2019-02-11, 23:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du och Devile har upprepat att ”bägge föräldrarna därefter tagit sina liv”.
Om och om igen. Du har till och med postat påstådda foton på ett sådant förfarande - som dock visade sig vara rena påhitt och var ett foto av ett helt annat dödssätt.

Det är klarlagt att H inte suiciderade, utan mördades. Den normalbegåvade begrep detta redan efter polisens PT med tanke på Hannas dödsorsak som uppgavs sväva mellan två olika metoder, en slutsats som inte låter sig förenas med suicid genom strypning och/eller kvävning.

Därför är mordet på Hanna ingen nyhet - annat än möjligen för dig och Develi. Det finns en uppsjö posthistorik som minne av era dikeskörningar.
Nej, det är inte klarlagt hur många statement du än kör.
Gilla läget - vi är några som antingen inte bryr oss om din Bjärredsstrypare eller tar nåt annat för troligt.

De har mördat sina döttrar, det är nog illa.

Det är ju drama från ditt håll som om det vore en livsviktig kamp att vinna.
Senast redigerad av develi 2019-02-11 kl. 23:34.
Citera
2019-02-11, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jo, men i så fall blev hon just mördad.

Om jag misslyckas med att ta mitt liv och nån "hjälper mig över kanten" - då har den personen tagit mitt liv = mördat mig. Vare sig den som "hjälpte" mig anser att hen bara gjorde vad jag bad om.

Föreställ dig att alla (eller flera) mördare skulle hävda just detta. Då hade väl de flesta gått fria.

Hur många offer för mord känner du till som är misstänkta för att ha planerat att döda sina två barn i månader, är misstänkt för mord på barnen och har i ett undertecknat avskedsbrev uttryckt att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv?
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-11 kl. 23:45.
Citera
2019-02-11, 23:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jo, men i så fall blev hon just mördad.

Om jag misslyckas med att ta mitt liv och nån "hjälper mig över kanten" - då har den personen tagit mitt liv = mördat mig. Vare sig den som "hjälpte" mig anser att hen bara gjorde vad jag bad om.

Föreställ dig att alla (eller flera) mördare skulle hävda just detta. Då hade väl de flesta gått fria.

Gått fria? O hade naturligtvis blivit dömd om han hade varit vid liv. Nu var det meningen att alla skulle dö, efter överenskommelse, och så skedde också.
Citera
2019-02-11, 23:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Visst är det så - under förutsättning att man är 100% övertygad om att uttrycket ”båda är misstänkta för att gemensamt och i samförstånd planerat..” också betyder att det verkligasn är så. Inte bara ”en misstanke” utan också ett faktum och att de båda personerna inte bara ”planerade” utan de facto också hela vägen fram till slutet var två om det som skedde.

Det kanske var så - de kanske var överens till allas sista andetag, jag vet inte.

Men faktum kvarstår: Hanna är mördad och bara en GM har sannolikt mördat barnen.
Oskar är den ende personen i villan som definitivt till slut själv avgjorde sitt öde och bestämde att och hur han skulle dö.
De stackars barnen verkar inte haft någon aning och om Hanna vet vi bara att hon inte tog sitt liv utan mördades.

Det har gjorts samma undersökning och utredning som vid ett brott som går till åtal. Det blir inte mer defacto än så. Vad du saknar är inte faktan, utan domstolens dom. I stället har du fått ett uttalande.

Mänskor som efter många års studier använder juridiken för att göra gott, i stället för ont, skulle kanske kunna beskriva saken i liknande ordalag.

Men polisutredningar tilldelar inte straff och de formulerar inte domar, för polis och dömande makt är olika byggstenar i maktdelningen, så att vi inte ska få ännu värre besvär med allehanda tokiga påhitt.

Flickorna är rättsligen (de jure) mördade, och det finns två misstänkta i det brottsfallet. Föräldrarna är fysiskt/faktist (de facto) mördade, och de har, faktiskt, självmördat sig, och det är inte ett brottsfall. Om du tycker det är enklare så är föräldrarna dödade men inte (rättsligen) mördade, medan flickorna är mördade (därav utredning) men inte dödade. Om det inte var så skulle ju det vara extra svårt med både dödsstraff och militärt försvar mot fientligt angrepp. Man kanske tvingades köra grisarna till domstol innan man körde till slakteriet också?

Det är ju f-n inte mord om det inte är ett brott.

Du kan inte ha rättegång med ett lik i domstol, för det kan inte svara på domarens frågor och bemöta åklagarens anklagelse. Det kunde misstänkas för ett flagrant justitiemord om det kom ut...

Nästa gång föreslår jag att du begär ut liket från polisen vid första bästa tillfälle och dömer det själv i en privat anordnad rättegång. Det är mitt nästa råd.

Du kan dock få raska på då för det kan möjligen vara ett brott mot griftefriden.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-12 kl. 00:11.
Citera
2019-02-11, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Hur många offer för mord känner du till som är misstänkta för att ha planerat att döda sina två barn i månader, är misstänkt för mord på barnen och har i ett undertecknat avskedsbrev uttryckt att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv?

Läs vad Meggie Clearly skrev och som jag svarade. Läs också min första mening i svaret. Jag skriver alltså inte att det var så i bjärredfallet, utan uttalar mig rent hypotetiskt.

