och flyttat utomlands. Albert och Cecilia har bytt efternamn och lämnat Linköping men bor kvar i Sverige. Allt detta är fakta.

Kan det vara så att familjen har hjälpts åt att komma undan DNA-testet på något sätt? Kan det vara så att syskonen bytt namn och flyttat från stan för att deras liv inte ska raseras den dag Bertil åker fast? Då kommer ju media gräva fram hans riktiga namn och då kanske det är skönt för syskonen att inte förknippas med det? Speciellt om de hunnit skaffa familj och nära vänner.

De sista fem minuterna här är intressanta, tycker jag. GW verkar se något i beteendet som tyder på en koppling till Mohammad och drar slutsatsen att de är en yngre person som är GM. Staaf svarar med att lägga tyngd vid Anna-Lenas vittnesmål som hela tiden pratat om en man i 20-årsåldern.
GW har också sagt någonstans att han tror att gärningsmannen har skyddats av sin familj men jag har inte hittat det nu.
Citera
2019-02-12, 06:58
Medlem
En sak man kan ha i åtanke när det gäller längd. Om GM var säg 185 cm lång, och inte fullvuxen, utan säg 15-16 år. Då lär han idag som vuxen vara mycket lång kanske 195 cm eller ännu längre. Det skulle kunna vara ett av skälen till att man missat honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in