Det är jävligt märkligt att folk verkar ha delats upp i 2 olika sandlådor här på fb och dessutom letar efter fel hos varandra ist.f att ha lite hyfs och försöker komma till en gemensam slutsats men det gör man inte genom att kasta skit omkring sig, misskreditera andra. Barnsligt! Sorgligt!

Det är väl bara att ge fan i att läsa och svara om det dyker upp en postare man inte gillar?
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-12 kl. 00:01.
Citera
2019-02-11, 23:52
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Visst finns det paket, men det är ändå mycket, särskild med tanke på bisysslor bredvid en fulltidsjobb. Och särskild med tanke på att man måste berätta för chefen att man inte orkar fulltid pga döttrarnas sjukdom. Hur går det ihop?

(Angående Elli09: jag är ändå tacksam att hon ger sin del av berättelsen. Subjektiv och inte alltid rätt, men ändå.)

Jag håller med om att han verkar ha arbetat orimligt mycket med tanke på hemsituationen.

Omtanken om barnen lyser inte igenom, inte heller någon vilja alls att låta sina egna ambitioner ändra form under en period för barnens skull.
Citera
2019-02-11, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Gått fria? O hade naturligtvis blivit dömd om han hade varit vid liv. Nu var det meningen att alla skulle dö, efter överenskommelse, och så skedde också.

Läs en gång till vad jag skerv.
Citera
2019-02-11, 23:57
Bannlyst
Citat:
Läs vad Meggie Clearly skrev och som jag svarade. Läs också min första mening i svaret.
Tack, jag läste det. Kan du nu svara på min fråga?
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-12 kl. 00:08.
Citera
2019-02-12, 00:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, det är inte klarlagt hur många statement du än kör.
Gilla läget - vi är några som antingen inte bryr oss om din Bjärredsstrypare eller tar nåt annat för troligt.

De har mördat sina döttrar, det är nog illa.

Det är ju drama från ditt håll som om det vore en livsviktig kamp att vinna.

Nej du kommer nog aldrig vilja erkänna annat än din egen förutfattade åsikt hur mycket som än bevisar motsatsen.
Därför är det som att kasta pärlor till svin att lägga ner kraft för att delge just dig och ett par till mer sakfakta. Men det finns säkert andra som både uppskattar och har förmågan att ta till sig nya uppgifter när man postar dessa. Så fortsätt gärna att snöa in på ert.

Har man bestämt sig för något och envist forsätter hävda detta, oavsett om någon säger att jorden är rund - kommer man alltid stå kvar och stampa på samma plats. Men det är ok.
Alla ni elaka mobbare som cyniskt trampat och sparkat på andra postare genom denna tråd, kan för min del gärna strunta i nya fakta. Hoppa bara över och fortsätt med ert.
Vi andra har liksom haft som mål att få reda på vad som egentligen hände i Bjärred, inte att trampa på andra eller till varje pris fria O eller H.

Det finns två mördade, nästan bortglömda barn som defintivt är oskyldiga och som plötsligt mördats helt skyddslösa. Den av deras bägge föräldrar som inte stoppade ev diskussioner och planer på att mörda dem, har oavsett om han eller hon faktiskt deltog aktivt i morden på Agnes och Moa också gjort sig skyldig till livets största svek.
Det värsta en människa kan göra, att mörda de barn man är satt att ta hand om, skydda och vårda och som litar på och älskar sin förälder. Att inte skydda de barn som inte har någon annan än denne som står för all trygghet i livet.
Citera
2019-02-12, 00:08
Medlem
Vad tjänade O 2017, taxeringsår 2018 dvs?
Att han gjorde utdelning 2017 handlar om vad han drog in 2016. Då var han stark, det är tydligt.

Taxeringsår 2017 (intjäning 2016) sticker verkligen ut för övrigt. Han måste ha fått ett engångsarvode från någon. Utköp?

Vad kan han ha tjänat stora pengar på 2016 (som alltså föll ut 2017)?

Nettoomsättning 1 438 000 (tax 2017, intjänat 2016) 521 000 (tax 2016, intjänat 2015) 97 000 (tax 2015, intjänat 2014)
Resultat efter finansnetto 1 005 185 -102 (förlust 2015)
Årets resultat 588 304 0

O jobbade utåt sett på LU hela tiden. Så hur extraknäckte han? Kan han ändå ha gjort en välbetald föreläsning för någon organisation med mer depressiv syn på sjukdomar och mänsklig svaghet? Observera att 2015 gick firman back. Kan hans anställningsform på LU ha bytt form?
Senast redigerad av rappytt 2019-02-12 kl. 00:24.
Citera
2019-02-12, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Tack, jag läste det. Vill du nu snara på min fråga?

Inget vad jag kan minnas att jag nånsin har läst om.
Men det var inte vad jag skrev - jag uttryckte mig rent hypotetiskt till Meggie Clearly och det var därför jag nu bad dig läsa en gång till. Det handlade alltså om ifall en person är skyldig till mord om offret ber om att bli dödad. Självklart är det mord ändå. Än så länge är (tack och lov) inte dödshjälp tillåtet i Sverige.
Citera
2019-02-12, 00:14
Medlem
krabbpytts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
H blev inte mördad. Hon fick hjälp efter sitt misslyckade självmordsförsök. Den infon kom ut tidigt i tråden.

Oavsett om hon fått hjälp eller inte kvarstår det faktum att hon blivit strypt av någon annan. Dvs mördad.

Om O nu var så ödmjuk och hjälpte sin fru att avsluta sitt liv får han väl kallas Bjärredsaltruisten då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in